Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är för övrigt kvällens odlingstips, från mina ivriga studier för att bli en framgångsrik kålodlare (i detta fall blomkål). Jag reserverar mig för att texten på denna sida verkar något tveksamt översatt:

"För en bra fruktig blomkål behöver en lång ljus dag. Detta är särskilt viktigt att ta hänsyn till under tillväxten av plantor. Om du växer hemma behövs ytterligare belysning på kvällen. Vuxen växt under lång fotoperiod bildar snabbt ett huvud, och med en kort - mycket längre, men kvaliteten blir bättre blomställningar. Om för mycket solljus börjar blomställningen bli gul och smula. För att förhindra detta är det nödvändigt att pritenit. För att göra detta bryts två inre ark av och täcker dem med ett växande hästhuvud."

:nailbiting: (Jag är inte säker på att jag vill odla blomkål längre)
 
Hmm ska inte säga hur många squash jag har på tillväxt 🤔 var lite svårt med överlevnaden förra året vid utplantering så jag räknar med att vissa dör. Och överskottet säljs. :)

Idag ska vi få barnpassning! Ska sätta ut tunneln och förhoppningsvis få en massa gjort. 😍
 
Friend or foe?
Kommer inte ihåg om detta är något jag har planerat eller om det är ogräs 🙈
IMG_20200530_093602.jpg
 
Vad är det här för något? :) Är en hel rabatt som är full med sådana. Jag tänkte ta bort rabatten så vill veta om det är ogräs eller värt att sätta dom någon annanstans?
20200530_111501.jpg
 
Blä vad jobbigt 😟
Gräsmatta funkar :) Bara att köra över med gräsklipparen.

I rabatter brer de ut sig och nfiltrerar allt. Mitt bland pionrötter, dagliljor och nävor sticker det upp knölklocka. Har man fått in den i en rabatt så har man den för all framtid. Själv för jag ett ständigt krig.

Den är tydligen ätlig. Man kan göra nåt med roten - knölen - men jag har aldrig testat.
 
Gräsmatta funkar :) Bara att köra över med gräsklipparen.

I rabatter brer de ut sig och nfiltrerar allt. Mitt bland pionrötter, dagliljor och nävor sticker det upp knölklocka. Har man fått in den i en rabatt så har man den för all framtid. Själv för jag ett ständigt krig.

Den är tydligen ätlig. Man kan göra nåt med roten - knölen - men jag har aldrig testat.
Vi har ingen gräsmatta där utan runt rabatten är stenplattor. Men jag tänkte inte ha någon rabatt där utan preppa marken och ha pallkragar ovanpå alltihop. Kanske får köpa en markduk och lägga mellan. 🤔
 
Någon som kan hjälpa mig lista ut vad det här är som har dykt upp i min rabatt? Ogräs? Kan inte minnas att jag planterat något där, men den hade så kraftiga rötter när jag gjorde i ordning rabatten i våras att jag nog tänkte att jag kanske förträngt det och så blev den kvar i hopp om att kunna lista ut vad det är för något när den växt på sig☺️
 

Bifogade filer

  • 1763D27E-89A1-4BD7-A35E-486A3B5C16C9.jpeg
    1763D27E-89A1-4BD7-A35E-486A3B5C16C9.jpeg
    291,7 KB · Visningar: 31
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 396
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
483
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
62 63 64
Svar
1 277
· Visningar
42 335
Svar
1 251
· Visningar
128 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp