Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon här som odlar blåbärstry?

Japp, både jag och särbon. Hans är nya (förra året och en det här året) och har tuggats på av rådjuren :rage: så ingen större skörd där.

Mina äldsta är tre år i år och har gett en liten skörd. Jag har bara smackat ner dem där de fick plats och inte tjafsat med finjord och näring men de verkar trivas. Ingen större skörd här ännu heller, jag har ätit direkt från busken. De som är godast att äta direkt är de med kanadensisk härstamning. De från öststaterna är faktiskt rätt sura... men jag tror de kan bli goda till marmelad.
 
Japp, både jag och särbon. Hans är nya (förra året och en det här året) och har tuggats på av rådjuren :rage: så ingen större skörd där.

Mina äldsta är tre år i år och har gett en liten skörd. Jag har bara smackat ner dem där de fick plats och inte tjafsat med finjord och näring men de verkar trivas. Ingen större skörd här ännu heller, jag har ätit direkt från busken. De som är godast att äta direkt är de med kanadensisk härstamning. De från öststaterna är faktiskt rätt sura... men jag tror de kan bli goda till marmelad.
Ja jag tänkte ha kanadensiska sorter Var har du hittat/köpt dina?
 
Ja jag tänkte ha kanadensiska sorter Var har du hittat/köpt dina?

Varenda plantskola som haft rea mellan Borlänge och Dorotea... :angel: De är SVINDYRA att köpa till ordinarie pris och man behöver ju ett gäng olika för korspollinering (det är ok att blanda kanadensiska och öststatsvarianter för pollineringen, det viktiga är att de har samma blomningstid). De finns att köpa online också, bara att googla.
 
Varenda plantskola som haft rea mellan Borlänge och Dorotea... :angel: De är SVINDYRA att köpa till ordinarie pris och man behöver ju ett gäng olika för korspollinering (det är ok att blanda kanadensiska och öststatsvarianter för pollineringen, det viktiga är att de har samma blomningstid). De finns att köpa online också, bara att googla.
Jag hittade fyra kanadensiska sorter som lät lovande så jag får hålla utkik framöver
Aurora
Borealis
Honeybee
Indigo Gem
Tänkte jag mig :)
 
Jag hittade fyra kanadensiska sorter som lät lovande så jag får hålla utkik framöver
Aurora
Borealis
Honeybee
Indigo Gem
Tänkte jag mig :)

Indigo Gem har jag och fick några bär av den i år (satte den förra året) och de var riktigt goda. Har du plats hade jag nog tagit med några östvarianter ändå, jag tror som sagt de kan bli enormt god marmelad. Jag har som sagt köpt dem hej vilt bara de haft ett bra pris :laugh: men hållit ett öga på sorten pga pollineringen. Svenska Anja ska man undvika om man vill ha bär, den är framtagen som häck främst och inte som bärplanta.
 
Indigo Gem har jag och fick några bär av den i år (satte den förra året) och de var riktigt goda. Har du plats hade jag nog tagit med några östvarianter ändå, jag tror som sagt de kan bli enormt god marmelad. Jag har som sagt köpt dem hej vilt bara de haft ett bra pris :laugh: men hållit ett öga på sorten pga pollineringen. Svenska Anja ska man undvika om man vill ha bär, den är framtagen som häck främst och inte som bärplanta.
Plats finns hur mycket som helst :D
Klarar de skugga?
 
Så bra då är det bara rådjuren som ska hållas borta också :cautious:

Nja... det beror på. Mina rådjur här nere äter inte på dem och inte heller på krikonen men de har tuggat på krikonen särbon flyttat dit också. De västerbottniska rådjuren verkar vara finsmakare :rofl:

Annars har krikonen tagit sig fint hos honom så bevisligen klarar de också högre zoner (de har zon 7).
 
Jag tycker att den är jättefin, men enligt googlad info har den giftig växtsaft så jag funderar på att inte flytta den till trädgården eftersom jag har barn som gillar att plocka blommor.
Den är väl inte giftig att plocka? Bara om man skulle äta upp den. Vi hade den i senaste växtkännedomen och det sas inget alls om att den ska vara giftig/olämplig att ha i trädgård.
 
Jag tycker att den är jättefin, men enligt googlad info har den giftig växtsaft så jag funderar på att inte flytta den till trädgården eftersom jag har barn som gillar att plocka blommor.
Jag är lite förundrad över alla dessa varningar för giftighet.

Vitippor ska visst vara giftiga. Liljekonvaljer är det definitivt. Ett antal vilda örter är det likaså. Få barn behöver söka vård för att de plockat liljekonvaljer eller vitsippor. Eller betat gräs och örter.

Är det verkligen så vanligt numera att ban stoppar gräs och blommor i munnen hur som helst? Jag är 60+ och har aldrig hört om någon unge som mått dåligt för att de ätit växter hemma?
 
Jag är lite förundrad över alla dessa varningar för giftighet.

Vitippor ska visst vara giftiga. Liljekonvaljer är det definitivt. Ett antal vilda örter är det likaså. Få barn behöver söka vård för att de plockat liljekonvaljer eller vitsippor. Eller betat gräs och örter.

Är det verkligen så vanligt numera att ban stoppar gräs och blommor i munnen hur som helst? Jag är 60+ och har aldrig hört om någon unge som mått dåligt för att de ätit växter hemma?
Jag håller med. Den enda jag pratat med dottern om att låta bli är digitalis, och då har barnet ändå en gedigen historia av att stoppa allt som går i munnen :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 425
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
714
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
483
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 314
· Visningar
43 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp