Träna bort skällande vid rallylydnad

Stinaelin

Trådstartare
På förekommen anledning vill jag träna bort skällande vid Rallylydnad på min sheltie.

Vi har tränat i ca 2,5 år. Han är snart 5 år. Ganska duktig på själva övningarna, bra fokus på mig och mycket entusiastisk.
Tyvärr så entusiastisk så han skäller mycket.

Jag behöver tips om hur man tränar bort detta. Jag har testat i tur och ordning; Extern belöning, omvänt lockande, att avbryta när han går in i skall, och att ignorera.

Inget av ovanstående har fungerat klockrent, men det kan vara så att jag gett upp för tidigt, inte varit konsekvent eller tydlig nog.

Nu tänkte jag ge mig på det igen, eftersom jag faktiskt vill kunna tävla.

Så, rallyfolk, ge mig er bästa tips på att få bort skällande på banan. Tack! :bow:
 
Skäller han lika mycket oavsett hur frekvent du belönar? Skall i allmänhet under träning kan ju bero på belöningsfrustration (säger inte att det nödvändigtvis är fallet för er) och där tänker jag att det är viktigt att bekräfta hunden när den gör rätt mellan belöningarna för att den inte ska behöva "hallå jag gjorde ju som du sa var är min belöning???". I början kan det ju handla om att bekräfta ofta och belöna ofta för att sedan kunna utöka tiden när hunden förstår (och får bättre uthållighet) att belöningen kommer och den gör inte fel bara för att belöningen dröjer. :)
 
Tack för input! Glömde skriva att jag även testat att belöna massor. Funkar ganska bra, men jag får verkligen seriemata honom för att han ska vara nöjd. Ibland känns det som han inte skäller bara när han tuggar liksom... :angel:

Det i kombination med att han är har lätt att lägga på sig (kastrerad hane), så kändes det nästan ohållbart. Men kanske gör jag fel, kanske kan testa mjukost eller så istället, så han inte får i sig så mycket. Och detta ska ju fasas ut, eller hur? Vi har bara inte kommit så långt, innan jag gav upp.
 
Är han likadan oavsett vilka miljöer du tränar i? Har du testat att ha även tråkigare belöningar?

Nu är inte mina skälliga av sig, men jag kan tex inte ha favoritgodiset när vi ska lära in nya moment, för då sprattlar de bara runt utan att tänka. Då får jag ha tråkigare saker så att det blir mer lugn och fokus. Sedan när ett beteende är befäst, då kan jag ta fram roligare belöning för att tex motivera dem att utföra ett moment snabbare eller så.
 
Är han likadan oavsett vilka miljöer du tränar i? Har du testat att ha även tråkigare belöningar?

Nu är inte mina skälliga av sig, men jag kan tex inte ha favoritgodiset när vi ska lära in nya moment, för då sprattlar de bara runt utan att tänka. Då får jag ha tråkigare saker så att det blir mer lugn och fokus. Sedan när ett beteende är befäst, då kan jag ta fram roligare belöning för att tex motivera dem att utföra ett moment snabbare eller så.

Olika miljöer har jag testat, han är i stort sett lika skällig var jag än är, ute, inne, nytt eller invant ställe.

Svårt att hitta något som INTE är favoritgodis. Han älskar liksom allt... Och är inte alls intresserad av leksaker. Ska försöka tänka ut något lagomt trevligt...
 
Olika miljöer har jag testat, han är i stort sett lika skällig var jag än är, ute, inne, nytt eller invant ställe.

Svårt att hitta något som INTE är favoritgodis. Han älskar liksom allt... Och är inte alls intresserad av leksaker. Ska försöka tänka ut något lagomt trevligt...
Har du testat att belöna med typ... morotsbitar, flingor, gurka?
 
Tack för input! Glömde skriva att jag även testat att belöna massor. Funkar ganska bra, men jag får verkligen seriemata honom för att han ska vara nöjd. Ibland känns det som han inte skäller bara när han tuggar liksom... :angel:

Det i kombination med att han är har lätt att lägga på sig (kastrerad hane), så kändes det nästan ohållbart. Men kanske gör jag fel, kanske kan testa mjukost eller så istället, så han inte får i sig så mycket. Och detta ska ju fasas ut, eller hur? Vi har bara inte kommit så långt, innan jag gav upp.

Ja precis tanken är ju inte att man ska behöva belöna varje litet moment resten av livet liksom. Med tanke på att du skriver att han älskar allt godis känns det som att han skäller av förväntan (vilket ju blir en slags frustration att belöningen inte kommer)? I ditt fall hade jag nog kombinerat med att byta godis till något lite mindre kul med att bekräfta oftare! Jag hade typ, om jag skulle gå fritt följ tio meter sagt "fot", direkt när han är i fotposition säga "bra, fot" och fortsätta säga "bra, fot" några gånger innan belöningsord + belöning i slutet på sträckan. Tänker att det är viktigt att han verkligen vet att han gör rätt även fast han inte får belöning just då, annars kan det ju uppstå en frustration om han inte är säker på vad han ska göra. :)
 
Ja precis tanken är ju inte att man ska behöva belöna varje litet moment resten av livet liksom. Med tanke på att du skriver att han älskar allt godis känns det som att han skäller av förväntan (vilket ju blir en slags frustration att belöningen inte kommer)? I ditt fall hade jag nog kombinerat med att byta godis till något lite mindre kul med att bekräfta oftare! Jag hade typ, om jag skulle gå fritt följ tio meter sagt "fot", direkt när han är i fotposition säga "bra, fot" och fortsätta säga "bra, fot" några gånger innan belöningsord + belöning i slutet på sträckan. Tänker att det är viktigt att han verkligen vet att han gör rätt även fast han inte får belöning just då, annars kan det ju uppstå en frustration om han inte är säker på vad han ska göra. :)

Jag tror att du är något på spåret där. Han söker bekräftelse i varje steg liksom. Frågar mig hela tiden, "Vad ska vi göra nu?" oavsett om vi är i skogen eller på banan. Men på banan är han mer taggad såklart.

Tack för superbra tips!
 
Det i kombination med att han är har lätt att lägga på sig (kastrerad hane), så kändes det nästan ohållbart. Men kanske gör jag fel, kanske kan testa mjukost eller så istället, så han inte får i sig så mycket. Och detta ska ju fasas ut, eller hur? Vi har bara inte kommit så långt, innan jag gav upp.
Jag vet jag såg ett hundprogram där de belönade med hundens mat. Det vill säga att skulle den hunden få t ex en skål mat, tog de kanske halva av den skålen och använde som belöning.
Då fick hunden i sig samma mängd mat som vanligt.
Dock kanske det fungerar olika bra beroende på vad det är för mat hunden får förvisso. 😅
 
Jag vet jag såg ett hundprogram där de belönade med hundens mat. Det vill säga att skulle den hunden få t ex en skål mat, tog de kanske halva av den skålen och använde som belöning.
Då fick hunden i sig samma mängd mat som vanligt.
Dock kanske det fungerar olika bra beroende på vad det är för mat hunden får förvisso. 😅

Det gör jag redan. Han ÄLSKAR sin mat. Gör varsomhelst för den. :D
 
Kan det funka att bara stå still och göra inget så fort han skäller (inte prata med honom, inte titta på honom, inte ge honom nån uppmärksamhet alls)? Och sen när han är tyst fortsätta. Då blir det ju som en belöning att få fortsätta med det roliga. Och sen stanna och göra inget (dvs vara jättetråkig) så fort han börjar skälla igen. Ja, jag inser att det krävs stora mängder tålamod från din sida och det kommer vara väldigt tråkigt i början. Men kan det kanske göra att polletten trillar ner efter tag: om jag skäller blir det bara tråkigt, men om jag är tyst så händer det roliga saker!
 
Med min som med tar till skall hela tiden när vi tränar har det blivit bättre sen jag insåg att det inte hjälper att försöka dämpa honom hela tiden.

Belönar oftast med godis men som slutbelöning eller när han gör något extra bra då får han kampa loss ordentligt istället och han börjar kunna komma tillbaka till fokus efter igen men det har tagit lång tid att komma hit.

Det som har jag hjälp oss är att jag har slutat ( ibland glömmer jag bort mig, tur att hunden är mer lättlärd en matte :o ) belöna även om han gör momenten rätt ( dom jag vet att han faktiskt kan) när han skäller samtidigt, jag rätar på mig och blir tråkig då istället.
 
När min hund kan momentet till punkt och pricka så belönar jag aldrig vid skall. Sen så funkar det för min hund att få ösa ur sig värsta energin innan genom att köra nån runda på agilitybanan eller springa bredvid cykel så att hon inte har så himla mycket överskottsenergi innan jag tränar rally eller lydnad.
 
Skällande kan ju vara av frustration att han vill få belöning men kan det även vara pga av otydlighet? Nu drar jag paralleller till mig och min hund Ascot och han kan skälla ibland vid träning. Min tränare gjorde i december iakttagelsen att detta sker när jag är otydlig, dvs jag är otydlig med mitt kroppsspråk/kommando/var vi är på väg på banan = Ascot blir frustrerad och osäker på vad jag menar och då skäller han samt ibland hoppar lite vid min sida. Tidigare har jag inte tänkt så mkt på skällande då det mer frekvent sker när vi shapar (och där har jag tydligare kopplat det med att han inte förstår vad jag vill att han gör) men visst skäller han ibland även när vi tränar tex lydnad eller Rallylydnad och där gjorde jag inte tidigare helt kopplingen att anledningen var för att jag var otydlig. Just gången min tränare iakttog oss var när vi tränade en rallylydnadsbana.

Detta behöver såklart inte vara fallet för er men kanske ger lite att fundera på 🙂.
 
Kan det funka att bara stå still och göra inget så fort han skäller (inte prata med honom, inte titta på honom, inte ge honom nån uppmärksamhet alls)? Och sen när han är tyst fortsätta. Då blir det ju som en belöning att få fortsätta med det roliga. Och sen stanna och göra inget (dvs vara jättetråkig) så fort han börjar skälla igen. Ja, jag inser att det krävs stora mängder tålamod från din sida och det kommer vara väldigt tråkigt i början. Men kan det kanske göra att polletten trillar ner efter tag: om jag skäller blir det bara tråkigt, men om jag är tyst så händer det roliga saker!

Ja, det krävs tålamod. Har testat, men han skäller så jag inte står ut... :arghh:
 
När min hund kan momentet till punkt och pricka så belönar jag aldrig vid skall. Sen så funkar det för min hund att få ösa ur sig värsta energin innan genom att köra nån runda på agilitybanan eller springa bredvid cykel så att hon inte har så himla mycket överskottsenergi innan jag tränar rally eller lydnad.

Ja, det funkar super att köra agility innan. Men det är ju svårt på tävlingar...
 
Skällande kan ju vara av frustration att han vill få belöning men kan det även vara pga av otydlighet? Nu drar jag paralleller till mig och min hund Ascot och han kan skälla ibland vid träning. Min tränare gjorde i december iakttagelsen att detta sker när jag är otydlig, dvs jag är otydlig med mitt kroppsspråk/kommando/var vi är på väg på banan = Ascot blir frustrerad och osäker på vad jag menar och då skäller han samt ibland hoppar lite vid min sida. Tidigare har jag inte tänkt så mkt på skällande då det mer frekvent sker när vi shapar (och där har jag tydligare kopplat det med att han inte förstår vad jag vill att han gör) men visst skäller han ibland även när vi tränar tex lydnad eller Rallylydnad och där gjorde jag inte tidigare helt kopplingen att anledningen var för att jag var otydlig. Just gången min tränare iakttog oss var när vi tränade en rallylydnadsbana.

Detta behöver såklart inte vara fallet för er men kanske ger lite att fundera på 🙂.

Jag är ganska övertygad om att det är frustration både pga belöning OCH min otydlighet. Jag ska börja med att punktträna några skyltar så han gör dem perfekt, och vara supernoga med mitt kroppsspråk.

Han gör nämligen samma sak i agility om han inte fattar. Stannar och skäller. Och jag tror det är så att han frågar vad i hela friden han ska göra helt enkelt.
 
Idag testade jag alternativt "godis". Clementin, gurka och morot. Han trodde nog jag blivit knäpp. Spottade ut direkt, och kollade på mig förolämpat. :wtf:

Så nu måste jag hitta nått godare, men ändå inte supergott. Kankse flingor, som du nämnde @Red_Chili.

Det blir nästa träning. Men det känns kul igen, nu har jag något att jobba på, ingen återvändsgränd. så TACK för alla tips så länge! :bow:
 
Ja, det funkar super att köra agility innan. Men det är ju svårt på tävlingar...

Jag bor fyra minuter från min brukshundsklubb så brukar försöka svänga in där och köra nåt varv på agilityplan innan jag åker till tävling :angel:. Funkar ju bara när det är säsong såklart och de flesta har ju inte den lyxen 😁.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 161
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
2 886
Hundträning Har en stor hund blandras med bla amstaff, schäffer och rottis. Han är en väldigt snäll och social hund förutom på en punkt. När vi...
Svar
3
· Visningar
1 179
Senast: Swat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp