Tränar ni för att bli bättre ryttare?

Wysiwyg

Trådstartare
Tränar ni någonting annat för att bli en starkare och bättre ryttare? Styrketräning? Kondition? Vad, hur mycket och varför? :)
 
Tränar inget alls utöver ridningen. Jag har ingen som helst ork eller lust. När jag hade hund så blev det mycket promenader. Men nu har jag ingen hund men letar valp igen. Promenaderna gjorde en del för kondisen. Hade jag haft ork så hade jag nog försökt träna styrka på gym. Mest för att få lite snygga muskler men även för att bli lite mer liksidig
 
Nej inget. Jag vet att min sits skulle gynnas av tex bättre bålstyrka men jag gillar verkligen inte att träna/motionera. Jag får jobba mer sitsen under ridningen och det är inte i hela världen om jag är lite svag. Kommer ändå knappast rida OS eller något så jag får duga som jag är😉
 
Nu är jag inte så aktiv alls 😅 men när jag red som mest så simmade jag, träna pilates och styrka samt cyklade till stallet. Cykla tycker jag är jättebra för hela kroppen men speciellt för mina magmuskler. Sen går jag gärna ist för att ta bussen där jag kan och stretching är bra. Sen tycker jag om att vara aktiv med annat som zumba, padda kanot, inlines och att vandra i fjäll men det är mest för att det är roligt. Just för ridning tycker jag cykla, pilates och styrka var bra. Styrka speciellt för stallarbete och cykling för kondition och magmuskler. Men nu är det som sagt mycket lite av allt ovan.
 
Det där är en ständig källa till dåligt samvete! :meh: Jag vet att jag borde, men har väldigt svårt att få in det i vardagen med jobb mer än heltid och 2 hästar. :crazy:

Varje år när fälttävlanssäsongen närmar sig brukar jag dra ut och springa några gånger. :angel:

I år har jag varit på gymmet några gånger, indoor walking och core-pass, och nu när jag har flyttat hem hästarna har jag och sambon haft tid att cykla på helgerna.

Skulle behöva mer bålstyrka och mer kondition!
 
Instämmer med det dåliga samvetet, behöver egentligen träna mkt mer än vad jag gör men tiden finns bara inte 😕. Har gymmat hyfsat regelbundet fram till augusti i år, men nu när jobbet drog igång igen o hästarn pockar på än mer, så sa jag upp medlemskapet. Ska lösa ett 10-kort, så jag kan gå när jag hinner. Försöker på egen hand underhålla core-träningen, springer ibland 🙄 och cyklar oftast till jobbet. Började faktiskt en kurs via zoom idag, på Feldenkreis som är magiskt för en gammal tant som jag. Då slipper jag iaf byta om o åka iväg 😊
 
Cyklar runt 4 mil i veckan och kör styrka minst en gång. Mellan dess är det rehabträning av axel och knän. Har en häst som har väldigt stora rörelser, så krävs god kondition och bålstyrka att hänga med. Dock slarvat det sista halvåret med träningen pga hälsoproblem.
 
Tränar på crosstrainer 45 min 2-3 dagar i veckan. Borde träna styrka och stretcha också men jag tycker det är så otroligt tråkigt att jag inte prioritera det 🙈
 
Har alltid tyckt att baletten och ridningen jag hållit på med hela livet går hand i hand rent träningsmässigt. Sen har jag fått lägga till mycket fys/styrka mest för balettens skull, men en sak ridtränaren alltid höll koll på var om jag hade rätt styrka och smidighet i övre rygg och nacken. Han menade att det var avgörande för en god sits och stadig hand, och gav mig en daglig regi av övningar som jag fortfarande gör trots att jag inte ridit för honom på sju år. Får många kommentarer för min goda hållning i alla fall!
 
Njae.
Promenerar mycket men det är mest för att jag gillar att vara ute och röra på mig.
Cyklar till och från stallet så ofta som möjligt, bra för både konditionen, styrkan och ekonomin.
 
Periodvis, behöver framför allt rörlighet och core och *måste* skärpa mig med detta under de två år till som jag bara har en häst att rida. Men efter det förväntas ridningen sluka så mycket av befintlig fritid så då får den eventuellt vara träning nog.

Tyvärr har jag alltid tyckt att det är pest att träna core så har oerhört svårt att få till en bra rutin för det, behöver i så fall ha en organiserad träning med fast tid och någon som håller i piskan för att det ska bli av. Och har jag tid över så föredrar jag att springa eller konditionsträna cykling eller annat med mer omedelbart mätbara resultat. Men där har man ju också nytta av core så det är en klen ursäkt för att inte ta tag i det.

Förra vintern var det ett instagramkonto som körde riktad ryttarträning (rörlighet och styrka) live om det var onsdagkvällar varje vecka, den gillade jag! Men ser inte ut att ha uppdaterats på länge tyvärr.
 
Vet inte om jag räknar hundpromenader men det blir det ca 2 timmar per dag.

Annars tränar jag hemma, främst knäböj med band för corestyrka.

Och så väljer jag att gå med hästen när vi klättrar för att de ger mig ganska mycket med 😅
 
Jag promenerar, löptränar lite, styrketränar och kör stretch/rörlighet. Träning och stretch/rörlighet är stor del rehab för min dåliga rygg. Men det har hjälpt mig mycket som ryttare också.
 
Vi har en grupp från stallet som tränar tabata en gång i veckan. Har på bara det märkt stor skillnad på min sits.
Borde lägga in i alla fall en gång till i veckan för att hjälpa min stackars kropp och framför allt skulle jag behöva lägga in mer rörlighetsträning.
 
Jag springer, styrketränar, och gör yoga.
Det är milsvid skillnad på min ridning när jag orkar hålla igång dessa och när jag haft något uppehåll i något av dem.
 
Återupptog ridningen efter cirka 15 års paus och det kändes inget vidare rent kroppsligt. Satt tydligen och klämde med knäna och var också väldigt oliksidig.

Jag började med yoga flera gånger i veckan, pass med både styrka och flexibilitet, som jag hittade på YouTube. Målet var främst att kunna bli mer rörlig och sitta bättre. Det var hyfsat lätt att skapa en ny vana då passen är mellan tio och 30 minuter långa. Därefter har jag börjat träna mer styrka och kondition, kör Nikes app NTC plus springer ibland.

Flexibiliteten känns viktigast för mig ur ryttarperspektiv. Det är ett work in progress. Däremot inser jag att det är bra att jag har stark core och hyfsad kondition. Har märkt det t.ex. när ridläraren efter en session galopp där en verkligen fått jobba lite (skade)glatt säger "Nu är det svettigt, va?" och jag förvisso kommit upp i puls men inte är trött.
 
Tränar ni någonting annat för att bli en starkare och bättre ryttare? Styrketräning? Kondition? Vad, hur mycket och varför? :)
Självklart. Tränar på gym och gör yoga 4-5 gr i veckan för att hålla mig stark och smidig. Springer/går ibland (tycker jag gör det tillräckligt om dagarna så är inte så lockad att ta en löprunda spec ofta 😝)
Rider just nu 5-7 hästar om dagen utöver det ovan.
 
Jag tränar både konståkning (3-5 gånger/vecka) och balett (en gång/vecka) utöver ridningen. Jag började rida i somras efter en paus på fem år och märkte att jag inte hade tappat jättemycket. Både min balans och benstyrka har gynnats av skridskorna. Innan varje konståkningspass har vi fys där vi tränar både kondition och styrka.

Just nu tränar jag på mer styrka i ryggen och att få bak mina axlar. Efter fem års studier framför datorn är min hållning inte särskilt bra :( Försöker jobba mer med det eftersom det skulle hjälpa både ridningen och konståkningen.
 
Just nu tränar jag på mer styrka i ryggen och att få bak mina axlar. Efter fem års studier framför datorn är min hållning inte särskilt bra :( Försöker jobba mer med det eftersom det skulle hjälpa både ridningen och konståkningen.

Det här jobbar jag också på! Har du några tips på övningar? Jag försöker göra alla övningar jag kan komma på som stärker rygg, bröst och axlar men känner inte att jag hittat den perfekta övningen i det här syftet än. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Motivation och nervositet går hand i hand hos ryttaren. Mentalcoachen Matilda Norling menar att mycket fokus läggs på hästens utveckling...
Svar
0
· Visningar
85
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vill du förbättra dina resultat i sadeln? Då kan det vara dags att sitta av och varva ridningen med fysträning. Grand Prix-ryttaren och...
Svar
0
· Visningar
41
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Hästnyheter – Jag tror att vi är lite rädda för skrittarbete. Men om jag får in ett ekipage där kontakt och form inte är bra, eller där inverkan...
Svar
0
· Visningar
155
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp