Träna inför lydnad startklass funderingar

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Hur är det vanligaste man tränar inför startklass? Är det i en grupp med flera andra deltagare eller tränar man hunden som ensam deltagare dvs privatträning?
 
Hur är det vanligaste man tränar inför startklass? Är det i en grupp med flera andra deltagare eller tränar man hunden som ensam deltagare dvs privatträning?
Det vanligaste är nog en blandning. Många börjar nog med att gå en kurs, på öppen träning eller går med i en träningsgrupp. Sen tränar nog de flesta även själv emellan gångerna, eller med kompisar 😊
Med min första hund gick jag en kurs och sen tränade jag själv för det mesta men ibland tillsammans med andra.
Med min andra hund tränade jag i en instruktörsledd träningsgrupp varannan vecka och sedan själv mellan gångerna, ibland tillsammans med kompisar.
Åkte på träningstävlingar gjorde jag med några enstaka gånger, det är guld värt för hundar som är nya vid lydnad och tävlingssituation samt för att kolla av hur man ligger till i sin träning och vad man behöver lägga extra krut på.
 
Det vanligaste är nog en blandning. Många börjar nog med att gå en kurs, på öppen träning eller går med i en träningsgrupp. Sen tränar nog de flesta även själv emellan gångerna, eller med kompisar 😊
Med min första hund gick jag en kurs och sen tränade jag själv för det mesta men ibland tillsammans med andra.
Med min andra hund tränade jag i en instruktörsledd träningsgrupp varannan vecka och sedan själv mellan gångerna, ibland tillsammans med kompisar.
Åkte på träningstävlingar gjorde jag med några enstaka gånger, det är guld värt för hundar som är nya vid lydnad och tävlingssituation samt för att kolla av hur man ligger till i sin träning och vad man behöver lägga extra krut på.

Jag förstår 🙂 En mix med andra ord bör vara det mest optimala. Hur fungerar det på en lydnadstävling i till exempel startklass ? Är det inhägnat område? Förekommer det att de sitter hundar i publiken? Tänker om min hund i ett löst moment av någon orsak tappar fokus och springer och lattjar med dom andra hundarna isåfall? Mardröm om de blir slagsmål tänker jag. Är helt ny på detta och ska inte börja för instruktör förrän till hösten så har mycket funderingar som poppar upp 🙈
 
Jag förstår 🙂 En mix med andra ord bör vara det mest optimala. Hur fungerar det på en lydnadstävling i till exempel startklass ? Är det inhägnat område? Förekommer det att de sitter hundar i publiken? Tänker om min hund i ett löst moment av någon orsak tappar fokus och springer och lattjar med dom andra hundarna isåfall? Mardröm om de blir slagsmål tänker jag. Är helt ny på detta och ska inte börja för instruktör förrän till hösten så har mycket funderingar som poppar upp 🙈
Väldigt olika om det är inhägnat eller inte, jag har mest varit med om att det inte är det. På dom flesta startklasstävlingar jag har varit på har anordnare/tävlingsledare försökt trycka på att ingen annan hund än den som är näst på tur ska vara precis utanför planen. Men visst förekommer det hundar i publiken ibland. På utomhustävlingar tycker jag dock att publiken brukar vara på ett bra avstånd från planen jämfört med inomhus där det kan bli rätt trångt och nära inpå.
 
Tänker om min hund i ett löst moment av någon orsak tappar fokus och springer och lattjar med dom andra hundarna isåfall? Mardröm om de blir slagsmål tänker jag.

Dina frågor finns det svar på i regelboken. Om att lämna planen i Startklass står det ex om under Helhetsintryck:

6AEF35B8-97F3-4674-B4B4-AFD4EB00D907.jpeg

Om hunden hamnar i slagsmål så ska man bli diskad, rapporterad till SKK, och vanligtvis avstängd från allt (tävling, MH, utställning osv) under utredningsperioden.

Anses det vara en extra allvarlig händelse får man åka och göra ett test hos en av SKK utsedd mentalkunnig person som ska utvärdera om hunden får bli aktuell för tävlande igen eller ska vara fortsatt avstängd.

Mer om detta finns att läsa under ex Oacceptabelt beteende i regelboken.
 
Dina frågor finns det svar på i regelboken. Om att lämna planen i Startklass står det ex om under Helhetsintryck:

Visa bifogad fil 49631
Om hunden hamnar i slagsmål så ska man bli diskad, rapporterad till SKK, och vanligtvis avstängd från allt (tävling, MH, utställning osv) under utredningsperioden.

Anses det vara en extra allvarlig händelse får man åka och göra ett test hos en av SKK utsedd mentalkunnig person som ska utvärdera om hunden får bli aktuell för tävlande igen eller ska vara fortsatt avstängd.

Mer om detta finns att läsa under ex Oacceptabelt beteende i regelboken.

Med tanke på detta, så bör man vänta med tävling tills man är helt säker på att hunden inte kommer att tappa fokus så pass mycket att den drar iväg totalt från tävlingsbanan om man vet med sig att hunden dessutom lätt hamnar i bråk.
 
Dina frågor finns det svar på i regelboken. Om att lämna planen i Startklass står det ex om under Helhetsintryck:

Visa bifogad fil 49631
Om hunden hamnar i slagsmål så ska man bli diskad, rapporterad till SKK, och vanligtvis avstängd från allt (tävling, MH, utställning osv) under utredningsperioden.

Anses det vara en extra allvarlig händelse får man åka och göra ett test hos en av SKK utsedd mentalkunnig person som ska utvärdera om hunden får bli aktuell för tävlande igen eller ska vara fortsatt avstängd.

Mer om detta finns att läsa under ex Oacceptabelt beteende i regelboken.

Tack 😃
 
Vår första (och hittills enda 😝) lydnadstävling var inomhus och med en hund på planen. Det var en bra nybörjartävling - särskilt om man är osäker på om ens hund stannar hos en.

Nu är jag inte särskilt orolig att min ska dra från mig, men det var en skön "säkerhet" att ha första starten. 👍
 
Jag gick en kurs och tränade mycket själv också på det vi lärde oss på kursen bland annat. Skulle inte vilja tävla med en hund som kommer dra iväg från planen :/
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
2 3
Svar
40
· Visningar
994
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 219
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 594
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp