Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
DSC_1284.JPG

Och så en lite yvigare bukett :D
 
Mitt bestånd av tvestjärtar detta år är fullständigt galet. De är nu så många att de börjat ge sig på mina blommor! Klematis och petunior än så länge. I växthuset knaprar de upp bladen på mina auberginer. Vad fan gör man? Lyfte lite på en ampel som blivit hängig och jodå - en enorm hög tvestjärtar. Värsta jag sett.

Jävla as. :mad:
Nu ska jag gå och släppa ut hönsen och hoppas att de får i sig en och annan.

Helt sjukt mycket tvestjärtar här också! Aldrig varit med om liknande. Dom är överallt!
 
Mamma ska klippa gräset imorgon så jag har krattat äppelkart. Tänk så mycket potentiell frukt som inte blir något.
15936118472937816216796831129567.jpg
 
Någon gång skulle jag också vilja, inte om två år, bärparadiset ska bli någorlunda färdigt och sparrisen få ett hem och de där efterlängtade häckarna skulle åtminstone planteras och kanske hinna växa till sig. Men kanske om fyra år! @Vallmo har väl varit med? Kanske någon mer härifrån?
Jo, det stämmer att jag var med även i år I 1000 trädgårdar. Har varit med två gånger tidigare också.
Det var flera som kom som varit hos mig förut, så det var ju väldigt trevligt.
Mina rosor Hade dessutom den goda smaken att fullständigt explodera dagen innan, så det var ju så klart extra kul. :bow:
Dessutom har ungarna äntligen tröttnat på sin studsmatta :o så där har jag planterat 9 svagväxande äppelträd i en cirkel. Tanken är att de såsmåningom kommer att gå att fläta ihop och allra helst att det kan bli en kupol av något slag.
I cirkeln har jag mammas fina trädgårdsoffa som jag ärvde. Gjort en liten gång upp med bark och sen växter på sidorna
 
Även en mycket liten skörd kan orsaka mycket stor glädje. :love: Detta är mina första odlade märgärter någonsin, tillika avkomlingar till den allra sista Saxboärtan som jag fick från @tanten i fjol. Förra året blev ärtodlingen helt misslyckad, jag satte både ett gäng av dessa och några som jag köpt på Impecta. Men nästan inget tog sig - kanske stod de för nära majsen som växte så det knakade, kanske var jag för slarvig med att hålla bort det konkurrerande ogräset och ge ett ordentligt klätterstöd - så det lilla som tog sig förtvinade och såg allmänt eländigt ut innan det blev någon skörd.

I år hittade jag några kvarblivna Saxboärter och chansade på att förodla dem med största omsorg i varsin kruka i växthuset. En enda tog sig, men den har nu växt på sig och ser ut att må prima. Och den producerar ett antal ärtskidor, med fler på gång. Jag ska spara ett antal till eget utsäde men några har jag ju råd att provsmaka ändå - åh så söta och goda!

IMG_4747.JPG
 
Även en mycket liten skörd kan orsaka mycket stor glädje. :love: Detta är mina första odlade märgärter någonsin, tillika avkomlingar till den allra sista Saxboärtan som jag fick från @tanten i fjol. Förra året blev ärtodlingen helt misslyckad, jag satte både ett gäng av dessa och några som jag köpt på Impecta. Men nästan inget tog sig - kanske stod de för nära majsen som växte så det knakade, kanske var jag för slarvig med att hålla bort det konkurrerande ogräset och ge ett ordentligt klätterstöd - så det lilla som tog sig förtvinade och såg allmänt eländigt ut innan det blev någon skörd.

I år hittade jag några kvarblivna Saxboärter och chansade på att förodla dem med största omsorg i varsin kruka i växthuset. En enda tog sig, men den har nu växt på sig och ser ut att må prima. Och den producerar ett antal ärtskidor, med fler på gång. Jag ska spara ett antal till eget utsäde men några har jag ju råd att provsmaka ändå - åh så söta och goda!

Visa bifogad fil 53557
Saxbo har en speciell plats i mitt hjärta. Mycket för att jag är god vän med kvinnan som sände in den till POM. :love: Hon är i 80-årsåldern och har den efter sin mor som i sin tur ärvt den.

Visst är den delikat! Det mesta äts som snacks när jag pysslar i trädgården...
 
Vad roligt! Har den nu väl acklimatiserat sig i Skåne, så ska jag minsann se till att avla vidare på den här överlevaren. :)

Det är mycket munsbitar i trädgårdsvandringarna nu, sockerärten Märta kommer också så att de kan börja skördas. Och en del småmorötter att gallra bort = snaska i sig. Bigarråerna är på G och klarbären, krusbär, de amerikanska blåbären, och vinbären... kan snart ta hela måltiderna direkt på plats!
 
Vad roligt! Har den nu väl acklimatiserat sig i Skåne, så ska jag minsann se till att avla vidare på den här överlevaren. :)

Det är mycket munsbitar i trädgårdsvandringarna nu, sockerärten Märta kommer också så att de kan börja skördas. Och en del småmorötter att gallra bort = snaska i sig. Bigarråerna är på G och klarbären, krusbär, de amerikanska blåbären, och vinbären... kan snart ta hela måltiderna direkt på plats!
Min dotter brukar knappt äta middag när tomaterna börjar mogna :D
 
Det här med att jobba hemifrån och ha kraftigt skurit ner på socialt umgänge gör att jag boar hemma värre än när jag var gravid :laugh:
Jag har t ex pysslat ihop en bivattnare till trädgården nu. Just idag behövde inte bina direkt något vatten eftersom vi har haft kraftiga regnskurar, men den är åtminstone fin att titta på!
image0000001_67.jpg
 
Alltså, vädret nu som varit den senaste veckan! Moln, regn och 18 grader. Gud så skönt.

Avundsjuk på er som redan skördar! Skyller på att lådorna blev klara sent = sen sådd. Undrar vad jag ska skylla på nästa år? :idea: Nåväl. Igår åt jag faktiskt första tomaten! Favoriten Golden Bumble Bee.
 
Är också avis på alla tomater som flödar nu i sociala medier. Mina känns hopplöst efter. Men i alla fall en planta av Alaska är riktigt på gång och det har gått snabbt att bilda tomater. De har sprungit om andra sorter som är riktiga segfisar. Men ännu bara gröna tomater...
 
Är också avis på alla tomater som flödar nu i sociala medier. Mina känns hopplöst efter. Men i alla fall en planta av Alaska är riktigt på gång och det har gått snabbt att bilda tomater. De har sprungit om andra sorter som är riktiga segfisar. Men ännu bara gröna tomater...
Jag har gröna små tomater.

Men det hade jag tidigt förra året också. De blev inte mogna på många många veckor. Det var inte tillräckligt varmt. Lite rädd att det blir likadant i år. SMHI lovar svalt väder hela tiodygnsprognosen frmåt.

Men salladen växer. Fullt sjå att äta.
 
Tog ett varv runt huset.
Smakade årets första hallon, hösthallonen som tydligen är snabbare än sommarhallonen 🤔
Norpade ett smultron från barnens buskar 😋 och tog mig en sockerärta, låter resten vara till middag.

Sådde lite fler Sojabönor då det blivit en favorit i familjen. Hur mycket producerar en planta med sojabönor? Har sått 9 plantor nu, är det mycket eller lite?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 038
Senast: Bexzor
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: Otherside
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 590
Senast: niardasp
·
Svar
1 195
· Visningar
123 366
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp