Haukur

Trådstartare
Vi har en kanonfin loge i stallet som ska göras om till lösdrift samt höförvaring. Problemet är att det är trägolv inne... kanonfint golv, rejäla plankor, men hur fort blir det dåligt av att hästarna pissar på d (för det gör dom)???
Kan man behandla golvet me något eller är det lika bra å riva bort d (=massor med jobb och massor med grus för å återfå nivån på golvet)???

Tacksam för snabba svar...
 
Det är bara att riva upp... förresten... vi tänkte byta ut vår loggolv, vi kan väl komma och hämta så slipper ni massa skräp på gårdsplanen. :cool:

Skämt åsido: i de gamla hästspiltorna var det ibland trägolv, nu kommer jag inte ihåg om det var för att leda bort kiss eller som halkskydd men jag har sett ett flertal spiltor med trägolv.
Det finns en risk att trä murknar och hästarna trampar genom så det gäller att vara med och kontrollera bärigheter. Även om golvet står pall för att en stor traktor är anläggningsytan relativt stor. Jämför med hästhovarna och vikt på hästen innan ni fattar ett beslut.
 
Vi har trägolv i stallet, det inte behandlat på annat sätt än med olja.

Jag tycker att det funkar bra, bara det att man givetvis inte kan drälla runt med vatten hur som helst.

UNder de två vintrar vi haft det så har vi en gång i veckan sopat ihop spånet och låtit golvet luftas en hel dag. I år gör jag så att jag varje dag sopar undan spånet precis där de kissat, det torkar ganska bra på en dag.

Under sommaren får det torka några veckor när hästarna går ute dygnet runt.
 
Vi slet bort plankorna och fick en god vän att ta hit sin maskin och fylla upp med grus. :D :idea:

Visst det är dyrt att hyra maskiner och folk till sådant men å andra sidan går det ganska fort att fylla upp och tar inte så lång tid...och eftersom det handlar om timpenning på ungefär 400 kr/timmen så är man ju glad om det är snabbt fixat. :D ;)

Hur lång tid det tar beror på hur mkt som behöver fyllas.Vi hade djup på ca 1 1/2 m när vi slitit bort plankerna....och en yta på 52 m2.Totalt tog det nog runt 4 timmar. :D

Om man har möjlighet så kan man ta ganska mkt fyll ifrån kanske någon hage man har...så blir kostnaden inte så stor...och hästarna får något roligt att klättra i i hagen. ;) :D

Vi tog fyll ifrån hagen...och köpte 5 kubikmeter makadam 030 att ha över...och till det allra översta lagret 5 kubikmeter kabelsand....denna sand och makadamen gör att kisset rinner igenom istället för att stanna kvar....vilket gör att ytan håller sej fräsch. ;)Kostnaden för gruset blev totalt ca 4000 kr inkl hemkörningskostnaden och moms.

Och tur är det väl att vi fyllt på med grus...hästarna går mer än gärna in och markerar att det är deras med att kissa där inne ofta...det hade aldrig hållt i längden med plankorna...hur kraftiga de än var...ca 10 cm tjocka! ;)

Riv väck skiten är mitt råd!!...blod,svett och tårar...men du kommer att bli så nöjd i slutenden och du slipper oroa dej för att de ska trampa igenom! ;)

Man ska tänka på att urin är frätande...dvs bräderna blir mkt snabbare förstörda av kiss än om du tex spiller vatten! :eek:
 
Vi har två boxar i en lada med trägolv. Där har vi lagt heltäckande gummimatta vilket fungerar kanonbra.
Det blir ioförsig antagligen väldigt dyrt om man ska ha det över en hel loge, men jag vet de som fått tag på rullar av begagnade gummimattor gratis. Så om du har den möjligheten är det nog ett väldigt bra alternativ.
 
Vi har haft lösdrift i en del av gamla kostallet. Där har vi "fyllt" igen gamla pissrännor med brädställningar i själva rännan. De gjordes för två år sedan och är nu så dåliga (ruttna) att de behöver lagas på ett par ställen. Så med brädgolv får man nog vara beredd på att byta plank ganska ofta. Ek är ju ett bra och tåligt material. Det är inte det som använts i vår lösdrift.
 
Tack för svaren, d blir nog till å riva upp. Pappa jobbar på betongfabrik så grus fixar vi gratis :D men d är juh så mycket jobb!!
Men man kanske kan ta golvet å göra två till boxar så kanske slitet lönar sig :idea:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 364
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vi behöver göra något åt golvet i vår lägenhet. Det är ett jättefint golv i massiv ek som lades 2014, och det är samma golv genomgående...
Svar
14
· Visningar
2 537
Senast: Jenka
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp