Träffa andra hundar innan 12 veckor?

Precis så gör jag också. Hade jag inte haft egna andra hundar hade jag t.o.m. varit noga med att valpen skulle få träffa andra hundar så tidigt som möjligt för att fortsätta träna hundspråk m.m.

Jag har en taxtik på 9 år så jag hoppas att hon ska kunna lära ut en del hundspråk. Lite fundersam om hon kommer att vara för snäll bara... hon går till och med undan för katterna.
 
Just nu har jag tre 10-veckors valpar som jag har "pressat in" i en park. Vi träffas varje fredag och håller på så länge det passar och gör i stort sätt samma saker som på vilken grundlydnad som helst men självklart valpanpassat. Det här är jakthundar, syskon, så det är anpassat efter att de ska funka i fågeljakt-sammanhang.
Okej det är alltså ingen smittorisk att börja redan runt 10 veckor?
 
Vid vilken ålder tar du emot valpar? Vad gör ni då?

Själv föredrar jag om jag åtminstone får ett par veckor till att bara skrota runt med valpen hemmavid, någon biltur ibland, leka och upptäcka saker tillsammans. Det är för mig mer relationsbyggande än att pressa ihop flera 8/10-veckors valpar i någon lokal där de alltså ska "bygga relation" med flera ekipage närvarande.
Det beror väl på vilken typ av kurs man går, vi var 5 ekipage på våran valpkurs, det fanns gott om utrymme för alla och mycket tydligt att vi på kursen fick tips och råd att jobba vidare med hemma till nästa gång. Ville låg mest och sov i mitt knä, vi gjorde lite övningar och sen sov han en stund igen.
 
Vad är det för smitta ni är rädda för? Förutom kennelhosta,men den kan valpen få pga att tex andra vuxna hundar i flocken blivit smittade.
Dom flesta hundarna är vacc, valpen har både från mamma o så vitt jag vet så vacc alla uppfödare sina valpar vid 7-8v ålder.
 
Det beror väl på vilken typ av kurs man går, vi var 5 ekipage på våran valpkurs, det fanns gott om utrymme för alla och mycket tydligt att vi på kursen fick tips och råd att jobba vidare med hemma till nästa gång. Ville låg mest och sov i mitt knä, vi gjorde lite övningar och sen sov han en stund igen.

Ja, det beror absolut säkert på kurs. Jag går alltså valpkurser med mina, jag såg bara inte varför det var så viktigt i relationsbyggande syfte med så små valpar. :) Mina har börjat vid 12 veckors ålder utan bekymmer.
 
Ja, det beror absolut säkert på kurs. Jag går alltså valpkurser med mina, jag såg bara inte varför det var så viktigt i relationsbyggande syfte med så små valpar. :) Mina har börjat vid 12 veckors ålder utan bekymmer.
Jag tänker mest att det kan vara svårt att hitta kurser som börjar i rätt tid. Så om en kurs börjar när valpen är 10 veckor så väljer jag att ta den istället för att vänta på en längre fram.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
661
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
271
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 187
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 125
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp