Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Plockade lite igår.
IMG_20200709_190746_191.jpg

Röda vinbär, smultron, krusbär och två halvfärdiga svarta vinbär (dottern hjälpte till och de skulle absolut med).
Är nog två hinkar kvar på busken (röda vinbär), men de får mogna färdigt först. Är nog en hink krusbär kvar också.
Körsbär blir det däremot inte många. Fick flera liter förra året, men i år fröd blommorna. Noll bigaråer.
 
Har absolut inköpsstopp... men åkte förbi Mobackes på vägen hem... de hade en drös rosor som var en aning deppiga nedsatta till 100kr/st... :nailbiting: Jag var stark, jag köpte bara en Conditorum och en Charles de Mills och lämnade faktiskt en Helenae Hybrida (och de moderna rosorna då men det var inte svårt :p).

Nu måste jag komma på var jag ska ha dem... :cautious:
 
Eftersom mina föräldrar tydligen har blivit jordgubbsodlare så är har jag börjat testa olika smaksättningar. Igår gjorde jag sylt med chili, lakrits och vanilj. :d Lakrits var helt klart godast så idag blir det en ny sådan sats!

I min egen trädgård börjar zucchinin att blomma och frukter är på gång. Snart börjar överflödet! Har varit dålig på att kolla till mina pumpor på gödselstacken nu när man inte behövt vattna dem tack vare regnet. Sist jag kollade såg de dock ut att börja blomma utan att knappt skicka ut några revor. Blir intressant att se hur de växer när de får obegränsat med näring.

Testa lakrits till hallonsylten också, det är fantastiskt :up:
 
Eftersom min tomt ligger i dödsskugga är allt några veckor senare här än hos mig syster som bor typ 50 meter längre åt väster :D På våren när hon börjar gå runt i bara t-shirt ute i trädgården kör jag fortfarande med ullunderställ och jag får påbörja vårbruket minst två veckor senare... Hur som helst. Nu blommar även min honungsros, även om den inte har vuxit ut så mycket i värdträdet att den syns på långt håll än. Räknar med att den kommer vara fantastisk om ett par år.

Dessutom kommer faktiskt en del av potatisarna jag satte. Det dröjde så länge så jag trodde först att de hade försvunnit på något mystiskt sätt. Måste gå ut och ta bort lite maskrosor och kvickrot som tagit sig igenom tidningarna och höet och komplettera med mer tidningar bara, så det ser lite prydligare ut.

Grannen/kompisen/stallägaren har också grävt lite nya vattenledningar och avlopp och grejer och tagit upp några gigantiska stenar, så det har bestämts att en av dem ska flytta till min gräsmatta och så ska jag göra nån snygg rabatt runt. Nu måste jag bara bestämma var den ska vara också. Jag skulle verkligen behöva göra en plan... Istället surfar jag runt på Flora Linnéa, Impecta och (den värsta) Lökar och knölar och drömmer om att vinna lite pengar :angel:
 
Idag har jag under hotet av stora svarta moln äntligen lyckats klippa gräset på högsta läget. På framsidan har jag även räfsat upp en skottkärra med gräs, lagt i odlingslådor, samt klippt det en gång till. Ser ut att vara 2 kärror med gräs att räfsa upp där nu 🙈
På gaveln var det så blött pga mer skugga att det måste få torka upp lite till innan jag fortsätter. Tänker att det blir torka lättare nu när det inte är äng...
Före-bild
IMG_20200711_143651.jpg
 
Jag tänkte förvandla ett ogräshav framför ett av våra uthus till en enkel rabatt (gräva upp, lägga kartong, på med markduk och jord), men vad ska jag sätta. Önskemål:
- Perenn (och ska återkomma år efter år utan någon insats)
- Inte för högväxande då jag vill att huset ska synas i bakgrunden
- Inte för spridningsbenägen
- Ska när den är fullvuxen vara så tät att den hindrar (iaf det mesta) ogräset
- Blomning i valfri färg, men vill också ha vackra blad

Vad finns det att välja på?
Praktbetonika (som jag fick hjälp med att ta reda på vad den heter härifrån) uppfyller alla kraven, men den har jag redan i en liten slänt. Här vore det roligt med något annat.
 
Jag tänkte förvandla ett ogräshav framför ett av våra uthus till en enkel rabatt (gräva upp, lägga kartong, på med markduk och jord), men vad ska jag sätta. Önskemål:
- Perenn (och ska återkomma år efter år utan någon insats)
- Inte för högväxande då jag vill att huset ska synas i bakgrunden
- Inte för spridningsbenägen
- Ska när den är fullvuxen vara så tät att den hindrar (iaf det mesta) ogräset
- Blomning i valfri färg, men vill också ha vackra blad

Vad finns det att välja på?
Praktbetonika (som jag fick hjälp med att ta reda på vad den heter härifrån) uppfyller alla kraven, men den har jag redan i en liten slänt. Här vore det roligt med något annat.
Plymastillbe kanske?
Silverarv kan ge himla vacker kontrast till husväggen.
 
Jag tänkte förvandla ett ogräshav framför ett av våra uthus till en enkel rabatt (gräva upp, lägga kartong, på med markduk och jord), men vad ska jag sätta. Önskemål:
- Perenn (och ska återkomma år efter år utan någon insats)
- Inte för högväxande då jag vill att huset ska synas i bakgrunden
- Inte för spridningsbenägen
- Ska när den är fullvuxen vara så tät att den hindrar (iaf det mesta) ogräset
- Blomning i valfri färg, men vill också ha vackra blad

Vad finns det att välja på?
Praktbetonika (som jag fick hjälp med att ta reda på vad den heter härifrån) uppfyller alla kraven, men den har jag redan i en liten slänt. Här vore det roligt med något annat.
Jag är löjligt glad i mina rosenplister rådjuren kalåt dom :cautious: men de har tagit sig fint igen :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
6 830
Senast: Bexzor
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
477
Senast: Otherside
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
56 57 58
Svar
1 151
· Visningar
38 429
Svar
1 175
· Visningar
121 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp