Träna så man blir trött när man inte kan träna?

ufot

Trådstartare
Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna?

Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna allvarligt. Det ena är idag hyfsat bra. Det andra är opererad två gånger och kommer aldrig att bli bra.

Innan olyckan hade jag egen häst, gick eller cyklade nästan en mil om dagen. Var ute och joggade ibland och var i stort sett i riktigt bra form.

När olyckan kom blev jag sängliggande mer eller mindre ett år. Hästen tvingades jag sälja. I och med att jag förlorade kontakten mellan hjärnan och musklerna har jag i stort sett fått lära mig gå och rida igen.

Jag rider idag ca 5-6 gånger i veckan. Bara ut på långa, lugna skogsturer. Jag har börjat lära mig rida lätt, men jag kan inte rida på volt och kan knappt ens göra en skänkelvikning (innan olyckan red jag dressyr på medelsvår nivå).

Knäet klarar ingen större belastning. Jag kan inte cykla på en vanlig cykel, inte promenera i något högre tempo eller längre än ett par kilometer de bättre dagarna (och de är få). Jag kan absolut inte springa.
Jag kan cykla på träningscykel 5-10 km per dag i relativ låg fart och med lågt motstånd. Jag kan inte ta i mer, tyvärr.

Jag saknar verkligen att känna mig fysiskt trött. Jag sover dåligt och spelar alldeles för mycket mobilspel (flera timmar om dagen). Det är inte ett spelberoende i ordets rätta bemärkelse då jag aldrig spelar om pengar utan ”bara” gratisspel.

Då jag inte kan röra på mig ordentligt har jag gått upp 8 kg som jag förgäves försöker bli av med.

Så, finns det något sätt att känna sig fysiskt trött utan att ta i? Jag kan inte träna överkroppen heller pga dålig nacke/rygg.

Jag har övningar av sjukgymnasten som jag gör dagligen, men jag blir inte trött av dem.

Så, sammanfattningsvis, jag behöver gå ner i vikt och hitta ett sätt att bli trött på utan att kroppen belastas. Går det ens?
 
Säger också vattengympa. Man kan bli riktigt trött efteråt trots att det inte känns att man tar i. Men med dina skador ska du nog få övningar av en sjukgymnast så du inte förvärrar något. Finns det t ex en behandlingsbassäng i närheten? Där sjukgymnaster har träningar?
 
Säger också vattengympa. Man kan bli riktigt trött efteråt trots att det inte känns att man tar i. Men med dina skador ska du nog få övningar av en sjukgymnast så du inte förvärrar något. Finns det t ex en behandlingsbassäng i närheten? Där sjukgymnaster har träningar?
Tack för tips!
Simning har jag inte ens tänkt på. Kanske för att jag inte gillar vatten och knappt ens kan simma (pinsamt nog).
Men definitivt värt ett försök. Ska fråga sjukgymnasten nästa gång.
Vet att det finns vattengympa … men det lär väl bli jag och alla pensionärer.
 
Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna?

Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna allvarligt. Det ena är idag hyfsat bra. Det andra är opererad två gånger och kommer aldrig att bli bra.

Innan olyckan hade jag egen häst, gick eller cyklade nästan en mil om dagen. Var ute och joggade ibland och var i stort sett i riktigt bra form.

När olyckan kom blev jag sängliggande mer eller mindre ett år. Hästen tvingades jag sälja. I och med att jag förlorade kontakten mellan hjärnan och musklerna har jag i stort sett fått lära mig gå och rida igen.

Jag rider idag ca 5-6 gånger i veckan. Bara ut på långa, lugna skogsturer. Jag har börjat lära mig rida lätt, men jag kan inte rida på volt och kan knappt ens göra en skänkelvikning (innan olyckan red jag dressyr på medelsvår nivå).

Knäet klarar ingen större belastning. Jag kan inte cykla på en vanlig cykel, inte promenera i något högre tempo eller längre än ett par kilometer de bättre dagarna (och de är få). Jag kan absolut inte springa.
Jag kan cykla på träningscykel 5-10 km per dag i relativ låg fart och med lågt motstånd. Jag kan inte ta i mer, tyvärr.

Jag saknar verkligen att känna mig fysiskt trött. Jag sover dåligt och spelar alldeles för mycket mobilspel (flera timmar om dagen). Det är inte ett spelberoende i ordets rätta bemärkelse då jag aldrig spelar om pengar utan ”bara” gratisspel.

Då jag inte kan röra på mig ordentligt har jag gått upp 8 kg som jag förgäves försöker bli av med.

Så, finns det något sätt att känna sig fysiskt trött utan att ta i? Jag kan inte träna överkroppen heller pga dålig nacke/rygg.

Jag har övningar av sjukgymnasten som jag gör dagligen, men jag blir inte trött av dem.

Så, sammanfattningsvis, jag behöver gå ner i vikt och hitta ett sätt att bli trött på utan att kroppen belastas. Går det ens?
Slår också ett slag för varmvattenbassängs-träning. Jag gick sånt via vårdcentralen/sjukgymnast. Det var jag och pensionärerna. Men vi hade kul iaf.
Och så skönt m värmen!
 
Gå med i vikt gör de flesta enklast genom att äta mindre. Även för de flesta friska människor är det svårt att gå ned bara genom att öka träningsmängden.

Minska vikten genom att äta mindre kalorier. Jag tycker Viktväktarna fungerar bra, men finns andra program också.

Rehabträning i vatten låter som en bra idé för dig. T.ex. ”springa” i vatten med en wet west.
 
Tack för tips!
Simning har jag inte ens tänkt på. Kanske för att jag inte gillar vatten och knappt ens kan simma (pinsamt nog).
Men definitivt värt ett försök. Ska fråga sjukgymnasten nästa gång.
Vet att det finns vattengympa … men det lär väl bli jag och alla pensionärer.
Vattengympa kan nog vara jättebra! och om du säger till att du knappt kan simma så kan de ordna så att det går att genomföra på ett säkert sätt ändå. Jag vet flera som varit på vattengympa som då haft personer i sina grupper med dålig simkunskap, men de har varit med och varit glada ändå. Kolla om du kan få "recept" via läkare på vattengympa eller simning. Flera simhallar har speciella tider som är enbart för de som har sådant på recept, kanske känns det lättare att komma iväg på sådant då?

Sedan: Har du pratat med din sjukgymnast om att du vill ha mer utmanande övningar? Har du testat att gå till någon annan sjukgymnast? Olika sjukgymnaster har olika sätt att bearbeta skador. Med samma skada kan du få väldigt olika övningar beroende på vem du går till. Känner du att nuvarande inte ger dig tillräckligt så kan det göra mycket att testa en annan om möjligt.
 
Klarar du av att stå upp längre tider? Jag kan bli rejält trött efter t.ex. strykning i 4-5 timmar, eller att måla stående, läsa bok stående och så vidare. Har räddat mig i perioder när jag varit skadad och inte fått anstränga mig, men det gäller att se till att stå upp största delen av dagen och röra överkroppen så att inte nacken blir stel.

Finns även överkroppsdans. Både stående och sittande. (Har inte testat videon nedan men tog den högst upp på YT sökning, finns massor :) )

Tillägg: Om du har någon duktig baletttränare i närheten och tycker att balett är kul så kanske du skulle ta privatlektioner. Det kan vara väldigt bra på att bygga upp styrka och stabilitet kring skador, om det görs på rätt sätt. Men kolla i sådana fall med sjukgymnasten.
 
Vill slå ett slag för styrketräning även om du sade att du har problem med nacke/rygg. En duktig sjukgymnast borde kunna hjälpa dig med övningar som kan fungera. T.ex, om det inte fungerar att göra shoulder presses sittande i maskin pga nacken kanske det ändå kan fungera att göra skull crushers liggandes ner på golvet/bänken.
 
Slår också ett slag för simning/vattengympa, med vattnet som bär kroppen brukar även de med ganska svåra problem kunna hitta övningar som fungerar bra. Och om du inte kan simma, är det en härlig utmaning att ta tag i! Man kan simma helt utan att använda knän och ben och då är det också ganska uttröttande och styrkebyggande. Det allra bästa är om man kan få bra personlig hjälp för att komma igång, kanske inte i grupp med andra utan helt på egen hand.

Det negativa jag kan se med simning är att det kräver att man transporterar sig till en anläggning, det är inte något de allra flesta av oss kan göra hemma sedan.
 
Jag tror det kan vara värt att få hjälp att hitta styrketräning som fungerar för dig, kanske via en ny sjukgymnast/PT om den du har inte kan komma på något som passar.

Yoga? Finns ju en uppsjö av olika typer och belastning. Det går ju att göra hemma själv med stöd av tex YouTube, eller hitta kurser.
 
Vattenlöpning är oerhört effektivt och väl värt att fundera på! Det är det mga löpare som tar till när de är skadade.

Annars längdskidor som det redan tipsats om.

Kanske crosstrainer kan fungera? Det kan jag personligen köra när jag har ont i knäet och inte kan springa.
 
Tack för tips!
Simning har jag inte ens tänkt på. Kanske för att jag inte gillar vatten och knappt ens kan simma (pinsamt nog).
Men definitivt värt ett försök. Ska fråga sjukgymnasten nästa gång.
Vet att det finns vattengympa … men det lär väl bli jag och alla pensionärer.
Gå en bra crawlkurs är mitt tips! Simmar du vanligt bröstsim och med huvudet upp dessutom, tar det på nacken och du får ont. Lär dig simma crawl/freestyle; det är knepigt i början men ren frihet sen du knäckt koden! Världens bästa träning, bränner kalorier och är väldigt skonsamt!
 
Tack för tips!
Simning har jag inte ens tänkt på. Kanske för att jag inte gillar vatten och knappt ens kan simma (pinsamt nog).
Men definitivt värt ett försök. Ska fråga sjukgymnasten nästa gång.
Vet att det finns vattengympa … men det lär väl bli jag och alla pensionärer.
Simning är väldigt skonsamt samtidigt som det är bra träning, så det skulle jag också satsa på.
 
Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna?

Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna allvarligt. Det ena är idag hyfsat bra. Det andra är opererad två gånger och kommer aldrig att bli bra.

Innan olyckan hade jag egen häst, gick eller cyklade nästan en mil om dagen. Var ute och joggade ibland och var i stort sett i riktigt bra form.

När olyckan kom blev jag sängliggande mer eller mindre ett år. Hästen tvingades jag sälja. I och med att jag förlorade kontakten mellan hjärnan och musklerna har jag i stort sett fått lära mig gå och rida igen.

Jag rider idag ca 5-6 gånger i veckan. Bara ut på långa, lugna skogsturer. Jag har börjat lära mig rida lätt, men jag kan inte rida på volt och kan knappt ens göra en skänkelvikning (innan olyckan red jag dressyr på medelsvår nivå).

Knäet klarar ingen större belastning. Jag kan inte cykla på en vanlig cykel, inte promenera i något högre tempo eller längre än ett par kilometer de bättre dagarna (och de är få). Jag kan absolut inte springa.
Jag kan cykla på träningscykel 5-10 km per dag i relativ låg fart och med lågt motstånd. Jag kan inte ta i mer, tyvärr.

Jag saknar verkligen att känna mig fysiskt trött. Jag sover dåligt och spelar alldeles för mycket mobilspel (flera timmar om dagen). Det är inte ett spelberoende i ordets rätta bemärkelse då jag aldrig spelar om pengar utan ”bara” gratisspel.

Då jag inte kan röra på mig ordentligt har jag gått upp 8 kg som jag förgäves försöker bli av med.

Så, finns det något sätt att känna sig fysiskt trött utan att ta i? Jag kan inte träna överkroppen heller pga dålig nacke/rygg.

Jag har övningar av sjukgymnasten som jag gör dagligen, men jag blir inte trött av dem.

Så, sammanfattningsvis, jag behöver gå ner i vikt och hitta ett sätt att bli trött på utan att kroppen belastas. Går det ens?
Kan du galoppera? Stående i lätt sits? Rida lätt i galopp? Det kan får dig trött och få upp pulsen i alla fall om det är några längre sträckor. För både dig och hästen får du väl börja med kortare iofs :)

(Alla andra saker jag kom på som sit ups och styrketräning gick ju bort pga dålig rytt. Iofs sägs dålig rygg och axlar kunna bli bättre av styrketräning men då måste det rimligen väl vara sjukgymnasten som ger övningarna.)
 
Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna?

Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna allvarligt. Det ena är idag hyfsat bra. Det andra är opererad två gånger och kommer aldrig att bli bra.

Innan olyckan hade jag egen häst, gick eller cyklade nästan en mil om dagen. Var ute och joggade ibland och var i stort sett i riktigt bra form.

När olyckan kom blev jag sängliggande mer eller mindre ett år. Hästen tvingades jag sälja. I och med att jag förlorade kontakten mellan hjärnan och musklerna har jag i stort sett fått lära mig gå och rida igen.

Jag rider idag ca 5-6 gånger i veckan. Bara ut på långa, lugna skogsturer. Jag har börjat lära mig rida lätt, men jag kan inte rida på volt och kan knappt ens göra en skänkelvikning (innan olyckan red jag dressyr på medelsvår nivå).

Knäet klarar ingen större belastning. Jag kan inte cykla på en vanlig cykel, inte promenera i något högre tempo eller längre än ett par kilometer de bättre dagarna (och de är få). Jag kan absolut inte springa.
Jag kan cykla på träningscykel 5-10 km per dag i relativ låg fart och med lågt motstånd. Jag kan inte ta i mer, tyvärr.

Jag saknar verkligen att känna mig fysiskt trött. Jag sover dåligt och spelar alldeles för mycket mobilspel (flera timmar om dagen). Det är inte ett spelberoende i ordets rätta bemärkelse då jag aldrig spelar om pengar utan ”bara” gratisspel.

Då jag inte kan röra på mig ordentligt har jag gått upp 8 kg som jag förgäves försöker bli av med.

Så, finns det något sätt att känna sig fysiskt trött utan att ta i? Jag kan inte träna överkroppen heller pga dålig nacke/rygg.

Jag har övningar av sjukgymnasten som jag gör dagligen, men jag blir inte trött av dem.

Så, sammanfattningsvis, jag behöver gå ner i vikt och hitta ett sätt att bli trött på utan att kroppen belastas. Går det ens?
Jag är en 'knäperson' som haft återkommande och många problem med mina knän, och även opererat vid ett par tillfällen. Det som fungerar för mig är systematisk uppbyggnad av styrka runt knät och att väldigt kontrollerat träna styrketräning. I början stod jag helt utan vikter och klev upp och ned för en (låg) bänk för att stärka musklerna runt knät och därefter har det kunnat ökas på. Springa kommer jag sannolikt aldrig kunna göra, jag trodde det ett tag men då flyttade jag bara problemen till höfterna och fotlederna istället pga. felbelastning så det har jag gett upp nu. Klarar däremot ganska tuff styrketräning så länge jag gör rörelserna långsamt och med god teknik (= uppsidan blir att det blir rejält jobbigt). En bra sjukgymnast borde kunna guida dig vidare till mer krävande träning tänker jag?

Cykla spinningcykel däremot går bra numer, men var uteslutet förr. Simma och vattengympa går också bra. Så också crosstrainer som är väldigt skonsam mot knäna så länge jag har bra stötdämpande skor och tänker på att stå lika mkt på båda fötterna och att ha kontroll över knäna så att jag använder lårmusklerna och inte knäna för att röra mig (om man nu kan förklara det så).

Wet west körde jag en hel del som rehab i tonåren = sjukt jobbigt.

Samtliga ovan övningar bygger ju också upp kroppen tänker jag, så att du kanske klarar mer sen.
 
Tack för alla svar!

Simning och vattengympa ska jag definitivt fundera vidare på. Måste bara komma över min skräck för vatten…

Stå upp kan jag tyvärr inte göra mer än jag redan gör i jobbet. All statisk träning går bort.

Styrketräning går sådär. Jag kan inte träna överkropp alls, förutom milda övningar med gummiband som jag redan gör. Benen, och framförallt knäna tränar jag regelbundet.

Jag har haft stora problem med snedbelastning där framförallt höften på den sidan knäet är mest trasigt gör ont. Jag har fått mycket hjälp med just snedbelastningen hos både kiropraktor och sjukgymnast. Nu äntligen börjar jag se resultat, även om det är långt kvar.

Ridningen går allt bättre. Tyvärr skjuter jag sadeln snett.Har jobbar mycket med detta och resultat har sakteligen börjat komma. Jag skrittar fortfarande mycket, men kan både tölta, trava och galoppera. Då jag mest ridit äldre hästar har det mestadels blivit lugnare turer, men jag har nu vågat mig upp på lite piggare hästar, så sakta men säkert bygga självförtroendet upp…

Det är framförallt bakslagen som är jobbigast + att knäet känns ”fel”. Det känns som att det inte är mitt knä. Jättesvårt att förklara, men hela tiden, oavsett om jag ligger still eller rör på mig känns det som att knäet är utbytt mot något annat som inte ska vara där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 855
Senast: Amaranthe
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 979
Senast: Badger
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 087
Senast: Trissa
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp