Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och sonen har sått lite 🤩
IMG_20200519_192731_860.jpg
 
Fick en Black forest ros av mamma som jag inte hunnit plantera än. Eftersom väderleksrapporten fortfarande varnar om noll/minusgrader så får jag bära den in och ut. Skulle aldrig förlåta mig själv om den frös på natten. Börjar bli drygt med det här vädret men ska tydligen bli varmare i slutet av veckan. 🤞
 
Skönt ändå att du går in för minimalistisk odling! :laugh:

Varje år tror jag verkligen att jag är nära att "vara klar" typ "jamen nästa år då gör jag bara färdigt där och där också, SEDAN är det perfekt, då måste det räcka!" Men nu har jag trott likadant i mer än 10 år, fastän jag har gjort färdigt och ockuperat nya ytor nästan varje år. :confused: :cautious:
Det är den där eländiga sjukdomen va?!
Fasen också jag trodde inte att den var kronisk :arghh:


Ett tips i all välmening; sluta INTE ha hästar på gården!!

Ytan att odla på växte explotionsartat, pengar finns kvar på kontot och tiden att hålla på med odling ökade med det dubbla :crazy:🤪
 
Trodde de där Knölvialerna skulle var hopplösa att få att gro iom instruktionerna på påsen om att ifall de inte grott inom en månad så ska de in i kylen en månad. Det tog max 1 vecka, har 6 mycket mycket små gröna pluppar som precis visat sig :love:

För övrigt har jag kommit på att det nya landet är för litet (någon förvånad?) så nu har jag börjat gräva i kvickrotsmassan :nailbiting: :banghead:
 
Trodde de där Knölvialerna skulle var hopplösa att få att gro iom instruktionerna på påsen om att ifall de inte grott inom en månad så ska de in i kylen en månad. Det tog max 1 vecka, har 6 mycket mycket små gröna pluppar som precis visat sig :love:

För övrigt har jag kommit på att det nya landet är för litet (någon förvånad?) så nu har jag börjat gräva i kvickrotsmassan :nailbiting: :banghead:
Vad roligt med knölvialen! 🌱 Mina är på 10 dagar, men har inte tittat upp än. Gjorde du någon förbehandling? Jag ruggade med sandpapper och blötlade.

Lycka till med kvickroten! Jag får en bal silage av grannen på lördag som jag ska använda till nytt potatisland. 💪🏻🥔💪🏻
 
Alltså, den här tiden på året får jag avfölja varenda odlingsgrupp jag är med i på FB för att inte få krupp. Samma frågor hela tiden. "Hjälp, mina tomater är långa och rangliga, vad gör jag för fel?!". Eller som inte förstår basic pollinering. "Varför blir det ingen frukt på min tomat i köksfönstret?!". Jag kanske är hemsk men jag tröttnar något enormt på att folk åtminstone inte kan ta två minuter till att scrolla lite och upptäcka att samma fråga redan ställts elva gånger de senaste två timmarna.
 
Vad roligt med knölvialen! 🌱 Mina är på 10 dagar, men har inte tittat upp än. Gjorde du någon förbehandling? Jag ruggade med sandpapper och blötlade.

Lycka till med kvickroten! Jag får en bal silage av grannen på lördag som jag ska använda till nytt potatisland. 💪🏻🥔💪🏻
Jag ruggade med sandpapper, eller snarare misslyckades nog med det då jag mest ruggade fingrarna. Efter det blötla jag ett dygn och så ner i mycket blöt jord. Har inte haft täckning på och inte vattnat sedan jag sådde.
 
Jag ruggade med sandpapper, eller snarare misslyckades nog med det då jag mest ruggade fingrarna. Efter det blötla jag ett dygn och så ner i mycket blöt jord. Har inte haft täckning på och inte vattnat sedan jag sådde.
Min knölvial som överraskande dök upp i en rabatt för ett par år sedan frösår sig generöst. Så den kan inte vara så himla svår?

Den är så vacker!
 
Senast ändrad:
Min knölvial som överraskande dök upp i en rabbatt för ett par år sedan frösår sig generöst. Så den kan inte vara så himla svår?

Den är så vacker!
Nej tyckte ju inte att den borde vara det utan det var den där texten som gjorde mig orolig, helt i onödan som det visade sig.

För övrigt. Vet någon hur man blir av med Rosenhallon? Spade? Röjsåg? Getter? Bomb?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 428
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
715
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
483
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 332
· Visningar
43 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Trött och arg
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp