Tränare som klagar på sadlarna..

Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Ja verkligen! vet inte vad jag hade gjort utan denna sadeln! :) Många sadelprovare innan har bara sagt att de inte kan hjälpa mig.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

altså din häst passar ju inte ramarna för vad som kan anses en vanlig rygglinje, så jag tycker inte alls sadeln du visar på bilderna ser ut att ligga särskilt konstigt. Jag skulle lugnt köra på som du redan gör, i samråd med ET och din hästs åsikt. De som gapar om att han ska ha en annan sadel kan inte ha kollat in hans exteriör alternativt har ingen koll på sadlar, då skulle de fatta att utprovning till den där inte är gjort i brådrasket liksom.

INhale: men den där sadeln rider du väl inte omkring med? :confused:
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

INHALE bara visade en sadel som var väldigt sväng. Använder den inte.:D
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Precis. Detta är nog den mest svängda sadel jag sett någon gång, och då är det ingen ny sadel heller. Vi fick med den när vi köpte vår första häst, och det var 14-15 år sedan, och den var ju inte direkt ny när vi fick den, så skulle nog säga att den är bortåt 20 år gammal. Men enligt sadelexperten är den inte ens i behov av att stoppas om trots åldern.

Vi hade den till försäljning i en ridsportsffär för ett par år sedan men det var ingen som visade intresse, vilket nog kan vara förståeligt då det inte är så många som har så pass svängda ryggar på sina hästar, och de som har hästar med så mycket svank kanske inte rider dem så mycket heller. Tänker på gamla avelsston som börjar bli lite till åren osv.

Den skulle passa min gamling, om jag kom i den alltså.:p
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

altså din häst passar ju inte ramarna för vad som kan anses en vanlig rygglinje, så jag tycker inte alls sadeln du visar på bilderna ser ut att ligga särskilt konstigt. Jag skulle lugnt köra på som du redan gör, i samråd med ET och din hästs åsikt. De som gapar om att han ska ha en annan sadel kan inte ha kollat in hans exteriör alternativt har ingen koll på sadlar, då skulle de fatta att utprovning till den där inte är gjort i brådrasket liksom.

INhale: men den där sadeln rider du väl inte omkring med? :confused:

Håller verkligen med dig.. jag brukar hoppa av och lyfta av sadeln när de börjar gapa för mycket för att visa vad fasen jag menar. Då brukar de bli ganska tyst. Eller ett svagt ''oj jävlar'' brukar kunna höras. ;) Men sen kommer ju disskusionen om att den och den rakare sadeln med kilpadd alt dra upp sadeln ännu längre upp på manken osv osv igång. Då slår jag mig bara för pannan, mumlar och säger att det går inte.. Sen är vi oense..haha

iNHALE tog bara kort på en sadel hon sa hon hade som var supersvängd som hon hade på en häst tidigare som var svankryggig. Jag ville se hur den såg ut. :)
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Ja men precis, skit i dom du har ju koll helt uppenbarligen. Fast jag förstår att det är jobbigt att behöva älta gång på gång.

KL
jag trodde inte på fullt allvar att Inhale red i den, men jag letade och läste och missade sammanhanget så jag var tvungen fråga :D:bow:
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

haha självklart rider jag inte i den :D La bara på den för att visa TS hur pass sväng den är. Ibland är det svårt att se sånt om man bara fotar den när den hänger över en stolsrygg eller något sådant. Den har hängt i vår sadelkammare och samlat dam i måånga år för att vi inte haft någon häst som kan ha den efter att vår gamla gungstol till märr gått ur tiden. Skulle aldrig för mitt liv rida i en sadel som satt så dåligt, då rider jag hellre utan sadel helt :)
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Ifall det är en Cobra du har på honom nu kan du ha turen att en Jaguar/Harry Dabbs dressyr kan passa när du ska ha en sådan, för om jag inte är helt fel ute tillverkades äldre Cobra av Harry Dabbs (tillverkar även Jaguar) och de har en snarlik passform. Jaguar har modeller som är snäppet rakare med :)
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Ja det är Harry Dabbs vi kommer utgå ifrån och börja prova. Det är en Harry Dabbs Cobra jag har. :) Jaguar funkar inte för de är för smala för min häst. Han är inte speciellt vid i vinkeln (110grader) men han behöver väldigt rymliga sadlar då han är jättebred i bogen. Så prtspetsarna på de smalare sadlarna trycker ihop honom även om vinkeln är rätt.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Hej!

Jag måste bara fråga vad det är för en häst? Vad heter han? Jag känner igen en liknande och måste bara veta om det är han:-)..

/Lavinia
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Du får nog ta och ryta i rejält till tränarna och tala om att saken är slutdiskuterad. Att bara säga att sadelutprovaren säger ger uppenbarligen ingen effekt så du får hitta på något annat. Som jag tolkar det du skriver så mår du dåligt av att åka och träna för du vet att du kommer få kritik på sadeln så säg det. "Jag tycker du är en bra tränare men när du håller på att kritisera min utprovade sadel varje gång jag är här så tappar jag självförtroendet och tycker numera att det är obehagligt att åka och träna för dig. Risken är därmed stor att jag tillslut måste se mig om efter en annan tränare som inte gör att jag mår dåligt och därmed har en större möjlighet att lära mig saker."
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Hej!

Jag måste bara fråga vad det är för en häst? Vad heter han? Jag känner igen en liknande och måste bara veta om det är han:-)..

/Lavinia

Du har PM :)

Du får nog ta och ryta i rejält till tränarna och tala om att saken är slutdiskuterad. Att bara säga att sadelutprovaren säger ger uppenbarligen ingen effekt så du får hitta på något annat. Som jag tolkar det du skriver så mår du dåligt av att åka och träna för du vet att du kommer få kritik på sadeln så säg det. "Jag tycker du är en bra tränare men när du håller på att kritisera min utprovade sadel varje gång jag är här så tappar jag självförtroendet och tycker numera att det är obehagligt att åka och träna för dig. Risken är därmed stor att jag tillslut måste se mig om efter en annan tränare som inte gör att jag mår dåligt och därmed har en större möjlighet att lära mig saker."

Tack!! :bow: Jag ska verkligen ta till mig de orden och åka med rakare rygg till träningen nästa gång!!

Ah jag förstår. Det räckte inte med att han hade en megasvängd rygg, han behövde vara bred också ;)

Visst serru.. Dumma häst :cool: Det hade ju vart sååå mycket enklare om han var en spinkis.. Men han ska ju såklart vara jättebred åxå :D
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

lite OT, men måste bara fråga :P
Vad har du för täckesstorlek på honom? En häst med så pass kort rygg men som ändå är så bred borde vara jättesvår att hitta passande täcken till :S.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

155 :) Passar jättebra. Han har ju jättelång bog och kors så det går lite längd på honom ifal.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
623
Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 109
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp