Tränare som kommer hem, blir inte det dyrt?

warg

Trådstartare
Jag ser rätt ofta förfrågningar om tränare som kan komma hem till personen som vill träna. Min spontana tanke är att det blir jättesvårt att hitta en tränare som vill åka till ett ställe för att träna ett ekipage. Nästa tanke är att det, om det ändå funkar, blir väldigt dyrt. Men de flesta brukar få svar, både med förslag på tränare och även folk som erbjuder sig. Jag har tränat regelbundet i över 25 år och åker alltid till tränaren eller till ett ställe där tränaren har många elever efter varandra. Jag betalar normalt 500-750 ca för en lektion. Det bör ju som jag ser det bli ungefär det dubbla om tränaren dessutom åker till dig, för bara ett ekipage. Vad är er erfarenhet, finns det många tränare som åker hem till folk och tränar dem? Och är ryttarna beredda att betala vad det kostar? Jag är inte alls intresserad av att byta ut min tränare, men blir lite nyfiken! För mig tar det totalt någonstans mellan fyra och fem timmar att åka och träna inkl fix av häst och körning. Den tiden blir ju betydligt mindre för mig om tränaren åker hit, men för tränaren blir det ju galet ineffektivt tänker jag.
 
Min tränare kommer till stallet och betalar under 500 kronor per gång. Nu är tränare i ett annat stall någon kilometer bort och håller träningar innan mig. Hade inte kunnat träna så mycket som jag för, om tränaren inte kom till mig!
 
Jag har ridit för tränare som kommit till mig för att hålla en privatträning. Med milersättning osv har det kostat 550 kr för 45 min. Men det kräver ju att tränaren inte bor/jobbar alltför långt bort från stallet.

För mig som är medryttare och inte har möjlighet att köra hästen någonstans är det nödvändigt att hitta en tränare som är villig att komma ut. Nu rider jag inte för tränare för tillfället. Har inte hittat någon i närheten och dessutom har hästen fått för sig att ridbanan är det tråkigaste som finns. Hon vill vara skogsmulle. Så det får hon vara!
 
Det brukar ofta hänga ihop med hur nära tränaren man finns. T ex min nuvarande kom till mig i förra stallet, då hon hade vägarna förbi där efter jobbet, medan hon numera efter jag flyttat inte kommer om jag inte lyckas dra ihop ett gäng som vill träna, så då har jag åkt istället.
 
Jag tränar hoppning på olika anläggningar, det brukar kosta runt 300-400 kr/gång, men då är det i grupp.

Sen har jag en tränare som kommer till vårt stall och håller träning, hen tar 250 kr/halvtimme. Oftast är vi flera i stallet som tränar efter varandra, men häromsistens var det bara jag som tränade. Dock försöker tränaren ofta tajma med när hen ändå är i närheten, så det blir smidigare rent logistiskt.
 
Han som jag rider för kommer till stallet där jag står, men då är det 6 ryttare totalt och kostar 700. Ett av de ekipagen tränar även för en till tränare, och hon tar 600-700 per ryttare om hon får ihop tillräckligt många inom närområdet. Så behöver ju inte alltid vara på samma plats utan för vissa räcker det om de passar in på samma körrunda.
 
Det finns många tränare som kommer ut till stallen till en inte alls hög kostnad. Om de bor hyfsat i närheten är det ju ingen jättekostnad för dem att åka ut.
 
Hos mig reser tränare till större stall och så kommer ekipage dit, minst fyra ekipage bukar det vara för att träningen skall bli av, pris 4-500kr/1h plus hyra för anläggning, ca 100kr. Jag vet att det även finns tränare som kommer ut för enstaka ekipage men dessa tränare behöver nog erbjuda det för att bygga upp en kundkrets.
 
Tänker också att tränare som kommer till enskilda till billigt pris inte är fullt etablerade eller vad man ska säga 😊

Vill bara förtydliga att min dressyrtränare är etablerad, men jag tror helt sonika att hen föredrar att åka ut till kunder, för då når hen ekipage som verkligen behöver träning, men som aldrig skulle få för sig att låna ett släp och åka till anläggning för att träna. ;)
 
Vill bara förtydliga att min dressyrtränare är etablerad, men jag tror helt sonika att hen föredrar att åka ut till kunder, för då når hen ekipage som verkligen behöver träning, men som aldrig skulle få för sig att låna ett släp och åka till anläggning för att träna. ;)
Ja tränarna har säkert olika skäl, men det är nog inte det vanligaste att resonera som din tränare gör 😊
 
Ja tränarna har säkert olika skäl, men det är nog inte det vanligaste att resonera som din tränare gör 😊
Jag håller ju lite träningar vid sidan av heltidsjobb och skulle aldrig lägga tiden det tar att åka till ett ställe för en enda elev! Men det finns säkert de som kan tänka sig det av olika skäl - och som sagt, bor man granne är det ju enkelt t ex. När jag tänker efter har jag ju faktiskt en tränare som ibland kommer hem till mig bara för att träna mig - men det är minst lika mycket en social grej, vi vill träffas, hon är troligen lite nyfiken på hur långt jag kommit med hästen sedan hon sist var i Sverige då hon numera bor utomlands. Men det är ju inget jag kan hänga upp min långsiktiga träning på.
 
Det finns många tränare som kommer ut till stallen till en inte alls hög kostnad. Om de bor hyfsat i närheten är det ju ingen jättekostnad för dem att åka ut.

Man får ju räkna in tiden också. Jag åker extremt sällan ut till bara en häst. Sker det så är det för att jag iaf åker förbi där och då är det stadigvarande elev eller en längre problemlösning(som då blir dyrare än vanlig ridlektion).
Det går ju inte att få någon rimlig inkomst om man endast åker ut till enstaka kunder med den tid den tar om man inte kryddar priset rejält.

Jag har 3 tränare. En av dem är en av mina närmsta vänner och åker ut till mig ensamt och tränar mig mot en middag. Jag vill betala men får inte.
De andra 2 har ibland kunnat komma endast till mig om jag var hyfsat på vägen till/från annat jobb. Då har jag betalat normalpris IOM att jag är stadig elev sedan över 20 år tillbaks och även bott och jobbat där.
 
Alla tränare har ju inte/är knutna till en anläggning där de kan/vill ta emot elever. Då är de beroende av att åka hem till eleverna. Men i regel så har de väl flera elever på varje anläggning.
 
Man får ju räkna in tiden också. Jag åker extremt sällan ut till bara en häst. Sker det så är det för att jag iaf åker förbi där och då är det stadigvarande elev eller en längre problemlösning(som då blir dyrare än vanlig ridlektion).
Det går ju inte att få någon rimlig inkomst om man endast åker ut till enstaka kunder med den tid den tar om man inte kryddar priset rejält.

Jag har 3 tränare. En av dem är en av mina närmsta vänner och åker ut till mig ensamt och tränar mig mot en middag. Jag vill betala men får inte.
De andra 2 har ibland kunnat komma endast till mig om jag var hyfsat på vägen till/från annat jobb. Då har jag betalat normalpris IOM att jag är stadig elev sedan över 20 år tillbaks och även bott och jobbat där.
Absolut är det så! Men jag vet flera bra tränare häromkring som faktiskt åker ut bara till en utan att det kostar särskilt mycket. Men då bor de nära. :)
 
Absolut är det så! Men jag vet flera bra tränare häromkring som faktiskt åker ut bara till en utan att det kostar särskilt mycket. Men då bor de nära. :)
Om det inte kostar särskilt mycket så antar jag att de inte tar betalt för sina faktiska omkostnader? Alt är väldigt billiga från början?
 
Här är det olika men vanligtvis mellan 300 och 700 kr för en lektion på "hemmaplan", finns säkert dyrare också. Då är det för en elev alltså.
 
Här är det olika men vanligtvis mellan 300 och 700 kr för en lektion på "hemmaplan", finns säkert dyrare också. Då är det för en elev alltså.
Det blir ju en tämligen låg timpeng! Det bör ju ta minst 90 min från dörr till dörr, troligen mer. Sen resekostnader på det, och förstås moms (som iofs bara är 6%) och skatt. Jämför med t ex en hovslagare - även de vill ju oftast ha fler hästar i samma stall, och de ligger betydligt högre i pris.
 
Om det inte kostar särskilt mycket så antar jag att de inte tar betalt för sina faktiska omkostnader? Alt är väldigt billiga från början?
Jag har ingen aning om hur de tänker kring omkostnader. Och vad gäller priset så är ju allting relativt och jag har ingen koll på vad de tar annars. :)
 
Här är det lika vanligt med båda delarna för dressyrtränare. Vi har haft tränare (välutbildad som har det som yrke) som kommer enbart för mitt barns lektion, 50:- mer för enskild lektion än om de hade varit fler som red samtidigt. Jag själv har ridit för tränare som endast kommer om det var minst tre lektioner, för tränare som jag var tvungen att åka till och tränare som kom till bara mig. Nu står vi på anläggning som ägs av en tränare, som tar dubbelt så mycket för lektionen jämfört med barnets förra tränare som kom till oss.
 

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 302
Senast: FannyN
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
683
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 087
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 050
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp