träna fram tölten

V

vivianhegre

har kjöpt et sto som ägaren sa at inte kunde användas til tävlingar eftersom hon inte töltade rent. först när jag fikk henne fick jag använda massa tid på at få fram nån vilja i henne. nu börjar hon och är rätt villig så nu känner jag at jag kan börja "kräva" gångart.

när hon nu är väldigt pigg på at springa, töltar hon om jag håller igjen lite och sätter mej djupt bak i sadelen. men detta är bara väldigt sakta! lite högre tempo och hon går över i trav. fattas hon balans och styrka til at klara hålla tölten? för balansen, kan det hjälpa med boots?

nåt annat vi kan träna på? longerning, tömkjörning?

vore jätteroligt om hon kunde hålla tölten i lite tempo endå om vi inte ska tävla!
 
Olika hästar har olika förmåga att tölta men visst tror ja att tölten hos din häst kan förbättras. Men det ska göras långsamt! Stressa ej fram den snabba tölten. Rid omväxlande i trav och i den tölt där hästen går som bäst. När den efter ett tag (kanske så mycket som några månader) fått bra muskulatur, takt och balans kan du öka tölten lite i taget. Hur lång tid det tar varierar väldigt mycket från häst till häst.
Lycka till!
 
Vann en pålle på kort för ett antal år sedan, han kunde inte tölta mer än mycket mycket kort sträckor i stöten.

I hans fall var det felridning bla som orsakade detta, men vi kunde underlätta genom att öka skostorleken då han var ruskigt trångskodd från början. Och med detta, rätt mat och ridning har tölten kommit. Men det tar tid, och man måste vara tålmodig. Tölten är inte en självklar gångart för hästen, och för den krävs rätt ridning och framförallt rätt uppbyggnad.
 
ska jag få henne i sakta tölt också låta henne gå över i trav en stund och "vila"? så får hon hålla tölten längre och längre med tiden? Inget problem, vi har all världens tid!

osäker på det där med boots...
kan det va bra för henne at få gå med boots en gång ibland, senare när hon klarar hålla tölten lite?
 
Strunt i bootsen. Går hästen fram i trav, lät det inte vara boots du behöver. Kanske bak i så fall.

Öka istället styrkan hos hästen. Jobba med dressyr, bygg upp hästen.

Lena
 
Det är bättre att hålla tölten i de tempo hästen klarar, det är också vettigt att ta ner hästen från tölten utan att göra det via traven.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 908
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 842
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp