Träna bort magen...

L

limited_edition

Jag har ett sto som är väldigt rund om magen för tillfället, eller ganska fet för övrigt med :D
men frågan är hur tränar man bort magen fortast möjligt?

Undrar också om det kunde vara okej att skritta henne 30-60min varje morgon + rida vanligt på kvällen?

Så att hon kommer iform fortare...

säg vad ni skulle gjort:::

:bump:
 
Sv: Träna bort magen...

hälften av kraftfodret och ridit skulle jag gjort!

hur e hästens kondition? om den e dålig får man ju ta det lite lugnare....men mycket trav och galopp i skogen är bra, blandat med dressyr och hopparbete....och lite vila ibland. hästen behöver dock inte stå helt på vilodagarna, man kan skritta ut och klättra tex.

att rida hästen två gånger om dan som du funderar på är väl jättebra!
 
Sv: Träna bort magen...

det beror ju på vad hästen har för konditione just nu..
Bygg upp den från början. Tänk på att inte gå för fort fram med konditionstränandet, (det straffar sig i längden..) , även om du behöver få den smalare..
 
Sv: Träna bort magen...

Att skritta på morgonon och rida på kvällen tycker jag är en toppenidé.
Att galoppera hästen länge i lugn tempo och såklart i form gör att magmusklerna får jobba mycket. Annars tycker jag tant Agdas förslag är bra.

Vill också påpeka att stora magar eller som många kallar det "hömagar" betyder inte att hästen får för mycket hö, oftast är det snarare åt andra hållet. Vet inte om det är så i ditt fall men innan du börjar träningen räkna på foderstaten och snåla inte med höt, snarare kraftfodret.

Lycka till!
 
Sv: Träna bort magen...

nä hömage e inget å bekymra sej över.

min häst ser alltid ut som en stor ballong i stallet men sen när man rider drar han in alltihopa å e så himla smal och stilig

de e bra att hästen kan slappna av och släppa ut magen
 
Sv: Träna bort magen...

Ta å minska lite på kraftfodret...
inte på hö...
Rid korta men jobbiga pass...
vet hur de e... :D
som morsan brukar säga...markarbete... :devil:
Lycka till!
 
Sv: Träna bort magen...

låter som en underbar idé att rida sådär två gånger varje dag, jag skulle verkligen göra det om jag hade tid och möjlighet!
 
Sv: Träna bort magen...

tant agda skrev:
nä hömage e inget å bekymra sej över.

min häst ser alltid ut som en stor ballong i stallet men sen när man rider drar han in alltihopa å e så himla smal och stilig

de e bra att hästen kan slappna av och släppa ut magen


Jippi!!! :) Då måste jag sluta att skälla på pållen m den stora magen, för han ser faktiskt helt normal ut när man rider :D
 
Sv: Träna bort magen...

hihi, ja hon ser nog också mes ut som en stor ballong :D

Hon har ingen bra kondis alls men är en tjej med MYCKET fart i så man får ju se upp när man märker att hon blir trött för det märker hon inte själv, hehe...

hon får 7 kg hösilage om dagen är det för lite? obs! torrt hösilage...

sen får hon 5dl betforr(torr)
5dl havre
5dl korn

uppdelat på två gånger under dagen

hösilaget får hon uppelat på fyra gånger...
 
Sv: Träna bort magen...

Börja med att skaffa en uträknad foderstat!! Fråga på foder om hälp, där finns det massor med kunniga som hjälper till.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 277
Senast: Blyger
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp