Träna hästen varannan dag?

Sootie

Trådstartare
Hej!
Har ett 12 årigt irländskt sto som jag haft i snart tre år. I regel så tränar jag henne var annan dag. (Har två småbarn så har svårt att hinna med ridningen varje dag)
Oftast ridning, ibland longering.
Rider och tränar på hobbynivå, tävlar både hoppning och dressyr. Försöker att träna varierat, mellan paddock, ridhuset, uteritt, hoppning max en gång i veckan osv.

När jag pratar om att jag bara tränar varannan dag så är det många som reagerat på detta och att det kan ge ökad skaderisk.

Vad säger ni om detta?
 
Jag hade en väldigt stor häst tidigare, och jag fick till och med rådet från veterinär att helst rida henne varannan dag. Även kört så med unghästen i perioder när jag mått sämre. Har man ingen häst som blir knasig av vila så ser jag inget konstigt alls med det.
 
En av mina hästar blir bättre av att jobba varje dag, vilodagen han får är för min skull. Unghästen däremot är mycket roligare att rida om hon har mer vila, rider ofta varannan dag, eller rider två och vilar en.
Bägge hästarna går på lösdrift, men nu när allt är lerigt eller under vatten så rör de sig ju inte så mycket ändå.
 
Tror inte du behöver vara orolig!
Det viktiga är att hästen får röra sig alla dagar, antingen att den rör sig ordentligt i hagen eller att den får en promenad eller liknande på sina vilodagar 😊
Hon går i hagen mellan 8-16 nu på vintern men har uppfattningen av att hon är av den stillsamma sorten där.
Nja, om jag tränat hårt eller tävlat så promenerar jag men annars blir det inte så mycket gjort på vilodagarna
 
Jag hade en väldigt stor häst tidigare, och jag fick till och med rådet från veterinär att helst rida henne varannan dag. Även kört så med unghästen i perioder när jag mått sämre. Har man ingen häst som blir knasig av vila så ser jag inget konstigt alls med det.
Låter bra, jag märker ingen skillnad på henne. 😇
 
Hur menar man att det ger ökad skaderisk? Om hästen blir galen och far runt, ja. Men annars? Det sliter ju mindre på den, samtidigt som det inte är så sällan att den blir otränad.
Sen tror jag att det allra viktigaste för hållbarheten är variation, av underlag och aktivitet.
 
Varannan dag är väl ingen fara. Värre med dem som rider väldigt oregelbundet, typ låter hästen stå en vecka och sedan hoppar upp och tränar hårt etc. Sådant kan förstås slita och innebära ökad skaderisk, men varannan dag skulle inte jag vara orolig för om hästen går i hage och rör sig på vilodagarna.
 
När våra tränare hårt och startat så tränar de i snitt två dagar i veckan. Just nu körs han varannan dag förutom sista veckan pga av tjällossning så allt flyter. Upplever att varannan dag är alldeles lagom åt honom nu när han är hobby häst. Han får röra sig samtidigt som han får gå i hage de andra dagarna och bara vara. Han har haft problem med motivation till arbete förut då han var fruktansvärt less på allt men nu är han glad och tycker det är roligt att komma ut i skogen igen.
 
Hon går i hagen mellan 8-16 nu på vintern men har uppfattningen av att hon är av den stillsamma sorten där.
Nja, om jag tränat hårt eller tävlat så promenerar jag men annars blir det inte så mycket gjort på vilodagarna
Sålänge det är en ordentlig hage rör hon sig säkert tillräckligt.

Min häst går tex i rätt små hagar och ganska kort utetid så då tycker jag att man måste röra på hästen på något sätt, tex en kort promenad eller bara att den får rasta sig lite på longeringslina 😊
 
Sålänge det är en ordentlig hage rör hon sig säkert tillräckligt.

Min häst går tex i rätt små hagar och ganska kort utetid så då tycker jag att man måste röra på hästen på något sätt, tex en kort promenad eller bara att den får rasta sig lite på longeringslina 😊
Jag funderar på hur mycket en kort stunds longering egentligen betyder? Jag försöker också longera eller gå en liten promenad de dagar jag inte hinner rida. Men undrar om det egentligen gör någon skillnad.
 
Hur menar man att det ger ökad skaderisk? Om hästen blir galen och far runt, ja. Men annars? Det sliter ju mindre på den, samtidigt som det inte är så sällan att den blir otränad.
Sen tror jag att det allra viktigaste för hållbarheten är variation, av underlag och aktivitet.

Jag menar inte att det ökar skaderisken, människor runt mig har sagt det till mig.
Hon är inte sån som samlar energi utan är lika om hon vilar en dag eller en vecka.
 
Jag funderar på hur mycket en kort stunds longering egentligen betyder? Jag försöker också longera eller gå en liten promenad de dagar jag inte hinner rida. Men undrar om det egentligen gör någon skillnad.

Bra fråga, för mig betyder det att jag longerar med grimma på (så inga inspänningar eller så, hon går fritt som hon önskar) Hon får skritta några varv, travar lite och sen lite galopp 🤷‍♀️
Det är inte direkt träning mer att hon får komma ut ur boxen och röra på sig. Min häst tycker om att vara i ridhuset, det händer ofta lite mer där nere än i stallet. 🤷‍♀️
Tycker det är bra för mej och min hästs relation samt att hon har blivit jätte duktig på att lyssna på min röst.

Tror de flesta andra longerade lite mer seriös, eller tömkör.
 
Jag kör ungefär varannan dag också. Alt två dgr och sen ledig men räknar 4 dgr i veckan. Dessa pass är dock alltid ordentliga pass, så hästen bli svettig och har fått jobba, varierat hoppning, dressyr, ut, klättring osv. Utöver det ca 12h i större hage i flock och ute dygnet runt så länge väder och underlag tillåter från vår till höst.
Pepparpeppar håller hästen fint och är inne på sitt 15:e år utan ridrelaterade skador.
 
Sålänge det är en ordentlig hage rör hon sig säkert tillräckligt.

Min häst går tex i rätt små hagar och ganska kort utetid så då tycker jag att man måste röra på hästen på något sätt, tex en kort promenad eller bara att den får rasta sig lite på longeringslina 😊
Det där håller jag helt med om! Min går i rätt stor hage men de är inte ute jättelänge, så om han har vilodag promenerar jag alltid med honom på kvällen och det gör jag även om jag måste ta in honom och rida på dagen och därmed sno av hans hagtid.
 
Bra fråga, för mig betyder det att jag longerar med grimma på (så inga inspänningar eller så, hon går fritt som hon önskar) Hon får skritta några varv, travar lite och sen lite galopp 🤷‍♀️
Det är inte direkt träning mer att hon får komma ut ur boxen och röra på sig. Min häst tycker om att vara i ridhuset, det händer ofta lite mer där nere än i stallet. 🤷‍♀️
Tycker det är bra för mej och min hästs relation samt att hon har blivit jätte duktig på att lyssna på min röst.

Tror de flesta andra longerade lite mer seriös, eller tömkör.
Ok, jag longerar också utan bett och inspänningar med kapson och det blir lite skritt, trav och galopp.

Men det jag menade var om denna lilla stund av rörelse egentligen har någon större betydelse för hästen jämfört med om man inte hade longerat.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej! Har en duktig C-ponny som tävlar LD hoppning 70 cm med en duktig 12-årig ryttare. Tränas varierat i körning och ridning, stark...
Svar
12
· Visningar
2 416
Senast: Lenis
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 334
Senast: liiinnea
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp