Träffa valpen innan import (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Lillefrun

Trådstartare
Hur fungerar det med import? Då kan man väl inte träffa valpen och familjen och hur väljer man vilken valp man vill ha? Hur kommer dom till Sverige? Förlåt för dumma frågor, är bara nyfiken.
 
Hur fungerar det med import? Då kan man väl inte träffa valpen och familjen och hur väljer man vilken valp man vill ha? Hur kommer dom till Sverige? Förlåt för dumma frågor, är bara nyfiken.
Jag kommer inte heller ha träffat valpen före leverans och uppfödaren valde vilken som skulle till vilket hem. Man får vara noga med linjer och hitta en uppfödare vars omdöme man litar på.
 
Hur fungerar det med import? Då kan man väl inte träffa valpen och familjen och hur väljer man vilken valp man vill ha? Hur kommer dom till Sverige? Förlåt för dumma frågor, är bara nyfiken.
I dessa tider kan man mest troligt inte träffa valpen innan nej. Men ”i vanliga fall” kan man ju ofta åka o hälsa på om man vill, beroende på vart man bor kan det ju många gånger vara närmare att åka till ett annat land än till en annan svensk stad :D

Jag har importerat från flera länder och olika raser. När jag har importerat dalmatiner tex så har jag varit väldigt påläst och insatt i linjerna, vet precis vad jag vill ha och vad jag kan förvänta mig. Nu har jag köpt en, för mig, ny ras och då har jag helt enkelt gått på referenser från andra/släktingar jag har träffat när jag valde uppfödare/linjer. Sen överlåter jag mycket åt uppfödaren i själva valet av valp, även om jag o slutändan väljer själv efter uppfödarens beskrivning av valpar och efter att ha sett bilder och filmer under uppväxten.

Hur de kommer till Sverige är ju valfritt. Bil eller flyg. Hämta själv, anlita någon eller flyga cargo.
 
Hur fungerar det med import? Då kan man väl inte träffa valpen och familjen och hur väljer man vilken valp man vill ha? Hur kommer dom till Sverige? Förlåt för dumma frågor, är bara nyfiken.

Jag kommer inte heller ha träffat valpen, däremot är uppfödaren flitig med bilder och filmer så jag får vara med och ta beslutet om vilken valp det blir. Men jag litar på uppfödarens kunskap att hitta den hund som motsvarar det jag vill ha, och jag har ju varit mycket tydlig med mina önskemål. Det har funkat på liknande sätt när jag köpt valp i Sverige förutom att jag har träffat valpen nån gång innan jag faktiskt hämtade hem den, men det var inte då valet gjordes av vilken valp jag skulle ha.
 
Hur fungerar det med import? Då kan man väl inte träffa valpen och familjen och hur väljer man vilken valp man vill ha? Hur kommer dom till Sverige? Förlåt för dumma frågor, är bara nyfiken.
Det beror ju på när man köper valp, och varifrån.
Själv står jag i kö på valp utomlands. OM det går (med tanke på corona osv) så kommer jag resa dit innan och bo hos en vän till uppfödaren (även det en uppfödare, såklart :D ) över en helg eller så. Då kommer det dras ihop en liten hundträff så att jag får träffa så många släktingar som möjligt, och såklart föräldrarna till kullen och valparna, om de blivit födda då.

Om det inte blir av, då kommer jag visserligen få köpa hund utan att träffa släktingar osv, men jag har vänner som träffat dem och som berättat massor och det var en vän till mig som tipsade om kullen från första början. Uppfödaren och jag har sedan pratat mycket och hon har noggrant beskrivit hundarna samt tipsat mig om att prata med hanhundens ägare också för att få veta så mycket som möjligt. Det gör att jag ändå känner mig helt trygg med köp.
 
Det viktigaste vid import är nog att en känner linjerna väl och/eller känner uppfödaren och dennes kompetens mycket väl.
Eller är medveten om att det kan bli pannkaka om man nu inte känner till linjerna eller uppfödaren. Ibland importeras ju hundar för att deras linjer är ovanliga i landet där man bor, och det är inte alltid så att man känner till uppfödaren. Men då måste man ju också vara villig att ta risken och även ha en plan för vad man ska göra om valpen/hunden inte visar sig vara lämplig för avel exempelvis.
Min ena hund var verkligen en chansning när vi importerade. Men stammen var intressant, föräldrarna såg fina ut, valpen såg trevlig ut på bilder och filmer och uppfödaren var också väldigt trevlig, tillmötesgående och seriös - men okänd.
 
Eller är medveten om att det kan bli pannkaka om man nu inte känner till linjerna eller uppfödaren. Ibland importeras ju hundar för att deras linjer är ovanliga i landet där man bor, och det är inte alltid så att man känner till uppfödaren. Men då måste man ju också vara villig att ta risken och även ha en plan för vad man ska göra om valpen/hunden inte visar sig vara lämplig för avel exempelvis.
Min ena hund var verkligen en chansning när vi importerade. Men stammen var intressant, föräldrarna såg fina ut, valpen såg trevlig ut på bilder och filmer och uppfödaren var också väldigt trevlig, tillmötesgående och seriös - men okänd.

Ja, ett valpköp är ju aldrig något garanterat även om en köper från en svensk uppfödare - det är alltid en chansning. Och om en tänkt avla blir chansningen ännu större. Så det är ju en risk en måste räkna med, som du säger.
 
Min första import (från Frankrike) träffade jag inte under valptiden, jag hade dock en vän som kände uppfödaren väl (vännen är själv uppfödare) och kunde garantera att det var en bra uppfödare. Hämtade valpen själv - detta var 2013, då fick man ta in valpar upp till 3 månaders ålder utan rabiesvaccination så jag hämtade honom när han var 10 veckor. Valet av valp var lätt, det fanns två korrekt tecknade hanvalpar och en annan valpköpare som fick välja före tog den hon ville ha så jag fick den som "blev över" - vilket råkade vara den jag hade fastnat för på bilderna som uppfödaren skickade. Fick en helt fantastisk hund och skulle gärna köpa av den uppfödaren igen (en av Frankrikes största), det är bara det att jag tycker att det är tråkigt att vänta till 15 veckor som det numera är. Plus att i dagsläget är det ju inte så lätt att åka utomlands så vi får se hur det blir.

Tiken som vi importerade från Belgien 2018 - där var vi nere och hälsade på valparna när de var 7 veckor, sen fick vi å andra sidan vänta till valparna var 15 veckor innan vi kunde hämta hem vår valp. Kullen var nogrannt utvald pga släktskap med min franska hane men ändå blev det inte bra, vi fick en hund med stora sociala rädslor. Såg inget av detta när vi hälsade på valparna, träffade både mamman och pappan och en tidigare avkomma och alla var jättetrevliga. Tror inte att någon av de andra valpköparna har haft såna problem, men tja, valpköp ÄR ju alltid ett visst lotteri ändå, hur noga man än väljer. Slutade med omplacering eftersom hon inte funkade i vårt liv här med hundcenter och vandrarhem på gården, svårt att ha en socialt rädd hund när det ständigt kryllar av människor och hundar på hemmaplan.

Men har som sagt inga större tveksamheter till att importera igen, förutom det här med att behöva vänta så länge. Vi har haft funderingar på att åka ner och bo i Frankrike sista fyra veckorna och alltså hämta valpen när den är 11 veckor, men det är ju inte läge att göra det just nu.

Visst är det en bit att åka, men vi åkte drygt 100 mil enkel väg, från Skåne till Västernorrland, för att först titta på en whippetkull och sen några veckor senare samma resa igen för att hämta hem en valp. Det skiljde inte mer än 10 mil enkel sträcka på hur långt det var till uppfödaren i Belgien. Är förvisso lite längre sträcka att åka ner till Franrike men man får ta det som en semester helt enkelt.

Whippetvalpen - här valde för övrigt uppfödaren ut vilken köpare som fick vilken valp, sen råkade vi ändå få den jag helst ville ha. Jag tror vi fick honom för att han var vild och galen och vi var vana vid brukshundar medan några andra valpköpare var förstagångsköpare. Får nog säga att han visserligen var lite vild och busig men inte värre än vilken beauceronvalp som helst och han har överlag varit en väldigt lättsam liten grabb. Så uppfödaren visste nog vad hon gjorde när hon valde ut honom till oss. ;)
 
@Åsa A Var det en Beauceron? Hur ser de ut om de inte är korrekt tecknade?

*nyfiken i en strut* :D

Japp, en harlekinfärgad som var mest svart, med bara lite harlekinteckning på nacken och nån enstaka grå fläck utöver det. På bilden här är det min valp Indigo till vänster och den dåligt tecknade brorsan till höger.

2013-06-24 16.24.44.jpg



Det är inte helt ovanligt att de harlekinfärgade blir feltecknade, det kan bli antingen som min valps bror, att de har för lite grått, eller att de får en massa vitt istället - här nedanför är en feltecknad med mycket vitt (från USA, därav kuperade öron).

125555107_10222013675304466_4433060823960698151_n.jpg
 
Jag importerade från Tjeckien förra våren och planen var från början dels att åka ned och besöka samt även hämta själv med bil och köra hem. Nu kom pandemin i vägen och det blev verken besök eller hämtning själv, dels eftersom gränserna var stängda för all trafik utom yrkestrafik när det var dags för leverans och dels för att jag inte ville riskera att bli fast i Tjeckien om jag åkte ned på besök innan och gränserna helt plötsligt stängde så man inte kom därifrån.

Jag känner i ärlighetens namn att även om det alltid är att föredra att träffa valpar, mammatik osv på plats hos uppfödaren så är det inte hela världen om det inte går att lösa förutsatt att man litar på uppfödaren och att det är en välkänd uppfödare som har ett gott rykte i raskretsen samt att man själv har en viss erfarenhet och kunskap. Jag skulle utan problem kunna importera en hund "osedd" igen från rätt uppfödare och det är också ganska vanligt i min ras att det både importeras och exporteras valpar osedda kors och tvärs över världen.

Uppfödaren till min nuvarande hund lät mig initialt välja valp själv efter att vi haft långa samtal om vad jag sökte, vad jag kunde erbjuda osv. Tror valparna var 2-3 dagar gamla när hon bad mig välja ut en som jag gillade baserat på bilder och filmer hon skickade, sen gick tiden och när valparna blev större och man började kunna se en lite tydligare personlighet hos dem så tog hon det avgörande beslutet om den valpen jag valt verkade rätt för mig.

Eftersom gränserna var stängda när han var gammal nog att resa så anlitade jag ett transportföretag där jag även hyrde en transportbur istället för att behöva köpa en själv enbart för transporten, tror transporten gick på ca 5000 svenska inkl lånebur och då var det transport dörr till dörr, de hämtade honom hemma hos uppfödaren, fick med sig alla papper osv och sen körde de hela vägen hem till mig och lämnade hund + alla papper. Han var lugn och fin när han kom fram och hade verken kissat eller bajsat i buren så han hade rest väldigt bra, enligt transportören hade han sovit största delen av tiden.
 
Japp, en harlekinfärgad som var mest svart, med bara lite harlekinteckning på nacken och nån enstaka grå fläck utöver det. På bilden här är det min valp Indigo till vänster och den dåligt tecknade brorsan till höger.

Visa bifogad fil 67610


Det är inte helt ovanligt att de harlekinfärgade blir feltecknade, det kan bli antingen som min valps bror, att de har för lite grått, eller att de får en massa vitt istället - här nedanför är en feltecknad med mycket vitt (från USA, därav kuperade öron).

125555107_10222013675304466_4433060823960698151_n.jpg
Extremt vanligt. Detta orsakas av den längsta varianten av merle som kallas för "herding harlequin", vilken i sig själv kan orsaka stora mängder vitt. Tinja är mest troligt på den kortare sidan av herding harlequin.
Tinja0017.jpg


Tycker dock det är galet att merle kan anses som "feltecknad" om teckningen i sig är godkänd. Det finns (om jag inte minns fel) sju olika längder av merle som alla orsakar olika mängder av färg och klarhet, och så länge man avlar med de längsta varianterna (s.k minimal merle) så kommer vitt fortsätta dyka upp ibland. Det är helt slumpmässigt inom den längd av merle.

Det är lite som att ee röd skulle vara godkänd, men är hunden för ljus är den inte godkänd. Det är ju fortfarande samma gen, att folk inte förstår genetiken eller arvsgången bakom gör det ju inte färgen/teckningen till något annat än vad det är.
 
Hur fungerar det med import? Då kan man väl inte träffa valpen och familjen och hur väljer man vilken valp man vill ha? Hur kommer dom till Sverige? Förlåt för dumma frågor, är bara nyfiken.
Tror inte det är så vanligt att du får välja valp i Sverige heller. Jag låter inyr valpköparna göra det och ingen av mina kollegor heller.
Jag har importerat 5 hundar enbart via kontakt på facebook. Har fått bilder och filmer skickade till mig och tillsammans med uppfödare valt den hund som kan passa.

Nr 1 importerade måste anses som den mest lyckade, han har blivit korad, MultiCH, WW och lämnat många mycket bra avkommor. Nr 2 tik fick tyvärr epilepsi när hon var dräktig med sin första valpkull. Hon blev iaf SeUCH men är ingen stjärna pga att hon är för liten.
Nr 3 en hane blev det ingenting med då han både blev för stor och hade dålig mentalitet så han omplacerades till sällskapshem vid 8 månader. Denna kommer från den absolut kändaste kennel jag importerat från.
Nr 4 är jag själv mycket nöjd med, hon har inte gått jättebra på utställning men jag gillar hunden massor både mentalt och exteriört, dessutom har hon lämnat supervalpar i två olika komibinationer.
Nr 5 är ännu ung ca 15 månader, kommer från samma uppfödare som den första hanen men med lite andra linjer. Tror väldigt väldigt mycket på henne både mentalt och exteriört, kan vara en nu stjärna, vi får se när utställningarna drar igång.

Med detta sagt så skulle jag inte välja att importera som privatperson. Det är mycket svårt att veta om uppfödaren utomlands talar sanning och det är alltid en fördel att träffa föräldrar och valpar. Dessutom är det nu i coronatider väldigt svårt att få hit hundarna. Min senaste åkte i 3 dygn med en transportör i bil för att komma hit. Nu är hon extremt stabil så bara efter någon dag hade hon släppt resan, men för en med lite sämre mentalitet kan det vara jättejobbigt.
 
Jag har importerat fyra valpar genom åren. I alla fall utom ett så kände jag uppfödaren sedan tidigare och i ett fall kände jag till uppfödaren och kände uppfödaren av mamman till kullen (som också skulle ha en valp ur kullen). Länderna är Finland (två därifrån), England och Nederländerna.

Jag har mer eller mindre fått välja vilken valp velat ha och jag har då tagit hjälp av uppfödaren. Den engelska valpen valde jag ut från ett foto när hon var ett dygn gammal (ibland får man bara en känsla) och de andra har jag valt utifrån uppfödarens uppgifter samt foton/filmer.

Alla fyra valpar har jag själv åkt och hämtat, antingen med båt, bil eller flyg.

Jag är uppfödare så anledningen till import för min del är att jag velat ha valp ur just dessa kombinationer för min avel. Tyvärr är det bara en av importerna som lämnat avkomma (den senaste som nu är 2,5 år). Två (England och Nederländerna) blev friska, sunda, trevliga och vackra (toppvinnande champions), men de vill bara inte bli dräktiga. Min första finska import blev aldrig lämplig för avel, men var en mycket trevlig hund som jag gav bort till delägaren (vi var två som samköpte honom och han bodde hos delägaren).
gaia_xilla_180410.jpg

Mina importer från England och Nederländerna.
 
Jag har inte "valt" någon av mina tre hundar, fick bli den som uppfödaren trodde skulle passa bäst. Besökte valparna en gång alla tre gånger, mest för att det var kul. Nr 2 och 3 valde kullen då jag tänkte att de linjerna/kombinationerna passade för den typ av hund jag ville ha just då och hittills var jag fått vad jag önskat även om jag inte valt valp i kullen :D
 
Jag träffade Tinjas kull vid 4 veckors ålder. Kan helt ärligt säga att om det inte varit för att jag fotade allt så hade jag inte haft några bilder på henne. Hon låg mest och sov, vilket de flesta gjorde när jag var där. Jag var ung och färgblind och ville ju ha den bruna (feltecknade) merletiken eller merletiken med en fin bläs; Tinja gick helt obemärkt förbi, men uppfödaren valde henne till mig. Min mor låter mig aldrig glömma att jag grät över att jag fick tiken med en snor-rand från nos till öga :meh:

Men så jäkla rätt det blev! Sedan dess har jag ju dessutom lärt mig så otroligt mycket mer, och nu letar jag kullar, inte individer som jag vid det laget trodde man gjorde.

Och Tinja är ju den vackraste hunden någonsin, trots sin snor-rand :p (Som nu inte ens syns, nu är det bara en fläck.)
D32E936C-0CE3-4D4C-AF60-DC841C33F5ED.jpeg
 
Jag har inte valt någon av mina 5 hundar. Inte ens den jag själv fött upp 😂 där valde hon mig. Och mina valpköpare fick inte heller välja utan där valde jag åt dom men visst hade jag deras önskemål i tankarna.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 108
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 167
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 792
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp