Trähantverkstråden

McFlurry

Trådstartare
Visst borde det väl finnas en tråd här där vi kan dela med oss av våra trähantverk? :D Tänker att vi här ska kunna dela med oss av bilder på våra skapelser och diskutera allt som hör till trähantverk!

Jag är totalt nybörjare men har nyligen upptäckt hur kul det är att tälja, och håller nu på att lära mig mer inom ämnet. Gick en folkhögskolekurs i byggnadsvård för några år sedan så har testat på lite olika grejer/tekniker men har sen bara fallit tillbaka i det vanliga byggandet med skruvar och elverktyg här hemma. Men nu har jag vågat mig på några enkla smörknivar och har många planer som ska förverkligas är tanken. Så fort jag storstädat klart i min snickarlada så ska jag göra mig en täljhäst - sen kan inget stoppa mig... hoppas jag ;)

Detta är min senaste kniv (gjord av björk), inget märkvärdigt på något sätt men jag täljde helt utan mall för första gången och det var verkligen roligt att få tänka kreativt på ett helt nytt sätt:
photo_2021-01-31_20-12-27.jpg
 
Idag blev det en till smörkniv! Så kul att det känns helt omöjligt att få den där fula brädbiten till något vettigt när man börjar och sen helt plötsligt sitter man där med en smörkniv i händerna! 🤷🏻‍♀️😂 Får se när jag vågar mig på något svårare.. 😅

zgUTGJP.jpg
 
Jag blev klar med min täljhäst idag! Lite finjusteringar ska ordnas men den är testad och klart godkänd. Jag har aldrig ens suttit på en täljhäst innan så är väl inte den bästa att avgöra hur väl jag lyckades men jajaja ;) Har försökt använda så få elverktyg som möjligt pga lite kul ju. Mycket fogsvans och stämjärn + lite täljkniv och spånhyvel. Typ så :D

photo_2021-03-01_17-34-29 (3).jpg
 
Jag råkade panga en ruta och när jag tog ned bågen så visade det sig att bottenstycket var dåligt så jag fick göra ett nytt innan jag kunde glasa. Det kanske skulle kunna räknas som trähantverk det också?
 
Jag behöver ett foto in action för att förstå vad det där är.
Ja det är inte så lätt att förstå ju :D Jag har ingen bra bild som visar tydligt i nuläget men kan fixa det. Men om du ser bilden i inlägg #9 så ser du att det ligger en träbit med en bandkniv (verktyget) uppepå. Om man sitter på täljhästen och trycker med fötterna på pedalen framåt så fälls "klossen" (den översta biten) ner och håller då fast träbiten man jobbar med. På det sättet får man båda händerna fria och kan jobba med tex en bandkniv som kräver båda händerna. Hoppas min förklaring hjälpte och inte stjälpte 😅
 
jag får spara den här tråden i minnet, till den dag då jag har en egen träsvarv att leka med! Jag älskar att svarva, men det är väldigt många år sen jag gjorde det senast. Gjorde några träfat, som min moster ansåg var mycket bättre än de som säljs dyrt i hemslöjdsbutiker. Vill göra fler, men har varken tid till det eller råd att köpa nån svarv...
 
Jag blev klar med min täljhäst idag! Lite finjusteringar ska ordnas men den är testad och klart godkänd. Jag har aldrig ens suttit på en täljhäst innan så är väl inte den bästa att avgöra hur väl jag lyckades men jajaja ;) Har försökt använda så få elverktyg som möjligt pga lite kul ju. Mycket fogsvans och stämjärn + lite täljkniv och spånhyvel. Typ så :D

Visa bifogad fil 65491


Men, KUL! Sambon har muttrat om att han behöver en täljhäst. Vad fin den blev!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 563
Senast: Mineur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
792
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Fast jag tänker att det en apotekstekniker får lära sig på sin utbildning inte hör till allmänbildning. Jag tycker det hör till...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 426
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp