Trädsorter..

S

sova

Vi har tydligen fått almsjukan i vår sommarhage =dvs alla almar kommer förr eller senare att dö :( Tyvärr blir det inte många träd kvar då, så vi måste plantera lite nya tänkte vi. Frågan är bara vilken sort som passar sig bäst och när bör man plantera dem? Bor i sydliga delen av skåne, precis vid havet så det måste vara träd som håller för rejäl blåst. Gärna med rejäl krona så att de skyddar bra mot regn (låter nästan som en kontaktannons! :o :D)
Så. Har ni några bra tips och förslag? Även förslag på buskar är välkommna, och som sagt, när planterar man? På våren? Nu?...
/ stadsbarns sova :angel:
 
Lönn, rönn tex. Hyfsat snabbväxande! Spec lönn får ju stor fin krona.

Fläderbuskar är också snabbväxande och ger bra skugga, blir ca 3-4 m höga men man kan såga ner dem helt om man vill, de kommer igen.
 
Ask! Det är ett jättebra träd. Vi har fullt med sådana. Om man vill begränsa kronan så är de utmärkta att hamla och hästarna älskar att äta löven som faller ner på höstarna. Lönn som någon annan skrev är också bra men, inte lika hamlingsvänligt. Om du ska plantera så rekommenderar jag ädellöv eftersom du då slipper en massa rotskott som förorsakar en massa extraarbete. Andra ädellövsträdsexempel, förutom ask, lönn och alm är bok, lind och oxel.
 
Hej!

Har förlorat en hel del stora almar och ersatt med lönn och skogslind. Att valet föll på dessa är att de är hyfsat snabbväxande och granna att se på, särskilt lönnen på hösten :love:

Rolle på Österlen
 
Jag måste också rekommendera fläderbuskar om du vill ha snabbt resultat. De växer jättefort och ger bra skugga.

Är du säker på att alla almarna kommer att dö? En av våra almar fick almsjuka för ca 3 år sedan och sågades ner, men de andra står fortfarande kvar.
 
Tack för era svar! Tyvärr är det rätt många almar som ser rätt taskiga ut. Uppskattningsvis hälften. De har märkt ut en massa träd nu som snart ska sågas ner :cry:. Kan nog inte räkna med att så många överlever. Har en del andra trädsorter med (bla asp, bok och björk), men eftersom det tar ett tag för nya träd att växa till sig vill vi gärna plantera nytt så fort som möjligt. Inte kul att stå i ren skåneblåst utan vindskydd :crazy:. Finns det något av ovan förslag som man kan plantera nu? (Bok, lönn, fläder?) eller måste man invänta våren? Hade varit lite kul med ett äppelträd med, men det hade väl inte blivit särskilt gammalt... :angel:
 
Pil är ett träd som växer snabbt och som går att hamla. hamlade pilar ger ju dessutom ett typiskt skånskt intryck.
 
Vi har en pil i ena hagen. Hästarna äter ganska mycket av den och det växer fort ut nytt nytt. Jättebra!
Samma hage har ett antal äppel- och päronträd. Ganska små, så det hinner inte precis bli någon frukt på dem eftersom det gnags en hel del...
Dessutom finns där vinbär- och krusbärsbuskar. Nu hoppar nog någon på mig och säger att hästarna kommer att bli dåliga i magen eller få fång, men det har gått hur bra som helst. De kan roa sig ganska länge med att stå och försöka pillra ut krusbären bland taggarna. :crazy:
 
Rosor , typ vildrosor eller vresrosor. Jag gillar "Hansa" för den kan bli ganska hög. blommar vacker med cerise rosor och underbar doft. På hösten blir det nypon. Ger kanske inte skugga men vindskydd.
När min shettis upptäckt nypon blev jag förskräckt över det son fanns i skiten. Trodde att det var en massiv maskangrepp! Men det var nyponfrön :D
Hästarna älskar att äta nypon och är mycket nogranna med att bara ta de som är mogna.
 
nypon är jättenyttiga för dem, dessutom! Mitt hbl åt nypon från buskarna i hagen, men de andra hästarna var itne lika intresserade.
 
Ja, vresrosor är fina! Problemet är bara att min ena häst har förkärlek till rosenblad och skott, så han gnager dem helt rena från allt grönt :eek:. Fast de växer ut villigt igen.
 
Aouch, ja det är nog en delikatess. Men du slipper beskära dem ;)
Mina hästar hade nog gått på och ätit ner dem om det varit i en vinterhage men i sommarhage så drog gräset mer.
 
Bygg ett vindskydd till hästarna då, medans ni väntar på att träden skall växa till sig.
 
SÅ illa är det inte att det behövs byggas skjul. Inte än iallafall. Är en del kullar, skyddsrum och annat trevligt som håller lä sida på åtminstone halva hagen. Tänkte dock att det inte kan skada att plantera in lite nytt nu när så många gamla träd ska bort.
Ang nypon (som vi redan har, plus rosor) shettisen älskar de små gröna omogna nyponen. Finns inte ett enda kvar på en meters höjd och lägre!
Tack för alla tips! :bow: Ska ta upp dem med min händiga hagkompis på torsdag! (Undrar bara om man kan plantera nu, eller om man bör vänta till våren :confused:)
 
Det är klart att du kan plantera nu! Det brukar man väl göra antingen på våren eller hösten. På hösten är bra för då hinner de rota sig lite innan det är dags att börja växa.
 
du kan plantera nu speciellt eftersom du bor i skåne... det är en fördel om det har blivit svalare och börjat regna för då slipper du vattna... pil (eller sälg) är nog absolut enklast - bara att sticka ner pinnar i marken men då får dom inte torka ut!
 
Precis som Lotta sa går det bra att plantera på hösten. Du ska nog vänta en månad till i alla fall eftersom ni lär har det varmt ett tag till, så slipper du vattna en massa. Hösten är oftast bästa tiden för plantering. Det du kan göra redan nu är att beställa träd från plantskolan (eller var du nu tänkt få dem ifrån) eftersom det inte är alltid att de har sådana hemma i lager.
 
Ang salix (pil, sälg) de har kraftigväxande rötter som söker sig till vatten!!! Dvs de kan på nolltid söka sig till och fördärva dräneringar och vattenledningar i mark etc. Inget att rekommendera nära hus, vattenbrunnar, avlopp, dränering etc. MYCKET stort problem!!!
 
hur blir de i en lerig hage? Håller de kvar vattnet så det blir värre, eller använder de vattnet så det blir bättre?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har ett prydnadskörsbär i trädgården som jag behöver lite råd om. Grannarna har likadana träd (jag tror det är japanskt körsbär med...
Svar
4
· Visningar
2 137
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Jag undrar om någon har något bra trädtips? :idea: Jag bor i zon 3, tror jag (Enköping) med endast åkrar om grannar = blåsigt. Min...
Svar
8
· Visningar
3 725
Senast: Cillaramsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp