Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Tömkörning är det effektivaste sättet att bygg muskler i ryggen, detta används bla vid träning av konvalecenter med ryggproblem. Det ger maximal effekt på kort tid, utan belastning för hästen utav en ryttare.
Klättra i backar. Är hästen för dåligt tränad för att ha en ryttare på ryggen så får ägaren snällt gå bredvid, bieffekten är att även ägaren får ett rejält träningspass.
/Lena
Tömköra! Klättring på töm, gör RAKA halter i upp och nedförslut och låt hästen stå STILLA med jämnt belastade ben i längre och längre tid. Mkt halter och igångsättningar både i lutning och på slätmark. Tömkör över bommar, i vatten, på stubbåkrar och på olika fast underlag för att få hästen att lyfta på benen. Simning men det är snart för kallt för det nu.
Sen kommer motvalls kärring och ställer en motfråga...
Är det så att din häst är tunn över ryggen så att ryggraden "sticker upp"?
Detta är nämligen ett vanlig fenomen orsakat av proteinbrist, brukar se ut just så... OM hästen inte får nog med proteiner så kan du träna hur mycket du vill, det blir inga muskler av det ändå.
det finns speciella behandlingsmetoder för hästar med ryggproblem och för hästar som behöver sätta mer muskler på ryggen.
Dels kan man låta hästen få simma i en så kallad häst swimmingpool.
Det stärker ryggens muskelatur utan att hästen behöver belasta leder och skelett. En väldigt bra och effektiv metod tycker jag.
om man inte vill det så kan man tömköra hästen i backar. tex en skidbacke som på sommaren inte används. det både bra för ryttare och häst.
Finns en bra simanläggning för häst i Fjärås, Har jättebra erfarenheter därifrån med olika skador. ex spatt,pattellaupphakningar, ryggproblem,ledkirurgi m.m. superbra träning, även rullband,vattenband,skrittmaskin efter vad det är för skada.
Foder & Strö
Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig.
En häst ägdes...
Ekonomi & Juridik Jag vill minnas att mitt försäkringsbolag tillämpar en månads giltighetstid, dvs du får försäkra hästen med ett besiktningsprotokoll som...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller.
Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.