Träna inför försäljning

Fast om det syns på böjt spår eller i högre tempo så är det ju en hälta? Det låter som om hästen haft det rätt länge och ändå fått springa lös i ridhuset, gått i vanlig hage etc, eller har jag missförstått helt? 🙈 😅 Hur som helst så är det väl hög tid för en veterinärkoll och innan dess kanske det inte är så stor vits att fundera över hur du vill gå vidare, tänker jag.
Vad gäller problemen med ridningen - hur var den innan den kom till dig? Hur var den på provridningen?
Var tydligt halt på film innan hon kom hit. Inget sågs vid vanlig rörelse i liten hage efter 6 veckors vila. Började då sätta igång henne med skrittpromenader och så småningom longering och lösspringande, varvid jag såg att hon fortfarande (eller på nytt?) inte gick helt rent. Såg också en ev svullnad i tre ben. Markerar inte på rakt spår eller böjt spår i balanserad trav. Markerar ibland i ena varvet och om det blir lite snabbare trav, men inte i alla steg och har därför vilats tills vet kommer på onsdag. Jag har inte ridit henne, om man inte räknar min enda uppsittning efter ca 6 veckor.
 
Var tydligt halt på film innan hon kom hit. Inget sågs vid vanlig rörelse i liten hage efter 6 veckors vila. Började då sätta igång henne med skrittpromenader och så småningom longering och lösspringande, varvid jag såg att hon fortfarande (eller på nytt?) inte gick helt rent. Såg också en ev svullnad i tre ben. Markerar inte på rakt spår eller böjt spår i balanserad trav. Markerar ibland i ena varvet och om det blir lite snabbare trav, men inte i alla steg och har därför vilats tills vet kommer på onsdag. Jag har inte ridit henne, om man inte räknar min enda uppsittning efter ca 6 veckor.
Köpta du en häst som du såg på filmen att den var halt?
 
Nej, köpte osedd häst enbart på film och bilder. Sedan stannade hon kvar hos säljaren i en månad och blev enligt säljaren halt i hagen dagen innan planerad transport hit.
Om jag var du hade jag börjat fundera på om säljaren har rent mjöl i påsen, tyvärr. Det är inte ovanligt att importhästar har godkända besiktningar och även rena röntgenplåtar, men att det senare visar sig att veterinären inte ens sett hästen. :( Förstod jag dig rätt att du inte vågar/kan lasta och köra henne till klinik för en hältutredning? Det är nog inte värt mycket för dig att investera många tusenlappar i träning/tillridning om hon inte är frisk.
 
Om jag var du hade jag börjat fundera på om säljaren har rent mjöl i påsen, tyvärr. Det är inte ovanligt att importhästar har godkända besiktningar och även rena röntgenplåtar, men att det senare visar sig att veterinären inte ens sett hästen. :( Förstod jag dig rätt att du inte vågar/kan lasta och köra henne till klinik för en hältutredning? Det är nog inte värt mycket för dig att investera många tusenlappar i träning/tillridning om hon inte är frisk.
Tänker så också och det är därför jag menar att det kanske inte är så stor idé att planera för framtiden avseende tillridning/försäljning ännu. Man behöver först veta orsaken till hältan och hur framtiden kan se ut i det avseendet.
 
Tänker så också och det är därför jag menar att det kanske inte är så stor idé att planera för framtiden avseende tillridning/försäljning ännu. Man behöver först veta orsaken till hältan och hur framtiden kan se ut i det avseendet.
Att jag funderar går nog inte att avhjälpa. Och självklart måste jag ju få veterinärens utlåtande innan jag vet åt vilket håll det kan tänkas gå. Men nu är jag funtad så att jag funderar och väger olika alternativ mot varandra.
 
Om jag var du hade jag börjat fundera på om säljaren har rent mjöl i påsen, tyvärr. Det är inte ovanligt att importhästar har godkända besiktningar och även rena röntgenplåtar, men att det senare visar sig att veterinären inte ens sett hästen. :( Förstod jag dig rätt att du inte vågar/kan lasta och köra henne till klinik för en hältutredning? Det är nog inte värt mycket för dig att investera många tusenlappar i träning/tillridning om hon inte är frisk.
Hon går inte att lasta i nuläget. Eller JAG kan inte lasta henne. Jag kan få henne att nosa på transporten och ”fnorka” av sig en del och sedan försiktigt stoppa in huvudet och äta lite hö/havre/ morötter men väldigt vaksamt för att snabbt backa om det uppstår något läskigt (att det knakar, blåser, havrehinken skramlar, jag rör mig eller något annat). Längre än så har vi inte kommit än. Veterinär är bokad och kommer ut till stallet på onsdag. Och självklart kommer jag inte skicka henne på utbildning eller börja träna innan vet ger klartecken, om det nu någonsin blir det.
 
Hon går inte att lasta i nuläget. Eller JAG kan inte lasta henne. Jag kan få henne att nosa på transporten och ”fnorka” av sig en del och sedan försiktigt stoppa in huvudet och äta lite hö/havre/ morötter men väldigt vaksamt för att snabbt backa om det uppstår något läskigt (att det knakar, blåser, havrehinken skramlar, jag rör mig eller något annat). Längre än så har vi inte kommit än. Veterinär är bokad och kommer ut till stallet på onsdag. Och självklart kommer jag inte skicka henne på utbildning eller börja träna innan vet ger klartecken, om det nu någonsin blir det.
Det är ju såklart en försvårande faktor. Utan att veta hur du brukar lasta tänkte jag fråga om du har testat att ha longerlina som läggs runt frambommen och att du som förare står vid hennes sida istället för framför inne i transporten? Ibland upplever jag det som att det blir lättare för hästen att fundera, undersöka och kliva in om man inte "står i vägen". Är de dessutom vana vid longering/tömkörning så brukar de dessutom svara bra då de är vana att man har positionen där. Jag har själv kommit till rätta med två av våra som inte velat gå på/kastat sig av med den metoden och lite tåladmod.

Har ni så att ni kan utföra böjprov på plats hemma? Efter första kollen på lina är det ju där man hamnar varje gång med hältor :crazy: Ju mer ni har möjlighet att undersöka desto snabbare kan man hitta en orsak, är min tanke. Det kostar så sjukt mycket energi och pengar på att böja, bedöva, spruta, vila x veckor och upprepa om man inte kan gå vidare med fler undersökningar. Oftast så är ju hältan sekundär och har kommit av ett annat problem, om man inte har en väldigt tydlig orsak med något av benen, typ svullen sena, spark/fläkskada osv.
Utredde en häst förra(?) året som var 0.2 gradigt halt på ett bakben, och ju mer vi undersökte desto tydligare blev det att orsaken från början satt på ett annat ställe och att avlastningen lett tilll lite inflammationer på fler ställen. Aldrig kul när hästarna inte är fräscha.
Om hon har ont kanske det kan förklara lite av hennes flyktighet och oro? Det blev väldigt stor skillnad på ovan nämnda häst när hon behandlats och rehabbats. Från ilsken och fladdrig till harmonisk och positiv.
 
Jag har ju aldrig lastat så jag kan inte svara på hur jag "brukar" göra. Och vi har problem i longeringen eftersom hon sliter sig så fort longerlinan knäpps på, men jag har tänkt att nästa steg blir något sådant. Tömkörning får vänta tills hon inte är så bakskygg. Just nu håller vi som sagt på att träna på att kunna vara i närheten av transporten och kanske äta lite i den utan att behöva kliva på. Som sagt, jag vet att det kommer ta tid.

Eftersom detta är min första häst på 30 år, och hästen jag hade då aldrig var halt så har jag ingen aning om vi har vad som behövs för att göra böjprov på plats?

Jag har tyvärr svårt att tro att hon har så ont så det förklarar hennes nervositet. Huvudskygg och bakskygg, rädd för plötsliga ljud och rörelser. Hoppar till om grannhästens matte slänger av/på täcket lite högt, ryggar tillbaka när man häller in höpåsen i boxen. Backar om man höjer en hand för att borsta klappa i pannan, eller om man vill ta på en grimma eller ett träns. Blir rädd om havrehinken skramlar till när hon äter. Hon har ärr i munnen, i sadelgjordstaden och framför bakknäna. Jag tror att hon har behandlats ganska illa, eller att hon har varit med om någon incident.
 
Idag kände jag mig riktig negativ när jag kom från stallet. Kändes som om jag lika gärna kunde skänka bort henne eller skicka henne på slakt. Det är inget kul att åka fem mil bara för att mocka, bära vatten och lägga i ordning ett par bunkar med morötter och mineraler (hon får inget kraftfoder eftersom hon ju vilar) och borsta lite på en häst som helst slipper.

Jag har inte kunnat träna på longering alls (vilket veterinären rekommenderade när jag berättade om problemen jag har med henne). Jag får aldrig den lilla stund jag behöver ensam i ridhuset för att bygga en liten avgränsning och sedan låta henne trava något varv. Jag har varit i stallet på morgonen, på lunchen, efter lunchen och på kvällen (inte samma dag förstås utan olika dagar) men det är alltid ett gäng hästar som rider eller longerar så jag måste vända och släppa tillbaka henne i hagen i stället. Även idag. Tänkte då att jag bygger en avgränsning på utebanan men den var för hård och knagglig så det blev inget. Man tappar ju lusten och fantasin på att hitta på något annat att göra. Orkade inte träna vid transporten heller idag, för då hade jag behövt ställa in hästen i stallet och gått till transporten och öppnat upp först och sedan hämtat hästen igen. Kommer nog inte ha longerat henne en enda gång innan det är dags att visa henne för veterinär.
 
E980FF4B-C075-4EFC-A4FB-B1F2904BEFAC.jpeg
 
Jag har ju aldrig lastat så jag kan inte svara på hur jag "brukar" göra. Och vi har problem i longeringen eftersom hon sliter sig så fort longerlinan knäpps på, men jag har tänkt att nästa steg blir något sådant. Tömkörning får vänta tills hon inte är så bakskygg. Just nu håller vi som sagt på att träna på att kunna vara i närheten av transporten och kanske äta lite i den utan att behöva kliva på. Som sagt, jag vet att det kommer ta tid.

Eftersom detta är min första häst på 30 år, och hästen jag hade då aldrig var halt så har jag ingen aning om vi har vad som behövs för att göra böjprov på plats?

Jag har tyvärr svårt att tro att hon har så ont så det förklarar hennes nervositet. Huvudskygg och bakskygg, rädd för plötsliga ljud och rörelser. Hoppar till om grannhästens matte slänger av/på täcket lite högt, ryggar tillbaka när man häller in höpåsen i boxen. Backar om man höjer en hand för att borsta klappa i pannan, eller om man vill ta på en grimma eller ett träns. Blir rädd om havrehinken skramlar till när hon äter. Hon har ärr i munnen, i sadelgjordstaden och framför bakknäna. Jag tror att hon har behandlats ganska illa, eller att hon har varit med om någon incident.
Jag jobbar bla som problemlösare och rehabtränare. Det är jättevanligt att de två områdena flyter ihop/hänger ihop.

Många hästar jag kallats ut till för problemlösning har oupptäckt smärtproblematik. Jättemånga, tyvärr!
Har ett flyktdjur smärta i kroppen, begränsad rörlighet, sjukdomar/skador/låsningar som gör att de blir nedsatta i form av att kunna fly så får de ett stresspåslag som kan göra att de blir väldigt skvättiga.
Ett flyktdjur vill vara i balans, vill vara stark och snabb. Skador eller smärta kan stressa dem väldigt! Även sådana skador etc som ägare etc bara ser diffusa sympom på.

I just det här fallet så är det för mig rätt mycket varningsklockor kring hur köp etc gått till.
Det kan absolut finnas risk för att hästen både haft smärtproblematik innan och att den inte behandlats ok.
Jag jobbar ofta med hästar som man inte förstått haft ont och bara upplevt bökiga. Så man har tvingat dem till saker som gjort att de inte litar på människan mer och blivit utåtagerande, antingen slåss de eller så flyr de.
Kallbloden har ju också lite massa och muskler att sätta emot och lyckas ta sig loss etc. När en häst VET(eftersom det gått varje gång den testat) att den kommer loss blir det knepigt för någon som inte har vana av sådana hästar att jobba med det.

Det är omöjligt att säga hur länge det skulle ta att göra en ok hanterbar häst av din häst även om den vore frisk enligt vet. Vi har inte sett vare sig häst eller dig. Iom att hästen var halt vid köp och nu verkar vara det igen så är det ännu svårare att svara på iom att man inte vet hästens skick medicinskt.
Med tanke på historian, skicket och prisbilden tror jag inte du får igen pengarna på att skicka iväg den. En bra tränare tar ju en 10 000 iaf per månad.
Jag tror mer på veterinär och sen om den bedöms ok för det: sälja som projekt. Ev går du back på affären.
Men du får nog tyvärr se det som dyra läropengar och inte köpa häst du inte provridit och som är fräsch vid besikting.
Lycka till iaf!
 
Idag kände jag mig riktig negativ när jag kom från stallet. Kändes som om jag lika gärna kunde skänka bort henne eller skicka henne på slakt. Det är inget kul att åka fem mil bara för att mocka, bära vatten och lägga i ordning ett par bunkar med morötter och mineraler (hon får inget kraftfoder eftersom hon ju vilar) och borsta lite på en häst som helst slipper.

Jag har inte kunnat träna på longering alls (vilket veterinären rekommenderade när jag berättade om problemen jag har med henne). Jag får aldrig den lilla stund jag behöver ensam i ridhuset för att bygga en liten avgränsning och sedan låta henne trava något varv. Jag har varit i stallet på morgonen, på lunchen, efter lunchen och på kvällen (inte samma dag förstås utan olika dagar) men det är alltid ett gäng hästar som rider eller longerar så jag måste vända och släppa tillbaka henne i hagen i stället. Även idag. Tänkte då att jag bygger en avgränsning på utebanan men den var för hård och knagglig så det blev inget. Man tappar ju lusten och fantasin på att hitta på något annat att göra. Orkade inte träna vid transporten heller idag, för då hade jag behövt ställa in hästen i stallet och gått till transporten och öppnat upp först och sedan hämtat hästen igen. Kommer nog inte ha longerat henne en enda gång innan det är dags att visa henne för veterinär.
Det här med att träna longering...
Kan du inte prova att träna saker som att ta det lugnt. Träna på att skritta långsamt, berömma (ge godis om hon tar emot det) och öva på med lågenergisaker? Tänker att det är dumt att öva saker som tar upp henne i energi. Öva istället på saker som tar henne ner i energi så att hon vet att det är det du är ute efter. Vad tror du om något sådant?
 
Jag jobbar bla som problemlösare och rehabtränare. Det är jättevanligt att de två områdena flyter ihop/hänger ihop.

Många hästar jag kallats ut till för problemlösning har oupptäckt smärtproblematik. Jättemånga, tyvärr!
Har ett flyktdjur smärta i kroppen, begränsad rörlighet, sjukdomar/skador/låsningar som gör att de blir nedsatta i form av att kunna fly så får de ett stresspåslag som kan göra att de blir väldigt skvättiga.
Ett flyktdjur vill vara i balans, vill vara stark och snabb. Skador eller smärta kan stressa dem väldigt! Även sådana skador etc som ägare etc bara ser diffusa sympom på.

I just det här fallet så är det för mig rätt mycket varningsklockor kring hur köp etc gått till.
Det kan absolut finnas risk för att hästen både haft smärtproblematik innan och att den inte behandlats ok.
Jag jobbar ofta med hästar som man inte förstått haft ont och bara upplevt bökiga. Så man har tvingat dem till saker som gjort att de inte litar på människan mer och blivit utåtagerande, antingen slåss de eller så flyr de.
Kallbloden har ju också lite massa och muskler att sätta emot och lyckas ta sig loss etc. När en häst VET(eftersom det gått varje gång den testat) att den kommer loss blir det knepigt för någon som inte har vana av sådana hästar att jobba med det.

Det är omöjligt att säga hur länge det skulle ta att göra en ok hanterbar häst av din häst även om den vore frisk enligt vet. Vi har inte sett vare sig häst eller dig. Iom att hästen var halt vid köp och nu verkar vara det igen så är det ännu svårare att svara på iom att man inte vet hästens skick medicinskt.
Med tanke på historian, skicket och prisbilden tror jag inte du får igen pengarna på att skicka iväg den. En bra tränare tar ju en 10 000 iaf per månad.
Jag tror mer på veterinär och sen om den bedöms ok för det: sälja som projekt. Ev går du back på affären.
Men du får nog tyvärr se det som dyra läropengar och inte köpa häst du inte provridit och som är fräsch vid besikting.
Lycka till iaf!
Tack för ett ärligt svar. Ja, jag har räknat med att det kommer att kosta ca 10000 kr i månaden och utbilda henne hos proffs. Finns nog några lite billigare alternativ, men jag är lite tveksam. Innan jag insåg att hältan inte hade gått över, alternativt kommit tillbaka, var min plan att sätta igång henne från marken och sedan skicka för ny inridning i två månader (ca 20000 kalkylerat för detta) och sedan ta över själv, vila ett tag, sätta igång och sedan ytterligare en eller två månaders utbildning hos proffs. Men då var det ju med tanken att jag skulle ha kvar henne som min ridhäst. Det är fortfarande inte helt uteslutet om hältan går att behandla.

Gå back vet jag ju att jag kommer att göra om det blir försäljning, frågan är ju bara om jag ska lägga ut ännu mer pengar som jag sen inte får tillbaka. Och jag var medveten när jag köpte häst på detta sätt att det kanske inte skulle bli bra och att jag skulle kunna komma att förlora hela slanten liksom. Grisen i säcken, jag grinar inte över det, jag får skylla mig själv. Nästa gång kommer jag att köpa här hemma med provridning, besiktning i egen regi och röntgen och verkligen tänka efter vad jag vill ha för slags häst och betala vad en sådan häst kostar. Detta var ett ogenomtänkt impulsköp som inte ens banktrasslet kunde förmå stoppa :crazy:.
 
Det här med att träna longering...
Kan du inte prova att träna saker som att ta det lugnt. Träna på att skritta långsamt, berömma (ge godis om hon tar emot det) och öva på med lågenergisaker? Tänker att det är dumt att öva saker som tar upp henne i energi. Öva istället på saker som tar henne ner i energi så att hon vet att det är det du är ute efter. Vad tror du om något sådant?
Det här tycker jag låter som en bra plan. Alldeles för ofta försöker vi lösa ett problem med mer medicin av samma slag som problemet består av. Utifrån beskrivningen låter det verkligen som om hästen skulle må bra av att aktivt lära sig att ta det lugnt
 
Det här med att träna longering...
Kan du inte prova att träna saker som att ta det lugnt. Träna på att skritta långsamt, berömma (ge godis om hon tar emot det) och öva på med lågenergisaker? Tänker att det är dumt att öva saker som tar upp henne i energi. Öva istället på saker som tar henne ner i energi så att hon vet att det är det du är ute efter. Vad tror du om något sådant?
Sådant är hon superduktig på. Hon svarar jättebra på att sakta ned skritten när jag säger saakta om vi är ute och går. Hon backar numera när jag säger "backa" om hon är lös, eller om jag har henne i grimma och grimskaft eller träns och grimskaft. Hon vänder runt framdelen och runt bakdelen om jag använder tryck vid skänkelläget eller vänder in huvudet. Vi har också tränat på att stå stilla vid uppsittningspallen. Vi fick ett bakslag med det för snart en månad sedan när jag tränade att stå stilla vid pallen på en av utebanorna och hade inte stängt grinden. Plötsligt tyckte hon att vi hade tränat nog och slet sig och sprang i full fart mot stallet, eller om det var gräset hon var ute efter. Hur som helst så halkade hon omkull på gräset. Såg gräsfläckar på hennes ena vita ben, men ingen svullnad eller något annat varken då eller dagen efter, men jag är inte helt säker på att det inte har bidragit till senare svullnad och hälta.

Men, nu efter två veckors helvila drog hon iväg utan förvarning och slet sig när jag bara tänkte gå ett varv i ridhuset med grimma och grimskaft, ungefär på samma sätt som hon drar så fort jag spänner fast en longerlina. Men det har jag ju lärt mig att det kommer, hon liksom sticker iväg i full galopp utåt ur cirkeln och finns det då inget stopp måste man släppa (Detta kunde hon mycket väl när hon kom, hon började med att slita sig från transportören vid urlastningen och sedan gjorde hon det första gången jag skulle longera och dum som jag var försökte jag hålla kvar i linan så jag gjorde illa två fingrar, har fortfarande ont i dem. Sedan dröjde det ett tag innan jag provade igen, den här gången i ridhuset och då gick det riktigt bra, liksom ett par gånger till. Dessa gånger såg jag ingen hälta, men otränade ögon ju. Sedan började hon slita sig igen så jag började släppa henne lös i ridhuset istället och då såg jag att hon markerar i hög fart. ). Finns det en avgränsning som stoppar innan linan tar slut måste hon ju följa volten och gör det i galopp i något/några varv, sedan kan man reglera henne i trav och skritt och byta varv och sådant.

Att öva på longering var ju med syftet att kunna visa henne i trav för att vet ska kunna bedöma hältan.
 
Det här tycker jag låter som en bra plan. Alldeles för ofta försöker vi lösa ett problem med mer medicin av samma slag som problemet består av. Utifrån beskrivningen låter det verkligen som om hästen skulle må bra av att aktivt lära sig att ta det lugnt
Jag tänker att jag nog inte riktigt har förmedlat rätt bild av henne. Att ta det lugnt och att undvika att jobba är ju precis det hon vill göra (detta tror jag förresten mycket väl kan bero på smärta). Och då har hon lärt sig att man kan slita sig och sticka. Sedan stannar hon ju antingen vid ridhusdörren eller vid närmsta ätbara gräs.
 
Jag tänker att jag nog inte riktigt har förmedlat rätt bild av henne. Att ta det lugnt och att undvika att jobba är ju precis det hon vill göra. Och då har hon lärt sig att man kan slita sig och sticka. Sedan stannar hon ju antingen vid ridhusdörren eller vid närmsta ätbara gräs.
Man kan jobba även i lugnt tempo.
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 059
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 685
Senast: noble art
·
Hästhantering Har en pålle jag lånar som är rädd om sina öron. Det är aldrig något problem när man står och borstar eller myser, då brukar han vara...
Svar
5
· Visningar
3 560
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
11 899
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp