Träna spår hemma med avsikt att tävla

Personspår = "vanligt" spår. Det finns ingen spårtävling där en person gömmer sig i slutet på spåret.

I grenen sök får hunden leta efter gömda personer, men då ska den inte spåra utan gå på luftvittring.

Okej! Personspår och "vanligt" spår är alltså precis samma sak? Ja tror kanske att ja misstolkat detta. Jag trodde att vanligt spår innebar att markera pinnar och att personspår innebar att en person låg gömd 🙂
 
Jag tycket mig främst se störst problem när det gäller att få hundarna att ta andras spår än förarens egna.
Min uppfattning är att det går att få en mycket kompetent spårhund även om den mest tränar på förarspår. Så klart måste man checka av då och då att hunden fattar att den även ska följa ett spår som en annan människa än föraren har gått, och markera apporter som inte luktar matte eller husse. Men det lär sig de flesta hundar snabbt, om de inte fattar det från första gången man provar.

Har man en hund som gillar att spåra, brukar den tycka att det är extra spännande när någon annan än den gamla vanliga föraren har gjort spåret. Just spår är alltså den bruksgren där det går att komma till toppen med huvudsakligen ensamträning.

Men självklart är det roligt att träna spår med andra, dels för att man lär sig av dem, dels för att det är kul att fika med likasinnade medan spåren blir tillräckligt gamla. Och dessutom nyttigt då man får se hur andra förares hundar jobbar, om man följer med och kollar spårarbetet.
 
Min uppfattning är att det går att få en mycket kompetent spårhund även om den mest tränar på förarspår. Så klart måste man checka av då och då att hunden fattar att den även ska följa ett spår som en annan människa än föraren har gått, och markera apporter som inte luktar matte eller husse. Men det lär sig de flesta hundar snabbt, om de inte fattar det från första gången man provar.

Har man en hund som gillar att spåra, brukar den tycka att det är extra spännande när någon annan än den gamla vanliga föraren har gjort spåret. Just spår är alltså den bruksgren där det går att komma till toppen med huvudsakligen ensamträning.

Men självklart är det roligt att träna spår med andra, dels för att man lär sig av dem, dels för att det är kul att fika med likasinnade medan spåren blir tillräckligt gamla. Och dessutom nyttigt då man får se hur andra förares hundar jobbar, om man följer med och kollar spårarbetet.

Frågan var ju inte huruvida det går att ensamhetsträna spår eller ej. Frågan som var ställd var vad man uppfattade att många hundar har bekymmer med.

Givetvis går det att ensamhetsträna spår. :) Har inga problem med att hålla med ditt inlägg men som sagt, det var ju inte det som var frågan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 138
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 265
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har min första riktiga rottis nu och är såklart världens stoltaste över just henne :heart Vore kul att komma i kontakt med fler...
Svar
0
· Visningar
414
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 679
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp