Träna inför försäljning

Som jag redan har skrivit så har hon varit jätteduktig med sånt i skritt. Det var först nu efter vila som hon helt plötsligt slet sig i skritt i ridhuset. Och någon gång har hon gjort det ute på ridbanan tidigare.

Ja, om det är som ni säger har hon ju lurats. För då fanns ju hältan redan. Att hon inte vill ta bettet ser jag ju, men ”form och fart” är ju sånt som går att jobba med, värre med befintliga hältor.

Men alltså... Jag blir så himla ledsen för din lilla hästs skull.

Såg du denna video innan du köpte hästen? För isåfall kan jag tyvärr inte se hur säljaren har lurats egentligen eftersom det är en tydligt halt häst på filmen som du ju medvetet ändå köpte. Man kan ju inte komma ifrån att man har undersökningsplikt som köpare och sen bli arg på säljaren och försöka få det till att hon mörkat hältan när det ligger uppe en försäljningsvideo med en halt häst för allmän beskådan!

Sen måste du ju också inse att du har en 4-åring, en bäbis, som säkert är extremt understimulerad med överskottsenergi så det sprutar ur öronen och som dessutom varit halt i flera månaders (eller år!) tid som ev även har ont och som fått flytta och byta miljö. Klart som tusan att hon inte kommer bete sig som en drömhäst direkt, hon har ju just nu noll förutsättningar för det.
 
Men alltså... Jag blir så himla ledsen för din lilla hästs skull.

Såg du denna video innan du köpte hästen? För isåfall kan jag tyvärr inte se hur säljaren har lurats egentligen eftersom det är en tydligt halt häst på filmen som du ju medvetet ändå köpte. Man kan ju inte komma ifrån att man har undersökningsplikt som köpare och sen bli arg på säljaren och försöka få det till att hon mörkat hältan när det ligger uppe en försäljningsvideo med en halt häst för allmän beskådan!

Sen måste du ju också inse att du har en 4-åring, en bäbis, som säkert är extremt understimulerad med överskottsenergi så det sprutar ur öronen och som dessutom varit halt i flera månaders (eller år!) tid som ev även har ont och som fått flytta och byta miljö. Klart som tusan att hon inte kommer bete sig som en drömhäst direkt, hon har ju just nu noll förutsättningar för det.
Jag tycker det är jäkligt fult att anklaga folk för att inte se den hältan. Bakbenshältor är svåra och lätta att missa och man måste faktiskt få chans att lära sig saker under sitt liv och inte ha allt medfött.
Bara för att du ser det så behöver du inte mästra andra. Den här typen av inlägg gör att folk inte vågar lägga ut filmer pga att man blir idiotförklarad för än det ena än det andra. Det är väl lysande att TS nu fått höra att hästen är halt bak och kan studera filmen och även visa den för veterinären som då får en bredare bild av problematiken?
 
Jag tycker det är jäkligt fult att anklaga folk för att inte se den hältan. Bakbenshältor är svåra och lätta att missa och man måste faktiskt få chans att lära sig saker under sitt liv och inte ha allt medfött.
Bara för att du ser det så behöver du inte mästra andra. Den här typen av inlägg gör att folk inte vågar lägga ut filmer pga att man blir idiotförklarad för än det ena än det andra. Det är väl lysande att TS nu fått höra att hästen är halt bak och kan studera filmen och även visa den för veterinären som då får en bredare bild av problematiken?

Jag håller helt och fullt med att det är rent ut sagt skitsvårt med bakbenshältor och det var inte mening att mästra någon, och det är toppen att hon kan visa videon för vet. Däremot så är ju hästen oren på försäljningsvideon, och uppenbarligen köpte ju hon hästen ändå - oavsett om hon själv såg hältan eller inte. Då kan man ju inte skylla på att säljaren ljuger.
 
@Fabian In Memoria
Rätta mig om jag har fel, men informerade inte säljaren innan transport till Sverige om att hästen var halt? Jag tycker mig känna igen hästen och videon från ett annat forum - där det även visas en longeringsfilm? Jag tänker att OM det skulle bli aktuellt att diskutera saken med säljaren så syns det på ridfilmen att hästen är oren (även om säljaren säger att den är frisk) och sedan säger säljaren innan leverans att hästen "blivit halt", det känns som att ja -det kan vara så att säljaren vetat om allt hela tiden, men har ju på sätt och vis skyddat sig genom att faktiskt säga att hästen är halt innan den transporteras.

Oavsett så är detta en jättetråkig sits verkligen och förstår att det är skitjobbigt, både med hur det är för både dig och hästen nu - och oro för hur det ska bli och vad ni ska ta er till. Jag hoppas att du kan få reda på vad som felas hos hästen och att det är något som är behandlingsbart. Det KAN ju vara så att hästens stressiga beteende hänger ihop med smärta som den gått med ett tag och att den lugnar sig sen.
 
Men alltså... Jag blir så himla ledsen för din lilla hästs skull.

Såg du denna video innan du köpte hästen? För isåfall kan jag tyvärr inte se hur säljaren har lurats egentligen eftersom det är en tydligt halt häst på filmen som du ju medvetet ändå köpte. Man kan ju inte komma ifrån att man har undersökningsplikt som köpare och sen bli arg på säljaren och försöka få det till att hon mörkat hältan när det ligger uppe en försäljningsvideo med en halt häst för allmän beskådan!

Sen måste du ju också inse att du har en 4-åring, en bäbis, som säkert är extremt understimulerad med överskottsenergi så det sprutar ur öronen och som dessutom varit halt i flera månaders (eller år!) tid som ev även har ont och som fått flytta och byta miljö. Klart som tusan att hon inte kommer bete sig som en drömhäst direkt, hon har ju just nu noll förutsättningar för det.
Allt det som står ovan kunde du sagt på ett mycket trevligare sätt. TS har inte uttryckt någon ilska mot säljaren.
Hästen i fråga såldes som frisk, trots denna film, och det ordnades fram böjprovspapper u.a., men kort innan avfärd till Sverige informerade man att hästen vad halt—med det händelseförloppet och filmbevisen tycker jag inte det är helt långsökt att misstänka att den där dagen kort innan avfärd inte var första gången hästen var halt. Togs inget blodprov vid besiktningen går det heller inte att utesluta att den inte behandlats med något som möjliggjorde ett böjprov u.a.
Sen uppfattar jag det också som att TS inte främst letar syndabock utan funderar på vad hen skall göra i situationen som den presenterar sig nu.
 
Jag tycker det är jäkligt fult att anklaga folk för att inte se den hältan. Bakbenshältor är svåra och lätta att missa och man måste faktiskt få chans att lära sig saker under sitt liv och inte ha allt medfött.
Bara för att du ser det så behöver du inte mästra andra. Den här typen av inlägg gör att folk inte vågar lägga ut filmer pga att man blir idiotförklarad för än det ena än det andra. Det är väl lysande att TS nu fått höra att hästen är halt bak och kan studera filmen och även visa den för veterinären som då får en bredare bild av problematiken?

Fast uppriktigt. När jag tar en salufilm från en säljare skickar jag ju den som minst till min veterinär för en genomgång.

Jag litar inte helt på mitt eget omdöme, så jag tar hjälp av andra - gärna yrkespersoner.
 
Utefter det jag såg i försäljningsvideon och den beskrivning jag fick av henne tänkte jag att detta kunde jag jobba vidare med. Jag var inte beredd på att hon skulle vara så sprättig med allt runt omkring, kanske i början men inte fortsatt. "Snäll, vänlig familjehäst för hobbyridning". Inte ett ord om någon problematik, utan "supersoft mouth och movements". Fick i senare konversation informationen om att hon kom i en flock från en bonde som nog inte varit snäll och att hon var den känsligaste i flocken.

Jag har sett att hon nu har haft ett antal hästar ute som hon fått sänka priset på pga röntgenfynd.

Förresten, är det någon som ser någon hälta i den här filmen?
Jag tycker hon ser oren ut vänster bak, troligen högt upp, pga det sättet hon tippar över och belastar mer på höger. Hon trampar inte igenom i steget i vänster så det känns som om jag skulle börja leta där.

Min förra häst hade mycket utbrott och drog för både smärta och panikångest (pga struppipning då han inte fick luft). När vi löste luftproblematiken så blev det en helt annan grej, så jag hoppas ni kan hitta anledningen till utbrotten, för det känns inte som att hästar gör så, om de inte vill fly.
 
Allt det som står ovan kunde du sagt på ett mycket trevligare sätt. TS har inte uttryckt någon ilska mot säljaren.
Hästen i fråga såldes som frisk, trots denna film, och det ordnades fram böjprovspapper u.a., men kort innan avfärd till Sverige informerade man att hästen vad halt—med det händelseförloppet och filmbevisen tycker jag inte det är helt långsökt att misstänka att den där dagen kort innan avfärd inte var första gången hästen var halt. Togs inget blodprov vid besiktningen går det heller inte att utesluta att den inte behandlats med något som möjliggjorde ett böjprov u.a.
Sen uppfattar jag det också som att TS inte främst letar syndabock utan funderar på vad hen skall göra i situationen som den presenterar sig nu.
Exakt. Jag har inte anklagat säljaren, utan det kom ju starkt bland kommentarerna. Jag letar inte syndabock. Jag vet att det är jag som har klantat mig och köpt en häst på detta sättet utan öga att se den hälta som alla säger att de ser. Men en del säger höger bak, andra vänster. Har också fått förslag på vä fram och hö fram i annat forum. Efter att ha granskat varenda sekund av film jag har, och tänkt igenom vad som hänt i olika situationer är jag benägen att hålla med dem som säger höger bak (av typen frånskjutshälta). Och det sitter troligen högt. Från början tolkade jag hennes nickning som vänster fram, men har nog ändrat mig där. Syns i några av mina filmklipp att hon liksom tappar höger bak, eller att det släpar någon mikrosekund. Hon tappade även höger bak under sedering. Och just höger bak tog lång tid innan jag fick lyfta och då bara en kort bit från marken plus att hon då skakade i det benet. Fick mig att googla på shivering. Men det har gått bättre och bättre och nu kan jag lyfta hö bak utan problem. Hon har också halkat omkull på just höger bak. Men så klart kan det vara frågan om flera ben eller ett problem som härstamma från ryggen tex.

Alla har inte en veterinär att skicka en film till. Speciellt inte när man som jag impulsköper en häst utan att ha tänkt igenom det hela. Jag får stå mitt kast, har inte tänkt gnälla på säljaren oavsett vad som hittas. Det är hästen jag bryr mig om. Inte min plånbok eller vem som har gjort rätt eller fel.
 
Men alltså... Jag blir så himla ledsen för din lilla hästs skull.

Såg du denna video innan du köpte hästen? För isåfall kan jag tyvärr inte se hur säljaren har lurats egentligen eftersom det är en tydligt halt häst på filmen som du ju medvetet ändå köpte. Man kan ju inte komma ifrån att man har undersökningsplikt som köpare och sen bli arg på säljaren och försöka få det till att hon mörkat hältan när det ligger uppe en försäljningsvideo med en halt häst för allmän beskådan!

Sen måste du ju också inse att du har en 4-åring, en bäbis, som säkert är extremt understimulerad med överskottsenergi så det sprutar ur öronen och som dessutom varit halt i flera månaders (eller år!) tid som ev även har ont och som fått flytta och byta miljö. Klart som tusan att hon inte kommer bete sig som en drömhäst direkt, hon har ju just nu noll förutsättningar för det.
Nej, jag såg inte någon hälta i videon. Ursäkta att jag inte är tränad på det! Men, jag fick en film dagen innan avfärden hit där säljaren visar en tydligt halt häst (som jag tolkar som vänster fram) och säger att detta måste ha hänt i hagen. Ingen svullnad, inga sår, ingen puls, ingen värme och med frågan om hon skulle skjuta upp transporten. I det läget ville jag ändå få hem henne (under förutsättning att hon skulle klara transporten trots hältan vilket säljaren sa att hon skulle). I och med det kan jag ju sluta mig till att hon har lurat mig om hältan fanns redan vid annonsfilmen, även om det tydligen går att se om man är så ovan som jag. Trots att jag inte vill tro det om denna säljare.
Med det sagt, jag har inte gnällt om att ha blivit lurad!
 
Jag håller med om att det är svårt att se exakt var hältan sitter. Hästen ser allmänt rörelsestörd ut. Det syns framförallt i galoppen hur hästen inte alls jobbar igenom kroppen, men finns igenom hela filmen. Bakdelen är långt bakom hästen, ryggen är sänkt och nacken inkrökt bakom hand. Det finns inget flyt genom kroppen i rörelsen. Stegen med bakbenen är korta och frambenen rör sig ryckigt.

Det är en otroligt söt liten häst. Och jag förstår hur man kanske tänker att rörelsestörningen beror på en pigg och lite allmänt stel häst. Men när man läst ditt inlägg och sedan ser filmen med de ögonen, så känns det som om något är fel på kanske mer än ett ställe. Be veterinären kolla igenom rygg och höfter på hästen också. Jag skulle tro att det finns flera låsningar eller annat som utlöser smärta i flera delar av rörelseapparaten.

Om hästen bara är fyra år och knappt utsatts för någon belastning, och ändå har en svårläkt rörelsestörning, så tycker jag tyvärr att man bör överväga att ta bort hästen. Men det är ett beslut som då måste tas efter att veterinären gjort ditt utlåtande.
 
Om hästen bara är fyra år och knappt utsatts för någon belastning, och ändå har en svårläkt rörelsestörning, så tycker jag tyvärr att man bör överväga att ta bort hästen. Men det är ett beslut som då måste tas efter att veterinären gjort ditt utlåtande.
Det är ju svårt, eller rent utav omöjligt att veta hur hård belastning hon egentligen har ustatts för. Vad gjorde bonden tex som min säljare köpte av? Varför har hon ärr i munnen (upptäcktes vid tandvård)? Varför har hon ärr i sadelgjordstaden? Varför har hon vita fläckar i ljumskarna framför bakknäna? Varför är hon så bakskygg? Kan hon ha varit draghäst som varit med om en olycka tex? Eller har hon redan från början varit svår att tex köra in för att hon har dragit (och då fått skador i munnen)?

Jag kan ju bara gå vidare utifrån vad veterinären säger och jag håller med om att jag inte kommer att försöka med någon långdragen avancerad rehab om det visar sig vara svåra skador.
 
Nej, jag såg inte någon hälta i videon. Ursäkta att jag inte är tränad på det! Men, jag fick en film dagen innan avfärden hit där säljaren visar en tydligt halt häst (som jag tolkar som vänster fram) och säger att detta måste ha hänt i hagen. Ingen svullnad, inga sår, ingen puls, ingen värme och med frågan om hon skulle skjuta upp transporten. I det läget ville jag ändå få hem henne (under förutsättning att hon skulle klara transporten trots hältan vilket säljaren sa att hon skulle). I och med det kan jag ju sluta mig till att hon har lurat mig om hältan fanns redan vid annonsfilmen, även om det tydligen går att se om man är så ovan som jag. Trots att jag inte vill tro det om denna säljare.
Med det sagt, jag har inte gnällt om att ha blivit lurad!

Förlåt om jag lät väldigt barsk, det var inte min mening. Jag har också förut gjort ett felköp, det är inte alltid lätt när hjärtat blir inblandat.
 
Jag håller med om att det är svårt att se exakt var hältan sitter. Hästen ser allmänt rörelsestörd ut. Det syns framförallt i galoppen hur hästen inte alls jobbar igenom kroppen, men finns igenom hela filmen. Bakdelen är långt bakom hästen, ryggen är sänkt och nacken inkrökt bakom hand. Det finns inget flyt genom kroppen i rörelsen. Stegen med bakbenen är korta och frambenen rör sig ryckigt.

Det är en otroligt söt liten häst. Och jag förstår hur man kanske tänker att rörelsestörningen beror på en pigg och lite allmänt stel häst. Men när man läst ditt inlägg och sedan ser filmen med de ögonen, så känns det som om något är fel på kanske mer än ett ställe. Be veterinären kolla igenom rygg och höfter på hästen också. Jag skulle tro att det finns flera låsningar eller annat som utlöser smärta i flera delar av rörelseapparaten.

Om hästen bara är fyra år och knappt utsatts för någon belastning, och ändå har en svårläkt rörelsestörning, så tycker jag tyvärr att man bör överväga att ta bort hästen. Men det är ett beslut som då måste tas efter att veterinären gjort ditt utlåtande.

Jag håller med om allt. Hästen är otroligt ojämn och håller inte ihop, och ser för mitt öga rörelsestörd ut. Vad det beror på (inte helt ovanligt dubbelsidig hälta fram p g a urprungshälta bak) behövs en ordentlig utredning för att visa.
 
Förutom allt som sagts här har hon nog dessutom ridits i en sadel som inte passar i de 4 månader som säljaren säger att hon har ridits. Om det nu stämmer. Köpte en begagnad sadel av samma märke, modell och storlek som hon har använt (för att jag trodde den skulle passa för att hon ju ridit i en sådan), men nej, den passar inte. Inte ens hjälpligt med padd under. Den faller ned framåt och trycker på sidan om manken och lyfter i bak. Med den på rör hon sig ännu sämre.
 
Förutom allt som sagts här har hon nog dessutom ridits i en sadel som inte passar i de 4 månader som säljaren säger att hon har ridits. Om det nu stämmer. Köpte en begagnad sadel av samma märke, modell och storlek som hon har använt (för att jag trodde den skulle passa för att hon ju ridit i en sådan), men nej, den passar inte. Inte ens hjälpligt med padd under. Den faller ned framåt och trycker på sidan om manken och lyfter i bak. Med den på rör hon sig ännu sämre.
Ja det lär ju inte förbättrat situationen. Hoppas ni hittar vad som är fel men jag är rädd att du kommer behöva ta dig till klinik för mer komplett utredning
 
Inte så mycket klokare efter veterinärbesöket. Hälta vänster fram, tydlig förbättring jfr med 4 mån sedan. Ingen smärtreaktion vid böjning på något ben, men markering vä bak efteråt. Betyder inte att det är en hälta där enl vet. Inget mer gjordes för hon trodde inte hon skulle gå att sticka. Metacam i en vecka, ingen box- elker hagvila utan rörelse var bra, gärna promenader i skritt och fortsätta träna på hantering etc.
 
Inte så mycket klokare efter veterinärbesöket. Hälta vänster fram, tydlig förbättring jfr med 4 mån sedan. Ingen smärtreaktion vid böjning på något ben, men markering vä bak efteråt. Betyder inte att det är en hälta där enl vet. Inget mer gjordes för hon trodde inte hon skulle gå att sticka. Metacam i en vecka, ingen box- elker hagvila utan rörelse var bra, gärna promenader i skritt och fortsätta träna på hantering etc.
Knähältor kan vara knepiga att böja fram
 
Inte så mycket klokare efter veterinärbesöket. Hälta vänster fram, tydlig förbättring jfr med 4 mån sedan. Ingen smärtreaktion vid böjning på något ben, men markering vä bak efteråt. Betyder inte att det är en hälta där enl vet. Inget mer gjordes för hon trodde inte hon skulle gå att sticka. Metacam i en vecka, ingen box- elker hagvila utan rörelse var bra, gärna promenader i skritt och fortsätta träna på hantering etc.
Jag skulle gissa att hon faktiskt är halt bak ändå, och avlastar så att det blir en hälta fram. Känns inte allt för långsökt, men det är såklart supersvårt att veta! Synd att hon är svårlastad, tror det behöver göras en ordentlig utredning egentligen och ev knäppas några röntgenbilder också, eller på annat sätt leta efter en orsak. Det hade jag iaf velat göra om det vore min häst. En "enkel" inflammation som beror på överansträngning brukar oftast gå över av vila, och på 4 månader bör det ju vara helt bra.
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 066
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 691
Senast: noble art
·
Hästhantering Har en pålle jag lånar som är rädd om sina öron. Det är aldrig något problem när man står och borstar eller myser, då brukar han vara...
Svar
5
· Visningar
3 571
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
11 910
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp