Träna bort utfall/vakt

Sasse

Trådstartare
Jag har noterat att mina föräldrars hund ibland gör utfall. Jag har främst sett det mot katterna, och när hunden är i hög förväntan. Om jag t.ex. har en pinne i handen och leker med katterna, och hunden märker det, kommer han som ett jehu och ska ha pinnen till varje pris. Får han inte det gör han utfall mot katten/katterna. Det händer även om katterna leker själva/med varandra, då jagar hunden bort och kan nafsa efter dem.

Kan man träna bort detta och hur i så fall? Jag tycker det är synd att katterna inte vill/vågar leka i närheten av hunden längre. I övrigt kommer de bra överens, speciellt ena katten och hunden kan leka/gosa tillsammans.
 
Nu tror-hoppas jag att du är ett troll.

Det är djur det handlar om! Lek inte jaktlekar med katterna när hunden är med.

Jaktbeteenden är till stor del instinktiva eller t.o.m. rena reflexer - de är inte alltid lätta eller ens möjliga att träna bort. I situationer där sådana beteenden triggas händer olyckor lätt. Så anpassa leken med katterna till hunden. I synnerhet om det inte är din hund.
 
Hmm. Jag vet ingenting om ts. Men just därför så utgår jag ifrån att hon vill det bästa för djuren och att hon tar hänsyn till trygghet och säkerhet så långt hon kan.
Jag har ingen anledning att tro att hon inte anpassar leken med katterna till hunden och absolut ingen anledning att tro att hon, efter att ha upptäckt detta problem, skapar det med flit.
När man ber om hjälp med ett problem så beskriver man ofta det enklaste sättet att skapa problemet. Det betyder ju inte att det är något man gör i tid och otid, även om det ofta tolkas så av vissa användare här.

Jag tror att det finns många som hade kunnat få bra hjälp av duktigt folk här på buke som avstår från att skriva om sina problem just för att de inte är säkra på att de kan uttrycka sig med tillräckligt många förklaringar och brasklappar för att undvika att bli totalt idiotförklarade.

Klart att många människor är idioter. Men på ett internetforum tror jag det är mer konstruktivt att försöka utgå ifrån att folk vill väl och gör sitt bästa.
 
Nu tror-hoppas jag att du är ett troll.

Det är djur det handlar om! Lek inte jaktlekar med katterna när hunden är med.

Jaktbeteenden är till stor del instinktiva eller t.o.m. rena reflexer - de är inte alltid lätta eller ens möjliga att träna bort. I situationer där sådana beteenden triggas händer olyckor lätt. Så anpassa leken med katterna till hunden. I synnerhet om det inte är din hund.
Nej, jag är inget troll. Jag frågar eftersom jag inte har kunskap i ämnet.

Vid de tillfällen jag lekt med katterna har hunden inte varit i närheten av oss, alltså inte inom synhåll. Det har dock hänt vid två tillfällen att han fått syn på oss och då kommit fram. En av dessa gångerna, första gången, gjorde han ett tydligt utfall mot katten. Han har innan dess inte haft några tendenser till utfall vad jag sett. Inte på det sättet i alla fall. Andra gången han såg mig leka med katten var jag mer beredd och avslutade leken innan hunden kom fram.

Jag har inte lekt med katterna därefter, men jag har noterat att de inte heller vill/vågar leka med varandra när hunden är i närheten. Gör de ändå det lägger sig hunden i.

Jag ser inte på vilket sätt det går att anpassa lekarna, har du tips om det får du gärna delge dessa. Det jag tycker är mest synd är inte att jag inte kan leka med katterna, utan att de inte vill/vågar leka med varandra. De gjorde det en del innan hunden kom in i bilden, men har nu slutat. Beteendet finns även om katterna börjar jaga något på egen hand, eller gör något annat ”aktivt”, och hunden märker det.
 
Jag tycker inte att man ska utgå från att någon är ett troll. Att inte förstå något för att man saknar kunskap i ämnet och därmed frågar är en styrka i sig och förtjänar inte att man direkt blir anklagad för att ljuga och försöka skapa problem.

Det låter som att hunden i fråga har ett resursförsvar, och kanske även ett kontrollbehov. Du leker med katterna, hunden har då ingen kontroll, vilket lockar dit hunden. Väl där inser hunden att det finns en resurs (oavsett om det är en leksak eller dig som person) och går in för att försvara sin resurs, och gör därför utfall mot katterna.

Jag har en hund med enormt kontrollbehov; Asni kan helt enkelt inte låta andra vara om de håller på med varandra. Hon måste in och försöka få kontroll på situationen, vilket inte gör nytta för någon; allra minst henne. Antingen blir hon frustrerad för att det inte funkar, eller så funkar det och hon blir ännu mer kontrollerande.


För oss fungerar det om jag stänger undan henne i ett rum där hon inte kan se vad som händer, då är hon lugn och lägger sig och sover. Det fungerar inte för henne att se, för då går kontrollbehovet igång.
 
Hur svarar han på nej vanligtvis?
Om han vanligtvis går att stoppa med nej men det inte fungerar med just katterna så vet jag inte.
Om du utsätter honom för en stor retning, kanske kastar en leksak längst med marken framför nosen på honom, och säger nej när han är på väg att ta den, respekterar han det?
Annars kan ni ju börja där..

Jag tycker det är bra att lära hundar kommandot låt den vara. Utöver nej. Nej betyder upphör genast med beteendet. Låt den vara betyder rör inte den varken nu eller senare.
Det kan du öva genom att lägga ut saker som hunden vill ha. Säg låt den vara på ett sätt som stör hunden tillräckligt för att den ska hejda sig. Sedan belönar du med något annat, en bit bort. Belöna aldrig med att låta hunden gå fram till saken du bad den låta bli. Låt den vara ska inte vara som vänta - varsegod utan just, vi bryr oss inte om den, vi har annat som är kul.
Fungerar det riktigt bra ska du kunna belöna med en leksak när hunden låter jättegod mat vara och belöna med en godisbit när hunden låter en spännande leksak vara.

En hund som verkligen förstår konceptet låt den vara, och respekterar det skulle kanske acceptera att den ska låta katterna och katternas leksak vara. Detta går att träna utan katter. För att det ska fungera även i situationer där saker rör sig snabbt och när hunden är impulsiv, träna låt den vara med kastade leksaker och andra sätt där hunden verkligen får impulsen att kasta sig över något.

Detta kan ni öva på utan katterna och när det sitter riktigt bra kan du testa i nån situation med katter. Det är inte säkert att det fungerar, retningen kanske blir för stor. Handlar det om jaktinstinkt borde det vara möjligt att träna impulskontroll i andra sammanhang. Handlar det om kontrollbehov är det mycket svårare och då kanske ni helt enkelt får hålla isär dem. Men övningarna kommer göra stor nytta i era liv ändå så ändå värt att jobba på.
 
Jag ber om ursäkt för att ha kallat dig troll. Men som jag skrev jag uppfattar situationen i din post på ett sätt som gör att jag hoppades att du var ett troll.

De lekar de flesta leker med katter och pinnar handlar om att katterna jagar pinnarna - dvs en jakt vilket drar upp både katter och hund i energinivå. Eftersom du skriver att det är föräldrarnas hund (inte familjens hund) så skulle jag rekommendera att du inte leker den typen av lekar med katterna när du är där (eller hunden är hemma hos dig och dina katter). Måste du leka med katterna när du är hos dina föräldrar - eller om det är dina katter hemma hos dig: måste föräldrarna ta med sig hunden hem till er när det inte fungerar?

Ett jaktbeteende som slår över kan ge en blind hund eller en död katt. Onödig risk att ta om för att man vill leka med katter när föräldrarnas hund är närvarande.

Är det så att ni allihopa bor tillsammans - bör du fundera på varför det är viktigt för dig att på ett forum framhålla att det är dina föräldrars hund och inte familjens hund. Då är lösningen sannolikt att jobba på era relationer. Men eftersom du skriver om föräldrarnas hund utgår jag ifrån att antingen den eller du är besökare. Och att som besökare oombett börja uppfostra andras barn eller djur är sällan välkommet.
 
Hur svarar han på nej vanligtvis?
Om han vanligtvis går att stoppa med nej men det inte fungerar med just katterna så vet jag inte.
Om du utsätter honom för en stor retning, kanske kastar en leksak längst med marken framför nosen på honom, och säger nej när han är på väg att ta den, respekterar han det?
Annars kan ni ju börja där..

Jag tycker det är bra att lära hundar kommandot låt den vara. Utöver nej. Nej betyder upphör genast med beteendet. Låt den vara betyder rör inte den varken nu eller senare.
Det kan du öva genom att lägga ut saker som hunden vill ha. Säg låt den vara på ett sätt som stör hunden tillräckligt för att den ska hejda sig. Sedan belönar du med något annat, en bit bort. Belöna aldrig med att låta hunden gå fram till saken du bad den låta bli. Låt den vara ska inte vara som vänta - varsegod utan just, vi bryr oss inte om den, vi har annat som är kul.
Fungerar det riktigt bra ska du kunna belöna med en leksak när hunden låter jättegod mat vara och belöna med en godisbit när hunden låter en spännande leksak vara.

En hund som verkligen förstår konceptet låt den vara, och respekterar det skulle kanske acceptera att den ska låta katterna och katternas leksak vara. Detta går att träna utan katter. För att det ska fungera även i situationer där saker rör sig snabbt och när hunden är impulsiv, träna låt den vara med kastade leksaker och andra sätt där hunden verkligen får impulsen att kasta sig över något.

Detta kan ni öva på utan katterna och när det sitter riktigt bra kan du testa i nån situation med katter. Det är inte säkert att det fungerar, retningen kanske blir för stor. Handlar det om jaktinstinkt borde det vara möjligt att träna impulskontroll i andra sammanhang. Handlar det om kontrollbehov är det mycket svårare och då kanske ni helt enkelt får hålla isär dem. Men övningarna kommer göra stor nytta i era liv ändå så ändå värt att jobba på.
Väldigt bra tips, men det fungerar ju bara med hundar vars instinkter inte slår över. Ungefär som att inkallningsträning är jättebra, men på en vinthund eller liknande lär man behöva vara beredd på att det aldrig går att göra något åt hundens jaktinstinkt.

Jaktinstinkt och resursförsvar är oerhört svåra saker att göra något åt. Det är liksom så säreget djupt rotade instinkter. Ungefär som att du inte kan lära vissa hundar att inte försöka gräva ner sina ben, eller bädda när de är skendräktiga.

Det jag försöker säga är att man kan behöva se till individen, och intensiteten i instinkten. Är den för stark kan det vara i princip omöjligt att göra något åt; om så är fallet måste man ha en plan för det. Behöver ju absolut inte vara så, men att planera för det skadar inte.
 
Jag ber om ursäkt för att ha kallat dig troll. Men som jag skrev jag uppfattar situationen i din post på ett sätt som gör att jag hoppades att du var ett troll.

De lekar de flesta leker med katter och pinnar handlar om att katterna jagar pinnarna - dvs en jakt vilket drar upp både katter och hund i energinivå. Eftersom du skriver att det är föräldrarnas hund (inte familjens hund) så skulle jag rekommendera att du inte leker den typen av lekar med katterna när du är där (eller hunden är hemma hos dig och dina katter). Måste du leka med katterna när du är hos dina föräldrar - eller om det är dina katter hemma hos dig: måste föräldrarna ta med sig hunden hem till er när det inte fungerar?

Ett jaktbeteende som slår över kan ge en blind hund eller en död katt. Onödig risk att ta om för att man vill leka med katter när föräldrarnas hund är närvarande.

Är det så att ni allihopa bor tillsammans - bör du fundera på varför det är viktigt för dig att på ett forum framhålla att det är dina föräldrars hund och inte familjens hund. Då är lösningen sannolikt att jobba på era relationer. Men eftersom du skriver om föräldrarnas hund utgår jag ifrån att antingen den eller du är besökare. Och att som besökare oombett börja uppfostra andras barn eller djur är sällan välkommet.
Som sagt behöver jag inte leka med katterna. Jag gjorde en miss när jag inte tänkte att hunden skulle kunna göra utfall i en sådan situation. Jag har inte lekt med katterna alls sedan sista händelsen och det var flera veckor sedan. Men beteendet finns ju fortfarande kvar och jag undrar om det är något man kan träna bort eller på något vis förbättra. Katterna kan inte göra något på egen hand utan att hunden lägger sig i och jagar bort/nafsar efter dem. Beteendet finns även i andra sammanhang förövrigt, men det är bara när katterna varit med som jag sett utfall.

Jag kan inte se på vilket vis det sista stycket är speciellt relevant för situationen. Det är mina föräldrars hund, de har köpt den. Vi bor inte längre ihop, men jag är på besök där ofta och får uppfostra och träna hunden hur mycket jag vill.
 
Jag får erkänna att jag var rädd för att skriva den här typen av tråd, men samtidigt vill jag försöka göra något åt det om jag kan. Jag tackar så mycket för de pedagogiska svaren. Det hjälper om jag kan förstå hundens beteende mer, och då är det kanske lättare att hitta en lösning.
Jag tycker inte att man ska utgå från att någon är ett troll. Att inte förstå något för att man saknar kunskap i ämnet och därmed frågar är en styrka i sig och förtjänar inte att man direkt blir anklagad för att ljuga och försöka skapa problem.

Det låter som att hunden i fråga har ett resursförsvar, och kanske även ett kontrollbehov. Du leker med katterna, hunden har då ingen kontroll, vilket lockar dit hunden. Väl där inser hunden att det finns en resurs (oavsett om det är en leksak eller dig som person) och går in för att försvara sin resurs, och gör därför utfall mot katterna.

Jag har en hund med enormt kontrollbehov; Asni kan helt enkelt inte låta andra vara om de håller på med varandra. Hon måste in och försöka få kontroll på situationen, vilket inte gör nytta för någon; allra minst henne. Antingen blir hon frustrerad för att det inte funkar, eller så funkar det och hon blir ännu mer kontrollerande.

För oss fungerar det om jag stänger undan henne i ett rum där hon inte kan se vad som händer, då är hon lugn och lägger sig och sover. Det fungerar inte för henne att se, för då går kontrollbehovet igång.
Jag tror du kan slå huvudet på spiken här. När jag tänker på det känns det tyvärr ännu mer som att jag borde kunnat räkna ut riskerna. Men jag tänkte inte på det då. Hunden var initialt inte ens i närheten när jag började leken med katten i situationen jag nämnt, och när han väl kom tänkte jag att det skulle gå bra att bryta.

Det hela kanske försämras av att jag brukar ge hunden mycket uppmärksamhet. Plockar jag upp en pinne eller liknande, är det nästan alltid till hunden. Jag vet att han har det här beteendet, dvs att han alltid kommer som skjuten ur en kanon så fort han ser att jag har något i händerna. Jag leker därför aldrig den här typ av lekar med katterna i närheten av honom, eftersom jag vet att han kommer vilja ha det jag har i handen. Tyvärr såg han oss vid dessa två tillfällen, vilket både är bra och dåligt, nu har jag blivit medveten om att han har det här beteendet. Mina föräldrar såg inte utfallet, men de har sett annat beteende som de beskriver som "avundsjuka".

Om man ger uppmärksamhet åt någon annan eller främst ett annat djur kommer hunden och "tar plats". Han är den som ska ha uppmärksamheten. Han har dock aldrig gjort utfall mot andra hundar, men kan morra.

Jag upplever det även som att han "vaktar" eller har koll på omgivningen en del. Om någon t.ex. går förbi utanför och han noterar det kan han börja morra. Säger man till, eller på annat sätt stör honom, kan han hugga efter en. Det har bara hänt en gång kan tilläggas, men det märks att han blir irriterad och lite "låst" vid vissa som går förbi utanför.

Kan man beskriva det som kontrollbehov, eller är det annat?
Hur svarar han på nej vanligtvis?
Om han vanligtvis går att stoppa med nej men det inte fungerar med just katterna så vet jag inte.
Om du utsätter honom för en stor retning, kanske kastar en leksak längst med marken framför nosen på honom, och säger nej när han är på väg att ta den, respekterar han det?
Annars kan ni ju börja där..

Jag tycker det är bra att lära hundar kommandot låt den vara. Utöver nej. Nej betyder upphör genast med beteendet. Låt den vara betyder rör inte den varken nu eller senare.
Det kan du öva genom att lägga ut saker som hunden vill ha. Säg låt den vara på ett sätt som stör hunden tillräckligt för att den ska hejda sig. Sedan belönar du med något annat, en bit bort. Belöna aldrig med att låta hunden gå fram till saken du bad den låta bli. Låt den vara ska inte vara som vänta - varsegod utan just, vi bryr oss inte om den, vi har annat som är kul.
Fungerar det riktigt bra ska du kunna belöna med en leksak när hunden låter jättegod mat vara och belöna med en godisbit när hunden låter en spännande leksak vara.

En hund som verkligen förstår konceptet låt den vara, och respekterar det skulle kanske acceptera att den ska låta katterna och katternas leksak vara. Detta går att träna utan katter. För att det ska fungera även i situationer där saker rör sig snabbt och när hunden är impulsiv, träna låt den vara med kastade leksaker och andra sätt där hunden verkligen får impulsen att kasta sig över något.

Detta kan ni öva på utan katterna och när det sitter riktigt bra kan du testa i nån situation med katter. Det är inte säkert att det fungerar, retningen kanske blir för stor. Handlar det om jaktinstinkt borde det vara möjligt att träna impulskontroll i andra sammanhang. Handlar det om kontrollbehov är det mycket svårare och då kanske ni helt enkelt får hålla isär dem. Men övningarna kommer göra stor nytta i era liv ändå så ändå värt att jobba på.
Jag skulle säga att han vanligtvis svarar bra på det, men inte lika bra när han är uppspelt sas.

Om jag kastar en pinne framför nosen på honom lyssnar han oftast på nej. Det har dock hänt att han, när jag satt honom vid min sida (där han ska stanna tills kommando) sticker efter pinnen jag kastat utan att invänta kommando. I de lägena bryter han inte, utan springer tills han kommit fram och därefter börjar han lyssna igen.

Om jag lägger ut saker däremot är han lugn och rör inte dessa förrän jag säger att det är ok. Jag brukar dock belöna honom med det jag lagt ut, men kan testa nästa gång att belöna med annat. Jag tror inte det skulle vara ett problem dock, han brukar värdesätta det jag håller i högt. Så om en godisbit ligger på marken framför honom och jag håller en leksak, är leksaken alltid mer värd. Och tvärtom.

Hunden har en del jaktinstinkt så det kan möjligtvis kicka in, men för egen del har jag aldrig haft problem att avbryta honom när han vill dra under promenader. Det kräver dock 100% fokus på honom. Jag kör en del kontaktövningar när vi rör oss i skogen för att han ska ha koll på mig, och i gengäld har jag koll på honom. Det är ett måste för att kunna ha honom lös, annars drar han som sagt.

Så jakten finns där, men jag är osäker på om det är den som kickar in. Jag upplever nämligen inte jakten mot t.ex. fåglar är densamma som mot katterna. Det är svårare att bryta honom när vi är inomhus och han sätter efter katterna, men å andra sidan är den jakten bara en form av rusning mot dem, och när de blir skrämda och skingras avbryter han. Så det är ingen jakt på det sättet utan mer en rusning med nafs om de inte skingras tillräckligt snabbt.

Katterna brukar vara ute, och där är de fredade. Inomhus tror jag inte de kommer säras på, men det är inte heller ofta katterna leker inomhus och således är det inte heller ofta hunden ”jagar” efter dem. Det är främst ett problem under varmare årstiden när alla är ute.
 
Senast ändrad:
Vad är det för ras på hunden? är det vall eller jakt i hunden är det nästan omöjligt att träna bort då det är en stark naturlig instinkt/drift hunden har, det du då kan göra att stänga bort hunden så du kan leka med katterna utan att hunden stör, tex stänga in hunden i ett annat rum eller liknande.

Är det en hund utan jakt eller vall i så går det att träna, men då handlar det om kontroll, att du ska kunna ha kontroll på hunden samtidigt som du leker med katterna. Tex genom att säga att hunden ska ligga eller sitta stilla.

Personligen då det inte är din hund tycker jag det lättaste skulle vara att stänga in hunden i ett annat rum när du leker med katterna :)
 
Det är en engelsk cockerspaniel, utställningsvariant. Han har som sagt en del jakt i sig, men går att bryta när han är på G att jaga annat (om man avbryter i tid).

Jag kommer hädanefter leka med katterna när hunden inte kan komma åt dem, men det hade varit trevligt att hitta en lösning så att de även kan leka med varandra även om hunden skulle vara inom synhåll. Går beteendet inte att träna bort dock, får vi försöka hitta en annan lösning.
 
Det är en engelsk cockerspaniel, utställningsvariant. Han har som sagt en del jakt i sig, men går att bryta när han är på G att jaga annat (om man avbryter i tid).

Jag kommer hädanefter leka med katterna när hunden inte kan komma åt dem, men det hade varit trevligt att hitta en lösning så att de även kan leka med varandra även om hunden skulle vara inom synhåll. Går beteendet inte att träna bort dock, får vi försöka hitta en annan lösning.

Beteenden går att träna bort men tar tid, och vet inte hur mycket tid du tillbringar med hunden om det nu är dina föräldrars hund.
Men det jag skulle göra är att säga åt hunden att sitta eller ligga på avstånd, leka med katterna och hålla koll på hunden och såfort du ser att den är påväg stoppa hunden, få den att lugna sig och sedan gå tillbaka till sitta eller ligga, och göra om.
Om hunden sitter/ligger men väljer att resa sig och gå ifrån er skulle jag låta hunden göra det, bara hunden respekterar erat utrymme när du leker med katterna.
 
Jag hade nog tvärtom satt hunden i koppel/bakom kompostgaller och lekt med katterna istället för att undvika det. Först försiktigt och sen mer och mer intensivt. Belönat hunden för att den ligger/sitter kvar och lärt den att den helt enkelt inte alltid får vara med eller "polisa" över katterna.

Visst att det är ett naturligt beteende att ha ägande, jakt eller vad det nu än bottnar i. Men det betyder ju inte att man ska dämpa alla andra så katterna inte får leka ens med varandra.

Hundar kan ju liksom lära sig att de inte alltid får vara med allt. Ger man dom dessutom vinst i det beteendet så kommer de dessutom tycka det är mer givande att låta bli katterna än inte.
 
Min hund är mini-polis och vill gärna vara med och styra och ställa. Jag ber henne gå och lägga sig, soffan är bäst, då har hon full koll utan att vara med. Lägger jag henne där hon inte ser försöker hon smyga fram istället.
Det blir värre om vi är i en lugnare period får hon mer stimulans så lägger det sig något.
 
Jag hade nog tvärtom satt hunden i koppel/bakom kompostgaller och lekt med katterna istället för att undvika det. Först försiktigt och sen mer och mer intensivt. Belönat hunden för att den ligger/sitter kvar och lärt den att den helt enkelt inte alltid får vara med eller "polisa" över katterna.

Visst att det är ett naturligt beteende att ha ägande, jakt eller vad det nu än bottnar i. Men det betyder ju inte att man ska dämpa alla andra så katterna inte får leka ens med varandra.

Hundar kan ju liksom lära sig att de inte alltid får vara med allt. Ger man dom dessutom vinst i det beteendet så kommer de dessutom tycka det är mer givande att låta bli katterna än inte.
Håller med om detta. Det går att träna, men man får göra det enkelt för hunden att göra "rätt". Jag använder kompostgaller ofta när jag gör något med bara ena hunden. Det är svårt för hunden att vara passiv när man leker, om det sen är med katter eller en annan hund eller annat. Bra belöningar till hunden när den väntar, och kanske lite egen lek efteråt. Så småningom blir de lite bättre på att behärska sig.
 

Liknande trådar

Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 192
Senast: dobbis
·
Hundträning Planen är att sälja mitt hus och skaffa en lägenhet men då blir problemet att jag har två små bjäbbor. Om det går att träna bort...
2
Svar
32
· Visningar
2 936
Senast: kolblakkur
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
622
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp