Träna för tränare online/online kurs

WildHorse

Trådstartare
Ja som rubriken antyder så är jag intresserad om det är någon här som provat att träna online? Både enstaka online lektioner för tränare live med bluetooth hörlurar men även kurser där man får övningar som man gör hemma och filmar och får feedback efteråt på.

Är det någon här som provat? Hur upplevde ni det? Var det lätt att ta till sig informationen eller krångligt när tränaren inte var på plats? Inget för dig eller tränar du kanske rent av regelbundet online? Varför online, är det för att du inte har tränare i närheten eller har du det som komplement till den vanliga träningen?

Har ju fått en del reklam för ett par sådana kurser och blivit nyfiken, samtidigt som jag blir så skeptisk direkt någon lovar guld o gröna skogar. :p :cautious:


Är alltså främst konceptet jag är nyfiken på inte enstaka kurser/tränare, visst har du gått någon kurs som du känner att du vill skrika om från hustaken för att den är så bra får du skicka PM om du vill, men det är inte i huvudsak det jag frågar efter. :D:angel:
 
Jag är också nyfiken på denna typen av träning. Vill du PMa mig om vilka tränare du varit intresserad av eller fått reklam från/om? Tror inte man får nämna namn här.
 
Som tränare har jag regelbundet träningar online. Tycker det fungerar bra till en gräns. En blir lite begränsad förstås så blir inte det där exakta finliret. Men det blir ändå en ordentlig träning med ögon på sig för att skärpa sitsen i synnerhet och ridningen i allmänhet. Definitivt ett bra komplement om en inte har möjlighet att åka till tränare. Ger som ändå mer än att bara rida själv.
 
Jag rider bara online för min tränare (rider centrerad ridning). Är helt fantastiskt att kunna få rida för henne igen, hon är fenomenal! Skulle gärna skrika ur hennes namn :D :rofl:

Vet inte om det hjälper att jag tränat för henne tidigare (för flera år sedan, med annan häst). Nu bor vi långt ifrån varandra och det hade inte möjligt att träna annars.

Vi använder Ridesum. Jag har två telefoner, en som filmar och en som jag har hörlurar och ljud i. Hon säger till om jag rider ur bild.
Skulle vilja testa med min Pivo någongång men inte kommit så långt än.
 
Jag har tränat på Ridesum för min tränare och det har funkat bra. Det beror nog på tränare också, om de har förmåga att se även om uppkopplingen inte var toppen och upplösningen därefter. Det bästa var när jag hade hjälp på framridningen på en tävling. Då vann vi klassen.

Men vi känner varandra väl också, det hjälper nog.
 
Tack för svar, låter ju ändå lovande. Håller på och vadar i tränings träsket och hoppas hitta någon som jag och hästarna trivs med här i närheten men känns som att online kan vara ett alternativ om jag inte hittar någon.
Skickat PM till dig @Valle

Tolkar jag det rätt att de flesta bara kört "live" träning. Ingen som provat att skicka video för feedback? Eller gått något form av kurs system med teori kombinerat med praktiska moment man skickar in film på?
 
Jag har också börjat fundera på detta framöver iom att det verkar himla svårt att hitta en tränare som passar oss trots att jag bor i ett av de mest hästtäta delarna av landet.
 
Tack för svar, låter ju ändå lovande. Håller på och vadar i tränings träsket och hoppas hitta någon som jag och hästarna trivs med här i närheten men känns som att online kan vara ett alternativ om jag inte hittar någon.
Skickat PM till dig @Valle

Tolkar jag det rätt att de flesta bara kört "live" träning. Ingen som provat att skicka video för feedback? Eller gått något form av kurs system med teori kombinerat med praktiska moment man skickar in film på?
Jag har skickat filmer också men det är inte lika effektivt, jag behöver den omedelbara feedbacken.
 
Jag har tränat lite online för en tränare jag tidigare ridit några gånger irl för. Tycker att det funkar bra, bara tekniken är med oss. Också sugen på att testa med Pivo, hittills har jag haft snäll kompis som filmat, men det är lite omständligt när det är tre personer som ska bokas in samtidigt.

Nackdel för mig är att min häst inte hör när tränaren berömmer, hon tar åt sig väldigt mycket av sånt och det gör skillnad.

Tränar online helt enkelt för att det är så långt till min tränare och jag har hittills inte hittat nån närmare som är lika noga och hästvänlig som hon. Begränsas lite också av att jag endast vill anlita kvinnor. Men jag ska testa några nya tränare snart!
 
Jag har också börjat fundera på detta framöver iom att det verkar himla svårt att hitta en tränare som passar oss trots att jag bor i ett av de mest hästtäta delarna av landet.
Jag bor nära en av riksanläggningarna som utbildar ridlärare m.fl. och har också haft jättesvårt att hitta någon som kommer ut och har träningar.
 
Jag har provat en gång men vi hade för dåligt WiFi i ridhuset så det gick inte alls. Jag skulle säga att det är helt avgörande att ha en bra internetuppkoppling.
 
Wi-Fi i stallet? Vilken lyx :o

Ja? Vi hade det. Och det funkade ju inte i ridhuset. Och mobilätckningen var inte tilllräcklig. Var Ridesum jag provade. Så jag antog att det var bra wifi som krävs...

En kompis hade samma problem, dock inte i samma stall. Red ett pass för 600 kr med blurrig bild. Så min erfarenhet är tyvärr att det är pengar i sjön. Men jag älskar iden och tror att om det funkar så är det ett bra komplement till att behöva åka iväg och rida för tränare på plats, spec om man har långt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För cirka 11/2 år sedan kom jag i kontakt med CR och trivs väldigt bra med det. Det känns logiskt för mig. Jag red då för två olika...
Svar
14
· Visningar
1 432
Senast: ameo
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: TeamLundVer
·
I
Hästmänniskan Det har varit lite si och så med hästlivet sen jag började plugga på högskolan lite medryttarhästar hit och dit, men det går på något...
Svar
5
· Visningar
1 256
Senast: Totola
·
B
Islandshäst Jag har ganska nyligen blivit hästägare till en jättefin häst. Han är fullt tränad tävlingshäst som bla tävlade SM tidigare i år. Men...
Svar
19
· Visningar
2 166
Senast: Båbbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp