Träna med schäfer

Även fast sociala medier kan ge en ganska förskönad bild så tycker jag Instagram kan vara bra för att titta filmer ochse vad andra gör med sina hundar.

#bruksschäfer gav en hel del bra resultat som kan vara värt att testa.

Där ifrån kan man också få en bild över schäfrar man gillar, fråga om namn eller reg. nummer, kolla i skk avelsdata, hitta linjer och uppfödare man gillar.

Jag hade som du fått tips om innan kollat mer åt brukstypen snarare än utställningslinjer (förstått att de sistnämnda förutom värdelös exteriör också har en del dålig mentalitet)
 
Du borde vara mindre snabba med och döma. Jag har all ambition i världen att hunden ska få utlopp för att vara schäfer och eftersökte just en sport som passade den, men jag antar att ha borde stannat the fuck away from this place och bara googlat i stället.....

Det är ingen som dömt er?

Men det låter som att ni inte är så kunniga och då kan det vara bra att veta vad man ger sig in på.

Schäfrar passar ofta bra till spår och andra nosaktiviteter.
 
Varför detta syrliga svar?
Jag säger att jag är engagerad i hunden, att vi redan ska träna IPO och spår och att jag nu efterlyser en sport som kan passa mig.
Jag är 33 år gammal och har inga barn, dvs massa tid att lägga ned.
Trist att bli påhoppad.
Man kan inte bara träna IPO som för övrigt heter IPG numera, för att komma med i en grupp brukar det krävas en del av både förare o hund.
Rekommenderar att ni börjar med en mindre krävande ras.
 
Du borde vara mindre snabba med och döma. Jag har all ambition i världen att hunden ska få utlopp för att vara schäfer och eftersökte just en sport som passade den, men jag antar att ha borde stannat the fuck away from this place och bara googlat i stället.....
Och du borde vara mindre snarstucken,går man ut på ett forum o frågar så får man vara beredd på att svaren kanske inte passar en.
 
Schäfer passar till det mesta. Det är en allround hund. Men om jag får göra en (lite halvt amatörmässig) bedömning kommer nog agility lite längre ner på listan över aktiviteter som passar en schäfer. De är stora och tunga och agility innehåller mycket hopp och snabba svängar vilket sliter en del på en stor och kraftfull hund kropp. Men det är klart, det är stor skillnad i storlek på en liten nätt tik och en stor maffig hane. Men oavsett skulle den hamna i samma klass som border collie på tävling och det är nog extremt ovanligt med en schäfer som kan matcha en sån i agility.

När jag tänker schäfer tänker jag bruks i första hand. Sök är roligt men kräver en bra träningsgrupp vilket kan vara svårt att hitta men fråga på er brukshundsklubb så kanske de kan tipsa er om en. Spår och lydnad går att träna helt själv men man behöver såklart någon som lär en hur det går till.

Schäfer är en kraftfull ras som kräver mycket. Det kan också vara svårt för en som inte är så insatt i schäfervärlden att hitta en bra individ. Läs noga vad andra skrivit om brukslinjer vs utställningslinjer.

Och gå kurser för bra tränare från början så att ni får bra start med er nya familjemedlem.
 
Jag håller med Lingon. Schäfer är en trevlig allround hund och definitivt inte den svåraste av brukshundarna, tvärt om en av enklare.
Om man vill träna bara för att aktivera sig och sin hund finns inga gränser för vad man kan träna. Vill man tävla eller göra t ex godkänd tjänstehund av någon typ måste man vara mer noga med val av ras och individ. Men bara träna för skojs skull är det bara fantasin som sätter gränser.

Jag vet en dvärgpudel som tränats i skydd och en papilon som tränats för eftersök.
Så Ts välj något som passar dig och hunden så att ni bägge tycker det är roligt. Gillar du svamp och har tillgång till skog lär den hitta kantareller, gillar du att röra dig lite mer så ja agility gillar dom flesta hundar. Känns som att du vill ha en lydig hund så att träna lydnad på brushundsklubben är aldrig fel. Det finns ganska mycket där när svårighetsgraden ökar som man kanske aldrig ens tänkt på. Dessutom är schäfern en väldigt lämplig hund för det. Så skulle det visa sig att man tycker det är roligt så kan man tävla i det. Vill man inte tävla har man ändå mycket glädje och nytta av det i vardagen.
 
Det är svårt att komma med i en IPG grupp, det är tidsödande, så svårt om man är oerfaren nybörjare utan tävlingsambitioner.
Fö har du inte blivit påhoppad i tråden.

Jag har haft en schäferägande familj som nattfamilj åt en av mina BCs, de hade även en ettåring o hade begränsad tidigare erfarenhet. Hunden var trevlig, lydig o välaktiverad. de hade hittat sig en tränare på Lidingö, körde både lydnad, spår o bruks, var där två kvällar i veckan, samt minst en helgdag, ungen hade dom med sig.
 
Jag sysslar med personspår, diverse annat nosarbete, lite lydnad och barmarksdrag med min schäfer. Nu är inte han så gammal än men allt där han får använda näsan är mycket uppskattat och han skulle med glädje syssla med alla former av uppletande, spår och sök medan lydnad är urtråkigt. Agility förstår han inte riktigt poängen med, jag har ju inte gömt någonting han kan få leta efter någonstans :confused:. Att spåra är för tillfället lite som att försöka bromsa en ångvält när han blir för taggad så vi har rätt mycket arbete kvar innan det blir något som går att tävla i men roligt har vi. Skyddsarbete funderar jag på att försöka prova på när lydnaden sitter bättre för det tror jag han skulle tycka var roligt.
 
Varför detta syrliga svar?
Jag säger att jag är engagerad i hunden, att vi redan ska träna IPO och spår och att jag nu efterlyser en sport som kan passa mig.
Jag är 33 år gammal och har inga barn, dvs massa tid att lägga ned.
Trist att bli påhoppad.
Försök läsa inläggen högt, i en lugn ton. De är inte påhopp.

Jag tror att flera här blev lite oroliga av din trådstart. Många har mycket hunderfarenhet och en schäfer är inte alltid det enklaste första valet. Om ni är fullt införstådda med vilken sorts stimulans den behöver så kör på.

Ta till dig av råden. Gå till brukshundklubben och titta på deras aktiviteter. :)
 
Du borde vara mindre snabba med och döma. Jag har all ambition i världen att hunden ska få utlopp för att vara schäfer och eftersökte just en sport som passade den, men jag antar att ha borde stannat the fuck away from this place och bara googlat i stället.....
Genom att köra agility, nej glöm det.
Sen är få schäfrar tysta är det någon ras som piper så är det schäfer :)
 
@Vintereld

Det är ingen som säger att ni inte ska skaffa schäfer. Vill man ha hunden till skydd, bruks, tar hjälp, går kurser och är beredd på att hunden stundtals kan vara riktigt jobbig så kan man absolut ha schäfer. Men man bör vara medveten om att det kan vara ganska jobbiga hundar stundtals (men ändå världens bästa :D ) och att det finns betydligt enklare raser som ändå är trevliga att träna med. Det är ingen som har varit otrevlig, tvärtom så vill folk bara väl.

Vad är det som gör att ni vill ha just schäfer?
 
@Vintereld

Det är ingen som säger att ni inte ska skaffa schäfer. Vill man ha hunden till skydd, bruks, tar hjälp, går kurser och är beredd på att hunden stundtals kan vara riktigt jobbig så kan man absolut ha schäfer. Men man bör vara medveten om att det kan vara ganska jobbiga hundar stundtals (men ändå världens bästa :D ) och att det finns betydligt enklare raser som ändå är trevliga att träna med. Det är ingen som har varit otrevlig, tvärtom så vill folk bara väl.

Vad är det som gör att ni vill ha just schäfer?
Jag tycker schäfer är en helt underbar ras men galet jäkla tidskrävande, visst om man lever för hund, men vill man ha en hund att motionera med och träna några kvällar i veckan finns ju mängder bättre raser, jag vet att du ofta beskriver att schäfer bara behöver 3 timmar om dagen och rejäl träning några gånger i veckan men för mig hade det varit en total omöjligt att få in i livet om jag samtidigt ska orka något annat än hund så det hänger nog en del på människans egen energinivå också:)
 
Jag tycker schäfer är en helt underbar ras men galet jäkla tidskrävande, visst om man lever för hund, men vill man ha en hund att motionera med och träna några kvällar i veckan finns ju mängder bättre raser, jag vet att du ofta beskriver att schäfer bara behöver 3 timmar om dagen och rejäl träning några gånger i veckan men för mig hade det varit en total omöjligt att få in i livet om jag samtidigt ska orka något annat än hund så det hänger nog en del på människans egen energinivå också:)

Nej alltså, 3 h om dagen och sen rejäl träning några dagar I veckan är väl lite att ta i :D

Skulle säga att snittet bör ligga på 2-3 h om dagen plus mental träning. Ibland mer och ibland mindre. Min har tex idag fått 1 h långpromenad + lite lydnad inomhus. Igår fick hon 17 km cykeltur och lydnad.

Men jag skulle säga att det viktigaste är att hunden får bli ordentligt nöjd ett par dagar i veckan. Både mentalt och fysiskt. Då kan de utan problem ta det lite lugnare resten av dagarna också.

Men jag anser inte att schäfern är så extrem direkt. Men de kräver ju sitt såklart, men framförallt så kräver de också rätt hantering.

När jag rider så har hundarna följt med på ridtur i 1-2 h och sen fått mental träning några dagar i veckan. Det har de varit fullt nöjda med :)
 
Nej alltså, 3 h om dagen och sen rejäl träning några dagar I veckan är väl lite att ta i :D

Skulle säga att snittet bör ligga på 2-3 h om dagen plus mental träning. Ibland mer och ibland mindre. Min har tex idag fått 1 h långpromenad + lite lydnad inomhus. Igår fick hon 17 km cykeltur och lydnad.

Men jag skulle säga att det viktigaste är att hunden får bli ordentligt nöjd ett par dagar i veckan. Både mentalt och fysiskt. Då kan de utan problem ta det lite lugnare resten av dagarna också.

Men jag anser inte att schäfern är så extrem direkt. Men de kräver ju sitt såklart, men framförallt så kräver de också rätt hantering.

När jag rider så har hundarna följt med på ridtur i 1-2 h och sen fått mental träning några dagar i veckan. Det har de varit fullt nöjda med :)
Ja alla är ju olika :) för mig är en schäfer alldeles för krävande och jag tror inte schäfer är för alla utan man ska verklige ha energin själv :) tyckte ts lät lite som mig om man bortser vad hon skrev om sambon.
 
Vi vill ha hunden som intresse och lägga ner mycket tid på den. Jag jobbar inte heltid. Det viktigaste för mig är att ha en lugn och harmonisk hund som inte går omkring och gnäller inne. Och som inte drar när vi är ute och går med honom. Jag vill lägga träningen därefter.
Jag har alltid tyckt Agility verkar vara roligt, är nog inte så intresserad av att tävla, jag vill bara att hunden ska få utlopp för sin energi. Men jag ska läsa på om andra hundsporten och prata med brukshundsklubben :)

Varför vill ni just ha schäfer?
Schäfrar är superfina men dom behöver mer än lite agility även om man kan träna lite.
Jag skulle försöka lära känna folk med brukshundar isf för att hänga på deras träningar för att se om det är något du vill hålla på med.
Känner din sambo någon som håller på med IPO? Det är nämligen en svår sport att börja med utan kontakter. Särskilt i jämförelse med lydnad eller bruks.
Agility kan man väl hålla på med för skojs skull men det är väl inte direkt en huvudsyssla för en schäfer.

Håller med schäfern behöver mer för att må bra och vara harmonisk än bara agility. Hur insatt är din sambo i ipo? Det är en svår gren och utan rätt kunskaper och eller bra hjälp av dom som verkligen kan så kan det gå helt fel.
Spår, sök och lydnad är lämpligare utöver Ipo ifall ni ska träna ipo med hunden.
En schäfer som är rastlös och inte får tillräckligt med mental och fysisk träning blir oftast rätt rastlös och gnällig inomhus och dom trivs inte alls med att inte få tränas ordentligt både mentalt och psykiskt. IPO är en bra träningsform när den utövas rätt men jag är inte rätt person för att uttala mig så mycket om IPO då jag aldrig tränat det.
Pappillon är fina och trevliga hundar som orkar mycket mer än man tror och kanske passar bättre till dig ifall du inte är intresserad av mer än lite agility och vardagsmotion?
Vi har en pappis och hon hänger på stora hundar ute på promenad och gillar agility på lagom nivå.
 
Jag tycker att ni i första hand ska prata med er uppfödare. Dom har ofta kontakter med bra träningsgrupper och kan hjälpa er att komma in.
Att börja med IGP som rookie är svårt, de bra figuranterna har oftast överfullt och det gäller att bli rekommenderad för att komma med. Och utan träningsgrupp kommer man ingenstans.
Schäfer är ju den ultimata hunden (bara lite partisk 😁) och på hobbynivå kan jag egentligen inte se någon hundsport man inte kan testa med en schäfer.
Mvh Malin med för närvarande fyra schäfrar i soffan

Håller med om att schäfern är den ultimata hunden. Man kan testa dom allra flesta grenar med dom.
Wow 4 st. Jag är bara glad över att jag äntligen har en iaf och en bonus ibland🙂
Men det är bra att kontakta många seriösa uppfödare och be om att få komma ut och träffa deras hundar och fråga massor och lära sig massor om rasen innan man köper en, fast det gäller alla raser.
 
Lite seriösa råd.

Om du tycker att folk här låter dömande - det krävs tjock hud eller kontakter att få köpa en bra schäfer. Och ni vill ha en bra schäfer, från en bra uppfödare med god koll vilken kaliber av hundar hen har och vad som passar er. @Zony s råd att försöka kontakta och träffa många uppfödare ska ni ta till er. Det finns en schäfer för alla - men alla schäfrar är inte för alla.

En bra kennel kommer att vilja se två saker: kunskap och en vilja att lyssna och lära. Ju mindre man har av det ena, desto mer måste man ha av det andra.

Agility är ingen bra gren för en schäfer. Som sagt möjligtvis som pysselsättning för en liten, nätt tik.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 314
Senast: Åsa A
·
Hundträning Hej! Jag har precis tagit hand om en norwichterrier (en omplaceringshund) just nu så lägger jag ner mycket tid på att skapa förtroende...
Svar
10
· Visningar
1 093
Hundhälsa Hej! Jag har några frågor om vad man kan göra och inte göra med en schäfer. Har nämligen tänkt att skaffa en långhårig schäfer och vill...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 995
Senast: yennork
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 472
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp