träna ryggen?

Moppa123

Trådstartare
är det någon som har några bra och effektiva tips på hur jag ska träna upp ryggmusklerna på min häst???
 
Tömkörning är det effektivaste sättet att bygg muskler i ryggen, detta används bla vid träning av konvalecenter med ryggproblem. Det ger maximal effekt på kort tid, utan belastning för hästen utav en ryttare.
 
Klättra i backar. Är hästen för dåligt tränad för att ha en ryttare på ryggen så får ägaren snällt gå bredvid, bieffekten är att även ägaren får ett rejält träningspass.
/Lena
 
Ett tips är att antingen longera eller tömköra över cavaletti. Börja med kortare pass på lägre höjd och öka allteftersom hästen musklar sig.

Boken Cavaletti av Reiner Klimke innehåller många övningar. (visserligen under ryttare men kan "översättas" till tömkörning eller longering.)
 
Tömköra! Klättring på töm, gör RAKA halter i upp och nedförslut och låt hästen stå STILLA med jämnt belastade ben i längre och längre tid. Mkt halter och igångsättningar både i lutning och på slätmark. Tömkör över bommar, i vatten, på stubbåkrar och på olika fast underlag för att få hästen att lyfta på benen. Simning men det är snart för kallt för det nu.
 
Sen kommer motvalls kärring ;) och ställer en motfråga...
Är det så att din häst är tunn över ryggen så att ryggraden "sticker upp"?
Detta är nämligen ett vanlig fenomen orsakat av proteinbrist, brukar se ut just så... OM hästen inte får nog med proteiner så kan du träna hur mycket du vill, det blir inga muskler av det ändå.
 
Sv: träna ryggen?

det finns speciella behandlingsmetoder för hästar med ryggproblem och för hästar som behöver sätta mer muskler på ryggen.
Dels kan man låta hästen få simma i en så kallad häst swimmingpool.
Det stärker ryggens muskelatur utan att hästen behöver belasta leder och skelett. En väldigt bra och effektiv metod tycker jag.

om man inte vill det så kan man tömköra hästen i backar. tex en skidbacke som på sommaren inte används. det både bra för ryttare och häst.

det finns många andra metoder...
 
Sv: träna ryggen?

Finns en bra simanläggning för häst i Fjärås, Har jättebra erfarenheter därifrån med olika skador. ex spatt,pattellaupphakningar, ryggproblem,ledkirurgi m.m. superbra träning, även rullband,vattenband,skrittmaskin efter vad det är för skada.
 

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
899
Senast: Badger
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 448
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Anna-KarinO
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 200
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp