Träna på MH/BPH (utbruten från Tinjas magiska rymdvalpar)

Behöver vi ens flera brukshundsraser då? Om det bara finns en typ av mentalitet värdig en brukshund, varför finns det flera raser? Människors fåfänga? De vill ha en som ser ut som de vill?
Jag vill absolut inte ha en annan brukarnas än den jag har, och jag är inte särskilt intresserad av att de skulle få en mentalitet som någon av de andra bruksraserna.

De flesta har lite olika ursprung vilket förklarar både utseende och mentalitet. Så historia, inte fåfänga har skapat utbudet.
 
Jag har läst i forumet. Det är inte så folk beter sig angående hundar med - enligt deras åsikt - har sämre MH.

Vilka tänker du på? Du får nog ge ett konkret exempel där folk är dömande om andras hundar för att den gör ett dåligt MH. Tycker rent allmänt i MH/BPH-tråden att folk är stöttande även med de som får ett dåligt resultat.

Eller menar du när folk väljer att avla på hundar/linjer med rädslor? För det är ju en helt annan sak. En hund kan vara jättetrevlig och älskad, men vara dåligt avelsmaterial. Det har inget med saken att göra.

Behöver vi ens flera brukshundsraser då? Om det bara finns en typ av mentalitet värdig en brukshund, varför finns det flera raser? Människors fåfänga? De vill ha en som ser ut som de vill?

Du får nog utveckla? För att 1. MH säger inte ALLT om en hund. Två hundar med liknande siffror kan vara ganska olika på andra plan. Att en brukshund ska vara framåt, nyfiken, släppa rädslor osv är inte samma sak som att alla ska "vara likadana".
 
Lämpligare kanske att rikta detta direkt till de personer och de inlägg du syftar på?
Men om bara en typ av mentallt
Jag vill absolut inte ha en annan brukarnas än den jag har, och jag är inte särskilt intresserad av att de skulle få en mentalitet som någon av de andra bruksraserna.

De flesta har lite olika ursprung vilket förklarar både utseende och mentalitet. Så historia, inte fåfänga har skapat utbudet.
Här på forumet verkar ju dock bara en typ av mentalitet vara värdig en brukshund. Så varför skulle det behövas fler raser?
Historia betyder ju inte att saker bör förbli så. Eller tycker du att allt som hänt i vår historia är bra och bör bevaras? Kolla bara på collies. Är det värt att ens försöka när det redan finns en ras som uppfyller det folk anser bäst?
 
Men om bara en typ av mentallt

Här på forumet verkar ju dock bara en typ av mentalitet vara värdig en brukshund. Så varför skulle det behövas fler raser?
Historia betyder ju inte att saker bör förbli så. Eller tycker du att allt som hänt i vår historia är bra och bör bevaras? Kolla bara på collies. Är det värt att ens försöka när det redan finns en ras som uppfyller det folk anser bäst?
Nä.
Däremot tycker vi att alla hundar (oavsett vad det är för sorts hund) ska slippa ha rädslor.
Det är ffa det jag dömer ut hundar för, när det gäller avel. Rädslor ska inte avlas på!
 
Här på forumet verkar ju dock bara en typ av mentalitet vara värdig en brukshund. Så varför skulle det behövas fler raser?
Historia betyder ju inte att saker bör förbli så. Eller tycker du att allt som hänt i vår historia är bra och bör bevaras? Kolla bara på collies. Är det värt att ens försöka när det redan finns en ras som uppfyller det folk anser bäst?

Vad pratar du om? Kan du citera folk som skriver att alla brukshundar ska vara exakt likadana?
 
Jag har läst i forumet. Det är inte så folk beter sig angående hundar med - enligt deras åsikt - har sämre MH.

Ingen av oss som diskuterar här är talesperson för ”folk” som skrivit på forumet. Svara de inlägg du tycker för detta resonemang i stället.

Jag tycker inte att man ska avla på hundar som har stora kvarstående rädslor eller som inte är skottfasta. Betyder det att jag dömer ut dessa hundar helt? Ja, jag dömer ut dem helt - som avelshundar.

Det är helt vansinnigt hur känsligt det är med åsikten att någons hund inte är lämplig i avel.
 
Men om bara en typ av mentallt

Här på forumet verkar ju dock bara en typ av mentalitet vara värdig en brukshund. Så varför skulle det behövas fler raser?
Historia betyder ju inte att saker bör förbli så. Eller tycker du att allt som hänt i vår historia är bra och bör bevaras? Kolla bara på collies. Är det värt att ens försöka när det redan finns en ras som uppfyller det folk anser bäst?
Min fetning. Hur har du kommit fram till detta? Vad vet du om vad alla på forumet anser vara mentalitet "värdig" en brukshund?

Precis som @Wingates påpekade så är det i såna fall rädslor som det råder en hyfsat allmän uppfattning om - de ska undvikas att föras vidare i avel. Det är för övrigt inte en fråga om värdig brukshundsmentalitet, utan om djurskydd - rädsla innebär ett lidande för hunden. (Och det gäller även icke-brukshundar!)
 
Nej det gör man ju inte?

Det är ganska stor skillnad på en hund som hänger med på ett normalt liv och där man TRÄNAR hunden på att klara av skott/folk osv.

Hur tror du att man kan se röda trådar i olika linjer och raser om det är saker som tränas på?

Sen är det ju så att en skotträdd hund kan likväl bli mer rädd när den utsätts för skott. Och en skotträdd hund brukar ofta vara skotträdd även på MHt även om du tränat innan då den blir belastad av det som hänt innan. Därför skottet är sist.

Ja jag såg en hund som jag kände väl gå MH. Han hade aldrig reagerat på skott innan när han utsatts för det (tränades i bruks). Men p.g.a. att han inte hade en superbra mentalitet så byggdes hans rädslor på och testledaren rekommenderade sen att de avstod skott för att han inte skulle utveckla en skotträdsla. Där gjorde testet vad det skulle. Det hjälpte inte att han hört skott innan och varit oberörd då resten av testet hade belastat honom nog redan. Han släppte inte det som hände snabbt nog.
 
Gissar att ni är såna som dömer ut en hund helt om den inte gör ett ”bra” MH.
Som avelsmaterial om det är en brukshund så ja. Det är liksom poängen.

Jag hade varit extremt besviken om min rottis hade haft ett likadant mh som min tibbe. Men jag är är nöjd med tibbebs så till vida att det rättvisande för individen och troligen inte så avvikande för rasen, då fanns det inte tillräckligt med testade för att ha ett genomsnitt men det gör det nog nu
 
Ja, fortsätt fokusera på mina ordval istället för vad jag faktiskt säger.

Om en hund får ettor genom skrämselmomenten pga avstängd vs en hund som är trygg så syns inte det, och då är det fritt fram att avla och alla hyllar.
Ingen avlar på en siffra i ett delmoment. Hunden som stänger av kommer inte att springa fram och hälsa på spökena när de har kommit nära hunden som testas. Alltså kommer momentet i sin helhet visa på en hund som inte är bekväm med situationen.
 
Som avelsmaterial om det är en brukshund så ja. Det är liksom poängen.

Jag hade varit extremt besviken om min rottis hade haft ett likadant mh som min tibbe. Men jag är är nöjd med tibbebs så till vida att det rättvisande för individen och troligen inte så avvikande för rasen, då fanns det inte tillräckligt med testade för att ha ett genomsnitt men det gör det nog nu

Instämmer verkligen.

Det vore trevligt om folk som tex @Canis kunde inse att en avelsbedömning är just det, en AVELSbedömning oavsett djurslag. Det är inte en tävling. Det är samma djur man kommer hem med som man åkte dit med. Det är ingen som säger att individen inte ska få existera men ett dåligt resultat ger att det djuret ska inte gå i avel. Sedan finns det ju finlir, tex att nära släktingar har goda resultat men ska man ändå avla på den sämre individen ska man VERKLIGEN veta vad man gör. Dvs inget för nybörjare inom avel. När det gäller hund är det ju ingen poäng att lägga träning på en tjänstehund som inte håller måttet för tjänst, dvs bättre att veta det tidigt och hantera hunden därefter (sälja till ett aktivt, icke tävlande hem tex).

Jag älskade inte min häst mindre trots att hon hade kassa poäng och hon fick inte sämre omvårdnad för det. Men hon hade absolut inget i aveln att göra.
 
Det är inget ”fel” om en hund blir rädd i ett moment på MH:t, utan det handlar om hur den hanterar det när faran är förbi - det är därför det finns siffror för kvarvarande rädslor. En hund som blir skrämd av overallen och sedan får en 1:a på kvarstående rädslor är en ”bra” hund.

jag förstår inte vad som är så förkastligt med MH.
 
Jag måste erkänna att jag finner det en smula ledsamt att MH och BPH bemöts med sådan misstro. Det är trots allt inte något som framställts på måfå, utan grundar sig ju på forskning. Analyser har visat på att egenskaperna som bedöms på MH och BPH har tillräckligt hög arvbarhet för att det ska anses möjligt (ja, till och med vettigt) att använda sig av MH/BPH för att styra aveln. Givet då att man tar hänsyn till hela familjebilden, och inte bara individen (mentalindex hos collie underlättar just den biten).

Att säga att MH och BPH inte är tillförlitligt är jämförbart med att säga att höftledsröntgen och armbågsröntgen inte är tillförlitligt - i enskilda fall så går det kanske, möjligen, att påverka resultatet åt det ena eller det andra hållet och enstaka bedömningar kan vara felaktiga; men i det stora hela så är det fullt användbart för att spåra genetiska tillstånd med komplex arvsgång. Många hundar i släkten med D-höfter? Risken är större att dessa nedärver dåliga höfter till sina avkommor, än om det hade funnits många A-höfter i släkten istället. Många hundar i släkten med 5a på skott? Risken är större att dessa nedärver skotträdsla till sina avkommor, än om det hade funnits många 1or i släkten istället.
Och jag tycker det är lite ledsamt att uppfödare till brukshundar tydligen har varit så dåliga på att föda upp stabila hundar att man har behövt ta fram ett test för att utvärdera mentaliteten.
Med det sagt så har jag aldrig påstått att jag tycker MH/BPH är dåligt eller att det inte skulle fungera, jag har inte ens sagt att det kommer påverka resultatet särskilt mkt även om man nu skulle träna på alla moment innan. Hundens genetiska förutsättningar är ju som de är och det kan man inte ändra på. Vad jag har sagt är att folk verkar träna innan för att försöka förbättra (inte att det faktiskt lyckas) och vad jag läst i den här tråden så får det mig inte att ändra uppfattning på den punkten.

Sen påverkar ju miljön hunden har vuxit upp i, min Fred är ljudkänslig och som valp var han skotträdd. Vi bodde ju då bredvid en skjutbana så han vande sig snabbt vid ljudet trots att han från början var hysterisk och hade han kommit lös hade han troligtvis försvunnit. Jag har aldrig sett honom reagera med rädsla eller obehag på andra saker, tex plötsligt uppdykande saker eller sånt som ser konstigt ut som mina andra hundar kan reagera på ibland. Han hade troligtvis inte reagerat negativt på skott på ett MH men jag förstår att han kanske är ett undantag. Han är som åttaåring fortfarande inte skotträdd men har blivit åskrädd då han bröt svansen i ett åskoväder men hade han inte varit ljudkänslig hade han ju inte blivit åskrädd pga detta.
 
Och jag tycker det är lite ledsamt att uppfödare till brukshundar tydligen har varit så dåliga på att föda upp stabila hundar att man har behövt ta fram ett test för att utvärdera mentaliteten.
Med det sagt så har jag aldrig påstått att jag tycker MH/BPH är dåligt eller att det inte skulle fungera, jag har inte ens sagt att det kommer påverka resultatet särskilt mkt även om man nu skulle träna på alla moment innan. Hundens genetiska förutsättningar är ju som de är och det kan man inte ändra på. Vad jag har sagt är att folk verkar träna innan för att försöka förbättra (inte att det faktiskt lyckas) och vad jag läst i den här tråden så får det mig inte att ändra uppfattning på den punkten.

Sen påverkar ju miljön hunden har vuxit upp i, min Fred är ljudkänslig och som valp var han skotträdd. Vi bodde ju då bredvid en skjutbana så han vande sig snabbt vid ljudet trots att han från början var hysterisk och hade han kommit lös hade han troligtvis försvunnit. Jag har aldrig sett honom reagera med rädsla eller obehag på andra saker, tex plötsligt uppdykande saker eller sånt som ser konstigt ut som mina andra hundar kan reagera på ibland. Han hade troligtvis inte reagerat negativt på skott på ett MH men jag förstår att han kanske är ett undantag. Han är som åttaåring fortfarande inte skotträdd men har blivit åskrädd då han bröt svansen i ett åskoväder men hade han inte varit ljudkänslig hade han ju inte blivit åskrädd pga detta.
Hur tycker du att man som uppfödare eller köpare av tävlingshund/tjänstehund ska utvärdera mentaliteten på sin och andras avel på ett objektivt sätt då om MH/BPH är så dåligt? :)
 
Och jag tycker det är lite ledsamt att uppfödare till brukshundar tydligen har varit så dåliga på att föda upp stabila hundar att man har behövt ta fram ett test för att utvärdera mentaliteten.
Med det sagt så har jag aldrig påstått att jag tycker MH/BPH är dåligt eller att det inte skulle fungera, jag har inte ens sagt att det kommer påverka resultatet särskilt mkt även om man nu skulle träna på alla moment innan. Hundens genetiska förutsättningar är ju som de är och det kan man inte ändra på. Vad jag har sagt är att folk verkar träna innan för att försöka förbättra (inte att det faktiskt lyckas) och vad jag läst i den här tråden så får det mig inte att ändra uppfattning på den punkten.

Sen påverkar ju miljön hunden har vuxit upp i, min Fred är ljudkänslig och som valp var han skotträdd. Vi bodde ju då bredvid en skjutbana så han vande sig snabbt vid ljudet trots att han från början var hysterisk och hade han kommit lös hade han troligtvis försvunnit. Jag har aldrig sett honom reagera med rädsla eller obehag på andra saker, tex plötsligt uppdykande saker eller sånt som ser konstigt ut som mina andra hundar kan reagera på ibland. Han hade troligtvis inte reagerat negativt på skott på ett MH men jag förstår att han kanske är ett undantag. Han är som åttaåring fortfarande inte skotträdd men har blivit åskrädd då han bröt svansen i ett åskoväder men hade han inte varit ljudkänslig hade han ju inte blivit åskrädd pga detta.
Hur kan du veta hur din hund reagerat på skottet på MH:t om han inte har gjort ett MH? Skottet kommer ju sist av en anledning.
 
Och jag tycker det är lite ledsamt att uppfödare till brukshundar tydligen har varit så dåliga på att föda upp stabila hundar att man har behövt ta fram ett test för att utvärdera mentaliteten.
Ja, det är jättetrist att det avlas på dålig mentalitet, precis som att det är himla trist att bordercollie i stor utsträckning avlas mot tävling istället för praktiskt vallarbete. Det är liksom inget unikt för brukshundarna att det existerar skitavel? Problemet är ju att du inte ser exempelvis sociala svårigheter och rädslor på en tävlingsplan hos en hårt avlad brukshund, för då de arbetar stänger de i regel av den biten. Men att bara avla på hundar som används praktiskt i tjänst, där nerverna måste sitta på plats även då det inte är arbete som gäller, ger en alldeles för snäv avelsbas.

Så för potentiella valpköpare är det ju guld att kunna se vilka linjer som är stabila och vilka som inte håller måttet, och vilka som har de specifika egenskaperna man önskar. MH är ett fantastiskt verktyg för oss. :)

Det är ju inte till för att man ska förstå sin egen hund, utan för att uppfödare ska kunna utvärdera kullar (alla hundar tävlar inte, uppfödaren säljer ju valparna och lever inte med dem i vardagen även om de tävlar), och då kan de se tendenser på vad avelshundarna ärver ned genom ett MH.

Brukshundar är ju i regel ganska skarpa hundar och rädslor ihop med rejäl skärpa kan rent krasst ge livsfarliga hundar. Så de seriösa uppfödarna använder sig av MH och ser kritiskt på sin egen avel, de oseriösa skiter i det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Och här håller då jag inte med, men det är en annan sak. MH/BPH är irrelevant för avelskriterierna inom min ras, mentaliteten testas i...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
4 457
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 164
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 288
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp