Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som kan hjälpa mig lista ut vad det här är som har dykt upp i min rabatt? Ogräs? Kan inte minnas att jag planterat något där, men den hade så kraftiga rötter när jag gjorde i ordning rabatten i våras att jag nog tänkte att jag kanske förträngt det och så blev den kvar i hopp om att kunna lista ut vad det är för något när den växt på sig☺
Tror det är någon Dunört, isåfall är det ogräs
 
Avslutade dagen med att påbörja plantering av tomater på friland! De två sorterna jag särskilt valt för nordiskt klimat, Alaska och Chernomorskiy gigant. :)
Ser ut att kunna få plats en hel del på friland så i morgon blir det rejäl planering av var allting egentligen ska få bo.
 
Mina Sockerärtor har tittat upp 🤩
IMG_20200531_081531.jpg

Jag gillar när det kommer upp såhär tydligt för då kan jag lista ut vad som är ogräs 🙈🤣
 
Det här är min ena hemmabyggda bräken! De dök upp vid kanten av min altan för något år sedan, små små pluttar som kämpade sig upp. Jag flyttade dem till krukor istället och satte så småningom ner dem i rabatten. Funkior på väg upp i kanten av bilden för storleksjämförelse :)
IMG_20200531_1638261.jpg
 
Den här helgen har jag fått 4 vinbärsbuskar från stenåldern uppryckta, 2 krusbärsbuskar flyttade och en skum, knövlig ogräskulle på baksidan utplånad och under den dolde sig en mur O_o

Har också stoppat ner ett äppelträd i backen (transparente blanche), flyttat ut gurkorna till växthuset och klippt gräsmattan :up:
 
Men lilla Arnebönan, så fina rötter han har gjort på bara tre veckor i en liten kruka! Nu får de sträcka på sig mer fritt i jorden efter att ha blivit utplanterade. Så roligt med eget utsäde när det är 100 % grobarhet som här, nu vågar jag nog försöka samla på mig lite att bidra med officiellt i Sesams fröbytande nästa år. Men även kosta på mig att äta lite mer också av bondbönorna.

Även rosensallaten ser riktigt fin ut och sex av sju odlingsland är tiptop, gödslade, grävda, vattnade och fyllda med gott och blandat i blom- och grönsaksväg. Nu återstår bara att få ner de bönor som ska sås på plats och sockerärtorna. Men där de ska ner står det salladslök från i fjol och blommar och nu är det humlor där och festar. Så det får planeras om lite så de får blomma färdigt någonstans. Planen är också att plundra dem på en del fröer när humlorna och ett och annat bi ätit färdigt ju.

IMG_4540.JPG
 
Planterade lagom antal zucchinifrön. Typ sex stycken. (Dvs för många). Ingen grodde. De hade fått en ganska stor kruka och bodde i växthuset. Så jag sådde nya frön. Nu har dom som INTE grodde börjat visa sig. Så i värsta fall kommer jag ha 14 zucchini. Storhetsvansinne?🤷
 
Växthuset är hyfsat klart, ca 15 kvm.
Det har 5 pallkragar, kommer även vara totalt 4 krukor. Tanken var platsbyggda lådor men av tidsbrist så hinner vi inte i år.

Kvar återstår att rätta alla hål upptill och nedtill, dock ej vid takbalkarna. Måla klart, sätta upp fiberduk samt bygga en lounge-hörna.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200531_184403.jpg
    IMG_20200531_184403.jpg
    279,6 KB · Visningar: 28
Ja just det, jag har ett himla stort I-landsproblem. I växthuset finns det 9 tomatplantor, på frilandet sitter det 3 st. Det är antingen tigrella, körsbärstomater eller frilandstomater. Vilka som är vilka vet jag inte då min yngsta son ryckte loss etiketterna efter omplantering. Spelar i grunden ingen roll då de alla tre kan bo på friland. Men iaf det är 12 tomatplantor totalt, och ändå står det kanske 15 kvar inne? Skänka bort alla eller ha 18 plantor själv och skänka resten?

Vi var inne på att plantera ut alla, men inser att vi knappast behöver 27 tomatplantor :rofl::rofl:
 
Wohoo! Ifjol flyttade jag ut dom för tidigt så dom frös ihjäl så fick inga meloner. I år hoppas jag det går bättre men vi får väl se 😅

Våra meloner har fått bo inne tills igår, då jag läst att man ska vara lika rädd om dom som gurkor. Dvs ingen blåst och inga kalla nätter. Och vi har meloner som växer så det knakar :love: Vet dock inte hur de klarat natten än, men i växthus och under fiberduk så vad kan hända egentligen?
 
Våra meloner har fått bo inne tills igår, då jag läst att man ska vara lika rädd om dom som gurkor. Dvs ingen blåst och inga kalla nätter. Och vi har meloner som växer så det knakar :love: Vet dock inte hur de klarat natten än, men i växthus och under fiberduk så vad kan hända egentligen?

Ja jag har också förstått det nu så jag är försiktigare med dom i år för jag vill verkligen ha melon :D Dom kommer bo i pallkrage med lock och ja fiberduk över sig så hoppas det kommer duga åt dom haha.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 591
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: Otherside
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 381
Senast: Blyger
·
Svar
1 121
· Visningar
112 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp