Träna agility med en norwichterrier

hund-visakaren66

Trådstartare
Hej!
Jag har precis tagit hand om en norwichterrier (en omplaceringshund) just nu så lägger jag ner mycket tid på att skapa förtroende och att han ska känna sig trygg med mig. Däremot så har jag på sikt funderat på att träna agility och undra ifall det finns andra som träna agilty. Hur kommer jag igång och är norwichterrier en lämplig ras att träna agilty med?
 
Jag har sett norwichterrier på agilitytävlingar, så det går bra! Lite beroende på individ, förståss, men de flesta hundar gillar agility.

Kolla runt på brukshundklubbar, hundungdom och privata tränare i närheten och se vilka som har nybörjarkurser. (Angående hundungdom så har jag sett åtskilliga överåriga som både gått kurs och tävlar för dem.)

Naturligtvis kan man kolla YouTubeklipp och läsa sig till en hel del, men jag rekommenderar alltid att börja med en vettig kurs. Dels lär man sig rätt från början, dels brukar det vara väkdigt roligt att gå kurs, och förhoppningsvis kan man träffa framtida träningskompisar!
 
Som ovan så skulle jag anmäla till nån kurs så det blir rätt från början. Nåt som är bra är att träna in olika belöningar, att hunden tar både godis, träna in lite kamp och att springa efter leksak så att man kan variera belöningarna beroende på vad man vill träna in. Sen så är stanna kvar bra att ha och så inkallning såklart.
Har själv corgis jag kör lite agility med och skulle säga att de flesta raser brukar uppskatta att träna agility även om vissa har bättre förutsättningar och fallenhet för att bli riktigt bra på det. :)
 
Agility är ju oerhört självbelönande och dom flesta hundar tycker det är roligt, en liten terrier är väl perfekt för agility :) gå en kurs och kolla Facebookgrupperna om samträningingar :)
 
Jag har sett norwichterrier på agilitytävlingar, så det går bra! Lite beroende på individ, förståss, men de flesta hundar gillar agility.

Kolla runt på brukshundklubbar, hundungdom och privata tränare i närheten och se vilka som har nybörjarkurser. (Angående hundungdom så har jag sett åtskilliga överåriga som både gått kurs och tävlar för dem.)

Naturligtvis kan man kolla YouTubeklipp och läsa sig till en hel del, men jag rekommenderar alltid att börja med en vettig kurs. Dels lär man sig rätt från början, dels brukar det vara väkdigt roligt att gå kurs, och förhoppningsvis kan man träffa framtida träningskompisar!
Tack för bra tips. Jag ska kolla om det finns någon nybörjakurs på min hemma klubb. Det verka vara en roligt träningsform för både hund och förare.
 
Agility är ju oerhört självbelönande och dom flesta hundar tycker det är roligt, en liten terrier är väl perfekt för agility :) gå en kurs och kolla Facebookgrupperna om samträningingar :)
Tack för svar! Låter toppen. Bra ide med Facebook grupp hittade denna direkt https://www.facebook.com/groups/341701879220397/. Vet du om man behöver någon extra hundförsäkring om man skulle börja träna? Tänkte på om det är en förhöjd skadderisk osv.
 
Rent praktiskt är det en fördel att gå kurs/vara med i träningsgäng på en klubb. Där finns alla hinder, vanligtvis fler och av bättre kvalitet än en privatperson skaffar sig, och inte minst, man är flera som kan hjälpas åt att bygga och plocka ner banorna! :p

På min klubb finns alltid en agilitybana uppställd, vi som tränar rally brukar belöna våra hundar med några hopp och tunnelrace efter den koncentrerade rallyträningen.
 
Rent praktiskt är det en fördel att gå kurs/vara med i träningsgäng på en klubb. Där finns alla hinder, vanligtvis fler och av bättre kvalitet än en privatperson skaffar sig, och inte minst, man är flera som kan hjälpas åt att bygga och plocka ner banorna! :p

På min klubb finns alltid en agilitybana uppställd, vi som tränar rally brukar belöna våra hundar med några hopp och tunnelrace efter den koncentrerade rallyträningen.
Tack så mycket för all kunskap ni delar. Behöver någon extra hundförsäkring om man skulle börja träna? Tänkte på om det är en förhöjd skadderisk osv. Jag är inne och jämför hundförsäkringar https://xn--frskraminhund-dfb1y.se/ här men kan inte läsa någon om extra villkor för hundar som tävlar/tränar agility
 
Tack så mycket för all kunskap ni delar. Behöver någon extra hundförsäkring om man skulle börja träna? Tänkte på om det är en förhöjd skadderisk osv. Jag är inne och jämför hundförsäkringar https://xn--frskraminhund-dfb1y.se/ här men kan inte läsa någon om extra villkor för hundar som tävlar/tränar agility

Nej du behöver ingen extra försäkring för att träna agility med hunden men det är alltid bra att ha ett högt färsäkringsbelopp om olyckan är framme. Gäller så klart även om man inte kör agility.
 
En tanke - det är bra att få lite hjälp av en bra instruktör i agility för att undvika skador. Det finns onödiga nybörjarfel som att inte förankra tunneln ordentligt eller låta hundarna hoppa för stora hinder. Man ska också respektera A-hindret som sliter på armbågar.

Liksom i ridningen minskar risken för skador med uppvärmning och avskrittning.
 
En tanke - det är bra att få lite hjälp av en bra instruktör i agility för att undvika skador. Det finns onödiga nybörjarfel som att inte förankra tunneln ordentligt eller låta hundarna hoppa för stora hinder. Man ska också respektera A-hindret som sliter på armbågar.

Liksom i ridningen minskar risken för skador med uppvärmning och avskrittning.
Tack! man vill ju inte slita på hunden så skador uppstår. Jag ska byta hundförsäkring så jag har ett högre veterinärsbelopp, så jag kan känna mig tryggare! Tack för alla hjälp
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 436
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 554
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 925
Senast: mysboll
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp