Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
och @tanten nej den ger exem/irritation om saften kommer kontakt med huden. Man dör inte eller behöver amputera armen.
Jag är fortfrande skeptisk. Måste det nte betyda att man behöver gnugga skinnet med bladen elelr nåt? Hur har din hud reagerat?

För som sagt, jag har hanterat den. Plantrat om, delat, plockat in i buketter. Osv.
ag har ganska känslig hud och har aldrig fått någon reaktion alls.

Inte som Mose brinnande buske precis.....
 
Jag jobbar på med mina oräkneliga projekt, nu är den en slänt som ska grävas ut och gå en stödmur. Det blir som mest ca 50 cm i nivåskillnad och sedan fasas det ut, då det liksom sluttar åt flera håll. Ca 7m totallängd. Jag har kikat på stödmurar av stående byggtimmer (nättare modell 80*100mm) och funderar på om jag ska våga ge det ett försök...
 
Jag är lite förundrad över alla dessa varningar för giftighet.

Vitippor ska visst vara giftiga. Liljekonvaljer är det definitivt. Ett antal vilda örter är det likaså. Få barn behöver söka vård för att de plockat liljekonvaljer eller vitsippor. Eller betat gräs och örter.

Är det verkligen så vanligt numera att ban stoppar gräs och blommor i munnen hur som helst? Jag är 60+ och har aldrig hört om någon unge som mått dåligt för att de ätit växter hemma?
Gulltörel (eller törel) finns inte med på giftinformationens hemsida. Jag vill gärna att barnen ska kunna plocka de blommor vi har i trädgården, men det verkar som om uppgifterna om giftighet kanske var lite överdrivna.

För mig är plocka och äta två helt olika saker. Jag har aldrig fått utslag av att plocka vitsippor eller liljekonvalj.
 
Kolla med B’Ströö på Öland (som skickar) till nästa år om du inte hittar. Hon brukar ha kring 30 olika sorter hemma. Ca. en hundralapp per planta. Har du nära till Öland så har hon även några sorter kvar för i år.
Tack dit skulle jag ju kunna åka :) Men det får kanske vänta till nästa år de sorter jag tänkte mig var slut enligt hemsidan
Jag har en veranda som ska skrapas och målas det här med snickarglädje är ju väldigt vackert men när man ska skrapa bort ca sex lager gammal färg är det inte det minsta vackert :crazy:
 
Då var gräset upplockat på framsidan. Behöver typ klippas i morgon igen 🙈
Gaveln har gått klippning nr2. Måste ta upp gräset innan jag kan klippa på slutlig höjd där.
Framsidan ser iaf inte ut som en byggarbetsplats längre ☺
IMG_20200713_175144.jpg
 
Om Gulltörel, Såg ett avsnitt av Gardeners world där dom sa gulltörel var giftig, om jag minns rätt var det iaf en gulltörel och inte en annan av törel släktet. Verkar som man i England tycker törel är giftiga, för hittar detta när jag googlar på engelska.

Euphorbia. Categorised as a flowering plant in the spurge family, euphorbia is labelled as “poisonous” and a “skin and eye irritant” by the Royal Horticultural Society (RHS). In the Indian Journal of Ophthalmology, it says: “The milky sap or latex of Euphorbia plant is highly toxic and an irritant to the skin and eye.

Men hittar typ inget när jag googlar på svenska om att dom är giftiga? 🤷‍♀️
 
N
Jag är fortfrande skeptisk. Måste det nte betyda att man behöver gnugga skinnet med bladen elelr nåt? Hur har din hud reagerat?

För som sagt, jag har hanterat den. Plantrat om, delat, plockat in i buketter. Osv.
ag har ganska känslig hud och har aldrig fått någon reaktion alls.

Inte som Mose brinnande buske precis.....
Nej det är bara den där gummiaktiga saften som kommer ur stammarna som är retande. Min hud har inte reagerat men jag har inte heller grejat med den någe särskilt. Vi har ganska mycket skelört och även om jag inte reagerat på den så är jag rätt noga med att inte peta mig i ansiktet/ögonen när jag hanterat den samt att tvätta händerna ordentligt efteråt.
 
Om Gulltörel, Såg ett avsnitt av Gardeners world där dom sa gulltörel var giftig, om jag minns rätt var det iaf en gulltörel och inte en annan av törel släktet. Verkar som man i England tycker törel är giftiga, för hittar detta när jag googlar på engelska.

Euphorbia. Categorised as a flowering plant in the spurge family, euphorbia is labelled as “poisonous” and a “skin and eye irritant” by the Royal Horticultural Society (RHS). In the Indian Journal of Ophthalmology, it says: “The milky sap or latex of Euphorbia plant is highly toxic and an irritant to the skin and eye.

Men hittar typ inget när jag googlar på svenska om att dom är giftiga? 🤷‍♀️
Fast gulltörel och Euphorbia är väl inte synonymt? Släktet är stort. En del av dem är suckulenter. High Chaparall är en euphorbia och den har verkligen " milky sap or latex". Fast jag har aldrig hört att man skulle akta sig för dess växtsaft.

jag blev tvungen att gå ut och kolla. :D När jag klippte av stjälken (som är 1-2 mm tjock) kom det lite vit växtsaft. När jag bröt av den kom det i stort sett ingen saft alls.
(herregud, jag gick ut och klippte i en törel för att kolla pga en buketråd.....)
 
Fast gulltörel och Euphorbia är väl inte synonymt? Släktet är stort. En del av dem är suckulenter. High Chaparall är en euphorbia och den har verkligen " milky sap or latex". Fast jag har aldrig hört att man skulle akta sig för dess växtsaft.

jag blev tvungen att gå ut och kolla. :D När jag klippte av stjälken (som är 1-2 mm tjock) kom det lite vit växtsaft. När jag bröt av den kom det i stort sett ingen saft alls.
(herregud, jag gick ut och klippte i en törel för att kolla pga en buketråd.....)

Nä, det verkar vara ett stort släkte, var svårt att hitta någon differentiering mellan växterna i släktet. På ett annat ställe står det "may cause skin irritation". Verkar som dom klumpat ihop allt av törel och skrivit det är giftigt. Men det kan väl i princip alla växter vara då känner jag ^^ Som en med allergi så går jag alltid med långa ärmar och byxor när jag e ute i trädgården, reagerar liksom på allt och inget om inte 🙄 men då kan det väl iofs hända att en sån som jag potentiellt reagerar mer än andra på något inom det släktet då, tänker kanske de har nått i sig som en del människor kan reagera på?

Jag hade också gått ut kollat :angel:
 
Nu skördar jag som en idiot i trädgården men inte det jag odlat utan ogräset. Svinmålla är bannemig urgott att använda. Kommer nog aldrig mer odla spenat då mållan är ett mycket gott substitut och dessutom verkar sakna fiender som äter på den.
 
Hmm.. 🤔
Insåg i kväll att jag har 3 små stånd med nattljus i den rabatt jag tänkt kassera...
Jättefina! 🥰
Men var sjutton kommer de ifrån??
 
Hmm.. 🤔
Insåg i kväll att jag har 3 små stånd med nattljus i den rabatt jag tänkt kassera...
Jättefina! 🥰
Men var sjutton kommer de ifrån??
Jag hittade Jättenattljus utefter en väg i närheten av stallet. Minst ett par hundra meter från närmsta hus och där odlar de definitivt inte sådant. Skulle gissa på fågelspillning, Tyvärr kom det inga plantor i år :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 043
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: Otherside
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 620
Svar
1 195
· Visningar
123 410
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp