Träna en hund i taget när man har flera (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Lillefrun

Trådstartare
Jag tränar mycket med båda grabbarna tillsammans, försöker ha tid med båda varje gång vi tränar och sen egentid vilket egentligen mest är Milou som behöver eftersom han har drivet och det är han jag går kurs med och ska tävla med men kör även själv med Alvin.

Alvin är oftast nöjd efter vår gemensamma träning men Milou vill mer vilket ju är tur eftersom jag har planer för honom. Ibland är Alvin inte intresserad och tittar bara på men ibland vill han vara med hela tiden och då är han aningens ivägen.

Inget fel med att han vill, utan det är positivt men just då är det ju Milou jag fokuserar på. Då känns det så dumt att låta Alvin vänta i hallen eller be honom lägga sig i soffan. MEN jag vet ju att jag måste kunna träna med dom en och en och har gjort det sen början. Det är inget stort problem för man kan inte alltid ha med båda men känner mig lite dum men det är ju också bra träning för dom.

Hur gör ni andra med fler hundar när ni tränar en och en?
 
Jag tränar mycket med båda grabbarna tillsammans, försöker ha tid med båda varje gång vi tränar och sen egentid vilket egentligen mest är Milou som behöver eftersom han har drivet och det är han jag går kurs med och ska tävla med men kör även själv med Alvin.

Alvin är oftast nöjd efter vår gemensamma träning men Milou vill mer vilket ju är tur eftersom jag har planer för honom. Ibland är Alvin inte intresserad och tittar bara på men ibland vill han vara med hela tiden och då är han aningens ivägen.

Inget fel med att han vill, utan det är positivt men just då är det ju Milou jag fokuserar på. Då känns det så dumt att låta Alvin vänta i hallen eller be honom lägga sig i soffan. MEN jag vet ju att jag måste kunna träna med dom en och en och har gjort det sen början. Det är inget stort problem för man kan inte alltid ha med båda men känner mig lite dum men det är ju också bra träning för dom.

Hur gör ni andra med fler hundar när ni tränar en och en?

Jag tränar inte mina hundar "gemensamt", alls. En hund i taget. Den andra sitter i bur i bilen, är kvar inomhus eller är uppbunden för att vänta på sin tur. Jag vill kunna fokusera på den hund jag har framför mig utan att den andra är i vägen. Inte heller okej att komma och störa, man får vänta på sin tur helt enkelt.
 
Jag tränar mycket med båda grabbarna tillsammans, försöker ha tid med båda varje gång vi tränar och sen egentid vilket egentligen mest är Milou som behöver eftersom han har drivet och det är han jag går kurs med och ska tävla med men kör även själv med Alvin.

Alvin är oftast nöjd efter vår gemensamma träning men Milou vill mer vilket ju är tur eftersom jag har planer för honom. Ibland är Alvin inte intresserad och tittar bara på men ibland vill han vara med hela tiden och då är han aningens ivägen.

Inget fel med att han vill, utan det är positivt men just då är det ju Milou jag fokuserar på. Då känns det så dumt att låta Alvin vänta i hallen eller be honom lägga sig i soffan. MEN jag vet ju att jag måste kunna träna med dom en och en och har gjort det sen början. Det är inget stort problem för man kan inte alltid ha med båda men känner mig lite dum men det är ju också bra träning för dom.

Hur gör ni andra med fler hundar när ni tränar en och en?
Tränar inte heller gemensamt, det funkar inte eftersom de alltid är i vägen så hunden jag tränar får ju inte direkt det lättare att göra rätt när det är tre andra hundar runt omkring som försöker få min uppmärksamhet. Är vi hemma väntar de andra i sovrummet. Så tar jag ut en och en. De har inga problem med det, får en godis när de är duktiga och går in självmant i sovrummet.
Likaså när vi kör nosework, då är hundarna instängda i något rum. Skulle verkligen inte gå att köra NW samtidigt med alla 😄

Är vi ute så knyter jag fast de andra runt något. Eller om vi är iväg med bilen så väntar de i bilburen.

Jag tycker det är jätteviktigt att hundarna lär sig vänta på sin tur, och att de kan ligga lugnt (och tyst!) vid sidan/i buren/annat rum medan den andra tränar.
 
Jag tränar mycket med båda grabbarna tillsammans, försöker ha tid med båda varje gång vi tränar och sen egentid vilket egentligen mest är Milou som behöver eftersom han har drivet och det är han jag går kurs med och ska tävla med men kör även själv med Alvin.

Alvin är oftast nöjd efter vår gemensamma träning men Milou vill mer vilket ju är tur eftersom jag har planer för honom. Ibland är Alvin inte intresserad och tittar bara på men ibland vill han vara med hela tiden och då är han aningens ivägen.

Inget fel med att han vill, utan det är positivt men just då är det ju Milou jag fokuserar på. Då känns det så dumt att låta Alvin vänta i hallen eller be honom lägga sig i soffan. MEN jag vet ju att jag måste kunna träna med dom en och en och har gjort det sen början. Det är inget stort problem för man kan inte alltid ha med båda men känner mig lite dum men det är ju också bra träning för dom.

Hur gör ni andra med fler hundar när ni tränar en och en?
Tränar jag apportering har jag med båda hundar oftast, för att dom ska kunna sitta still vid sidan och vara lugna och inte knalla osv när en annan hund jobbar. Men ska jag börja på något nytt moment eller lite krångligare där jag behöver vara mer fokuserad tar jag bara med en så den får fullt fokus. Då får de andra sitta i bilen, vara hemma eller i hundgården Tränar jag inomhus med klicker stänger jag ute de andra hundarna med kompstgaller, fyller ingen funktion att ha dom med då.
 
Tränar jag apportering har jag med båda hundar oftast, för att dom ska kunna sitta still vid sidan och vara lugna och inte knalla osv när en annan hund jobbar. Men ska jag börja på något nytt moment eller lite krångligare där jag behöver vara mer fokuserad tar jag bara med en så den får fullt fokus. Då får de andra sitta i bilen, vara hemma eller i hundgården Tränar jag inomhus med klicker stänger jag ute de andra hundarna med kompstgaller, fyller ingen funktion att ha dom med då.
Ja just när man tränar med klicker är det extra viktigt att inte någon annan hund är med! Då kan man ju råka klicka in något man inte alls vill på den som står bredvid 😅
 
Jag tränar mycket med båda grabbarna tillsammans, försöker ha tid med båda varje gång vi tränar och sen egentid vilket egentligen mest är Milou som behöver eftersom han har drivet och det är han jag går kurs med och ska tävla med men kör även själv med Alvin.

Alvin är oftast nöjd efter vår gemensamma träning men Milou vill mer vilket ju är tur eftersom jag har planer för honom. Ibland är Alvin inte intresserad och tittar bara på men ibland vill han vara med hela tiden och då är han aningens ivägen.

Inget fel med att han vill, utan det är positivt men just då är det ju Milou jag fokuserar på. Då känns det så dumt att låta Alvin vänta i hallen eller be honom lägga sig i soffan. MEN jag vet ju att jag måste kunna träna med dom en och en och har gjort det sen början. Det är inget stort problem för man kan inte alltid ha med båda men känner mig lite dum men det är ju också bra träning för dom.

Hur gör ni andra med fler hundar när ni tränar en och en?
Antingen platsar jag de andra på nått bra ställe (soffan, vid ett träd, vid min campingstol eller så), eller så låter jag dem vara kvar i bilen/ett annat rum/i en liten inhägnad. Mina behöver snabbt lära sig att vänta på sin tur, inte trängas vid träning och inte bry sig om kommandon till de andra hundarna.
 
Jag tränar mycket med båda grabbarna tillsammans, försöker ha tid med båda varje gång vi tränar och sen egentid vilket egentligen mest är Milou som behöver eftersom han har drivet och det är han jag går kurs med och ska tävla med men kör även själv med Alvin.

Alvin är oftast nöjd efter vår gemensamma träning men Milou vill mer vilket ju är tur eftersom jag har planer för honom. Ibland är Alvin inte intresserad och tittar bara på men ibland vill han vara med hela tiden och då är han aningens ivägen.

Inget fel med att han vill, utan det är positivt men just då är det ju Milou jag fokuserar på. Då känns det så dumt att låta Alvin vänta i hallen eller be honom lägga sig i soffan. MEN jag vet ju att jag måste kunna träna med dom en och en och har gjort det sen början. Det är inget stort problem för man kan inte alltid ha med båda men känner mig lite dum men det är ju också bra träning för dom.

Hur gör ni andra med fler hundar när ni tränar en och en?

Tre av fyra sitter på sin plats och väntar på sin tur om alla är med och tränar, den fjärde är sex månader så där måste vi träna mer på att han ligger och väntar på sin tur. Det en träning i sig att träna dom på att vänta på sin tur,särskilt som jag har dom lösa så jag bara kan ta nästa hund och skicka hunden jag tränar till filten.
 
Jag tränar mycket med båda grabbarna tillsammans, försöker ha tid med båda varje gång vi tränar och sen egentid vilket egentligen mest är Milou som behöver eftersom han har drivet och det är han jag går kurs med och ska tävla med men kör även själv med Alvin.

Alvin är oftast nöjd efter vår gemensamma träning men Milou vill mer vilket ju är tur eftersom jag har planer för honom. Ibland är Alvin inte intresserad och tittar bara på men ibland vill han vara med hela tiden och då är han aningens ivägen.

Inget fel med att han vill, utan det är positivt men just då är det ju Milou jag fokuserar på. Då känns det så dumt att låta Alvin vänta i hallen eller be honom lägga sig i soffan. MEN jag vet ju att jag måste kunna träna med dom en och en och har gjort det sen början. Det är inget stort problem för man kan inte alltid ha med båda men känner mig lite dum men det är ju också bra träning för dom.

Hur gör ni andra med fler hundar när ni tränar en och en?
När jag tränar så är den ena antingen parkerad i soffan (när vi tränar hemma) eller sitter fast en bit bort med kopplet i tex ett träd, en stolpe eller liknande. Tränar jag dem tillsammans så är det för skojs skull, men det hör verkligen till ovanligheterna.

Jag tränar först en hund några minuter, låter den vila under tiden jag tränar den andra och växlar sådär tills det känns som om båda hundarna är klara för dagen. På så sätt får de fullt fokus från mig, får maximala chanser att lyckas med sina uppgifter och den andra får nyttig träning i att koppla av och att acceptera att inte vara i fokus hela tiden. Att de sitter fast ute beror på att jag inte vill att de plötsligt springer iväg efter fåglar, råttor, harar eller mot andra hundar, just för att jag inte har fokus på dem alls när jag inte tränar. Håller mig såklart nära nog att se om något händer, men aldrig att jag skulle upptäcka saker tillräckligt snabbt för att hinna agera innan något hänt, de är för snabba i sina reaktioner för det.

Tränar jag dem tillsammans är jag noga med att göra sådant som de egentligen redan kan, då är den andra hunden mest störning. Kollar tex om de förstår att de kan gå fot trots att den andra går på andra sidan. Tar de åt sig av "stanna"-kommandon även när den andra är med? Är den snäll mot den andra även när jag ger godisbelöningar och de står nära varandra? Sådant tycker jag är bra. Att lära in nytt skulle dock inte fungera eftersom de lär sig på olika sätt och olika snabbt.
 
Grejen är den att vi tränar freestyle och funderar på att börja tävla med TTM så då behövs båda. Sen tränar vi grunder som platsläggning och olika vardagsmoment tillsammans och det går jätte bra. Bustränar också

Då jag vill ha Alvin i ett annat rum/soffan/med någon annan är det när jag tränar detaljer i freestyle, tränar in balanshindren på agiityn och positioner och moment i rally.

Alvin gnäller inte utan finner sig i allt men ibland vill han verkligen,verkligen vara med men det blir kaos, mycket går med båda och det blir som en lek men ibland går det bara inte och jag förmänskligar det nog till 100% och tänker att jag är elak mot Alvin. Att han liksom inte är prio ett just i träning längre för han är pensionär så vi tränar för skojs skull för han har inte längre samma driv som när han var yngre, Milou däremot tränas för att förhoppningsvis kunna tävla
 
Grejen är den att vi tränar freestyle och funderar på att börja tävla med TTM så då behövs båda. Sen tränar vi grunder som platsläggning och olika vardagsmoment tillsammans och det går jätte bra. Bustränar också

Då jag vill ha Alvin i ett annat rum/soffan/med någon annan är det när jag tränar detaljer i freestyle, tränar in balanshindren på agiityn och positioner och moment i rally.

Alvin gnäller inte utan finner sig i allt men ibland vill han verkligen,verkligen vara med men det blir kaos, mycket går med båda och det blir som en lek men ibland går det bara inte och jag förmänskligar det nog till 100% och tänker att jag är elak mot Alvin. Att han liksom inte är prio ett just i träning längre för han är pensionär så vi tränar för skojs skull för han har inte längre samma driv som när han var yngre, Milou däremot tränas för att förhoppningsvis kunna tävla
Du är inte elak mot Alvin, han får ju också vara med! Kanske bara inte hela tiden, men det lider han inte av ;) Försök att istället se det som att istället för att träna halvdant (som det lätt blir om du ska ha med båda) så gör du det bästa för hundarna genom att träna dem en och en, så att de kan få ditt fulla fokus och bättre kvalitet på träningen? Att träna tålamod även när man vill-vill-vill vara med kan vara bra det också :p
 
Ja just när man tränar med klicker är det extra viktigt att inte någon annan hund är med! Då kan man ju råka klicka in något man inte alls vill på den som står bredvid 😅
Äh, det kan man lyckas med även när man tränar bara en hund! Jag har lyckats lära Aysu att hoppa med tassarna rätt upp i magen på mig och att få Ebrah att riva mig med klorna på benen. Det är jätteskönt, verkligen :cautious: (De hade jätteroligt, vilket såklart gjorde det svårare att få dem att bjuda på andra beteenden...)
 
Grejen är den att vi tränar freestyle och funderar på att börja tävla med TTM så då behövs båda. Sen tränar vi grunder som platsläggning och olika vardagsmoment tillsammans och det går jätte bra. Bustränar också

Då jag vill ha Alvin i ett annat rum/soffan/med någon annan är det när jag tränar detaljer i freestyle, tränar in balanshindren på agiityn och positioner och moment i rally.

Alvin gnäller inte utan finner sig i allt men ibland vill han verkligen,verkligen vara med men det blir kaos, mycket går med båda och det blir som en lek men ibland går det bara inte och jag förmänskligar det nog till 100% och tänker att jag är elak mot Alvin. Att han liksom inte är prio ett just i träning längre för han är pensionär så vi tränar för skojs skull för han har inte längre samma driv som när han var yngre, Milou däremot tränas för att förhoppningsvis kunna tävla

Jag tränar också mina hundar tillsammans ibland men som jag uppfattar det så uppskattar de verkligen att få sina egna minutrar med matte utan andra hundar som stör. Även om du tränar för TTM så behöver du ju kunna träna dina hundar separat för att förfina detaljer i olika trick.
En av hundarna har jag egentligen inget intresse av att träna då jag inte tävlar henne, kommer inte tävla henne och hon har inte samma träningsbarhet som de andra men jag varvar alltid med henne också och hon får köra på sin nivå lite enklare och kortare träning än de andra men hon uppskattar det väldigt mycket. Unghunden är det samma sak med, han behöver och orkar inte träna som de andra så honom gör jag bara nåt kort med. Hans träning är just nu att kunna ligga på sin filt och vänta och det är egentligen den mest prioriterade träningen för honom just nu.
Eftersom din ena hund ändå behöver paus så är det ju bara att du kör lite kortare med den äldre hunden när den yngre är på paus? Hundar har ju inte samma tidsbegrepp som vi har och om du dessutom mellan varven går och belönar att han ligger på sin plats så förstår jag inte riktigt svårigheten?
 
Jag tränar också mina hundar tillsammans ibland men som jag uppfattar det så uppskattar de verkligen att få sina egna minutrar med matte utan andra hundar som stör. Även om du tränar för TTM så behöver du ju kunna träna dina hundar separat för att förfina detaljer i olika trick.
En av hundarna har jag egentligen inget intresse av att träna då jag inte tävlar henne, kommer inte tävla henne och hon har inte samma träningsbarhet som de andra men jag varvar alltid med henne också och hon får köra på sin nivå lite enklare och kortare träning än de andra men hon uppskattar det väldigt mycket. Unghunden är det samma sak med, han behöver och orkar inte träna som de andra så honom gör jag bara nåt kort med. Hans träning är just nu att kunna ligga på sin filt och vänta och det är egentligen den mest prioriterade träningen för honom just nu.
Eftersom din ena hund ändå behöver paus så är det ju bara att du kör lite kortare med den äldre hunden när den yngre är på paus? Hundar har ju inte samma tidsbegrepp som vi har och om du dessutom mellan varven går och belönar att han ligger på sin plats så förstår jag inte riktigt svårigheten?
Jo jag tränar dom en och en också, både hemma och på klubben. Vet att det är viktigt och vi tränar olika saker.

Så det är kanske inget problem egentligen. Jag tycker våra stunder tillsammans alla tre är fantastiska och kommer aldrig sluta med dom.

Men det är så svårt när Alvin var mitt allt och i fokus i 9 år och när han då vill vara med känner jag mig hemsk när jag placerar honom i hallen eller att han ska ligga i soffan, han säger inget och ibland bryr han sig inte men andra gånger är han helt miserabel.
 

Liknande trådar

Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 396
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 419
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag funderar på att kanske prova att tävla i Teamwork to music. Har tränat mycket med båda två, hela tiden egentligen men mycket mer...
Svar
13
· Visningar
989
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp