Träna uppsittning -ryttare

Här är en till som "alltid" suttit upp från båda håll! Trots att jag haft halvblod och numera welsh cob. :D Fast alltid också med pall...

Vill slå ett extra slag för @Knasibas förslag om stege. Har hjälpt mig! :)
 
Jag kan bara hålla med dig i dina tankar om liksidigheten!
Men tycker överlag att inställningen hos låt säga dressyrryttare vs. Islandsryttare är fundamentalt ”såhär SKA man göra” mot ”såhär KAN man göra” 😜

Men det har väl å göra med att storhästridning är militärisk i grund och botten och islandsridningen är mer ”bonnig” och folklig och kanske inte har samma krav på sig att allt ska ske på samma sätt till punkt och pricka utan det är mer på känsla och erfarenhet

Jo, absolut. Svensk/europeisk skolridning har ju som du skriver militäriskt ursprung. Och i kavalleriet rider man med värja, som skall kunna dras med höger hand och därför hänger på vänster höft. Det gör att man bara kan sitta upp från vänster då värjan hänger rakt ner (annars skulle man ju behöva svinga den över hästens rumpa tillsammans med benet - väldigt svårt/opraktiskt).

Det lite komiska är väl att generationer ridskoleryttare lärt sig att man SKA sitta upp från vänster på grund av detta, helt utan att ens varit i närheten av en värja... Man tycker ju att det där med liksidigheten borde vunnit över kvarlevor från kavalleriets och värjornas tid, men tydligen inte....

Och du har rätt i det "bonniga". Även westernridning har ju "bonnigt" ursprung och där är det inte heller så många SKA kring höger och vänster!
 
Det lite komiska är väl att generationer ridskoleryttare lärt sig att man SKA sitta upp från vänster på grund av detta, helt utan att ens varit i närheten av en värja...

Förlåt för OT men ibland letar jag efter värja att köpa på blocket bara för att jag skulle vilja rida med det :o

Sitter upp på den sida som råkar hamna närmast pallen/bordet/stubben. Jockeys är bra på att jämfotahoppa upp på hästar, jag kunde komma upp på en c-ponny efter brutalt mycket träning :p
 
Hej!

Jag har tagit upp ridning igen efter många år och jag är så nöjd med det beslutet. Men min kropp är inte riktigt lika spänstig som den var när jag slutade... Jag har problem med uppsittningen, hästen står som ett ljus men om jag inte står på pall eller liknande är det kört för mig att ta mig upp. Så kan jag ju inte ha det, jag måste ju kunna sitta upp igen ifall jag skulle behöva sitta av där det inte finns något att stå på. Så min fråga -hur tränar jag upp mig? Måste ju finnas massor med övningar jag kan göra för att bli bättre, någon som har tips?
Jag brukade träna uppsittning med en gammal skräpsadel på boxväggen eller på en hög sågbock (150 hög ca).
Var mycket svårare än att hoppa upp på häst då det dels inte fanns ngn häst att ta stöd mot och dels att sadeln vinglade en hel del :p.
Hade i alla fall inga problem att hoppa upp på 170+ hästar trotts hoppläder när jag jobbade i stall :) och kom upp på c ponnyer barbacka ^_^.

(Nu har jag en häst på 150cm och använder alltid en hög pall... skyller på att jag är väldigt rädd om hästars ryggar nu och inte vill lägga så pass mycket sned belastning då jag väger en hel del mer :( ).
 
Jag använder alltid pall i skogen någon sten eller stubbe och sitter upp från. Med mina skador är det omöjligt att komma upp från marken. Är skolad i att alltid sitta upp på vänster sida och efter skador från ridolyckor så får jag så ont att det inte går att sitta upp på höger sida. Uppmuntrat medryttare att sitta upp på andra sidan dock men inte tvingat någon.
 
Jo, absolut. Svensk/europeisk skolridning har ju som du skriver militäriskt ursprung. Och i kavalleriet rider man med värja, som skall kunna dras med höger hand och därför hänger på vänster höft. Det gör att man bara kan sitta upp från vänster då värjan hänger rakt ner (annars skulle man ju behöva svinga den över hästens rumpa tillsammans med benet - väldigt svårt/opraktiskt).

Det lite komiska är väl att generationer ridskoleryttare lärt sig att man SKA sitta upp från vänster på grund av detta, helt utan att ens varit i närheten av en värja... Man tycker ju att det där med liksidigheten borde vunnit över kvarlevor från kavalleriets och värjornas tid, men tydligen inte....

Och du har rätt i det "bonniga". Även westernridning har ju "bonnigt" ursprung och där är det inte heller så många SKA kring höger och vänster!


Det här hade jag ingen aning om - tack! Och jag tror inte jag skulle klara sitta upp på "fel" sida, vet inte om hjärnan skulle kunna koppla musklerna rätt liksom. Måste testa i morgon!
 
Jag hoppar upp från båda sidor när jag rider in (eller, jag gör aldrig själva "svinga över benet" från höger, men står i stigbygeln och halvsitter i sadeln), gick bra utan pall även på 180-hästarna när jag jobbade med det och hoppade upp på några hästar om dagen. Men det var några år sedan, nu i höstas när jag skulle rida in min 160-häst fick jag ge upp och länga stiglädret när jag skulle upp på högersidan :angel:.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 084
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp