Träna uppsittning -ryttare

Es78

Trådstartare
Hej!

Jag har tagit upp ridning igen efter många år och jag är så nöjd med det beslutet. Men min kropp är inte riktigt lika spänstig som den var när jag slutade... Jag har problem med uppsittningen, hästen står som ett ljus men om jag inte står på pall eller liknande är det kört för mig att ta mig upp. Så kan jag ju inte ha det, jag måste ju kunna sitta upp igen ifall jag skulle behöva sitta av där det inte finns något att stå på. Så min fråga -hur tränar jag upp mig? Måste ju finnas massor med övningar jag kan göra för att bli bättre, någon som har tips?
 
Hej!

Jag har tagit upp ridning igen efter många år och jag är så nöjd med det beslutet. Men min kropp är inte riktigt lika spänstig som den var när jag slutade... Jag har problem med uppsittningen, hästen står som ett ljus men om jag inte står på pall eller liknande är det kört för mig att ta mig upp. Så kan jag ju inte ha det, jag måste ju kunna sitta upp igen ifall jag skulle behöva sitta av där det inte finns något att stå på. Så min fråga -hur tränar jag upp mig? Måste ju finnas massor med övningar jag kan göra för att bli bättre, någon som har tips?
Jag sitter aldrig upp utan pall. Om jag sitter av (inkl ev ofrivilliga avsittningar) när jag rider ut så får jag gå tills jag hittar en sten eller stubbe jag kan ställa hästen bredvid. Mina höfter skriker om jag försöker sitta upp utan pall eller liknande. Plus att en osmidig ryttare som sitter upp utan pall sliter både på sadeln och hästen...
 
Hej!

Jag har tagit upp ridning igen efter många år och jag är så nöjd med det beslutet. Men min kropp är inte riktigt lika spänstig som den var när jag slutade... Jag har problem med uppsittningen, hästen står som ett ljus men om jag inte står på pall eller liknande är det kört för mig att ta mig upp. Så kan jag ju inte ha det, jag måste ju kunna sitta upp igen ifall jag skulle behöva sitta av där det inte finns något att stå på. Så min fråga -hur tränar jag upp mig? Måste ju finnas massor med övningar jag kan göra för att bli bättre, någon som har tips?

Mest överförbart till uppsittningen borde vara att att kliva upp på en hög pall/mur/stadigt bord eller liknande. Gärna så att du tränar bägge benen, för liksidighetens skull. Typ såhär:


Såklart inte exakt samma men du tränar upp rätt muskler i alla fall :)
 
Mest överförbart till uppsittningen borde vara att att kliva upp på en hög pall/mur/stadigt bord eller liknande. Gärna så att du tränar bägge benen, för liksidighetens skull. Typ såhär:


Såklart inte exakt samma men du tränar upp rätt muskler i alla fall :)
Superbra tips, tack!! 👍🏻
 
Jag är i grunden hyfsat rörlig och stark men efter att ha brutit bägge fotlederna kan jag bara glömma att hoppa upp från marken, det finns inte på kartan att ens försöka.

Hoppar alltid upp från pall. Ute finns det alltid någon sten, stubbe eller dike att ta hjälp av. I värsta fall går jag hellre hem.
 
Utfallssteg! De är mumma för uppsittningsmusklerna och tränar både höft och knämuskulaturen. Lätt att börja med på ex promenaden, att man tar några utfallssteg (börja smått och på underlag med bra grepp, undvik isiga gator 😅) och sen utökar efter tid. Träningsvärken kommer fort men det gör framstegen med denna övning med. Man ser snabbt skillnad i rörlighet och styrka, balans förbättras när knämuskulaturen kan vara med och parera med större kraft.
Kanske kan slänga in någon övning för att stärka fotlederna med? Exemplvis genom att stå med främre delen av fotbladet på en högre tröskel eller trappsteg och sänka kroppen under kontrollerad form, eller att stå och gå på tå några minuter om dagen, sedan kan man sitta på huk med båda hälarna plant på golvet och alternera med ballerinastretch av själva fotleden.

När det gäller step up övningar som någon här ovan tipsade om, så börja smått med exempelvis lägre kökspall osv innan du går på samma höjd som stigbygeln normalt sitter, så du inte skadar dig till att börja med!

Har själv lättare att sitta upp från höger sida så jag är glad att jag har en islänning så folk inte höjer på brynen när jag alternerar. 👌😂

Lycka till!
 
Jag sitter aldrig upp utan pall. Om jag sitter av (inkl ev ofrivilliga avsittningar) när jag rider ut så får jag gå tills jag hittar en sten eller stubbe jag kan ställa hästen bredvid. Mina höfter skriker om jag försöker sitta upp utan pall eller liknande. Plus att en osmidig ryttare som sitter upp utan pall sliter både på sadeln och hästen...
Samma här! Alltså att jag aldrig sitter upp utan pall/stubbe/putta hästen i ett dike!
 
Jag har också funderat på sätt att bli smidigare vid uppsittning utan att träna till häst, men alla övningar jag hittat/kommit på är för slitsamma för mina knäskador :( utfallssteg till exempel är helt omöjligt att göra utan att det gör skitont. Jag har helt enkelt förlikat mig med att det är pall som gäller för mig.
 
Jag har också funderat på sätt att bli smidigare vid uppsittning utan att träna till häst, men alla övningar jag hittat/kommit på är för slitsamma för mina knäskador :( utfallssteg till exempel är helt omöjligt att göra utan att det gör skitont. Jag har helt enkelt förlikat mig med att det är pall som gäller för mig.

Har du inte fått något träningsupplägg från sjukgymnast på milda övningar att börja med? Tänker att man borde kunna träna utan tyngdansträngning, både stående och sittande på stol och att muskler behöver byggas speciellt vid skador men du kanske blivit avrådd från sådant av någon mer kunnig?
 
Har du inte fått något träningsupplägg från sjukgymnast på milda övningar att börja med? Tänker att man borde kunna träna utan tyngdansträngning, både stående och sittande på stol och att muskler behöver byggas speciellt vid skador men du kanske blivit avrådd från sådant av någon mer kunnig?

Jodå, men den träningen är inte i närheten av belastningen som blir vid uppsittning. Har haft problem med knäna i över 20 år och har inte mycket hopp om att jag ska kunna få dem mycket bättre än vad de är nu.
 
@Es78 Kul att du är tillbaka i sporten! :)

Step ups och utfall är bra för att bygga råstyrka men eftersom uppstigning i stigbygel kräver smidighet och teknik krävs det andra övningar för att faktiskt kunna använda styrkan på rätt sätt.

Tåhävningar på trappsteg är utmärkta för att träna rörlighet och stabilitet i fotleden.
Viktigt att du går djupt ned och pressar hela vägen upp för att verkligen få med hela rörelsen.
För att öka svårigheten gör du den utan att hålla i dig, och endast men den fot i taget.

Långa vadmuskler hjälper vid step-ups. Så se till att ha vaderna strechade (Ryttare har ofta relativt långa vadmuskler eftersom det krävs för att trycka ned hälarna vid ridning)
Ha som mål att klara av att göra en step-up på en yta/pall/bock som är i din höfthöjd.

Toppen också att göra som @Knasibas skriver. Använda ribbstol eller stege. Så att du själv kan mäta hur högt du klarar av att ha foten och fortfarande hitta styrka och kraft i det höga läget.
 
Tusen tack för all inspiration! Har problem med envisa hälsporrar som kanske kan vara del av problemet inser jag när jag läser era tips. Stretchar dagligen och gör bland annat tåhävningar i trappan.

Nu har jag en hel uppsättning att lägga till i min träning. Målet är inte att kunna komma upp utan att stå på något, men jag är så sjukt osmidig så det är typ omöjligt även från en liten stubbe... Men nu ska det bli bättre, tack!! 💪🏻😁
 
Har själv lättare att sitta upp från höger sida så jag är glad att jag har en islänning så folk inte höjer på brynen när jag alternerar. 👌😂

Det där är ju lite lustigt, egentligen, att det bara är "okej" att sitta upp även från höger sida om man har islandshäst?? Det borde ju vara det bästa för både häst och ryttare (och sadel, stigläder mm) att fördela belastningen så jämnt som möjligt mellan sidorna och alltså alternera mellan höger o vänster? Och även, tycker jag, ytterligare ett sätt att träna hästens liksidighet! :D

(dessvärre lever jag inte som jag lär - efter en knäskada sitter jag numera alltid upp från höger sida...)
 
Det där är ju lite lustigt, egentligen, att det bara är "okej" att sitta upp även från höger sida om man har islandshäst?? Det borde ju vara det bästa för både häst och ryttare (och sadel, stigläder mm) att fördela belastningen så jämnt som möjligt mellan sidorna och alltså alternera mellan höger o vänster? Och även, tycker jag, ytterligare ett sätt att träna hästens liksidighet! :D

(dessvärre lever jag inte som jag lär - efter en knäskada sitter jag numera alltid upp från höger sida...)
Äsch jag har alltid suttit upp från båda sidorna och även ”tvingat” mina elever att göra det när jag jobbade på ridskola. Aldrig någon som kollat snett på mig för det? (Förutom eleverna som trodde jag var tokig i början😉)

/”Storhästryttare”
 
Sitter inte upp utan pall utom i absolut nödfall men då länger jag stiglädret och hoppar upp som vanligt. Gillar ej att hoppa upp på samma sida så varierar ofta.
 
Det där är ju lite lustigt, egentligen, att det bara är "okej" att sitta upp även från höger sida om man har islandshäst?? Det borde ju vara det bästa för både häst och ryttare (och sadel, stigläder mm) att fördela belastningen så jämnt som möjligt mellan sidorna och alltså alternera mellan höger o vänster? Och även, tycker jag, ytterligare ett sätt att träna hästens liksidighet! :D

(dessvärre lever jag inte som jag lär - efter en knäskada sitter jag numera alltid upp från höger sida...)

När jag hade min ponny satt jag upp från båda sidorna, alltid med pall.
 
Det där är ju lite lustigt, egentligen, att det bara är "okej" att sitta upp även från höger sida om man har islandshäst?? Det borde ju vara det bästa för både häst och ryttare (och sadel, stigläder mm) att fördela belastningen så jämnt som möjligt mellan sidorna och alltså alternera mellan höger o vänster? Och även, tycker jag, ytterligare ett sätt att träna hästens liksidighet! :D

(dessvärre lever jag inte som jag lär - efter en knäskada sitter jag numera alltid upp från höger sida...)

Jag kan bara hålla med dig i dina tankar om liksidigheten!
Men tycker överlag att inställningen hos låt säga dressyrryttare vs. Islandsryttare är fundamentalt ”såhär SKA man göra” mot ”såhär KAN man göra” 😜

Men det har väl å göra med att storhästridning är militärisk i grund och botten och islandsridningen är mer ”bonnig” och folklig och kanske inte har samma krav på sig att allt ska ske på samma sätt till punkt och pricka utan det är mer på känsla och erfarenhet
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 066
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp