Tränar du på gym?

Tränar du på gym?

  • Ja

    Röster: 46 36,8%
  • Nej

    Röster: 79 63,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    125
Jag gymmar, tränar styrkelyft dvs mark, knäböj och bänkpress framförallt. Kör en hel del annat också. Jag är besatt av teknik så det pysslar jag mycket med, dvs att få till en bra teknik. Egentligen tycker jag löpning är roligare och tränar för att kunna löpträna eftersom jag har en kass kropp. Jag ska snart gå en kurs i löpteknik vilket jag verkligen ser framemot.
 
När det gäller tex promenader och cykling så beror det ju verkligen på. Lugn takt eller mest för att förflytta sig, nej det är ju inte träning (men väl vardagsmotion, värdefullt det med). Men längre distanser och högre tempo i syfte att ta i och öka pulsen, ja då är det väl klart att det kan kallas träning? Eller måste man göra motsvarande aktivitet på ett gym för att det ska vara legitimt? :confused:
Jag fattar nog inte vad du frågar mig? Legitimt? Vem ska legitimera vems motion?
 
Seså. In på gymmet bara. Det är såå kul.;)
Det finns flera gym bara i mitt kvarter, men. Springa på löpband i ett stort djävla skyltfönster?? Det GÅR inte!

Nej, gym är inte min grej alls. Men jag håller på och klurar ut olika sätt att höja vardagsmotionen utan att det märks för mycket, så att säga. Jag märker ju att kroppen kräver successivt lite mer underhåll i takt med att åren går.
 
Det finns flera gym bara i mitt kvarter, men. Springa på löpband i ett stort djävla skyltfönster?? Det GÅR inte!

Nej, gym är inte min grej alls. Men jag håller på och klurar ut olika sätt att höja vardagsmotionen utan att det märks för mycket, så att säga. Jag märker ju att kroppen kräver successivt lite mer underhåll i takt med att åren går.
En grej kan vara att smyga in lite knäböj t ex på jobbet. om du gör några uppresningar från stolen några gånger i timmen får du bra styrketräning på jobbet. Ofta är det dock överkropp som kvinnor behöver träna och då kan du fylla några flaskor med vatten och köra lite övningar, går att göra på jobbets toa t ex. Eller några armhävningar mot väggen.
 
En grej kan vara att smyga in lite knäböj t ex på jobbet. om du gör några uppresningar från stolen några gånger i timmen får du bra styrketräning på jobbet. Ofta är det dock överkropp som kvinnor behöver träna och då kan du fylla några flaskor med vatten och köra lite övningar, går att göra på jobbets toa t ex. Eller några armhävningar mot väggen.
Jag står vid skrivbordet ett par timmar om dagen. Hemma sitter jag på en sån där balansövningspall när jag jobbar hemifrån.

Armhävningar funderar jag på. Jag borde hinna med ett gäng de dagar jag inte rider och de dagar jag jobbar hemifrån.

Jag gör plankan tre minuter några gånger i veckan också.

Sämst är jag på konditionsträning. Jag cykar mycket, men rätt stillsamt.
 
Jag gymmade när jag var anställd i Försvarsmakten. Skulle egentligen behöva styrketräna nu också eftersom min rygg och axlar mår bättre när jag är gör det men jag har svårt att motivera mig för tillfället.
 
Jag gick ofta på gymmet fram tills för några år sedan. Både för att träna styrka och forma kroppen.
Nu har jag varken ork eller tid. Har ett väldigt aktivt arbete så rör mig mycket på dagarna men känner att styrkan är rätt kass nu för tiden...
Men motivationen till att ta tag i det tryter.
 
Oja.
PT, danspass (Bodyjam), konditionspass (Bodyattack) Core (Cx) Styrkepass (Bodypump så fokus på styrka i uthållighet snarare än ren styrketräning) och Tabata som är blandat md allt ovanstående bortsett från dansen, så enbart PT och gruppträning för mig. Ca 10 pass/v när det är som det ska.
Går överallt om jag ska någonstans.
 
Jag står vid skrivbordet ett par timmar om dagen. Hemma sitter jag på en sån där balansövningspall när jag jobbar hemifrån.

Armhävningar funderar jag på. Jag borde hinna med ett gäng de dagar jag inte rider och de dagar jag jobbar hemifrån.

Jag gör plankan tre minuter några gånger i veckan också.

Sämst är jag på konditionsträning. Jag cykar mycket, men rätt stillsamt.
Då kan du ju lägga in lite intervaller på cykeln , köra järnet några minuter och sen återgå till det stillsamma.
 
Det är en konstig inställning man möter ibland att enbart träning på gym skulle vara att betrakta som "riktig" träning tycker jag.

Ofta känns det som att folk förväxlar begreppen träning och motion. Som stadsbo är det oftast gym som gäller om man ska kunna få allsidig träning året runt. Klart att det går att jogga eller cykla och träna kroppsviktsbaserat, men det blir svårt att få någon progression i det senare i längden och då är det inte mycket till träning. Därmed inte sagt att man måste stå i "tråkiga" maskiner och harva, det finns mängder av varierade och roliga träningsformer inom det där som sammanfattas som "gym" och kan vara allt från ett par maskiner i en källare till en crossfit-box med massa gymnastikredskap och ytor för varierade aktiviteter. I mitt gym kan man tex spela spökboll :laugh: (skulle aldrig falla mig in, trots att jag brukar vara en ivrare på testfronten :cautious:)
 
Tränar 5-6 dagar i vecka, Crossfit och löpning, samt att lokala gymnastikföreningen har startat en grupp för vuxna. (Sviiiinroligt). Har två hästar, men de är inte inridna än. Förut när jag jobbade på golvet inom vården blev det ca 12000 steg på en arbetsdag utöver träningen. Nu är jobbet mer stillasittande, men försöker stå upp och jobba samt promenera på lunchen om det är bra underlag.
 
Jag tycker inställningen är lite märklig det här att träna på gym är "tråkigt" och de som gör det enbart gör det för att bli snyggare och/eller smalare.

Det finns ju massor med människor som tränar på gym för att de tycker att just den träningsformen är jätterolig. Jag har inte alls svårt att relatera till det. Det är otroligt mätbart och du får direkt svar på resultatet av din träning, det är socialt, du kan få till en otrolig variation. Att man väljer att gå på gym för att det är skoj tycker jag inte är märkligt alls.

Sen att jag personligen tycker att det är rätt trist är ju en helt annan sak. Men det beror ju mest på att mina favoritträningsformer är längdskidåkning och orientering, vilka båda är rätt svåra att utföra på gym :D Men det handlar ju bara om tycke och smak.

Vad jag menar är väl mer att utifrån TS borde väl frågan mer vara om man tränar för motionens (och inte för att man ändå behövde gå till bussen eller skotta uppfarten) skull? Om man just gör det på ett gym är väl inte poängen? Men jag kanske har missuppfattat frågeställningen.
 
Jag tränar inte "på gym", har inget i närheten, men jag tränar. Har skivstång och sånt hemma för styrketräning, sen springer jag , yogar, promenerar, åker längdskidor ibland, orienterar ibland, med mera. Allt för att det är kul och för att jag mår bra av det. Med lite ojämna intervall, ibland mycket, ibland lite, i kortare perioder inte alls. Ser mig själv som "en sån som tränar" men jag lägger ingen värdering i det. Har inget intresse av prestationsinriktad träning men om andra har det är det väl kul för dom :)
 
Jag hade sats-kort förut. Det var nog mitt livs sämsta köp, jag gick inte dit en enda gång. Tycker inte om gym-kulturen, att träna inför andra eller behöva passa tider.

Numer promenerar jag mest med hund och hemma-yogar lite framför youtube några gånger per vecka. Sen får jag ett ryck en gång per halvår och kör ett HIIT-pass som jag hittar på youtube. Efter det kan jag oftast inte gå på en vecka :o

Sambon däremot tränar flitigt, han har hållit på med crossfit förut men hemmatränar mest med kettlebells och romerska ringar nu för tiden. Han försökte även få mig att börja använda dem, det gick sådär.
 
Tränar 3 gånger i veckan just nu. Jag har varit en periodare och stödmedlem ett flertal gånger (köpt årskort eller medlemskap, tränat 3 månader och bara betalat sen :cool:) men nu hoppas jag kunna hålla i det lite bättre. Jag behöver träna för ryggens skull, och för att gå ner i vikt. Jag tycker egentligen det är rätt trevligt på gymmet, det är mest att lyfta arslet och ta sig dit som är jobbigt. Föredrar träning inomhus än utomhus (förutom ridning och mtb) då jag fryser lätt och svettas lätt vilket är en dålig kombination när det blir kallare än typ 20 grader ute :meh:
 
Jag är såpass töntig att jag dissar gymmet för att det inte passar min estetik... Skulle säkert må bra i kroppen av att gymma, men själen skulle bli ledsen. Jag undviker liksom att göra saker som inte passar min personlighet. Vissa tycker det låter fåfängt, och det har de helt rätt i. Jag motionerar främst genom ridning, balett och pilates. Rider sällan numera men dansar balett och/eller tränar pilates dagligen. Gillar också att simma i sjöar, jogga i skogen eller åka rullskridskor i stan, men det händer bara när andan faller på.
 
Bara för att jag svarade i den här tråden att jag inte tränar på gym så gick jag och köpte ett 10-kort på gymmet häromdagen. Ska försöka komma i lite bättre form och få pepp några veckor framöver. Varit på ett pass och det var faktiskt riktigt kul!
 
Jag är på gymmet en gång i veckan, brukar cykla 30 min och köra lite styrka.
Springer en gång, 5-6 km just nu.
Sen kör jag oftast ett tredje ”pass”, antingen styrketräning eller trappträning (springer ett antal vändor upp och ner i långa trappor utomhus) eller så springer jag en runda till. På sommaren simmar jag gärna.

Förhoppningsvis börjar jag snart rida 1-2 gånger i veckan, då kommer nog det tredje ”extrapasset” att ryka för att jag ska orka och hinna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
815
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 810
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
525
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
875
Senast: Gulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp