Träna på bana

S

Salome

Jag ska om några veckor byta medryttarhäst. Min nya medryttarhäst gillar, i motsats till min gamla, att träna på bana och jag kommer även att kunna rida för instruktör i bland. Stallet har både ridbana och ovalbana. Vi befinner oss båda på en relativ nybörjarnivå, en bedömning jag gör trots att jag ridit till och från i 12 år.
Snälla, tipsa mig om ett träningsprogram för oss. Hur ska jag lägga upp timmen vi spenderar på ridbanan eller ovalbanan? Det är svårt att träna själv så hjälp mig, snälla!
 
Glömde skriva att det naturligtvis är en islandhäst. Har bara ridit honom några gånger tidigare, då i skogen, men har märkt att han ibland blir lite passtaktig och "rollar" ibland. Har ni några tips om hur man motverkar rollande i tölten?
 
Jag tycker att ni ska ägna den första tiden mest åt att lära känna varandra i olika situationer, och sedan så snart som möjligt rida för instruktören och få tips om hur ni kan gå vidare :).
 
Nu rider man inte så ofta på just ovalen, även om tillgång finns. Det är så mycket som behövs bättras på med hjälp av de inre regionerna, så de tips jag kommer med är enkla dressyrövningar. :idea:

Jag brukar för det mesta använda ovalen till, tempoökningar, placeringar, programridning och passläggningar.

Jag tycker själv att man skall tänka sig lite för hur man rider på just ovalbana, att ridningen sker på rätt sätt även under träning. Tyvärr har jag sett felaktig ridning slå tillbaka mot ryttaren under tävling, och det är så synd.

Man bör alltså tillämpa samma regler under träning som man skulle gjort under tävling, tex inte backa på banan eller om hästen hoppar ut in med den igen på samma ställe som den skuttade ut. Tänka sig för var man vänder på banan, säkert uppfattas detta som fjoll men då får det göra det. :rofl:
 
Pass rider jag inte, för han är fyrgångare! Vad menar du med placeringar på ovalbanan? JAg har aldrig tävlat så därför är jag rätt så okunnig! Har du några tips på enkla dressyrövningar och hur jag ska lägga upp dem (ordning osv)
 
Grundövning som jag alltid börjar ridpassen med, är halt och sen därefter kontrollerar jag att hästen tar säteshjälper. Men den absoluta grunden är att göra en halt, och hästen skall stanna när ryttaren önskar och inte när den har lust.

Rakriktning, att rida hästen rakt på med hjälp av förutbestämda punkter. Här kan det vara bra ibörjan med hjälp utifrån, av någon person som talar om vad som händer när man rider. Oftast rider man inte så rakt som man lätt vill påskina, tyvärr. :rofl:

Framdelsvändning i den takt du önskar, prova skall du se det är inte så lätt som man tror. :crazy: För när väl hästen fattat poängen, brukar det vilja bli lite som av sig självt i hästens tempo. Nämligen i väldigt rask takt. :eek:

Enkla sidförflyttningar, från början utan ambition att den skall vara korrekt. Det som skall ske, är att hästen ta emot och lyder skänkeln den får inte gå emot. Sen kan man börja bygga på det genom att ställa hästen och samtidigt flytta den för skänkeln. Då skall detta ske utan att hästen gå emot hand eller skänkel, ibörjan bara något steg som man ökar på succesivt med sin egen utbildningsgrad men även hästens. ;)

Byta varv i både trav och tölt, tillhör du dom som rider lätt i traven kan du passa på att öva dig på att byta diagonal samtidigt. :D

Åttor sätter prov på ryttarens kordination, men även lydnad hos hästen. Det handlar ju inte om att kasta runt hästen på en åttvolt, det skall se ut och kännas lätt samt i tempo som bägge behärskar. I trav skall du hinna ställa om hästen från höger till vänster, och inte glömma byta diagonal om du rider lätt. Den här övningen gör underverk med styva hästar, men är användbar för alla ändå. :p

Lämpligen börjar man i skritt i alla övningar, för att med tiden kunna gå upp i tölt eller trav med samma övning. Grejen är bara den att, det man inte behärskar i skritt kommer man inte heller fixa i någon annan gångart. :angel:

Placeringar på ovalbana, jo bla i passen men även vid tex en galoppfattning. Där söker sig hästen ofta in mot den inre delen av ovalbanan, föröka att hålla sig mot den yttre delen av ovalbanan och fatta tex galopp. Prova skall du se, förmodligen kommer du att uppfatta hästen som mer lättsam i fattningen om den får vara på insidan än på den yttre. Men det går att öva bort. :bump:
 
Tusen tack! Visst är byta diagonal samma sak som att byta sittben när man rider lätt? Hade inte hört uttrycket förut!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 915
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Ridning Hej, har ett sto på 12 år som har gått som turhäst och lite blandat men sedan 3 år tillbaka är hon min egen och har gått både på bana...
Svar
6
· Visningar
1 239
Senast: Olympia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp