Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är också avis på alla tomater som flödar nu i sociala medier. Mina känns hopplöst efter. Men i alla fall en planta av Alaska är riktigt på gång och det har gått snabbt att bilda tomater. De har sprungit om andra sorter som är riktiga segfisar. Men ännu bara gröna tomater...

Jag har också bara gröna, och några plantor har inte ens hunnit bilda tomater efter blomning. Längtar efter att få äta hemmaodlade tomater nu ju! :arghh:
 
Okej. Glöm det jag skrev om regn. Varit tvungen att ta skydd i växthuset för att undkomma skurar medan jag försöker skapa ett ärtland för mina patetiskt små alderman.

Och jag MÅSTE bli klar idag! :rage:

20200702_121140.jpg
 
Vad kan man göra åt Kålmal? Duken har blåst av några gånger och plantorna är definitivt drabbade. Igår jagade jag bort en mal från en planta.
 
Gjorde en runda i trädgården efter regnet och bara njöt :love:
Det blommar så fint överallt, morötterna går att gallra och mumsa på, smultronen mumsas medan jag går vidare - det mesta växer så bra helt plötsligt och kryddorna är dax att skörda - det är dessa kvällar man sliter sitt hår för :p

Två saker som oväntat trivs fantastiskt bra i mitt lilla växthus är morötter och krasse O_o
 
Ikväll har jag förgiftat trädgården. För sniglar, alltså. Och ställt ut en ölfälla.
Jag varken hinner eller orkar gå en eller två timmar per dag och plocka sniglar. Den tiden lägger jag hellre på dottern. Eller hästen. Eller mig själv.

Plockat en näve smultron, en näve krusbär, en armfull stor och liten rabarber och två nävar röda vinbär.
 
Tyvärr är många redan kläckta :(
Vänd på bladen och leta larver och kläm dem. Har också fått här nu men försöker klämma larver varje dag och letar ägg med. Finns Turex att köpa med, har inte testat.
Denna har suttit på plantor med många larver, detta är den mest ätna på. Är en nymf av någon skinnbagge och jag hoppas den har larver på menyn.
IMG_20200702_121421267.jpg
 
Då får du plocka larverna i stället.
Jag hittar inga larver och har läst att de är experter på att fly :arghh:
Hittade EN stor fet fjärilslarv av okänt märke (ej kålfjäril) igår. Den åkte ut men den lär ju inte ha tuggat på alla plantorna utan det måste finnas något mer
 
Jag hittar inga larver och har läst att de är experter på att fly :arghh:
Hittade EN stor fet fjärilslarv av okänt märke (ej kålfjäril) igår. Den åkte ut men den lär ju inte ha tuggat på alla plantorna utan det måste finnas något mer
De kan vara pyttesmå så kolla noga. :) Kolla särskilt på plantor som är ätna på för där är de ju definitivt.
 
Hann med lite tomatvård igår, tjuvade och band upp. Vad tjuvarna växer snabbt! Vissa var helt enorma trots att jag tycker jag tar bort dem regelbundet.

Tänkte jag skulle få lite tid idag till att så pluggar att sätta ut i höst med rödbetor och persilja bland annat, samt göra lite direktsådder av morot och så massor av basilika. 😋
 
Jag hittar inga larver och har läst att de är experter på att fly :arghh:
Hittade EN stor fet fjärilslarv av okänt märke (ej kålfjäril) igår. Den åkte ut men den lär ju inte ha tuggat på alla plantorna utan det måste finnas något mer
De är gröna och så smarta är de inte... Kolla bladens undersidor ordentligt och under själva plantan om de ramlat ned på backen. Så gör du det i någon vecka så borde du fått alla.
 
De kan vara pyttesmå så kolla noga. :) Kolla särskilt på plantor som är ätna på för där är de ju definitivt.
De är gröna och så smarta är de inte... Kolla bladens undersidor ordentligt och under själva plantan om de ramlat ned på backen. Så gör du det i någon vecka så borde du fått alla.
Det var inte Kålmal. Idag hittade jag förövaren, det jag trott varit larvbajs rörde helt plötsligt på sig. Det är Jordloppor :banghead:
 
Idag har jag skördat mina första svedjerovor. Fick tips att koka dem och sedan smörsteka med flingsalt så det ska jag testa. :) Skördade från varmbänken men oj vad det gror dåligt där för vissa saker. Morötterna är pytte ännu t.ex. men rovorna har tagit sig.

Bindsallaten Little gem är precis som den låter. En liten juvel överallt där den står! God och lättodlad. Toppensort. :)
IMG_20200703_113315712.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 428
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
716
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
483
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
43 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp