Träna spår hemma med avsikt att tävla

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Hur tränar ni när ni tränar spår hemma? Hur långt spår, vilka vinklar och lägger ni hundens leksaker eller pinnar som man har på tävling? Vilken utrustning använder ni? Vi har lagt både näringsspår och leksaker. Vi båda tycker de är jättekul men de vore kul om man vet att man gör rätt också🙂 Tyvärr ganska dåligt kursutbud häromring då de satsas mycket på agility och rallylydnad. Jag är intresserad av bruks.
 
Jag börjar alltid med näringsspår på gräs/öppen mark. Vinden i ryggen och en godisskål eller leksak som slut. Hunden är i sele och kort koppel, jag går alltså precis bakom hunden. Drar hunden åt fel håll håller jag emot och går den rätt följer jag med i lugnt tempo.
Utifrån detta ökar jag svårigheten successivt. Vinklar, mindre näring, pinnar istället för leksak mm. Jag är alltid noga med att hunden ska vara lugn och koncentrerad med låg nos.
Jag lägger inga spår i skogen förrän jag blivit uppflyttad ur appellen. Bitter lärdom från förra hunden som endast spårade i skog och bara ville leta vilt på fält.
Vad har du för hund och hur gammal är den?
 
Jag börjar alltid med näringsspår på gräs/öppen mark. Vinden i ryggen och en godisskål eller leksak som slut. Hunden är i sele och kort koppel, jag går alltså precis bakom hunden. Drar hunden åt fel håll håller jag emot och går den rätt följer jag med i lugnt tempo.
Utifrån detta ökar jag svårigheten successivt. Vinklar, mindre näring, pinnar istället för leksak mm. Jag är alltid noga med att hunden ska vara lugn och koncentrerad med låg nos.
Jag lägger inga spår i skogen förrän jag blivit uppflyttad ur appellen. Bitter lärdom från förra hunden som endast spårade i skog och bara ville leta vilt på fält.
Vad har du för hund och hur gammal är den?


Okej med andra ord så ska vi hålla oss i från skogen då 🙂 Träna mer på öppna fält. Det är just de vi gjort hittils. Tänkte vi skulle snart börja i skogen men förstår då poängen med att vänta med det.

Hon är en rottis på 15 månader. När vi lagt näringsspår har de vart raka spår med leksak i slutet alternativt större godisbelöning i slutet.

Började med leksaker nyligen. Hyfsat rakt spår och ca 10 meter mellan 5 leksaker. Vid varje fynd hon nosar på så drar jag fram kampleksaken ur fickan och kampar lite med den tills ja säger loss och säker kommandot "spår " på nytt.

Låter de galet? Något jag ska tänka på eller ändra? Vill lära mig allt och lite till 😀
 
Måste säga att det låter oerhört svårt att träna för tävling helt ensam om man inte tävlat/tränat förr.
Jag hade nog letat med ljus och lykta efter folk som sysslade med bruks som kan hjälpa dig. Det är ju superlätt att råka träna in fel och så kommer man få börja om senare.

Träna själv i stora delar annars går ju bra, men alla behöver någon som kollar på det man gör ibland.
 
Senast ändrad:
Måste säga att det låter oerhört svårt att träna för tävling helt ensam om man inte tävlat/tränat förr.
Jag hade nog letat med lus och lykta efter folk som sysslade med bruks som kan hjälpa dig. Det är ju superlätt att råka träna in fel och så kommer man få börja om senare.

Träna själv i stora delar annars går ju bra, men alla behöver någon som kollar på det man gör ibland.

Jag tror också att det är viktigt att man får hjälp och inte enbart tränar själv. Letar aktivt 🙂 Men fram till dess behöver ja ju dock träna själv.
 
Måste säga att det låter oerhört svårt att träna för tävling helt ensam om man inte tävlat/tränat förr.
Jag hade nog letat med lus och lykta efter folk som sysslade med bruks som kan hjälpa dig. Det är ju superlätt att råka träna in fel och så kommer man få börja om senare.

Träna själv i stora delar annars går ju bra, men alla behöver någon som kollar på det man gör ibland.
Jag tränar själv och det är grymt svårt.

Om det rullar på finns det mycket på t.ex. YouTube, men det finns många sätt att träna hund och det är svårt att hålla en konsekvent linje på egen hand.

Det är också väldigt svårt att hantera när det helt enkelt inte funkar. Det är som med ridningen - ibland gör man helt enkelt fel och behöver någon som tar en i örat, ibland har man lika helt enkelt valt en väg som inte fungerar med ekipaget. Då behöver man hjälp att analysera problemen och välja en mer framkomlig väg. Är man själv och utan större erfarenhet har man inte ett så stort bibliotek med olika infallsvinklar, strategier och metoder
 
Vi har en gammal hästhage som vi använder ganska flitigt. Hur långt behöver de gå mellan gångerna innan man kan använda samma yta igen?
 
Vi har en gammal hästhage som vi använder ganska flitigt. Hur långt behöver de gå mellan gångerna innan man kan använda samma yta igen?
Mitt bollplank säger att hunden kan avgöra vilket spår som är äldst och hen drar sig inte för att använda samma plats flera dagar i följd (på hens inrådan tränar jag i parker och på bollplaner eftersom det är vad som bjuds). Jag skulle dock vara noga med att markera ut spårstarten så att man vid behov kan hjälpa hunden (läs hur @WildWilma tränar i din andra tråd om spår) och kanske se till att färskare spår inte korsar varandra i början.

När vi tränat viltspår har vi använt samma mark flera gånger på en vecka (och då har vi inte tränat på egen tass) - men där är varje klöv unik och hunden inte särskilt användbar om den inte följer "sitt" spår. Å andra sidan har samma "låne-klövar" ibland använts i samma område flera gånger samma dag när vi gått kurs (förr fick hunden klöven).

(PS jag fortsätter att svara i dina trådar eftersom vi sitter i samma båt - men vårt spårande kollapsade i helgen, så jag kanske inte ska ge råd :angel:)
 
Måste säga att det låter oerhört svårt att träna för tävling helt ensam om man inte tävlat/tränat förr.
Jag hade nog letat med ljus och lykta efter folk som sysslade med bruks som kan hjälpa dig. Det är ju superlätt att råka träna in fel och så kommer man få börja om senare.

Träna själv i stora delar annars går ju bra, men alla behöver någon som kollar på det man gör ibland.

Tänkte precis samma. Dessutom blir det ju hopplöst svårt att få andra spårläggare. Hunden måste ju vänja sig vid andras spår också.
 
Tänkte precis samma. Dessutom blir det ju hopplöst svårt att få andra spårläggare. Hunden måste ju vänja sig vid andras spår också.
Det är en viktig poäng - även om du inte hittar någon att träna med: låt någon annan lägga spår åt er ibland. Det kan vara en vän, granne, släkting. Hen behöver bara gå en förutbästämd sträcka

Det är bättre att träna med andra - men om man inte har några andra, då måste man träna själv
 
Jag spårar mest på asfalt nu i början men även på gräs. Valp på 13 veckor så inga långa spår och inga apporter hittils utan enkla spår upp till ca 100 meter just nu, med vinklar.
Inget godis i spåret utan en rejäl hög mat i slutet, inga leksaker heller. 👍
 
Hur tränar ni när ni tränar spår hemma? Hur långt spår, vilka vinklar och lägger ni hundens leksaker eller pinnar som man har på tävling? Vilken utrustning använder ni? Vi har lagt både näringsspår och leksaker. Vi båda tycker de är jättekul men de vore kul om man vet att man gör rätt också🙂 Tyvärr ganska dåligt kursutbud häromring då de satsas mycket på agility och rallylydnad. Jag är intresserad av bruks.

Jag tränar på det sätt som passar den hunden jag har. Börjar med korta raka spår med små valpar, gärna på kortklippt gräs eller grus. Varierar underlag från början. Med en äldre hund hade jag nog lagt lite längre 100-200 m från början med bågar och enklare vinklar för att göra det intressant.

Brukar börja tidigt med pinnar och lägger ett par godisar under dem + att jag belönar själv när hunden stannar vid pinnen.

Jag har aldrig gått en spårkurs men ändå tävlat i spår med två hundar (en till högre klass och en i elitklass). Att hitta folk att spåra med brukar inte vara så svårt, hör efter i någon samträningsgrupp. Mina har generellt spårat bättre på ej förarlagda spår än mina spår.

Låna eller köp en bok om nosarbete/spår så får du något att utgå från. Läs reglerna för spåren i brukset, finns på SBK:s hemsida så förstår du målbilden bättre.
 
Jag spårar mest på asfalt nu i början men även på gräs. Valp på 13 veckor så inga långa spår och inga apporter hittils utan enkla spår upp till ca 100 meter just nu, med vinklar.
Inget godis i spåret utan en rejäl hög mat i slutet, inga leksaker heller. 👍

Ska apporter läggas ut också? 🙂
 
Okej då är de sådana ja ska byta ut leksakerna mot sedan 🙂

När tycker ni att man kan börja med sådana pinnar?

Alla lägger upp sin spårträning på olika sätt, så det är omöjligt att svara på det. Man börjar med en målbild - hur man vill att hunden ska spåra och hur den ska markera apporterna - för att sedan dela upp momentet i olika delar och jobba successivt mot målet.

Detta är en bra intro till appellklass spår som jag tror svarar på flera av dina frågor:
 
Alla lägger upp sin spårträning på olika sätt, så det är omöjligt att svara på det. Man börjar med en målbild - hur man vill att hunden ska spåra och hur den ska markera apporterna - för att sedan dela upp momentet i olika delar och jobba successivt mot målet.

Detta är en bra intro till appellklass spår som jag tror svarar på flera av dina frågor:


Tack! Har kikat på filmen och den är absolut till hjälp 🙂 Har tyvärr inte hittat någon grupp att träna med än så länge. Tråkigt.
 
Vad är det för skillnad på personspår och "vanligt" spår? Är de så att en person gömmer sig i personspår? Kan man tävla i det med?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 285
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har min första riktiga rottis nu och är såklart världens stoltaste över just henne :heart Vore kul att komma i kontakt med fler...
Svar
0
· Visningar
415
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 701
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp