Träffa valpen innan import (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Jag låter mina valpköpare välja i möjligaste mån,men är noga med att tala om att om jag inte anser valpen passar dom så får dom en jag tycker passar eller avstå.
Har köpt några osett o uppfödaren valt och några noggrant utvalda. (brukshundarna)
 
När jag tar en valpkull så gör jag det typ alltid för att jag själv ska ha något ur kullen, vanligen en tik. Det innebär att jag väljer först och jag väljer inte nödvändigtvis snabbt. De som har specifika önskemål om färg/hårlag får veta att de inte alls är garanterade detta bara för att det råkar födas i kullen. Jag väljer min valp helt utan att titta på färg och hårlag, så det kan ju hända att just den någon har bespetsat sig på blir min istället.
Jag är också öppen med att den valpköpare som är helt ointresserad av att ens prova på utställningar får acceptera att denne inte får kullens mer lovande valp rent exteriört.
Jag har en sällskapsras (chow chow) så arbetsegenskaper och allmän mentalitet är sällan något man behöver ta hänsyn till när man placerar valparna, men i ett fall var det en äldre kvinna som ville ha en röd långhårig hane. Det fanns en sådan i kullen, men det var en mycket aktiv valp med mycket egen vilja som jag kände skulle passa mycket bättre hos den aktiva friluftsfamiljen, så jag föreslog den långhåriga svarta hanvalpen till tanten istället, då han var lugn och lättsam. Det var helt ok och det blev en perfekt matchning! Även friluftsfamiljen blev lyckliga med sin aktiva valp som (som vuxen) hängde med på allt de hittade på.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 107
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 789
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 752
Senast: Nota
·
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
1 740
Senast: Heddiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp