Träna med barbackapad?

palle11

Trådstartare
Hej!
Förstår om detta kan vara en självklar fråga för många men vill veta vad ni tycker då jag känner mig något osäker här.

Jag har då en barbackapad jag ofta använder när jag själv rider hemma, rider även barbacka blandat med paden.
Imorgon kommer en tränare som ska ge mig lite tips osv.
Jag har då tänkt ha barbackapaden och inte hennes vanliga sadel. Hennes sadel är en hoppsadel som inte riktigt ör min favorit.. tycker den sitter skumt på hästen, stiglädren är såpass utslitna att vänster är ca 2 cm längre än höger (skaffade nya men dom är för långa), sadelgjorden för kort och jag sitter inte bra i den så då måste jag fokusera på gur jag sitter i den istället för att verkligen rida hästen. Skulle självklart köpa en mer passande sadel om det va min häst men eftersom det är en foderhäst så känns det onödigt att lägga så mycket pengar när jag ändå bara har sadel ca 1 av 50 ggr.

Så min fråga är om det är ok att träna för tränare utan sadel/med barbackapad?🤔
 
Det enklaste svaret är väl Ja.

Jag tänker så att en tränare som inte tycker att jag får rida i det jag och hästen trivs bäst i inte är en tränare jag vill rida för.
 
Som tränare kan jag säga att iaf jag inte vill undervisa ett ekipage där sadeln inte ligger bra. Det kan ge skador och motverkar korrekt arbete.
Så jag hade alla gånger föredragit barbacka eller barbackapadd över en illasittande sadel.
Jag hade rekommenderat att aldrig rida i en sån sadel. Köper man en begagnad sadel kan man hitta en ok och hyfsat billig sadel som ligger bra som behåller sitt andrahandsvärde. Så kan man sälja den om man ev lämnar åter hästen.

Jag har själv ridit lektion barbacka för välkända tränare flertalet gånger.
 
Jag har ridit träningar i barbackasadel, bara sagt till tränaren att ingen sadel passade för stunden. Inga problem alls! :)
 
Hej!
Förstår om detta kan vara en självklar fråga för många men vill veta vad ni tycker då jag känner mig något osäker här.

Jag har då en barbackapad jag ofta använder när jag själv rider hemma, rider även barbacka blandat med paden.
Imorgon kommer en tränare som ska ge mig lite tips osv.
Jag har då tänkt ha barbackapaden och inte hennes vanliga sadel. Hennes sadel är en hoppsadel som inte riktigt ör min favorit.. tycker den sitter skumt på hästen, stiglädren är såpass utslitna att vänster är ca 2 cm längre än höger (skaffade nya men dom är för långa), sadelgjorden för kort och jag sitter inte bra i den så då måste jag fokusera på gur jag sitter i den istället för att verkligen rida hästen. Skulle självklart köpa en mer passande sadel om det va min häst men eftersom det är en foderhäst så känns det onödigt att lägga så mycket pengar när jag ändå bara har sadel ca 1 av 50 ggr.

Så min fråga är om det är ok att träna för tränare utan sadel/med barbackapad?🤔
Självklart! Jag tränar nästan alltid utan sadel, då tycker jag att hästen rör sig bäst. Rider barbacka även på kurser och clinics för instruktörer jag inte ridit för innan, även välkända. Alltid utan sadel. Om man inte kan hålla lektion för ett ekipage utan sadel vet jag inte vad det är för en tränare.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Har funderingar på att införskaffa mig en Barbackapad. I nuläget har jag ingen sadel (den bör komma om ca 3-4 veckor) och funderade...
2
Svar
20
· Visningar
1 773
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp