Träna med schäfer

Jag tänkte skriva i den här tråden för länge sen men glömde.
Jag har fött upp Schäfer (Brukstypen) och våra hundar meriterades i IPO (av min fd make)

Vill man hålla på med IGP som grenen numera heter så måste man vara beredd att satsa massa tid och gå all in, annars kommer ingen klubb eller utbildad figurant att ta emot en. Min make utbildade sig till figge och det tar hårt på kroppen och ingen figge gör det slitet för ekipage som inte satsar seriöst.
Sen finns det en hel del "självlärda" figgar. Dessa bör man undvika. Raggarskydd kan förstöra en hund och förtroendet mellan hund och förare på nolltid!
IGP är en prylsport. Skyddsärm, olika apportbockar, spårutrustning, kampduttar, kampskinn, miljardes "gappaybollar", bra träningskläder för alla väder mm och det kostar!

Agility och Schäfer, tja det är något man kan pyssla med lite som omväxling men är inget som passar rasen i större utsträckning. Schäfer är en ras med mycket drifter och agility en sport i hög stress. Ett överslag kan lätt leda till ett naffsande. Men lite hinder och trick i allmänhet är kanon :up:

Schäfern som ras är fantastisk. Den funkar till det mesta. Aveln är till viss del bred och spretig och innan man börjar leta uppfödare så bör man ha en klar bild av vad man vill ha och inte vill ha för egenskaper i sin hund. Sen lägga gott om tid på att sålla bland uppfödare och läsa MH mm på avelsdata för att hitta "sin typ av hund".
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 289
Senast: Åsa A
·
Hundträning Hej! Jag har precis tagit hand om en norwichterrier (en omplaceringshund) just nu så lägger jag ner mycket tid på att skapa förtroende...
Svar
10
· Visningar
1 082
Hundhälsa Hej! Jag har några frågor om vad man kan göra och inte göra med en schäfer. Har nämligen tänkt att skaffa en långhårig schäfer och vill...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 944
Senast: yennork
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 425
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp