Tränar ni för att bli bättre ryttare?

Det här jobbar jag också på! Har du några tips på övningar? Jag försöker göra alla övningar jag kan komma på som stärker rygg, bröst och axlar men känner inte att jag hittat den perfekta övningen i det här syftet än. :)
Oj! Jag är ingen expert och jag har inte hittat det ultimata sättet ännu. Övningarna jag ofta kör är ryggresningar när jag ligger på marken och att försöka lyfta på exempelvis vänster arm och höger ben och strävar mot att komma så högt som möjligt. Växla mellan höger arm-vänster ben och vänster arm-höger ben. Kör 4x30 sek intervaller och din rygg lär värka sen :D man kan variera med att ligga på mage och att stå på knä och armbågar. Vi kör ofta denna övning på konståkningen när vi har fys.

För axlarna håller jag ofta i en fylld vattenflaska (om man inte har hantlar) som jag håller bakom ryggen och försöker lyfta rakt upp. Eller att man har en vattenflaska i varje hand och lyfter rakt upp från kroppen och stannar när man kommer till ytterläget. Ha stenkoll på att axlarna inte åker upp mot huvudet.

Annars är styrketräning på ett gym att föredra. Där är det lättare att träna specifika muskelgrupper och ha en mängd olika hantlar för olika muskelgrupper :)
 
Oj! Jag är ingen expert och jag har inte hittat det ultimata sättet ännu. Övningarna jag ofta kör är ryggresningar när jag ligger på marken och att försöka lyfta på exempelvis vänster arm och höger ben och strävar mot att komma så högt som möjligt. Växla mellan höger arm-vänster ben och vänster arm-höger ben. Kör 4x30 sek intervaller och din rygg lär värka sen :D man kan variera med att ligga på mage och att stå på knä och armbågar. Vi kör ofta denna övning på konståkningen när vi har fys.

För axlarna håller jag ofta i en fylld vattenflaska (om man inte har hantlar) som jag håller bakom ryggen och försöker lyfta rakt upp. Eller att man har en vattenflaska i varje hand och lyfter rakt upp från kroppen och stannar när man kommer till ytterläget. Ha stenkoll på att axlarna inte åker upp mot huvudet.

Annars är styrketräning på ett gym att föredra. Där är det lättare att träna specifika muskelgrupper och ha en mängd olika hantlar för olika muskelgrupper :)

Jag fattar precis, tack! Jag kör mycket benlyft och rygglyft men ska prova växelvis och så ska jag rota fram hantlarna jag har någonstans.

Gym vore ju ultimat men jag måste dessvärre hålla det enkelt och på hemmaplan för att det ens ska bli av. :D
 
Jag fattar precis, tack! Jag kör mycket benlyft och rygglyft men ska prova växelvis och så ska jag rota fram hantlarna jag har någonstans.

Gym vore ju ultimat men jag måste dessvärre hålla det enkelt och på hemmaplan för att det ens ska bli av. :D
Jag fattar :) Jag brukar ofta söka på YouTube efter träningsvideor som inte kräver utrustning. När jag jobbar natt kör jag en eller två såna videor. Min favorit är Chloe Ting:love:

Du kan även köra yoga för att träna upp all små muskler i kroppen och förbättra kroppskontrollen. Jag får alltid galen träningsvärk av mina baletträningar trots att det är det minst ansträngande. Det är även träning för hjärnan att arbeta med små muskler och försöka kontrollera dem :D
 
Jag fattar :) Jag brukar ofta söka på YouTube efter träningsvideor som inte kräver utrustning. När jag jobbar natt kör jag en eller två såna videor. Min favorit är Chloe Ting:love:

Du kan även köra yoga för att träna upp all små muskler i kroppen och förbättra kroppskontrollen. Jag får alltid galen träningsvärk av mina baletträningar trots att det är det minst ansträngande. Det är även träning för hjärnan att arbeta med små muskler och försöka kontrollera dem :D

Tack för tips! Ska leta upp henne.

Jag kör yoga varannan dag och det är verkligen superbra. Allt ifrån styrka och smidighet till att få koll på andningen har varit guld värt, både för ridningen men också välmående som helhet. :)
 
Det här jobbar jag också på! Har du några tips på övningar? Jag försöker göra alla övningar jag kan komma på som stärker rygg, bröst och axlar men känner inte att jag hittat den perfekta övningen i det här syftet än. :)

Om du har band eller vikter, håll armarna rakt fram ihop o för dem åt sidorna. Raka hela tiden är en favoritövning enligt mig själv :)
 
@xfie Liknande denna gör jag, viktigt att hålla armbågen still och axeln nedåt-bakåt.

check-out-my-tennis-anatomy-L-lIyiD4.png
 
Jag tränar mest för att ha en bra fysik generellt. Men nu har jag haft ett träningsuppehåll pga sjukdom och livsleda. Märker ingen skillnad alls i ridningen, men jag har ju också ett aktivt liv utan att träna nåt specifikt. Skulle nog vara mer kännbart om jag bara satt stilla utöver ridningen. Eller så har jag helt enkelt slutat bry mig och tappat ambitionerna om att bli en bättre och komplett ryttare.
 
Har en jäkla dipp i min löpning pga sjukt mycket annat. Annars det och yoga. Eller yoga är kanske att ta i. Det är så nära yoga man kan komma ialf som gruppträning på gymmet. Vill eg gå på ”riktig” yoga men jag kan inte ta mer pengar till fritidssysselsättning. Gymkort och häst tar ändå mkt av min lön.
 
Njae, jag är medlem på gym och kör en del pass sporadiskt, simmar och yoga lite då och då, cyklar 20-30 min till stallet (beror på motvinden och dagsformen) och har inte bil så cyklar/går mest överallt. Min kropp skulle nog må bra av att framförallt simma mer.
 
Har en jäkla dipp i min löpning pga sjukt mycket annat. Annars det och yoga. Eller yoga är kanske att ta i. Det är så nära yoga man kan komma ialf som gruppträning på gymmet. Vill eg gå på ”riktig” yoga men jag kan inte ta mer pengar till fritidssysselsättning. Gymkort och häst tar ändå mkt av min lön.

Jag har varit medlem på riktig yogastudio och tagit yoga på gymmet och det har varit samma, hur skiljer sig yogan på ditt gym från "riktig" yoga?
 
t
Jag har varit medlem på riktig yogastudio och tagit yoga på gymmet och det har varit samma, hur skiljer sig yogan på ditt gym från "riktig" yoga?
ingen aning. Det känns bara mer ”riktigt” om man gör det i 1,5 tim minst med någon som heter något indiskt snarare än när man sätter upp sig på gymmet. Men egentligen är det nog ingen skillnad.
 
Det här med träning utanför stallet/ridningen är ett evigt dåligt samvete för min del. Behöver egentligen göra det, främst för att få bättre kondition och för att min nuvarande häst kräver muskler som min gamla ponny inte gjorde och som inte behövt användas sen ridskoletiden. Men tiden och livspusslet vill aldrig riktigt räcka till och dessutom är jag i grunden lat. :angel:

I perioder brukar det bli promenader i alla fall. Plus att jag har en shettis som inte kan motioneras uppsuttet av mig. Men jag borde definitivt bli bättre på det.
 
Tränar ni någonting annat för att bli en starkare och bättre ryttare? Styrketräning? Kondition? Vad, hur mycket och varför? :)
Japp!

Tränar styrka/balans 3 dagar/vecka och rörlighet/hitta mittpunkten resten av dagarna. Mockar åt båda hållen för att bli jämnare i kroppen. Har tyvärr inte motivation för konditionsträning, men om några år, när lillen är redo för jakt, då blir det konditionsträning igen.
 
Tränar ni någonting annat för att bli en starkare och bättre ryttare? Styrketräning? Kondition? Vad, hur mycket och varför? :)
Tränar simhopp. Det är kul, och styrkan och smidigheten behövs för ridningen. Det finns rätt mycket likheter, faktiskt, med den stora skillnaden att simhoppare är smidiga, medan ridningen gör mig stel som ett kassaskåp.
 
Jag tränar en del, men kanske inte för att bli en bättre ryttare utan för att min kropp kräver det.
Har problem med muskler/leder ( under utreding) och för att inte bli sämre måste jag träna. Försöker få till i alla fall 3-4 pass I veckan.
Under sommaren blir det en hel del open water, swimrun och löpning. När det blir kallare blir det gym, olika pass eller simbassäng.
Har även ett rehabpass jag ska köra 3 g i veckan med olika övningar för att bli "mjukare" i kroppen.
Ser ju skillnad även i ridningen av min andra träning, blir framför allt inte lika trött.
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 665
  • Artikel
Hästnyheter Motivation och nervositet går hand i hand hos ryttaren. Mentalcoachen Matilda Norling menar att mycket fokus läggs på hästens utveckling...
Svar
0
· Visningar
96
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vill du förbättra dina resultat i sadeln? Då kan det vara dags att sitta av och varva ridningen med fysträning. Grand Prix-ryttaren och...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 848
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp