Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack så mycket! Hehe, jag snodde faktiskt ett rotskott från allmänningens gräsmatta utanför trädgården när jag hade chansen. Det hade kommit upp en massa rotskott nu när det varit varmt men inte regnat, för då har gräset inte behövt klippas. Jag såg det som att jag hjälpte till lite grann tills när gräset ska klippas nästa gång :angel:
Det blir spännande att se vad jag kan odla fram i kruka!
Visa bifogad fil 53779

Hehe, så kul! Blir säkert hur bra som helst, annars vet du ju var du hittar nya ;)
 
SMHI säger 1mm idag. Det har nu ösregnar i 20 min 🙄
IMG_20200706_095149.jpg
 
Blev sjukt rastlös av det dåliga vädret och att semestern bara går utan ljusning i sikte. Man får energi så till att ta sig an projekt som andra dagar känns omöjliga. Var börjar man ens när allt är ogräs? Ganska nöjd med vad jag åstadkommit hittills och det känns skönare i kroppen när man är lite fysiskt trött och inte bara småbarnstrött.

Den stora bergklinten fick jag dela i tre delar för att få bort. Högt älskad av humlorna men breder ut sig lite väl, och lägger sig ner fult när det blommat över. Ska gräva ner den i något hörn nånstans i soligt läge. :)

Nu syns rosorna och jag har fått bort nästan alla gamla stenar och rabattkanter. Ska lägga markduk och stenar och hoppas det funkar bättre. Återstår finlir med alla förbenade rötter, jordförbättring och plantering.

Edit, det går inte ladda upp bilden just nu...
 
IMG_20200706_151729_590.jpg

Slutligen fick jag in min bild. Detta var alltså ett grönt hav av ogräs i morse. :up: också en del perenner bortgrävda, vissa ska återvända och andra få nya platser.

Tror jag även ska gräva om kluttret till höger med liljor, rams och väddklint. I bakkant står en massa ulleterneller där jag med lite bergklint ska fylla ut ett hål som uppstod efter rensning av kvickrot.

Min svarta klematis är konstaterad död efter kapning av trimmer samt nu också ett rejält myrbo så någon planta fanns inte kvar alls.
Ska försöka få till en mer välkomponerad rabatt nu. :)
 
Något äter upp min basilika i växthuset, stora hål i bladen och svarta prickar på de blad som finns kvar. Timjan som bor granne med basilikan passar tydligen inte till menyn för den är hel och fin O_o
Säkert de där tripsen jag fått in ,väntar fortfarande på att nyttodjuren ska komma. Kanske idag?
 
Kan i ett svagt ögonblick köpt en liten planta kantnepeta, tänkte att den borde väl överleva här med då den frodas i rabatterna utanför. Den överlevde inte, utan dog kattdöden, vaknade av en smäll och tänkte jaja katterna lever rövare och somnade om.

Vaknade sedan till en mosad planta, jord överallt och två väldigt höga katter :o:banghead: hade visst missat att läsa att den är nära besläktad med kattmynta

Nu fattar jag varför områdets katter gärna hänger här på kvällarna
 
Åh det växer så det knakar på auberginerna just nu. 🥰 Knoppar, blommor och små små frukter på gång. Är glad att tunneln stått pall i blåsten som varat i två dygn. Dessvärre välte ett litet bord av att väggarna rörde på sig, så alla mina nyss sådda basilikafrön gick åt fanders. :( Men fyra krukor med grodd basilika överlevde med bara lite förlust av jord. Skönt!

Sen har jag en del frukter på vad som ska var paprikan Ferenc tender, men växtsättet Samt storleken på blommor och frukt känns mer som chili..? 🤪
IMG_20200705_151259013.jpg
 
Första dagen på länge med sol :love:
Har passat på att få ner lite nya frön (om de tar sig får vi se, en del i växttunneln och en del ute.

Hallon tycks vi få massor i år, inga mogna än men snart så. Längtar!

Dock har blåbären i vår lilla skogsdunge i trädgården börjat mogna, så kunde plocka en liten skål :).
 
Idag fick jag ett fint paket med posten av @Positron så till slut har jag fått ner backtimjan i rabatten :D hoppas den trivs där nu bara. Nästa vår ska den få sällskap av mandelblom, styvmorsviol mm.

Klippt häcken och börjat beskära äppelträd har jag också klarat av. Är nog bara en häck kvar nu att klippa.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200707-190339.png
    Screenshot_20200707-190339.png
    592,1 KB · Visningar: 21
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
6 951
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
479
Senast: Otherside
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
56 57 58
Svar
1 157
· Visningar
38 842
Senast: sthu
·
Svar
1 180
· Visningar
122 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp