Träna ingångar, hur gör ni?

eldkyss

Trådstartare
I vilka sammanhang vill man att hunden ska använda sig av ingångar? Ska dom gå gå runt föraren först och sedan sätta sig på vänster sida? Eller är de ok att gå in på vänster sida direkt och vända runt för att sätta sig rätt?

Har ingen möjlighet att gå kurs som de är just nu pga väldigt oregelbundna jobbtider. Har en rottistik på knappa året. Vi har ett mål att bli duktiga på just lydnad och har en dröm om att tävla i framtiden 🙂

Just nu kollar jag en del på Youtube med ingångar men alla gör så olika.
 
Båda ingångarna du nämner är okej att använda på tävling. Välj den ingång som passar dig och din hund bäst. Jag har vänster ingångar på mina hundar förutom i apportering med lilla hunden, då går han runt mig i en högeringång för det passar honom bättre.
 
Båda ingångarna du nämner är okej att använda på tävling. Välj den ingång som passar dig och din hund bäst. Jag har vänster ingångar på mina hundar förutom i apportering med lilla hunden, då går han runt mig i en högeringång för det passar honom bättre.

I vilket sammanhang ska man använda sig av ingångar? Efter inkallning? Som starsrignal för att gå fot? Eller för att starta en vanlig promenad hemma? Ingång först och sedan bara säga ett slutord som innebär att hunden får göra vad den vill?
 
Jag har vänsteringång på min ena hund och höger på min andra. Beroende på vad som passar de bäst! :)
 
Men den hund jag har idag så har vi ingång vänster, tidigare hundar på höger. Väljer ingång utefter vad som passar mina hundar bäst.
Nästa hund ska ha IGP ingång av praktiska skäl om vi ska köra IGP i framtiden.
 
I vilket sammanhang ska man använda sig av ingångar? Efter inkallning? Som starsrignal för att gå fot? Eller för att starta en vanlig promenad hemma? Ingång först och sedan bara säga ett slutord som innebär att hunden får göra vad den vill?

På tävling börjar alla moment i utgångsposition, dvs hunden sitter vid vänster sida. Varje gång hunden kommer till dig på tävling ex inkallning, hopp över hinder, apport osv görs en ingång. På promenad använder jag det inte, jag skiljer på vardagslydnad och tävlingslydnad.
 
På tävling börjar alla moment i utgångsposition, dvs hunden sitter vid vänster sida. Varje gång hunden kommer till dig på tävling ex inkallning, hopp över hinder, apport osv görs en ingång. På promenad använder jag det inte, jag skiljer på vardagslydnad och tävlingslydnad.

Okej då förstår jag 🙂 brukar du ha ett kommando när du lär in att hunden ska göra ingången och sätta sig vid sidan?
 
Jag körde med klossträning för att lära mina hundar en bra ingång på vänstersidan. 1 av 4 fattade inte konceptet, men det var en 8årig saluki som aldrig innan tränats och jag var då ny på hundträning :D Finns filmer på Youtube om det också. Jag har gjort en som jag tror heter just "en film om klossträning".
 
Okej då förstår jag 🙂 brukar du ha ett kommando när du lär in att hunden ska göra ingången och sätta sig vid sidan?
Ska man bara ha sidan som ingång så kan man ju bara ha fotkommandot som kommando.
Jag har "kom" som ingång fram och sen fot för att få honom till sidan, eftersom han ska sitta fot sen. Skulle jag ropa fot på avstånd skulle jag väl i princip få en vanlig ingång.

Sen har jag inget kommando för att komma in fram med apporten tex eftersom jag har lärt in att momentet ser ut så. Avslutar det ju däremot med fot sen eftersom han ska in till sidan efter avlämning.
 
Okej då förstår jag 🙂 brukar du ha ett kommando när du lär in att hunden ska göra ingången och sätta sig vid sidan?
Jag använder "fot" som kommando för det. Det betyder för mina hundar att de ska vara vid min vänstra sida och om jag är stilla så ska de sitta. När jag kör inkallningar på lydnadsvis så avslutar de också i utgångsposition, men det är för att jag likt @Wingates lär dem vissa hela moment. Nu när jag bytt ut lydnaden mot rallylydnad så har jag dock slutat med mycket sådant eftersom det lika gärna kan vara så att hunden ska stå bredvid dig när du stannar eller göra något helt annat. Sätter den sig automatiskt och är snabb så kan det därför lätt bli så att man får många missar och fel på tävling :p
 
Okej då förstår jag 🙂 brukar du ha ett kommando när du lär in att hunden ska göra ingången och sätta sig vid sidan?

Jag säger fot men lär hunden att hela momentet ser ut så med avslut och allt. Du får avdrag på tävling om du ger kommando när du inte ska.
 
Jag säger fot men lär hunden att hela momentet ser ut så med avslut och allt. Du får avdrag på tävling om du ger kommando när du inte ska.

Hur menar du? :confused: Förstår att det är svårt att förklara i text dock. Hur ser ett helt moment ut till exempel?
 
Jag körde med klossträning för att lära mina hundar en bra ingång på vänstersidan. 1 av 4 fattade inte konceptet, men det var en 8årig saluki som aldrig innan tränats och jag var då ny på hundträning :D Finns filmer på Youtube om det också. Jag har gjort en som jag tror heter just "en film om klossträning".

Ska gå in och söka på klossträning :)
 
Ska man bara ha sidan som ingång så kan man ju bara ha fotkommandot som kommando.
Jag har "kom" som ingång fram och sen fot för att få honom till sidan, eftersom han ska sitta fot sen. Skulle jag ropa fot på avstånd skulle jag väl i princip få en vanlig ingång.

Sen har jag inget kommando för att komma in fram med apporten tex eftersom jag har lärt in att momentet ser ut så. Avslutar det ju däremot med fot sen eftersom han ska in till sidan efter avlämning.

Så målet så här i början är att jag ska kunna säga "fot" och hon ska då komma och sätta sig vid sidan? Sedan lägger jag till olika typer av moment framledes? Jag kanske kan börja med momentet "gå fot" som jag sett att man lär in försiktigt några steg i taget. Sedan kan jag använda mitt slutord som är "Okej" och då får hon göra vad hon vill i en kort stund och sedan kan jag kalla in henne för att säga fot på nytt?

Angående just "Gå fot" det görs endast i koppel eller?
 
Så målet så här i början är att jag ska kunna säga "fot" och hon ska då komma och sätta sig vid sidan? Sedan lägger jag till olika typer av moment framledes? Jag kanske kan börja med momentet "gå fot" som jag sett att man lär in försiktigt några steg i taget. Sedan kan jag använda mitt slutord som är "Okej" och då får hon göra vad hon vill i en kort stund och sedan kan jag kalla in henne för att säga fot på nytt?

Angående just "Gå fot" det görs endast i koppel eller?
Jag kör ju som sagt IGP lydnad (även om jag tänker köra lite startklass nån dag) men ja. Ungefär så. Jag har lärt in positionen och ingången till fria följet först liksom och sen parallelt lärt in ingången fram - men sätter sällan ihop dem för att de inte ska mixas ihop.

På sista filmen ser du alltså apporteringens ingång och att jag inte säger något annat än apport:

På andra filmen ser man lite hur jag jobbar med fria följet:


Ingången till fotposition nöter jag oftast framför en spegel dock så det har jag inga filmer på. Jag drar i kedjan som signal men det är ju som sagt för att jag har en lite annan målbild än vanlig lydnad.
Själva in runt till fot och positionen har jag matat in ska sägas. så det blir som ett muskelminne för hunden. Har matat in utan klossträning, tycker det går bra utan.
 
Hur menar du? :confused: Förstår att det är svårt att förklara i text dock. Hur ser ett helt moment ut till exempel?

Vi kan ta inkallning i startklass som exempel.

Hunden sitter i vid din vänstra sida, tävlingsledaren (tl) säger momentet börjar, föraren utgår, då lämnar du hunden och går tills tl säger att det räcker, du vänder dig om och står tyst och stilla. Tl säger kalla in, du säger hit, hunden springer och sätter sig vid din sida, tl säger moment slut.

Du får alltså bara säga stanna kvar när du lämnar hunden och hit under hela det momentet. Säger du fot när hunden är på väg mot dig får du avdrag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 641
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 581
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp