Träna triangelmärkt häst

Användare34

Trådstartare
Jag rider en häst som är triangelmärkt pga en senskada som hon fick i hagen. Veterinären bedömde att hon skulle bli helt bra igen vilket hon är nu och allt går fint.

Till min fråga. Finns det möjlighet att rida för tränare på en sådan häst eller är det helt uteslutet?
 
Om veterinären hade bedömt att hon skulle bli helt bra hade hon inte blivit utdömd. Det hade varit försäkringsbedrägeri.

Nej du får inte rida för tränare. Det ses som träning för tävling. Läs hästens försäkringsvillkor, där står det tydligt.

Får man alltså inte rida för tränare på triangelmärkt kuse?
 
Nu ska jag inte hålla med i er i kören av folk som säger att man inte får "träna" med en triangelmärkt häst.

Jag tror inte att det finns ett så enkelt svar på den frågan, som många här låter göra gällande.

Uppenbart är att en triangelmärkt häst absolut inte får tävlas, i någon som helst disciplin. Det må vara ridning, körning, trav, eller någon westerngren.

Nästa sak som är uppenbar, är att en triangelmärkt häst, inte längre har ett fullt försäkringsskydd.
Försäkringsbolaget har betalat ut en del av livförsäkringen, och det finns större eller mindre förbehåll i försäkringen, avseende den skada som orsakade triangelmärkningen.

Vad får man då göra med en triangelmärkt häst?

Man får rida eller köra hästen, på det sätt som fungerar givet skadan.

Är det ett sto, som har en skada som inte är ett hinder för avel, så får man avla på hästen.

Man får också visa hästen på utställningar och premieringar, t.ex. för avelsvärdering.

För att rida eller köra hästen på ett säkert sätt, så kan den behöva träning.

Att då anlita en tränare, för att kunna jobba med hästen på rätt sätt, med den skada som hästen råkar ha, är antagligen bättre än att laborera helt själv.

Men naturligtvis så är det en sak att jobba med grundläggande träning av hästen, så att den kan hålla sig så frisk och stark som möjligt, givet den skada den dras med, jämfört med att "träna hästen för tävling".

Tar man hjälp av en tränare, för att hålla sin triangelmärkta häst i så god form som möjligt, så förutsätter jag att man har en dialog med tränaren, och att man har kontakt veterinär, för att diskutera vilka typer av övningar som är lämpliga, och i vilken omfattning träning bör ske.

Men att det skulle vara förbjudet att anlita en tränare, för att "göra det bästa" för sin triangelmärkta häst, skulle jag bra gärna vilja se vederhäftiga källor på.
 
Nej. Den får inte gå i någon form av verksamhet heller.
Enligt TR, så får inte heller triangelmärkta hästar delta i "organiserad träning", som olika former av "Pay and xxx" är, ta med den på en clinic av något slag, eller vara med på gruppträningar, och givetvis är det så att triangelmärkta hästar inte ska användas i "verksamhet", alltså organiserade aktiviteter eller vara ridskolehäst.

Det är syftet med träningen som avgör om man får "träna", inte att man tränar.

Men du presterar inga källor på att man inte skulle få anlita en tränare, för att träna rätt med sin triangelmärkta häst, för hästens fysiska hälsas skull. Det är lika befängt som att man inte skulle ha kontakt med veterinär för att diskutera hästens skötsel.

Så fram med källor på att det skulle vara uteslutet att anlita tränare för en triangelmärkt häst.

Människor som har kroniska fysiska problem, anlitar ju fysioterapeut, personlig tränare m.m.

Det finns dessutom aktiviteter, där man faktiskt kan låta den triangelmärkta hästen vara med. Exempelvis, kan den fungera för att lära sig borsta hästar, fläta man, eller lägga bandage.
 
Som redan sagts beror det på vad för träning.

Så vad är det för träning och varför vill du vara med där?

Jag red min t-märkta på hoppträning varannan vecka. Anpassat efter dels hans problem och dels hans dagsform. Där var syftet att göra hans förtidspensionärsliv lite roligare och att gymnasticera kroppen mer än vad som blev av att rida uteritter I skogen. Dvs det fanns inget mål att hoppa högre eller bättre eller att utvecklas på något vis. Det handlade bara om att utefter hans förutsättningar skutta över små hinder.
 
Enligt TR, så får inte heller triangelmärkta hästar delta i "organiserad träning", som olika former av "Pay and xxx" är, ta med den på en clinic av något slag, eller vara med på gruppträningar, och givetvis är det så att triangelmärkta hästar inte ska användas i "verksamhet", alltså organiserade aktiviteter eller vara ridskolehäst.

Det är syftet med träningen som avgör om man får "träna", inte att man tränar.

Men du presterar inga källor på att man inte skulle få anlita en tränare, för att träna rätt med sin triangelmärkta häst, för hästens fysiska hälsas skull. Det är lika befängt som att man inte skulle ha kontakt med veterinär för att diskutera hästens skötsel.

Så fram med källor på att det skulle vara uteslutet att anlita tränare för en triangelmärkt häst.

Människor som har kroniska fysiska problem, anlitar ju fysioterapeut, personlig tränare m.m.

Det finns dessutom aktiviteter, där man faktiskt kan låta den triangelmärkta hästen vara med. Exempelvis, kan den fungera för att lära sig borsta hästar, fläta man, eller lägga bandage.
Läs försäkringsvillkoren. Det är den allra bästa källan och den har jag redan hänvisat till.
 
Läs försäkringsvillkoren. Det är den allra bästa källan och den har jag redan hänvisat till.

Det står sällan met än träna för tävling där. Men pratar man med bolagen tyckte de redan för många år sen att pay and... evenemang osv INTE var okej. Men det stod synnerligen lite om det både i villkor och info vid tmärkning.

Men undrar man om det är lämpligt göra si med sin tmärkta är det eg försäkringsbolaget man borde tala med först. Det är ju de som löst ut livvärdet..
 
Jag rider en häst som är triangelmärkt pga en senskada som hon fick i hagen. Veterinären bedömde att hon skulle bli helt bra igen vilket hon är nu och allt går fint.

Till min fråga. Finns det möjlighet att rida för tränare på en sådan häst eller är det helt uteslutet?
Men snälla... om veterinären bedömde att hästen skulle bli helt bra så skulle den ju inte ha blivit triangelmärkt. Det där stämmer inte.
 
Men snälla... om veterinären bedömde att hästen skulle bli helt bra så skulle den ju inte ha blivit triangelmärkt. Det där stämmer inte.
Det är väldigt många hästar som med årslånga rehabiliteringar går att få ridbara igen och det är inget man med säkerhet kan veta heller'. De kanske aldrig kommer tillbaka till vad de en gång varit men med rätt ridning kan de fungera och hålla i flera år, men de flesta hästar hinner bli utdömda innan dess.

Det betyder varken att veterinärerna är inkompetenta eller att det är försäkringsbedrägeri. Det är en gammal sanning och nu kommer jag inte ihåg vilket försäkringsbolag det är som löste in hästar och rehabiliterade dem med hjälp av skickliga ryttare, men inte ens försäkringsbolagen kan sia om framtiden, än mindre veterinärerna.
 
Det är väldigt många hästar som med årslånga rehabiliteringar går att få ridbara igen och det är inget man med säkerhet kan veta heller'. De kanske aldrig kommer tillbaka till vad de en gång varit men med rätt ridning kan de fungera och hålla i flera år, men de flesta hästar hinner bli utdömda innan dess.

Det betyder varken att veterinärerna är inkompetenta eller att det är försäkringsbedrägeri. Det är en gammal sanning och nu kommer jag inte ihåg vilket försäkringsbolag det är som löste in hästar och rehabiliterade dem med hjälp av skickliga ryttare, men inte ens försäkringsbolagen kan sia om framtiden, än mindre veterinärerna.
Ja, fast ingen veterinär säger väl att "den här hästen kommer att bli helt bra" och triangelmärker den?
 
Ja, fast ingen veterinär säger väl att "den här hästen kommer att bli helt bra" och triangelmärker den?
Nej, men ingen veterinär säger heller att hästen blir ridbar igen bara ägaren orkar rehabilitera den i X år. Det handlar inte heller om att den blir helt återställd, en häst som går Msv hoppning kanske aldrig håller för hoppning mer, men efter rehabilitering och envishet kanske, kanske den håller att rida för tränare för hästens skull och vara till glädje för både häst och ryttare i många år även om den aldrig hoppar mer.
 
Klart du får rida för en tränare, tex ta hem en tränare hem till gården. Om hästen håller för det och mår bra.
Triangelmärkning betyder bara att hästen inte håller för ridning som en normal häst och får inte tävlas eller användas i tjänster där man tjänar pengar på att andra rider hästen (tex ridskola)
Däremot om dem funkar för ridning mår även triangelmärkta hästar bra av att ridas ut i skogen, träna dressyr, markarbete, mm, för att det gör hästen mer hållbar om man ska fortsätta rida den. Och det är absolut bra att ta hjälp av tränare för att se så man rider "rätt" och bygger upp hästen på ett bra sätt.
 
Det är väldigt många hästar som med årslånga rehabiliteringar går att få ridbara igen och det är inget man med säkerhet kan veta heller'. De kanske aldrig kommer tillbaka till vad de en gång varit men med rätt ridning kan de fungera och hålla i flera år, men de flesta hästar hinner bli utdömda innan dess.

Det betyder varken att veterinärerna är inkompetenta eller att det är försäkringsbedrägeri. Det är en gammal sanning och nu kommer jag inte ihåg vilket försäkringsbolag det är som löste in hästar och rehabiliterade dem med hjälp av skickliga ryttare, men inte ens försäkringsbolagen kan sia om framtiden, än mindre veterinärerna.

Jag tror det som åsyftades var om veterinären redan initialt ser att hästen kommer bli helt bra. Då triangelmärks inte.

Sen kan veterinärerna tro och bedöma det aldrig blir bra och över tid visar det sig vara fel, det du beskrev.

Dvs jag tror det var två olika saker som avsågs?
 
Men snälla... om veterinären bedömde att hästen skulle bli helt bra så skulle den ju inte ha blivit triangelmärkt. Det där stämmer inte.
Även veterinärer har fel. Min häst blev utdömd som 10 åring med prognosen kommer kunna gå i hage men inget mer. Han levde och reds till han var 23 år, visserligen med specialskoning men i övrigt "frisk" och i ridbart skick. Var på vet kontroll 1 gång om året (till samma vet som dömt ut honom) och han var lika överraskad varje år hur fräsch hästen var och även mycket förvånad men glad. Red träning ibland på den hästen, hade mådde bra av motion, naturligtsvis anpassat, han hoppades tex inte mer än småhinder men i dressyren reds han normalt (utb dåtidens msv nivå).

Hade en medryttare/tävlingsryttare på häst nr 2 (som även hade egen häst i samma stall) som är veterinär med så i praktiken stod han under vet kontroll varje dag. Om man inte visste om triangelmärkningen (den syntes knappt dessutom) kunde ingen gissa att den hästen var utdömd.
 
Jag rider en häst som är triangelmärkt pga en senskada som hon fick i hagen. Veterinären bedömde att hon skulle bli helt bra igen vilket hon är nu och allt går fint.

Till min fråga. Finns det möjlighet att rida för tränare på en sådan häst eller är det helt uteslutet?
Jo du får rida för tränare hur mycket du vill. Däremot träna med tävling som mål är en annan sak, en sådan häst ska inte tränas för att klättra i klasser.
 
Triangelmärkning är tyvärr oftast en fråga om pengar för både försäkringsbolaget och ägaren. Tjänar försäkringsbolaget på att döma ut hästen så triangelmärker dom hellre hästen helt enkelt. Detsamma när det gäller utdömda hästar överlag, kostar det mer än hästen är försäkrad för så är alltid utdömning ett alternativ när det kommer till försäkringsbolagen. Att en häst är utdömd på ett stället betyder inte alls att hästen faktiskt inte kan bli frisk med folk som kan och orkar göra den frisk.

Vi har en sådan häst i stallet, han har hållit många år nu efter att ha blivit utdömd pga en senskada, jag personligen tycker det är löjligt att han blev utdömd då han hållit fint dessa år som aktiv ridhäst. Dock ägare som inte orkade vänta på rehab och tiden han behövde för att bli helt bra och köpte ny häst under tiden, antar att pengarna behövdes.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
863
Senast: Valle
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
828
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 847
Senast: iNHALE
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 442
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp