Träna ingångar, hur gör ni?

Vi kan ta inkallning i startklass som exempel.

Hunden sitter i vid din vänstra sida, tävlingsledaren (tl) säger momentet börjar, föraren utgår, då lämnar du hunden och går tills tl säger att det räcker, du vänder dig om och står tyst och stilla. Tl säger kalla in, du säger hit, hunden springer och sätter sig vid din sida, tl säger moment slut.

Du får alltså bara säga stanna kvar när du lämnar hunden och hit under hela det momentet. Säger du fot när hunden är på väg mot dig får du avdrag.
Hon kan ju dock ropa fot istället för hit tex.
Bara för att förtydliga att kommandona inte behöver vara just stanna eller hit. Men det är ju bara att lära in att "hit" innebär samma position som "fot".

Kör man IGPingång får jag ju säga stanna,kom och fot för att få in hunden i position.
 
Så målet så här i början är att jag ska kunna säga "fot" och hon ska då komma och sätta sig vid sidan? Sedan lägger jag till olika typer av moment framledes? Jag kanske kan börja med momentet "gå fot" som jag sett att man lär in försiktigt några steg i taget. Sedan kan jag använda mitt slutord som är "Okej" och då får hon göra vad hon vill i en kort stund och sedan kan jag kalla in henne för att säga fot på nytt?

Angående just "Gå fot" det görs endast i koppel eller?
Precis :) Just att dela upp det hela i småbitar är jättebra och många gånger nödvändigt. Min nu yngsta förstod tex inte att hon skulle gå med mig när jag sa "fot" och sedan började gå. Hon kom och satte sig och stannade kvar :D När jag gick med henne bredvid, sa "fot" och berömde så började hon koppla ihop allt. Fotgående sker både i koppel och med lös hund, beroende på tävlingsmoment. Jag har alltid lärt mina hundar det hela när de varit lösa, för jag tycker det är enklast att ha dem lösa. Sedan när de kan momenten så börjar jag träna med koppel på också. Att jag själv är usel på att hantera koppel i lydnadssammanhang kan vara en bidragande orsak där...

Med mina hundar, oavsett vad jag försöker lära dem för nytt, så låter jag dem bjuda på beteenden, belönar de beteenden jag vill se mer av och lägger på kommando efteråt. Ibland visar jag dem lite, eller hindrar dem rent fysiskt från att göra "fel", men jag säger aldrig åt dem att de gör fel utan vill att de testar sig fram. På så sätt blir mina hundar otroligt fokuserade, glada, nyfikna och motiverade. Att ha ett bra slutord så som du har är jättebra!

(Med "hindra att göra fel" så kan det tex vara att jag backar med hunden mellan mig och en bokhylla för att hindra att hunden snurrar ut och sätter sig framför istället för att backa. Den tvingas inte till något, men inser att den kan bara kan välja mellan att backa eller göra något helt annat än det jag ber om. Ju säkrare hunden blir desto större avstånd kan jag ha till bokhyllan och sedan behövs den inte alls. Just att backa i fotposition var väldigt märkligt enligt min äldsta tik.)
 
Hon kan ju dock ropa fot istället för hit tex.
Bara för att förtydliga att kommandona inte behöver vara just stanna eller hit. Men det är ju bara att lära in att "hit" innebär samma position som "fot".

Kör man IGPingång får jag ju säga stanna,kom och fot för att få in hunden i position.

Bra att du förtydligar, säger ju själv fot istället för hit till min lilla.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 641
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 581
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp