Träna med schäfer

Vintereld

Trådstartare
Hej!
Jag och min pojkvän siktar på att köpa schäfervalp i februari/mars.:)

Nu undrar jag vad man kan träna med en schäfer? Det är första gången för mig att äga hund. Min sambo har haft golden och schäfrar när han var liten men aldrig varit ”ansvarig” för att aktivera en hund. Han har dock pratat om att träna IPO senare med hunden.

Jag är helt grön på hundar förutom att jag har jobbat 8 månader på hunddagis.

Funderar på agility, vad tror ni om det?
 
Vad säger din sambo? Om han nu har erfarenhet av schäfrar sen innan och tänkte träna IPO.
Rekommenderar att ni tar kontakt med närmaste brukshundsklubb som kan hjälpa er med vägledning i träning och aktivering. Schäfrar kräver mycket av båda för att trivas.

Agility är en trevlig aktiveringsform för de flesta hundarna men lite sporadisk agility då och då bara kommer inte att göra en schäfer nöjd och glad.

Spår och sök, nosework, drag av olika slag, lydnad osv är andra exempel på saker man kan kolla på. Om det är en bruksschäfer ni ska köpa (vilket jag utfår ifrån om sambon ska köra IPO) så får ni räkna med att ni kommer att behöva kombinera ett antal olika träningsformer för att hålla igång hunden.
 
Gällande agility är schäfrar ganska stora och tunga så ur den synpunkten finns raser som passar bättre för agility. Om du vill satsa ordentligt på agility kommer du nog tycka att en schäfer inte räcker till då många raser är snabbare och smidigare. Däremot borde de funka väldigt väl till i stort sett alla andra sporter :)
 
Alltså.
Det känns lite baklänges att först välja ras och sedan börja fundera på hur ni ska aktivera den.
Det är en bruksras som måste få jobba för att må bra - så man måste ha ett intresse för det om man ska tycka det är rolig ras att äga i längden.
 
Vi vill ha hunden som intresse och lägga ner mycket tid på den. Jag jobbar inte heltid. Det viktigaste för mig är att ha en lugn och harmonisk hund som inte går omkring och gnäller inne. Och som inte drar när vi är ute och går med honom. Jag vill lägga träningen därefter.
Jag har alltid tyckt Agility verkar vara roligt, är nog inte så intresserad av att tävla, jag vill bara att hunden ska få utlopp för sin energi. Men jag ska läsa på om andra hundsporten och prata med brukshundsklubben :)
 
Hej!
Jag och min pojkvän siktar på att köpa schäfervalp i februari/mars.:)

Nu undrar jag vad man kan träna med en schäfer? Det är första gången för mig att äga hund. Min sambo har haft golden och schäfrar när han var liten men aldrig varit ”ansvarig” för att aktivera en hund. Han har dock pratat om att träna IPO senare med hunden.

Jag är helt grön på hundar förutom att jag har jobbat 8 månader på hunddagis.

Funderar på agility, vad tror ni om det?

Varför vill ni ha schäfer?
 
Vi vill ha hunden som intresse och lägga ner mycket tid på den. Jag jobbar inte heltid. Det viktigaste för mig är att ha en lugn och harmonisk hund som inte går omkring och gnäller inne. Och som inte drar när vi är ute och går med honom. Jag vill lägga träningen därefter.
Jag har alltid tyckt Agility verkar vara roligt, är nog inte så intresserad av att tävla, jag vill bara att hunden ska få utlopp för sin energi. Men jag ska läsa på om andra hundsporten och prata med brukshundsklubben :)
Det låter som att din sambo kanske ska köpa schäfer själv och så köper du en lite lätt sällskapshund, typ Pappillon eller liknande som är lättare att ha i vardagen om man inte är så ambitiös med träningen men som ändå gillar att hänga med. En bruksschäfer kräver ett stort intresse och rejält commitment.
 
Vi vill ha hunden som intresse och lägga ner mycket tid på den. Jag jobbar inte heltid. Det viktigaste för mig är att ha en lugn och harmonisk hund som inte går omkring och gnäller inne. Och som inte drar när vi är ute och går med honom. Jag vill lägga träningen därefter.
Jag har alltid tyckt Agility verkar vara roligt, är nog inte så intresserad av att tävla, jag vill bara att hunden ska få utlopp för sin energi. Men jag ska läsa på om andra hundsporten och prata med brukshundsklubben :)
Jag skulle försöka lära känna folk med brukshundar isf för att hänga på deras träningar för att se om det är något du vill hålla på med.
Känner din sambo någon som håller på med IPO? Det är nämligen en svår sport att börja med utan kontakter. Särskilt i jämförelse med lydnad eller bruks.
Agility kan man väl hålla på med för skojs skull men det är väl inte direkt en huvudsyssla för en schäfer.
 
Varför detta syrliga svar?
Jag säger att jag är engagerad i hunden, att vi redan ska träna IPO och spår och att jag nu efterlyser en sport som kan passa mig.
Jag är 33 år gammal och har inga barn, dvs massa tid att lägga ned.
Trist att bli påhoppad.
 
Det låter som att din sambo kanske ska köpa schäfer själv och så köper du en lite lätt sällskapshund, typ Pappillon eller liknande som är lättare att ha i vardagen om man inte är så ambitiös med träningen men som ändå gillar att hänga med. En bruksschäfer kräver ett stort intresse och rejält commitment.

På sikt möjligen, men det låter rentav livsfarligt att ha en ung yster schäfer ihop med en liten pappis, spec när det inte handlar om hundägare med mkt erfarenhet. Även om viljan verkar god.
 
Varför detta syrliga svar?
Jag säger att jag är engagerad i hunden, att vi redan ska träna IPO och spår och att jag nu efterlyser en sport som kan passa mig.
Jag är 33 år gammal och har inga barn, dvs massa tid att lägga ned.
Trist att bli påhoppad.
Fast du säger att din sambo vill träna IPO senare, inte att ni ska göra det. Spår har du öht inte nämnt i tråden tidigare.
 
På sikt möjligen, men det låter rentav livsfarligt att ha en ung yster schäfer ihop med en liten pappis, spec när det inte handlar om hundägare med mkt erfarenhet. Även om viljan verkar god.
Det kan gå jättebra om den som har hand om schäfern har bra hand med den. TS sambo kanske är jätteduktig med schäfrar, det vet vi inte så därför låter jag det vara osagt och tänker mest på vad TS framhåller i sina inlägg om sina egna ambitioner.
 
Precis som du skrev, vem ska vi kontakta?
Jag har bara goda intentioner med att skriva här, men tydligen måste man veta allt om hur en schäfer är innan man skaffar en och exakt vad man ska träna. Jag har velat ha hund i 24 år så tycker det bara är schysst att fråga på ett hundforum innan man skaffar en men jeeezez här blir man bara skriven på fingrarna...
 
Du borde vara mindre snabba med och döma. Jag har all ambition i världen att hunden ska få utlopp för att vara schäfer och eftersökte just en sport som passade den, men jag antar att ha borde stannat the fuck away from this place och bara googlat i stället.....
 
Precis som du skrev, vem ska vi kontakta?
Jag har bara goda intentioner med att skriva här, men tydligen måste man veta allt om hur en schäfer är innan man skaffar en och exakt vad man ska träna. Jag har velat ha hund i 24 år så tycker det bara är schysst att fråga på ett hundforum innan man skaffar en men jeeezez här blir man bara skriven på fingrarna...
Schäfer ÄR mycket hund. Så det är inte konstigt att folk avråder lite, med tanke på att du aldrig haft hund förr. Visst kan det gå kanon att börja med schäfer, men det är inte alls ovanligt att det blir för mycket som förstahund.
Jag har haft fyra enkla schäfrar. Men hade en av dom varit svår hade jag kanske inte klarat av det, en schäfer kan vara extremt krävande.
 
Vi vill ha hunden som intresse och lägga ner mycket tid på den. Jag jobbar inte heltid. Det viktigaste för mig är att ha en lugn och harmonisk hund som inte går omkring och gnäller inne. Och som inte drar när vi är ute och går med honom. Jag vill lägga träningen därefter.
Jag har alltid tyckt Agility verkar vara roligt, är nog inte så intresserad av att tävla, jag vill bara att hunden ska få utlopp för sin energi. Men jag ska läsa på om andra hundsporten och prata med brukshundsklubben :)
Alla aktiva, entusiastiska hundar drar när man går ut med dem om man inte lärt dem annat. OM ni köper Schäfer - se först till att köpa från en bra uppfödare som riktat in sig på den typ av hund ni vill ha. En bruksschäfer är kanske sundast men också mest krävande, och kommer att dra och mycket mer därtill om den inte tränas på ett bra sätt. Gå kurs med valpen från första början, hos en bra brukshundsklubb. Följ upp med allmänlydnadskurs och sen vidare därifrån hos klubben. Annars kan det bli förfärande jobbigt.....

Kanske er lokala brukshundsklubb kan ge råd om bra uppfödare i er närhet?
 
Precis som du skrev, vem ska vi kontakta?
Jag har bara goda intentioner med att skriva här, men tydligen måste man veta allt om hur en schäfer är innan man skaffar en och exakt vad man ska träna. Jag har velat ha hund i 24 år så tycker det bara är schysst att fråga på ett hundforum innan man skaffar en men jeeezez här blir man bara skriven på fingrarna...
Man måste verkligen inte veta exakt allt innan man skaffar men i din trådstart låter det som att ni bara bestämt ras - ingenting annat.

Förresten. Du taggar genom att skriva @ och sen användarnamnet. Just nu är det svårt att veta vem du pratar med :).
 
Jag tycker att ni i första hand ska prata med er uppfödare. Dom har ofta kontakter med bra träningsgrupper och kan hjälpa er att komma in.
Att börja med IGP som rookie är svårt, de bra figuranterna har oftast överfullt och det gäller att bli rekommenderad för att komma med. Och utan träningsgrupp kommer man ingenstans.
Schäfer är ju den ultimata hunden (bara lite partisk 😁) och på hobbynivå kan jag egentligen inte se någon hundsport man inte kan testa med en schäfer.
Mvh Malin med för närvarande fyra schäfrar i soffan
 
Vi vill ha hunden som intresse och lägga ner mycket tid på den. Jag jobbar inte heltid. Det viktigaste för mig är att ha en lugn och harmonisk hund som inte går omkring och gnäller inne. Och som inte drar när vi är ute och går med honom. Jag vill lägga träningen därefter.
Jag har alltid tyckt Agility verkar vara roligt, är nog inte så intresserad av att tävla, jag vill bara att hunden ska få utlopp för sin energi. Men jag ska läsa på om andra hundsporten och prata med brukshundsklubben :)

Jag säger inte att en schäfer gnäller 24/7. Men visst kan de gnälla mer eller mindre om de blir uppspelta och man hindrar dom. Typ när det kommer gäster. De har mer eller mindre nära till ljud. Och det bör man såklart vara medveten om.

Agility tror jag faktiskt inte gör en schäfer direkt nöjd. Tvärtom kan det nog vara ganska aktivitetshöjande så att man är noggrann med andra lugnare aktiviteter för hjärnan (spår, sök osv) är extra viktigt om man drar upp hunden utan att dra ur den sas.

Man bör vara medveten om att det kan vara mycket hund. Och då menar jag inte bara aktivitetsmässigt utan mycket hund att hantera. De är oömma och kan vara ganska "brötiga".

Skulle säga att de behöver ca 2-3 h motion (cykel, ridtur, promenad, skidor osv) plus mental träning per dag. Ibland mer och ibland mindre. Självklart klarar de även lugnare dagar.

De behöver inte vara svåra alls - om man gör rätt. Hanterar man dom fel kan de bli väldigt svåra.

Men klart. Vill man träna med hunden, gå kurser och är beredd på att söka mycket hjälp så kan en schäfer såklart passa :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 289
Senast: Åsa A
·
Hundträning Hej! Jag har precis tagit hand om en norwichterrier (en omplaceringshund) just nu så lägger jag ner mycket tid på att skapa förtroende...
Svar
10
· Visningar
1 082
Hundhälsa Hej! Jag har några frågor om vad man kan göra och inte göra med en schäfer. Har nämligen tänkt att skaffa en långhårig schäfer och vill...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 944
Senast: yennork
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 425
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp