Träna balans och sits - Avsuttet

Matilda_Bella

Trådstartare
Hej!

Jag är medryttare på en fantastisk D-ponny som rider ca 2-3 dagar i veckan och tävlar lite då och då, rider även för tränare regelbundet. Jag har under den senaste tiden blivit spänd i sadeln och tagit mer och mer stöd i tyglarna, alltså tappat balansen i sadeln och istället hållit balansen i tyglarna. Denna lilla dam jag rider på är vääldigt känslig för alla hjälper och påverkas av minsta lilla felaktiga rörelse. Det leder till att hon ofta går över tygeln och blir lite irriterad, såklart ❤️.

Då jag endast rider två gånger i veckan önskar jag tips på hur jag ska träna upp min balans i sadeln avsuttet. Vad finns det för övningar och vilka muskelgrupper är bäst att träna upp? Kan yoga vara ett alternativ? Vilken typ av yoga isåfall?

Om ni har "uppsuttna tips" får ni gärna dela med er av det också!

Tacksam för ALLA tips och råd! :D
 
För min del har det hjälpt att stärka rygg och axlar med styrketräning på gym. Har du inte tillgång till gym kan du köpa träningsband och träna med dem. Finns massor med träningsprogram online som du kan göra och se om det hjälper. Rider jag med rak rygg tycker jag det är svårare att tappa balansen :)

Annars är det klassiska mantaget ett utmärkt sätt att ta till när man tappar balansen :D
 
Avsuttet: träna bålstyrka. pilatesboll utan att ha fötterna på golvet.
Uppsuttet: rida utan händer och/eller rida med benen upplyfta (alltså "bara" sitta på rumpan, ingen knäkontakt med sadeln). Lättridning utan stigbyglar är också effektivt, men jobbigt :D
 
Balettövningar särskilt övningar vid stången s.k. barre om du vill söka på t.ex. youtube gav mig jättebra både styrka och muskler och smidighet för ridningen och var super för balansen. Jag gick kurs när jag var vuxen har aldrig dansat som barn eller ungdom för jag ville lära mig ordentligt.

Vansinnigt bra träning helt klart för ridningen upptäckte jag. Har inte riktigt haft möjlighet att gå kurs nu men jag lägger in lite bra övningar i slutet av gympasset ganska ofta.
 
Min ridning fick ett ordentligt lyft när jag började springa. Konditionen jag fick gav mig ork att fokusera hela passet.
Sedan började jag styrketräna. Främst bål, rygg (främst övre rygg), axlar, armar. Då tog det fart på riktigt!
Håller med till 100%. Jag har haft ca ett års paus och tack vare regelbunden kondition och styrketräning var det bara koordinationen som låg lite efter i ridningen när jag började igen.
 
Hej!

Jag är medryttare på en fantastisk D-ponny som rider ca 2-3 dagar i veckan och tävlar lite då och då, rider även för tränare regelbundet. Jag har under den senaste tiden blivit spänd i sadeln och tagit mer och mer stöd i tyglarna, alltså tappat balansen i sadeln och istället hållit balansen i tyglarna. Denna lilla dam jag rider på är vääldigt känslig för alla hjälper och påverkas av minsta lilla felaktiga rörelse. Det leder till att hon ofta går över tygeln och blir lite irriterad, såklart ❤️.

Då jag endast rider två gånger i veckan önskar jag tips på hur jag ska träna upp min balans i sadeln avsuttet. Vad finns det för övningar och vilka muskelgrupper är bäst att träna upp? Kan yoga vara ett alternativ? Vilken typ av yoga isåfall?

Om ni har "uppsuttna tips" får ni gärna dela med er av det också!

Tacksam för ALLA tips och råd! :D
Tänker även när du rider att du även försöker hålla i manen. Försöker slappna av och lita på hästen du rider, då kommer det bli lättare att slappna av. Så försök att få ett förtroende för hästen. Avsuttet tänker jag att du bara kan testa basic övningar hemma som att stå på ett ben, stå på tå osv. Lycka till i framtiden!
 
Jag har också märkt att min ridning blivit bättre när jag sprungit. Jag har inget att skylla på men jag tränar inte på gym 😉 även fast det säkert är de bästa.

Sen är det inte fel att rida med en halsrem! Det gör jag alltid på unga hästar för att inte ta dem i munnen om jag tappar balansen. Just nu rider jag endel barbacka för jag måste rida i skogen oavsett, då har jag också en rem att ta tag i om jag tappar balansen.
 
Hej!

Jag är medryttare på en fantastisk D-ponny som rider ca 2-3 dagar i veckan och tävlar lite då och då, rider även för tränare regelbundet. Jag har under den senaste tiden blivit spänd i sadeln och tagit mer och mer stöd i tyglarna, alltså tappat balansen i sadeln och istället hållit balansen i tyglarna. Denna lilla dam jag rider på är vääldigt känslig för alla hjälper och påverkas av minsta lilla felaktiga rörelse. Det leder till att hon ofta går över tygeln och blir lite irriterad, såklart ❤️.

Då jag endast rider två gånger i veckan önskar jag tips på hur jag ska träna upp min balans i sadeln avsuttet. Vad finns det för övningar och vilka muskelgrupper är bäst att träna upp? Kan yoga vara ett alternativ? Vilken typ av yoga isåfall?

Om ni har "uppsuttna tips" får ni gärna dela med er av det också!

Tacksam för ALLA tips och råd! :D
En balansplatta kanske kan funka. Man kan stå och sitta på den. Googla så ser du hurdan jag menar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 199
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367
Ridning När jag var yngre red jag barbacka 8/10 gånger på en massa busiga ponnyer så min balans var grym. I somras hoppade jag barbacka och red...
Svar
7
· Visningar
1 833
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 049
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp