Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Om den hålls i samma läge, t ex om hästen måste arbeta med sitt huvud på samma ställe hela tiden. Har jag hört alltså, detta är ingen belagd sanning från min sida.
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Vi hade just den diskussionen i början av första passen, men det känns som om det kanske inte gick in riktigt hos henne att det här var första gången på länge vi red dressyrträning för instruktör. Håller med om att hon kanske vill lite för mycket. Hon kanske vill visa att hon kan och det är väl positivt, men att välja rätt nivå/övningar hör ju till en del av tränarskickligheten. Inte bara att man ska göra svåra och "flashiga" övningar och rida "krusiduller" ;)

Eftersom ni redan gått igenom vad du vill ha ut av träningen så tycker jag att du ska ta det en gång till med henne, men om det fortfarande inte blir en dialog där ni förstår varandra - byt tränare!
Det ska kännas bra hos dig och hästen för att ni ska kunna utvecklas, det bygger ju på samspel inte fight ;).
Men det låter som om du och tränaren inte pratar samma språk just nu....
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Kan det vara för att tränaren tycker att det ser ut att fattas bara lite som ni får fortsätta och fortsätta att försöka? Kan din dialog med tränaren gå ut mer på att du får veta andra smarta sätt att åtgärda problemet mellan träningarna, alltså typ "hemläxa"? Om tränaren inte är så erfaren kan det vara så att h*n inte själv märker hur tiden går för att h*n är så fokuserad på problemet. Att du då själv redan från början är inriktad på att få även sådan hjälp kanske kan göra det lättare att få dialogen med tränaren att hamna på en "större arena"?
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Har bara skummat igenom tråden, men rent spontant tycker jag att det är väldigt underligt att ingen ifrågasätter tränarens kompetens. Vad är poängen med att någon som inte ens tävlat MsvB står och ska instruera någon hur h*n ska göra galoppöppna (eller var det sluta?) längs långsidorna...? Min personliga inställning är att man alltid ska ha en tränare som ligger på (minst) en nivå "över" där man själv befinner sig. I det här fallet låter det inte alls som att det är så.

Orkar sedan inte dra igång någon allmän diskussion om tränarkompetensen i Sverige överlag här inne (misstänker dessutom att det hade varit helt meningslöst :grin:), men det är ju ett problem som uppmärksammats på högsta nivå nu på sistone (har funnits artiklar om det i t.ex. Ridsport & på Hippson). Visserligen har ju kravet för att bli C-tränare höjts från start i LA till Msv, men själva utbildningen verkar fortfarande vara densamma? Att lära ut och instruera i grundläggande ridkunskaper är det många som kan göra bra (även om det finns många bevis om motsatsen i min närhet), men så fort man börjar närma sig Msv-nivå och sneglar åt att komma ut på tävlingsbanorna krävs det genast så mycket mer av tränaren. Där upplever jag att det finns lite av ett glapp och att många tränare instruerar över sin egen nivå, vilket jag inte anser hjälper någon (utom tränarens plånbok förstås...).

Men det var lite mer allmänt. Till TS skulle jag bara vilja säga att det låter som att du egentligen VET med dig att det här är fel tränare för dig, men söker övertalning utifrån för att, som du säger, det är praktiskt och billigt (och troligen också lite för att vi svenskar har så oerhört svårt att stå på oss och kräva mer). Visst kan det vara värt att prata med tränaren och ingående gå igenom vad du är ute efter med er träning och vad du vill ha från tränaren, men har sällan hört talas om att det verkligen fungerat för någon. Men vad som verkligen kan vara värt att tänka på är hur "billigt" det blir i längden om resultatet blir skador på hästen, osämja mellan dig och hästen, du får dåligt samvete och ridglädjen går förlorad...?
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Min personliga inställning är att man alltid ska ha en tränare som ligger på (minst) en nivå "över" där man själv befinner sig. I det här fallet låter det inte alls som att det är så.

Håller helt med dig där, jag tycker en tränare ska kunna sitta upp och visa övningen om eleven inte klarar av det eller har svårt att förstå en övning, under förutsättning att hästen kan det rent utbildningsmässigt och är rätt tränad för det förstås.

Till TS: Fundera på att byta tränare, det ska vara kul för dig och hästen och ligga på en nivå där ni båda har roligt. Det låter det inte som att ni har med denna tränare.
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Håller med att GLÄDJEN är så viktig i sin träning. Var på ett seminarium med en träningscoach från Svenska Landslaget i Dressyr/Hopp och Fälttävlan, som var helt enorm. Han poängterade hut OTROLIGT viktigt det var med den positiva känslan och glädjen i sin träning. Det är så de riktigt stora stjärnorna är i sitt tänk.. De ÄLSKAR det de gör. Är det inte det som är poängen med ridningen. Ha kul. Den grå vardagen har vi väl ändå nog av. :banana:
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Håller helt med dig där, jag tycker en tränare ska kunna sitta upp och visa övningen om eleven inte klarar av det eller har svårt att förstå en övning, under förutsättning att hästen kan det rent utbildningsmässigt och är rätt tränad för det förstås.

Håller delvis med dig om det. Visst är det väldigt bra om tränaren själv kan sitta upp och visa/få igenom en övning, men jag kan tänka mig att bortse från det under vissa omständigheter. Mina tränare t.ex. är numera lite äldre och har slutat tävla och rida regelbundet själva och ägnar sig enbart åt att träna och döma (när de var aktiva satt de däremot upp då och då). Men upplever ändå att en så pass erfaren tränare har många fler "verktyg" att ta till om svårigheter uppstår, att det går att lösa problemen på ett bra sätt även utan att tränaren sitter upp. Själv är jag dock ganska noga med att en tränare verkligen HAR egna tävlingsmeriter (som dessutom överstiger mina), även om de kanske inte är aktiva ryttare nu längre. Har nämligen väldigt svårt att förstå hur någon ska kunna lära ut något de aldrig utfört själva... Men det här är bara mina personliga kriterier och som det verkar (i bekantskapskretsen och även här på Buke?) är jag ganska ensam om dem.

Hade för övrigt varit intressant med en liten uppdatering från TS om vad h*n beslutade (eller funderar på att besluta) att göra åt situationen...?
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Här kommer uppdatering

Eftersom min magkänsla under de här träningarna inte alls varit bra, har jag inte bokat några fler träningar med den här "instruktören". Detta beroende på flera saker:

Ensidig och alltför krävande träning med för många repetitioner *nöta, nöta*
Min häst blev skitsur och jag vill att vi ska ha roligt tillsammans. Det är därför jag har min lilla häst :love:
Ifrågasätter starkt tränarens kunskaper och pedagogska kunnande. Tränade t.ex. ett annat ekipage i passage, första var klockren, gissa hur den såg ut efter fem repetitioner. Och detta med en häst som knappt bjuder ärligt fram.
Efter att ha pratat med ridhusägarna, mina kompisar, blev jag stärkt då de också ifrågasatte hennes fokus på träningarna av en annan häst som stått länge p.g.av hälta och nu sakta skulle gymnastiseras igång igen. (Behöver jag tillägga att hästen numera är halt igen :cry:)
Där vill inte jag hamna med min ögonsten... Jag märkte att han blev mkt sliten efter träningarna och han är i alla fall 18 år.

Nä då vill jag hellre ha tillbaka min gamla "dressyrdomartant" till tränare som fokuserar på att BYGGA UPP och GÖRA HÄSTEN SMIDIG innan man börjar med "krumelurerna". Kanske inte har insett förrän nu hur bra hon var! :bow: Skiter i att det kostar mer och inte kan bli så ofta eller att jag kanske måste åka.

Undertiden håller jag tillgodo med min A-tränare i western. Klokare hästkarl får man leta efter! Det är nog inte så svårt att gissa vad han tyckte om träningen när jag beskrev hur hästen hade reagerat. Han var dessutom fortfarande sur på träningen för honom i samma ridhus, tre veckor senare. (Hästen alltså inte tränaren :D) Snacka om hästminne! Nu blir det lufs och skoj i skogen ett tag innan vi funderar på ny dressyrtränare.

Ja... och så får jag ta ut equiterapeuten och låta grannen massera igen för att kolla så han inte fått men av träningen vilket jag tyvärr tror att han har. :devil:

Så låt oss sammanfatta: billigt och bekvämt är inte alltid lika med bra!!

Min åsikt: Den här männsikan borde inte släppas in på c-tränarutbildningen då hon kommer att ha sönder många hästar under sin karriär!! :eek:

Kram på er! Mayara
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Ta en annan tränare!

Jag håller med dig om det du säger.
Hästen ska inte reagera så starkt, då missar man ju hela grejen, som är att förbättra kommunikation mellan ryttare och häst för att man som ryttare ska kunna gymnastisera hästen, så att den kan bära ryttare på ett bra sätt.

Jag vet att det finns bättre tränare där du kommer ifrån..Byt!

Det ska vara mjukt och roligt för det mesta och man ska gå framåt på alla plan dvs mentalt och fysiskt, som ryttare och ens häst.
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Så är det nog!

PM:a gärna namn på vilka du tycker är bra! När man varit borta från svängen ett tag har man noll koll!
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 559
Senast: Bison
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 859
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 930
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp