Tränare som klagar på sadlarna..

Nominous

Trådstartare
Vet inte riktigt hur jag ska förklara med gör ett försök. :)

Drar lite historik om hästen först. Han har en super svängd rygg och riktigt kort. Ca 30 cm anläggningsyta på ett halvblod på 165cm. Han har tidigare under hela sin ridkarrär (har sett bilder och filmer på nästan alla år han är riden) gått med för raka och långa sadlar som dessutom ligger ruggigt mycket i bakvikt.
Detta har resulterat i otroliga spänningar i länd eftersom sadlarna har legat bokstavligen ÖVER länden. Låsningar i kors, SI-led och höfter. Detta har han dragits med i flertalet år. Detta har resulterat i en häst som är väldigt spänd och jobbar dåligt med ryggen. Väldigt dåligt musklad rygg.

När jag köpte hästen för ett år sedan så har ET och veterinär jobbat på detta hela tiden och för ett halvår sedan släppte spänningarna och alla låsningar var lösta. Eter ett riktigt helvette med jobb! Men det har varit värt det. Ridit närstan uteslutande barbacka och i eländig terräng i skogen.

För ett halvår sedan fick jag sadlar utprovade av en väldigt duktig sadelprovare. Han provade ut en hoppsadel som är ruggigt svängd och ligger i perfekt balans på hästens rygg. Den släpper supertidigt och hela länden går helt fri.
Detta har nu resulterat i att hästen känns som en hel dröm att rida. Han bjuder och bär otroligt fint. Hela överlinjen jobbar och han kommer upp ordentligt med ryggen nu.

Men, så till ''problemet''. Sadeln ligger helt perfekt när hästen går i fri form och i lite sämre form. Så på hoppbanan och i skogen är det optimal enligt mig. Jag vill inte ha nåt som kan störa länden över huvud taget om han kör upp huvet.

Men i dressyren när han jobbar i en riktigt riktigt fin form som han börjat med nu senaste månaderna så glappar sadeln ganska mycket baktill. Han höjer och rätar ut ryggen så pass mycket att sadeln blir väldigt mycket för svängd för hans dressyrform. Men han jobbar otroligt bra! Har grym takt och börjar få en otrolig bärighet. Nåt som ingen trodde att denna häst skulle få då han är byggd som en gunghäst...

Detta stör inte mig att sadeln glappar, men tränarna gnäller. Rakare sadel!! Rakare sadel!! osv osv..
ET har gått igenom hästen för två veckor sedan senast och hittar inte ett enda fel på hästen. Inte en enda spänning, ingen låsning, ingen smärta. INGENTING.
ET'n säger: du ska absolut INTE byta sadel, inte till en rakare. Du får leva med att den glappar. Han behöver den här sadeln för att fungera Den gör honom inte illa, vilket en rakare sadel kommer gör. Sadelprovaren säger samma sak.
Jag är av samma åsikt och vet att det är vad hästen väljer med.

Men jag vet fan inte avd jag ska göra med alla dessa tränare. De vill inte ta mig på allvar och de klagar över att min sadel glappar när hästen jobbar korrekt. De menar på att jag måste ha en sadel som ligger optimalt när hästen jobbar optimalt, men jag vet att känner han av minsta lilla tryck i länden (som en minsta lilla rakare sadel skulle resultera i när han går i fri form eller om han bara kör upp huvet) så kommer han aldrig komma till den där perfekta formen. För han kommer spänna sig och bli oridbar. Han kommer aldrig vara en häst som går i 100% form direkt man sätter sig på honom. Han behöver jobbas en stund för att komma dit, vilket jag tycker alla hästar måste, och om han ska gå första 15 min med tryck i länden och gå och spänna sig kommer han aldrig börja jobba så korrekt han måste för att en rakare sadel ska passa. Riktigt moment 22..

Hur tänker ni om detta? Tänker jag helt galet som håller fast vid min svängda sadel som hästen verkar älska? Jag vet att jag ska lyssna på hästen. Det är han som vet. Men kan han ta skada av att ha en sadel som glappar när han jobbar korrekt? Kanske jag måste väga det mot att få tryck i länden och då håller jag länden som högsta prio.

Om ni tycker jag resonerar rätt, vad ska jag ta mig till med dessa tränare? Jag orkar inte sitta och försvara mig varje träning. Orkar snart inte åka på nya träningar för nya tränare.. Jag vet att de vill väl, men de ser mig som okunnig för att sadeln inte ligger i deras ögon bra.

Ursäkta om de blev långt men vet inte vad jag ska göra snart..:(
 
Senast ändrad:
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Men det är väl bara att berätta att både sadelprovare och ET rekommenderar sadeln? Och att han för första gången på mkt länge är helt utan spänningar?

Med en ny tränare är det väl bara att säga det direkt "du kommer antagligen att anmärka på att sadeln glappar men jag är medveten om det och det beror på etc......"
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Jo det är ju så det är idag. Men ändå ska många börja ifrågasätta och jag får höra kommentarer som ''nuuuuuuuuuuu jaaaaaaa nu går han riktigt fint, men tänk vad fin han skulle kunna bli med en sadel inte glappar och stör honom..'' eller ''rääääääätt så, så ska han gå. Fiiiiiiin kille, men killen du ska inte gå såhär bra med en sadel som ligger så taskigt på dig...'' osv osv.. Det är standardkommentarer.. Jag börja tycka det är jobbigt att lyssna på. Verkar som inte spela nån roll hur mycket jag förklarar så tycker som att jo men en lite rakare sadel skulle nog vara bättre ändå.

Är de bara å slå dövörat till och skita i dem?
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

jag kan bara säga så här!

LYSSA PÅ DIN HÄST!

det är allt du behöver veta. kans kropp säger till dej att nu mår han bra. han trivs och fungerar!

sedan att 'smallminded' trännare som inte lyssnar på dej inte kan fatta din och framför allt hästens historia . det är inte ditt problem. kan förstå att det är jobbigt ... men tillslut måste du antingen säga i från eller byta tills du hittar en tränare som FATTAR! :D

i ditt läge hade jag faktiskt sagt åt tränaren att hålla k*ften, du betalar faktiskt för hans tid och om han inte har ngt konstruktivt att säga om ngt som INT handlar om sadeln. så kan han ge dej pengarna tillbaka ... *shruugs* men det e bara jag ... :P... ta inte skiten!

du vet bäst vad som funkar för din häst och du har oxå ET och sadelprovaren som backar upp dej..

lycka till och styrkekramar
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Tack! Det där behövde jag! Jag är alltså inte dum i huvet. Det är ju så jäkla känsligt med sadlar. Det har blivit sån hysteri, både på gott och ont. :) Men det märks vad många bara vill påpeka vad de ser utan att ens fråga varför. Eller ens vilja förstå varför.

Men jag ska ta till mig dina ord! :)
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Du får förklara för tränarna att sadeln är korrekt utprovad och den passar. Jag tycker också att du bör behålla sadeln och inte byta till en rakare när ni har haft så mycket problem. Det är däremot fullt möjligt att när hästen lyckas jobba korrekt i några månader att ryggen blir rakare och då kan det vara värt att testa lite nya sadlar. För givetvis är det så att det är sällan en häst går i perfekt form från första stund, och det är rätt sällan man rider i den formen hela tiden. Du ska därför ha en sadel som passar för den formen han går i för det mesta.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Om jag vore dig skulle jag använda den sadel som du har nu. Eftersom hästen gör så pass stora framsteg och jobbar bra i den, samt att ni inte hittar spänningar i ryggen av den. Underhåll bara med ET-besök ifall du själv inte kan känna hur han utvecklas i ryggen, alltså om han blir spänd osv. Då märker du av det i tid :)
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Om jag var du skulle jag inte rida dressyr i en hoppsadel. Det är det enda jag kan tillägga.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Jag kan förstå tränarna lite men där får du vara lite envis ett tag men glöm inte att nu när hästen jobbar/jobbat mer korrekt så byggs det upp en annan styrka och muskulatur vilket gör att du troligen måste följa med och kanske byta sadel vartefter hästen bygger om sig. Det innebär inte per automatik att hästen kommer att gå sämre. Bättre muskeluppbyggnad gör att den får en annan bärighet och kommer inte att störas av sadeln. Prova dig fram.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Om jag var du skulle jag inte rida dressyr i en hoppsadel. Det är det enda jag kan tillägga.

Men det kan jag förstå att TS gör. Har man ett helvete att hitta sadel och har en som passar ger man sig inte ut i sadeldjungeln igen. Helst när sadlar faktiskt har skadat hästen så mycket som i detta fallet.
Just dressyrsadlar måste det vara ännu svårare att hitta med så kort anläggningsyta än med hoppsadel.
// Linda
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Du får förklara för tränarna att sadeln är korrekt utprovad och den passar. Jag tycker också att du bör behålla sadeln och inte byta till en rakare när ni har haft så mycket problem. Det är däremot fullt möjligt att när hästen lyckas jobba korrekt i några månader att ryggen blir rakare och då kan det vara värt att testa lite nya sadlar. För givetvis är det så att det är sällan en häst går i perfekt form från första stund, och det är rätt sällan man rider i den formen hela tiden. Du ska därför ha en sadel som passar för den formen han går i för det mesta.

Nä men precis. Och bevisligen så börjar han aldrig jobba i rätt form som han nu bevisat att han faktiskt kan göra, om han har en sadel som trycker direkt man börjar skritta igång honom.
Jag förklarar och förklarar för dessa tränare och ja de förstår men ska ändå lägga en massa kommentarer. Jag blir bara så trött. Tillslut börjar man ju lessna och börjar tvivla på sin egen förmåga..

Om jag vore dig skulle jag använda den sadel som du har nu. Eftersom hästen gör så pass stora framsteg och jobbar bra i den, samt att ni inte hittar spänningar i ryggen av den. Underhåll bara med ET-besök ifall du själv inte kan känna hur han utvecklas i ryggen, alltså om han blir spänd osv. Då märker du av det i tid :)

Ja ET'n kollar igenom honom var 3dje månad nu efter han blev ''friskförklarad''. Jag känner mig verkligen jättetrygg med att hon ser efter honom. Jag har så lätt att bli hemmablind så jag behöver verkligen nån som ser honom med nya ögon. :)
Hästen älskar verkligen denna sadeln. Som tränarna så kul brukar säga, du ska inte kunna jobba så fint med en sadel som ligger så illa. Nähäää varför jobbar han så fint för undrar jag då? En häst som släpat ryggen i marken och bakbenen bakom sig hela sitt liv helt plötsligt bär sig men de tror ändå att sadeln stoppar upp honom. Känns som man ibland stirrar sig blind på ''hur det ska se ut'' och kanske ska lyssna på vad hästen säger och hur den känns och sen blunda? ET'n försöker iafl övertala mig att tänka så :p

Om jag var du skulle jag inte rida dressyr i en hoppsadel. Det är det enda jag kan tillägga.

Nähää och varför inte?? Skadar det hästen eller mig? Eller varför kan jag inte det? :confused:

Jag kan förstå tränarna lite men där får du vara lite envis ett tag men glöm inte att nu när hästen jobbar/jobbat mer korrekt så byggs det upp en annan styrka och muskulatur vilket gör att du troligen måste följa med och kanske byta sadel vartefter hästen bygger om sig. Det innebär inte per automatik att hästen kommer att gå sämre. Bättre muskeluppbyggnad gör att den får en annan bärighet och kommer inte att störas av sadeln. Prova dig fram.

Jag har absolut sadelbyte med mig i bakhuvudet allt som tiden går! Jag har bytt sadlar på mina hästar oftare än jag själv byter trosor typ.;) Så jag klamrar mig absolut inte fast vid en sadel för att den passade för någon månad sedan. Utan grejen är den att när han går i kanonfin lång och låg form så släpper sadeln en del baktill. De pass han är lite spänd och busig som han kan vara och inte är riktigt lika med så ligger sadeln an hela vägen. De dagar han kan vara grönjävlig och bara busa och kör upp huvudet så ligger till och med denna sadel ann lite för hårt sista biten av bossorna. Så idag KAN jag inte ha en rakare hoppsadel. För det händer att han stissar upp sig på hoppbanan och i skogen och ligger sadeln ann för mycket (läs den blir för rak = 4 punktstryck och då blir bakre delen av ryggen lite för mycket belastad). Så jag måste alltid alltid alltid vara supernoga att försöka få honom att jobba i en bra arbetsform för då ligger sadeln perfekt. Men i dresyrform, nja då blir den lite för svängd om han kommer upp kraftigt med ryggen vilken han kan gör under sina goldmoments.

Men som du skriver så kommer det ju hända saker fram över. Han har ju bara vart igång på riktigt i ett halvår än och ryggen börjar sakta men säkert på att räta sig lite så jag vet att bekymret att hitta en annan sadel kommer sakta men säkert så småning om han får vara frisk och fortsätta utvecklas såhär. Men problemet med att sadlarna släpper lite bak i perfekt dressyrform kommer nog kvarstå eftersom han behöver ha en sadel som ligger bra när han går med lite sänkt rygg för att ens kunna börja jobba.

Men det kan jag förstå att TS gör. Har man ett helvete att hitta sadel och har en som passar ger man sig inte ut i sadeldjungeln igen. Helst när sadlar faktiskt har skadat hästen så mycket som i detta fallet.
Just dressyrsadlar måste det vara ännu svårare att hitta med så kort anläggningsyta än med hoppsadel.
// Linda


Som du säger så är det bra mycket enklare att hitta tillräckligt svängda, vida och korta hoppsadlar än dressyrsadlar. Suck.. :crazy:

Men sen är det ju så också att han är en hopphäst så det självklara valet var att köpa en hoppsadel först (den kostade mig en förmögenhet) för att sedan försöka hitta en dressyr om han fungerar. För det fanns stora tvivel om att hästen kommer fungera alls att rida på för ett år sedan. Då ställer jag mig inte och köper två snordyra sadlar innan jag vet om hästen överlever året. :)

Men äntligen är dressyrsadel på g! Kommer att börja jobba på det i sommar. Kommer bli ett helvette :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Otroligt oinsatt inlägg, hade du lite insikt så skulle du veta att en dressyrsadel på en problem rygg är hundra gånger större än en hopp sadel för hästar som haft problem så som TS beskriver.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Lyssna på din häst och dig själv! Du har dessutom en duktig equi terapeut och sadelprovare, ta hjälp av dem, de kan ju hjälpa dig att bedömma om det börjar bli dags att byta. Förklara kort för tränarna att vi har haft jätte problem med sadel till honom och han behöver ha den här sadeln, punkt slut!
Förstår att det är skit jobbigt med alla kommentarer, men lita på dig själv :)
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Har du funderat på att testa en bomlös sadel? De finns i uppbyggd dressyrmodeller som i stort ser ut och känns som en bomsadel men blir mer flexibel för hästens rygg. Om hästen trivs med att bli riden barbacka känns det som ett alternativ som kanske skulle funka för dressyrridningen menar jag.

(Or did I just open a can of worms.... :D)
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Jag har ALLTID tävlat dressyr i hoppsadlar, men det är klart då har jag bara tävlat upp till MsV...

Och inte ens i protokollen har dommarna skrivit något om att jag ska ha en annan sadel...

Så bry dej inte om det utan se hellre till att han har passande hoppsadlar framöver också :D

Har haft min nya häst i <2 månader och jag är redan inne på hans 2a sadel ! ! !

Men denna sadel är utprovad för att vara 1.5 storlek för vid så att den NU ska passa med en riktigt tjock fårskinnspadd som jag sen byter ut mot en tunnare för att därefter kunna ha sadeln helt utan padd om några månader.....
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Om det inte inverkar negativt, lägg en fårskinnspad under sadeln, då syns det inte att den "glappar" och kanske glappar det t o m mindre... Men naturligtvis bara om den får plats.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Tycker du ska ha den sadel du har så länge hästen trivs och så länge sadelutrovare och ET tycker att den är bra, sen om det är en hoppsadel eller dressyrsadel spelar mindre roll.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Jag tycker också; Lyssna på din häst. Behåll din sadel.

Lycka till!
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Först och främst; TACK alla för att ni får mig att komma på mina fötter igen! :love: Jag känner mig som sågad vid fotknölarna men ni har nu gjort så jag fått tillbaka min fötter igen och kommer rakryggad åter igen stå för vad jag och min häst tycker när de fäller sina kommentarer!! :bow:

Lyssna på din häst och dig själv! Du har dessutom en duktig equi terapeut och sadelprovare, ta hjälp av dem, de kan ju hjälpa dig att bedömma om det börjar bli dags att byta. Förklara kort för tränarna att vi har haft jätte problem med sadel till honom och han behöver ha den här sadeln, punkt slut!
Förstår att det är skit jobbigt med alla kommentarer, men lita på dig själv :)

Tack vara alla dessa styrkande ord ska jag fortsätta lita på mig själv och framförallt på hästen! Det är ju han som har facit.
Jag älskar verkligen min ET och sadelutprovare. De är guld värda! Utan dem vet jag inte vad jag hade gjort.

Otroligt oinsatt inlägg, hade du lite insikt så skulle du veta att en dressyrsadel på en problem rygg är hundra gånger större än en hopp sadel för hästar som haft problem så som TS beskriver.

Jo så har jag också upplevt det. Att dressyrsadlar är bra mycket svårare. Och de ska vara så förbannat långa alla :crazy:

Har du funderat på att testa en bomlös sadel? De finns i uppbyggd dressyrmodeller som i stort ser ut och känns som en bomsadel men blir mer flexibel för hästens rygg. Om hästen trivs med att bli riden barbacka känns det som ett alternativ som kanske skulle funka för dressyrridningen menar jag.

(Or did I just open a can of worms.... :D)

Har precis sålt min Star Trekk dressyrsadel. Den har funkat innan. Inte legat helt optimalt med funkat. Han har iafl inte känts hindrad av den.
Den hade jag till vi hittade hoppsadeln med bom. Men nu har hästen breddat sig så hemskt så från att haft ett järn 3 med pad kan han inte ha 5 utan. Den blir på tok för smal.
Finns nog ingen annan bomlös som kan funka då de ofta är för smala om de är uppbyggda och har koppjärn. För grejen är den att han är bred som tusan, har gigantiska bogmuskler som måste få plats och sedan en manke som är 2 dm hög. Så jag måste ha ordentligt med frihet för manken. Där styper alla bomlösa. :(
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Jag har ALLTID tävlat dressyr i hoppsadlar, men det är klart då har jag bara tävlat upp till MsV...

Och inte ens i protokollen har dommarna skrivit något om att jag ska ha en annan sadel...

Så bry dej inte om det utan se hellre till att han har passande hoppsadlar framöver också :D

Har haft min nya häst i <2 månader och jag är redan inne på hans 2a sadel ! ! !

Men denna sadel är utprovad för att vara 1.5 storlek för vid så att den NU ska passa med en riktigt tjock fårskinnspadd som jag sen byter ut mot en tunnare för att därefter kunna ha sadeln helt utan padd om några månader.....

Ja precis så har jag också prioriterat! Men jag trivs absolut inte att rida dressyr i hoppsadel. Men jag måste för hans skull :D Riktigt bra träning för mig att lära mig rida med längre läder och utan stöd en stund. Jag vill sitta helt fast i en dressyrsadel annars. :angel:


Jag tycker också; Lyssna på din häst. Behåll din sadel.

Lycka till!

Tack för de orden. Jag behöver dem i ryggraden så jag börjar lita på mig själv igen! :)

Tycker du ska ha den sadel du har så länge hästen trivs och så länge sadelutrovare och ET tycker att den är bra, sen om det är en hoppsadel eller dressyrsadel spelar mindre roll.

Ja han får ha den så länge han inte visar obehag av den. Usch sånt här är så svårt. Men han verkar vara ganska tydlig med att visa vad han tycker. Inte för att han protesterar men man känner hur fri han känner sig när han mår bra.
Helt sjukt första gången jag provred i hoppsadeln han har nu. Det kändes som att hästen växte en meter, han travade som på moln med världens lyft och gick i en form jag aldrig känt innan. :D Har aldrig känt den känslan innan. Men då jävlar var jag lycklig. Alla pengar och tid värt det hundra gånger om!! Kommer aldrig komma över känslan att sitta på honom och bara tänka WOOOW.. :p

Om det inte inverkar negativt, lägg en fårskinnspad under sadeln, då syns det inte att den "glappar" och kanske glappar det t o m mindre... Men naturligtvis bara om den får plats.

Nej den får inte plats. När jag köpte den var den vidgad för att få plats med pad då han inte hade så bra med muskler i överlinjen. Men nu har han fyllt ut hela sadeln själv och den kommer behöva vidgas om han ska muskla på sig mer. Härligt med välmusklade hästar men fan vad jobb det blir! ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
626
Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp